تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

استریپ‌تیز دیپلماتیک

فروغ .ن.تمیمی

چه کسی می‌تواند باور کند که شهروندان جهان به هزاران گزارش از اسرار محرمانه‌ی سیاسی و نظامی دولت ایالات متحده و کشورهای دیگر دسترسی پیدا کنند و اظهار نظرهای خصوصی دیپلمات‌های آمریکایی را در مورد مسائل محرمانه، فرهنگ و آداب کشورها و هم رهبران‌شان بخوانند؟

بدون شک طرفداران تئوری‌های توطئه و دایی‌جان ناپلئون‌ها، این افشاگری را هم کار خود سازمان سیا و یا اینتلیجنت سرویس در بریتانیا می‌دانند. بعضی از صاحب نظران هم می‌گویند که افشاگری جدید ویکی لیکس باعث استریپ‌تیز سیاسی دیپلمات‌های ایالات متحده شده است.

اما آیا افشای اسناد محرمانه وزارت امور خارجه و سفارت‌خانه های امریکایی به نفع گسترش صلح جهانی است؟
آیا جولیان آسانش، رهبر شبکه‌ی ویکی لیکس مستحق دریافت جوایز بین‌المللی است؟ آیا این افشاگری وسیع سبب ارتقای آگاهی مردم و گسترش دموکراسی جهانی است؟ چه رابطه‌ای میان انتشار این اسناد و ترور دانشمندان اتمی در ایران وجود دارد؟بعضی از رهبران جهان عرب در مقابل افشای نقشه‌های پنهانی‌شان برای نابودی ایران چه خواهند گفت.آیا آنها واقعاً حاضر به همکاری با اسراییل و کشتن مسلمانان در ایران هستند؟

روز شنبه ۲۷ نوامبر ویکی لیکس قربانی یک حمله‌ی سایبری شد، اما سخنگوی این بنیاد با انتشار خبری در تویتر اعلام کرد که خطری انتشار اسناد محرمانه را تهدید نمی‌کند. در اسناد جدیدی که از روز یکشنبه‌ی گذشته به تدریج در چند روزنامه‌ی مهم دنیا از جمله نیویورک تایمز، اشپیگل، گاردین، لوموند و ال‌پاس در اسپانیا منتشر می‌شود، مذاکرات و نامه‌های محرمانه‌ی سفیران و دیپلمات‌های امریکایی چاپ خواهند شد.

در این اسناد هزاران گزارش درباره‌ی روابط ایالات متحده و اکثر کشورهای جهان وجود دارند؛ اطلاعاتی کاملاً محرمانه در مورد اقدامات غیر قانونی بعضی از سیاستمداران کشورهای دیگر، و هم اتهاماتی که دیپلمات‌های امریکایی به همتایان خود در کشورهای دیگر نسبت داده‌اند. این موضوعی است که در دو روز گذشته باعث خجالت و شرمساری دیپلمات‌های آمریکایی در دنیا شده است.

بعضی از این اظهارات از این قرارند:

آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان فاقد ابتکار و محافظه‌کار است. سارکوزی رئیس جمهور فرانسه مغرور و اتوریته‌دوست است. حامد کرزای رئیس جمهور افغانستان ضعیف و بی‌کفایت است. برلوس کنی نخست‌وزیر ایتالیا عیاش و خوش‌گذران و ایرانی‌ها اهل پارتی‌بازی، کوته فکر و خودخواه‌اند.

مددف رئیس جمهور روسیه شبیه شخصیت رابین دستیار بتمن و پوتین هم خود بتمن است. این دو قهرمان فیلم و کارتون معروف امریکایی به نام بتمن هستند که در دهه هشتاد از فیلم های محبوب بچه ها بود. این جمله هم از یکی از اسناد سفارت امریکا در مسکو در سال ۲۰۰۸ نقل شده است.

هزاران توصیف دیگرهم نظیر اینها در اسناد محرمانه‌ی سفارت‌خانه‌های امریکایی با افشاگری مجدد سایت ویکی لیکس در اختیار شهروندان جهان قرار می‌گیرد، اما اگر موضوع فقط غیبت و پشت سر هم حرف زدن بود نمی‌توانست خیلی باعث دردسر شود. ظاهراً دیپلمات‌های آمریکایی علاوه بر وظایف خود، موظفند که از تمام اسرار و رازهای همکاران‌شان در کشورهای دیگر سر درآورند و حتی جاسوسی دبیر کل سازمان ملل را هم بکنند. این تازه اول کار است و بدون شک اخبار بسیار مهم و تکان‌دهنده‌ی دیگری در روزهای آینده منتشر خواهد شد و آبروریزی‌های دیگری را در پی خواهد داشت.

