تاریخ انتشار: ۲۴ شهریور ۱۳۸۹ • چاپ کنید    
در حاشیه‌ی سفر خیرت ویلدرز به نیویورک و تظاهرات مردم کشمیر علیه قرآن‌سوزی

اگر این مسجد ساخته نشود

فروغ.ن.تمیمی

بحث درباره‌ی ساخت مسجد در نزدیکی گراند زیرو به شدت داغ بود که ناگهان دکتر تری جونز، یک کشیش امریکایی که یک مرکز مسیحی را با پنجاه عضو در ایالت فلوریدا اداره می‌کند، اعلام کرد که در روز یازدهم سپتامبر قرآن‌سوزی به راه خواهد انداخت و با این کار همه‌ی دنیا را برای جلوگیری از این اقدام نابخردانه به تکاپو انداخت؛ از پرزیدنت اوباما گرفته تا بسیاری دیگر از روسای جمهور و سیاستمداران در غرب و شرق، همه یک‌ صدا برای جلوگیری از این عمل نامعقول و جنجال‌برانگیز به پاخاستند.

تا آنجا که شورای یهودیان آلمان با محکوم کردن این ادعا اعلام کرد، این عمل یادآور دوره‌ی کتابسوزان در آلمان هیتلری و دوره‌ی نازی‌هاست. خوشبختانه دکتر تری جونز بالاخره با مذاکرات علنی و هم پشت پرده سر عقل آمد و از این عمل نابخردانه و شنیع دست برداشت.

علیرغم منصرف شدن تری جونز کشیش امریکایی از قرآن سوزی در روز یازدهم سپتامبر، به گزارش بی بی سی فارسی در تظاهرات صدها نفر از مردم کابل علیه ادعای او در روز شنبه گذشته دونفر در جریان درگیری خیابانی کشته شدند. دیروز تظاهراتی توسط هزاران نفر از مسلمانان کشمیر در اعتراض به ادعای قرآن سوزی کشیش جونز و هم علیه نشان دادن فیلمی در شبکه تلویزیون انگلیسی زبان ایرانی: پرس تی وی، برپا شد. در این فیلم فردی در ایالت تنسی امریکا، قرآن را پاره می کند! پخش این برنامه منجر به نارضایتی گسترده، حمله به مدارس مسیحی و ساختمان های دولتی در کشمیر شد. به گزارش بی بی سی در این تظاهرات نوزده نفر کشته شده اند.

امسال سال‌روز فاجعه‌ی یازدهم سپتامبر ۲۰۰۱در نیویورک که باعث مرگ فجیع سه هزار امریکایی شد، با تشدید فعالیت‌های کارخانه‌ی موسوم به اسلاموفوبی یا به زبان خودمان «اسلام‌هراسی» و هم «اسلام‌ستیزی» همراه شد. رواج انواع تئوری‌های توطئه، پیش‌بینی‌های ظاهراً علمی و ارائه مدرک و سند مبنی بر ازدیاد جمعیت مسلمانان در اروپا و فروپاشی تمدن غرب به علت سلطه‌ی قریب‌الوقوع اسلام بر اروپا، از جمله این تبلیغات هستند.

با نزدیک شدن سال‌روز فاجعه‌ی یازدهم سپتامبر در نیویورک، و تبلیغات وسیعی علیه احتمال برپایی یک مرکز اسلامی در نزدیکی محل برج‌های ویران شده جنجال عظیمی به پا شد. خبر بازگشایی این مرکز به سرپرستی امام فاضل و همسرش دی زی فاضل، سبب عصبانیت و ناراحتی جمعی از خانواده‌های قربانیان نیویورکی شد و به بحث‌های متعددی در رسانه‌ها دامن زد.

