تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

تجمع اعتراضی ایرانیان در پاریس

ایرج ادیب‌زاده
adibzadeh@radiozamaneh.com

روز گذشته، در کنار دیوار صلح در نزدیکی برج ایفل که جای بسیار مشهور و شلوغی است، نزدیک به هزار و پانصد تا دوهزار ایرانی با ماسک‌های سفید روی صورت‌شان، به نشانه‌ی اختناقی که در ایران هست و این که اجازه‌ نمی‌دهند مردم آزادانه عقایدشان را به زبان بیاورند، جمع شدند.

Download it Here!

در این مراسم، احزاب و شخصیت‌های مختلف فرانسوی حضور داشتند و سخنرانی کرد‌ند. از جمله آقای ژاک فات از حزب کمونیست فرانسه و سارا بروشتاین، مسئول انجمنی برای دفاع از آرای از دست‌رفته‌ی ایرانیان که وابسته به سندیکای دانشجویان فرانسه است.


شیرین عبادی در پاریس

در فرصتی در میانه‌ی برنامه، از خانم شیرین عبادی خواستم تا نظر خود را راجع به رویدادهای یک‌سال اخیر بگوید:

«در یک‌سال گذشته ایجاد محدودیت برای مردم و نقض حقوق بشر در ایران متأسفانه بیش از سابق بود. ما شاهد بودیم که طبق اعلام خود حکومت، هشت زندانی سیاسی اعدام و تعداد زیادی دستگیر شدند.


دستگیری‌ها اکثراً برخلاف مقررات قانون آیین دادرسی کیفری بود. ازجمله من می‌توانم به آخرین ‌آن‌ها، یعنی دستگیری خانم نرگس محمدی اشاره کنم که ساعت ۱۲ بعد از نیمه‌شب، مأمورین امنیتی او را در مقابل چشمان حیرت‌زده‌ی فرزند سه ساله‌اش دستبند می‌زنند و از منزل بیرون می‌برند. این چنین چیزها برخلاف قوانین است. امیدوارم همه‌ی ما به قانون احترام بگذاریم.»


آقای کریم لاهیجی نیز درباره‌ی همکاری تازه‌ی لیگ حقوق بشر با سازمان گزارشگران بدون مرز و هم‌چنین مراسم روز گذشته در پاریس گفت:

«این فراخوانی است که ما دو روز پیش آغاز کردیم: فدراسیون‌ بین‌المللی، جامعه‌های حقوق بشر و گزارشگران بدون مرز، برای آزادی زندانیان سیاسی و همراه با آن شفاعیه‌ای را فرستادیم برای امضای تمام مردم دنیا. تاکنون چند تن از برندگان جایزه‌ی صلح نوبل، تعداد زیادی از روشنفکران جهان و تعداد زیادی از هنرمندان مشهور فرانسه آن را امضا کرده‌اند.


همین‌طور به امضای بسیاری از مسئولان سیاسی، شهردار پاریس و دیگران رسیده است که روی سایت‌های ما هست. ما از همه‌ی مردم می‌خواهیم شفاعیه را امضا کنند. قصد ما این است که به‌هر قیمتی، هرچه سریع‌تر جمهوری اسلامی را ناگزیر کنیم که زندانیان سیاسی را آزاد کند. جمهوری اسلامی را ناگزیر کنیم که از این اختناق و از این سکوتی که بر جامعه‌ی‌ ایران تحمیل کرده دست بکشد. در واقع دست از این سیاست غیرانسانی‌ بردارد.

روز 22 خرداد در پاریس نیز خطاب به صدها ایرانی که در مراسم سالگرد جنبش اعتراضی مردم ایران حاضر بودند، همین حرف‌ها را زدم. امیدوارم که جامعه‌ی بین‌المللی به مردم ایران کمک کند و دست از این سیاست واقعاً دوگانه‌اش بردارد، بلکه ما بتوانیم حداقل از این اختناق و سرکوب کم کنیم و زندانیان سیاسی آزاد شوند.»


سالگرد جنبش اعتراضی مردم ایران در پاریس، در میان فرانسوی‌ها بازتاب گسترده‌ای داشت.


عکس‌ها از آویده ادیب زاده

Share/Save/Bookmark

در همین زمینه:
هلند: معترضان ایرانی، سوار بر دوچرخه
یک‌سال پس از انتخابات؛ هم‌چنان پرشور
تجمع اعتراضی ایرانیان برلین
ایرانیان معترض، سوار بر دوچرخه در آمستردام

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)