تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

بزرگداشت روز دانشجو در دانشگاه آمستردام

فردا، شنبه، چهار دسامبر، روز دانشجویان ایرانی (شانزده آذر) در دانشگاه آمستردام بزرگ داشته می‌شود.

در این برنامه، چهار سخنران به بررسی تازه‌ترین دگرگونی‌ها در جنبش دانشجویی ایران و همچنین چشم‌انداز آن خواهند پرداخت. سعید حبیبی، فعال حقوق بشر مقیم برلین و دبیر پیشین اتحادیه دانشجویی تحکیم وحدت در تهران، پیمان جعفری، پژوهشگر علوم سیاسی در آمستردام، شاهین نصیری، سخنگوی شبکه جوانان پیشرو در لاهه و پژمان سلیم، حقوق‌دان مقیم لیدن، سخنرانان این همایش یک روزه هستند.


در این برنامه، همچنین فیلمی درباره سرگذشت جنبش دانشجویی ایران پس از انقلاب اسلامی نمایش داده می‌شود و بخشی نیز به اجرای برداشت‌های نو از موسیقی ایرانی اختصاص دارد.

علی‌رضا کاظمی، از برگزارکنندگان برنامه «روز دانشجو» در دانشگاه آمستردام به رادیو زمانه گفت: «شرایط به‌وجود آمده در ایران مانع بزرگداشت این روز در داخل کشور با ابعاد پیشین شده است. در نتیجه بسیاری از دانشجویان ایرانی مقیم اروپا به تکاپو افتاده‌اند که این روز را در کشورهای محل اقامت خود گرامی بدارند.»

علی‌رضا کاظمی: بسیاری از دانشجویان ایرانی مقیم اروپا به تکاپو افتاده‌اند که این روز را در کشورهای محل اقامت خود گرامی بدارند

این فعال دانشجویی همچنین افزود: «توجه افکار عمومی در اروپا به دلیل رویکرد رسانه‌های غربی، به شدت به برنامه هسته‌ای ایران معطوف شده است. وضعیت بحرانی حقوق بشر در ایران و جنبش‌های مدنی از جمله جنبش دانشجویی در حاشیه قرار گرفته است. چنین برنامه‌هایی در محافل دانشگاهی تأثیر زیادی در جلب توجه بیشتر به مسایل داخل ایران دارد.»

۱۶ آذر، به‌عنوان روز دانشجو در ايران نام‌گذاری شده است. در اين روز در سال ۱۳۳۲ دانشجويان دانشگاه تهران به نشانه اعتراض به ورود ريچارد نيکسون، معاون وقت رئيس جمهوری آمريکا به ايران دست به تظاهراتی زدند که سرانجام با دخالت نيروهای نظامی به خشونت کشيده شد و سه دانشجوی دانشکده فنی دانشگاه تهران به نام‌های احمد قندچی ، آذر (مهدی) شريعت‌رضوی و مصطفی بزرگ‌نيا کشته شدند.

از آن زمان تاکنون در سال‌های مختلف همواره دانشجويان به بزرگ‌داشت اين روز پرداخته‌اند. برگزاری روز دانشجو از سوی نهادهای مستقل دانشجويی در سال‌های اخير با محدوديت‌های حکومتی در ايران مواجه بوده است.

در روز ۱۶ آذر سال گذشته و در جريان حوادث پس از انتخابات بحث‌برانگيز رياست جمهوری در ايران اين مراسم با وجود تدابير شديد امنيتی از سوی دانشجويان برگزار گرديد و دانشجويان مورد حمله نيروهای امنيتی و انتظامی قرار گرفتند.

در همين روز بود که مجيد توکلی، فعال دانشجويی در تجمع دانشجويی دانشگاه اميرکبير طی سخنانی به نقد مقامات ايران، از جمله آيت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی پرداخت و سپس به هنگام خروج از دانشگاه توسط نيروهای طرفدار دولت بازداشت گرديد.

بزرگداشت روز دانشجو در مرکز فرهنگی CREA دانشگاه آمستردام به زبان هلندی برگزار می‌شود. «رادیو زمانه» پشتیبان رسانه‌ای این برنامه است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

آخه چرا دروغ می گید مجید توکلی توی دانشگه تهران با لباس زنونه دستگیر شد دروغگوها

-- ابی ، Dec 7, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)