سیاستمداران موافق و مخالف برپایی این مرکز در مقابل هم صف کشیدند. تظاهرات هر روزه‌ی مخالفان در نزدیکی محل حادثه یازدهم سپتامبر یعنی گراند زیرو، نشان از حساسیت شدید گروهی از مردم نیویورک به ساختن یک مسجد در حوالی این مکان دارد. مخالفت و موافقت با این طرح به بحث‌‌های جدیدی درباره‌ی آزادی مذاهب در امریکا منجر شده است. موضع‌گیری اصولی و منطقی باراک اوباما و تاکید او بر آزادی دین در امریکا، خشم مسیحیان محافظه‌کار و متعصب را برانگیخته است.

بدون شک حملات تروریستی سازمان القاعده و کشتن صدها بیگناه در امریکا و هم در بعضی از کشورهای اروپایی در چند سال گذشته یکی از عوامل موثر در رشد و محبوبیت احزاب پوپولیست و اسلام ستیز در قاره اروپا است. حملات تروریستی القاعده و شبکه های وابسته به آن در هلند، انگلستان و اسپانیا زمینه ساز اوج گیری ناسیونالیسم، نفرت قومی و مذهبی از مسلمانان در میان مردم این کشور ها شده است.

در هلند، مشکلات جامعه چند فرهنگی، افزایش مساجد، مدارس اسلامی و کشتن تئو وان گوگ فیلمساز به دست یک بنیادگرای مسلمان بستر اجتماعی مناسبی را برای پیروزی راست افراطی در آخرین انتخابات این کشور فراهم کرد. خیرت ویلدرز رهبر حزب دست راستی آزادی در هلند، در سال های اخیر بارها خواهان ممنوعیت چاپ قرآن و ساختن مسجد در این کشور شده است. ویلدرز امسال در مراسم یادبود قربانیان در نیویورک سخنرانی کرد.

برای پاملا گلر، میزبان خیرت ویلدرز و یکی از رهبران سازمان «اسلامی شدن امریکا را متوقف کن»Stop Eslamition of America ویلدرز قهرمانی تمام و کمال است؛ مردی شجاع که علیه سلطه‌ی اسلام و مسلمانان بر جهان هشدار می‌دهد.


خیرت ویلدرز

پاملا او را با افتخار به جمعیت معرفی می‌کند. موهای بلوند خیرت ویلدرز از شدت بوری به سفیدی می‌زند و از دور مانند هاله‌ای از نور به نظر می‌آید که در هماهنگی چشمنوازی با کراوات سبز خوشرنگش قرار دارد. خیرت ویلدرز در مقابل صدها نفر از شرکت‌کنندگان در مراسم یادبود قربانیان حمله‌ی تروریستی به نیویورک در یازدهم سپتامبر با فریاد «هیچ مسجدی در اینجا برپا نخواهد شد»، سخنرانی خود را آغاز می کند. و از جمعیت حاضر می خواهد که همگی او را یک صدا و بارها همراهی کنند.

درحاشیه‌ی سفر خیرت ویلدرز به نیویورک، شبکه‌ی تلویزیونی VPRO در هلند فیلم مستندی از فعالیت سیاسی چندسال اخیر این سیاستمدار افراطی پخش کرد. در بخشی از این فیلم، میلیونر امریکایی، دیوید هارویتس یکی از رهبران فعال شبکه‌های اسلام‌ستیز در مصاحبه ای اعلام کرد که حامیان خیرت ویلدرز در امریکا برای فعالیت‌های او علیه مسلمانان مبالغ هنگفتی به بنیاد او در هلند پرداخته‌اند.

در همین فیلم دوستان اسراییلی ویلدرز از روابط فوق‌العاده دوستانه‌ی او با دولت اسراییل و کمک‌های همه‌جانبه‌ی سیاستمداران این کشور به ویلدرز خبر می‌دهند.موافقان ساخت یک مرکز اسلامی در نزدیکی محل برج‌های دوقلوی نیویورک می‌گویند: در کشوری که آزادی همه‌ی مذاهب و عقاید در قانون به رسمیت شناخته شده و در عمل هم تضمین شده است، نمی‌توان از ساخت یک مسجد در نیویورک، شهری با سنت چند صد ساله‌ی آزادی و فرهنگ تساهل گرایی جلوگیری کرد. در نه سال گذشته، بیش از هفتصد مسجد در سراسر ایالات متحده ساخته شده است.


مایکل مور، فیلمساز سرشناس آمریکایی در مقاله‌ای به نام «اگر این مسجد ساخته نشود،باید فاتحه‌ی امریکا را خواند»، می‌نویسد: « من می گویم این مسجد یا مرکز اسلامی را باید حتما ساخت و حتی برروی محل گراند زیرو ساخت». او ادامه می دهد: « چرا، چون من به امریکایی اعتقاد دارم که حامی تمام کسانی است که قربانی نفرت و تعصب شده اند. من به امریکایی اعتقاد دارم که بتوانی در آنجا هر خدایی را که می خواهی بپرستی».

مور در اعتراض به نقض حقوق مسلمانان در صورت جلوگیری از ساختن این مرکز و فعالیت کارخانه اسلام ستیزی یاد آور می شود که در اثر این تبلیغات هفتاد درصد مردم امریکا مخالف ساختن این مرکز شده اند. و از هر پنج امریکایی یک نفر فکر می کند که باراک اوباما مسلمان است.

مایکل مور در ادامه می نویسد:«آیا شرم آور نیست در محلی که سه هزار نفر و از جمله ده ها مسلمان کشته شده اند و خاکستر هزار و صد نفر از آنان هم در این قبرستان بزرگ مدفون است؛ دوباره یک مرکز تجارتی و مصرفی دیگر برپا شود. آیا بهتر نیست که این منطقه به یک پارک یادبود قربانیان یازده سپتامبر تبدیل شود.»

او دردفاع از همکاری میان مسلمانان و ادیان دیگر در نیویورک و حمایت از ایجاد دیالوگ میان پیروان ادیان به درستی یادآور می شود که:

«آیا معترضان می‌دانند که بنیاد یهودیان منطقه‌ی منهتن در نیویورک از حامیان اصلی امام فاضل در ساخت این مرکز بوده است؟»

سایت مایکل مور

ویدیوی ویلدرز

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

مطرح شدن افرادی چون ویلدرز در سیاستهای روز،بخاطر تماس‌های او با بعضی‌ از محافل قدرتمند در هلند و اسرائیل است که در این مقاله هم به آن اشاره شده،راست افراطی پوپولیست- پارلمان تاریست جای پای خود را در اروپا محکم میکند، با احترام به تمامی عقاید و باور مذهبی افراد نباید خطر هجوم اسلامی را به عنوان مذهبی تک صدا،ایستا،پرخاشگر با ممنوعیت‌های خاص خود را فراموش کرد. ایران،عربستان،پاکستان و....نمونه های بارزی از کشورهای هستند که از تولد و زندگی‌ در آن، باید (فعلا) اجتناب کرد. در این میان توده‌های محروم و فریب خورده بومی اروپا و مسلمان‌های مهاجر، قربانی سیاست‌های فشار اقتصادی،نابرابری اجتماعی و تبعیض قومی هستند!

-- ایراندوست ، Sep 16, 2010

به نظره من اسلام خطر بزرگی برای اروپا و امریکا است و مردم این کشورها باید حواس خود را بسیار جم کنند و گرنه روزی بیدار خواهند شد که دیگر دیر شده و قوانین شرعی اسلام جای قوانین انسانی ان کشورها را گرفته است نمونه خوب ان ایران است یک نگاه به ایران ٣١ سال پیش قبل از حکومت اسلام و بعد از حکومت اسلام چه بلایی بر سر مردم ایران اوردند که بیش از ٦ ملیون انها مجبور بفرار از کشور ایران شدند اقلیتها مذهبی اکثرن کشور را ترک کردند حالا بریم بر سر جنایت های حکومت اسلام بر ایران .............ووو........وو

-- kk ، Sep 17, 2010

چه مقاله شلوغی! قصد صحبت در مورد ویلدرز بود یا مور؟ در مورد هیچ کدام هم یک دید ابتدایی به دست نمی دهد.

-- بدون نام ، Sep 17, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)