این‌جاست که دایی‌جان ناپلئون‌ها باز با نگاهی فقیه اندر سفیه به شما خواهند فهماند که بازهم کار، کار انگلیس است و حتماً منافع دولت فخیمه حالا این‌طور ایجاب می کند که یهویی فردی استرالیایی ( بخوان انگلیسی) به نام جولیان آسانش پیدا شود و پته‌ی همه را بیرون بریزد و آب هم از آب تکان نخورد!

وب سایت ویکی لیکس در سال ۲۰۰۶ و با همکاری انتشارات ساین شاین به راه افتاد. این شبکه‌، افشای اسناد دیپلماتیک و نظامی در جهان را وظیفه‌ی خود می‌داند و آرشیوی با بیش از یک ملیون سند و مدرک در اختیار دارد؛ هزاران سندی که قرار است به تدریج منتشر شود و اسرار نظامی و سیاسی مهمی را فاش کند.

یکی از این مدارک نشان می‌دهد که چینی ها برای اولین‌بار سیستم‌های کامپییوتری سری امریکایی‌ها را حک کردند و به این طریق اعضای ویکی لیکس به اولین منابع اطلاعاتی درباره‌ی اسناد محرمانه‌ی آنها دست یافتند.

البته جناب آسانژ و همکارانش در سوئد مستقر هستند و دفاتر کاری خود را در یک پناهگاه زیر زمینی در عمق سی‌متری با استفاده از سیستم‌های امنیتی برپا کرده‌اند. او در حال حاضر از دولت سوییس تقاضای پناهندگی کرده و شایع است که به سه مورد اقدام به سوء استفاده‌ی جنسی در حومه‌ی شهر استکلهم متهم شده است. به همین علت دولت سوئد تقاضای اقامت او را رد کرده است.

برای اولین‌بار یک سرباز بیست و دوساله‌ی امریکایی که از شرکت در جنگ عراق دلخور بود و هم به‌خاطر همجنس‌گرا بودن مورد آزار و اذیت واقع شده بود، اطلاعات محرمانه‌ی ارتش امریکا در عراق را در اختیار آژانس ویکی لیکس قرار داد. او به بهانه‌ی ضبط موسیقی می‌توانست روزانه ساعت‌ها پشت کامپیوتر بنشیند و اسرار محرمانه را کپی کند.

به عقیده‌ی بعضی از ناظران بین‌المللی انتشارهزاران نامه، مدرک و سند دیپلماتیک جدید توسط شبکه‌ی ویکی لیکس را می‌توان یک «یازده سپتامبر» جدید برای دولت آمریکا دانست.مفسرروزنامه‌ی فولکس گرانت چاپ هلند در مقاله‌ی خود به تاریخ سی نوامبر می‌نویسد که قبل از افشای این مدارک، سه میلیون نفر از کارمندان و نظامیان شاغل در سازمان‌های دولتی امریکا به این مدارک دسترسی داشته‌اند.

این موضوع از آن‌جا ناشی می‌شود که بعد از فاجعه‌ی یازدهم سپتامبر دستگاه‌های امنیتی امریکا به خاطر مخفی نگاه داشتن اطلاعات به شدت مورد انتقاد قرارگرفته و از آن پس بخش وسیعی ازمدارک بدون برچسب محرمانه در اختیار کارمندان مسئول قرارگرفته است.به عقیده‌ی نیویورک تایمز تنها یازده هزار سند از مدارک فاش شده واقعاً محرمانه و مهم برای دولت امریکا وهم‌پیمانانش هستند.

دولت امریکا تاکنون از مذاکره با جولیان آسانژ، موسس ویکی لیکس و همکارانش خودداری کرده است. آسانژ در مورد این اسناد می‌گوید که این مدارک مسائل مهم سیاسی در کشورهای جهان را در برمی‌گیرد. ویکی لیکس از دولت امریکا خواسته اسامی اشخاصی را که واقعا در خطر هستند اعلام کند.

ویکی لیکس قبلاً چهارصدهزار سند محرمانه درباره‌ی جنگ عراق و افغانستان منتشر کرده بود و اکنون با انتشار بیش از دوملیون سند از مکاتبات محرمانه‌ی میان دیپلمات‌های امریکایی و همکاران‌شان به کشورهای دیگری نظیر انگلستان، استرالیا، اسراییل، دانمارک، هلند، نروژ و غیره هم هشدار داده است.

به گفته‌ی روزنامه عربی الحیات این اسناد نشان می‌دهد که ترکیه به سازمان بنیادگرای القاعده کمک می‌کند. واشنگتن پست با استناد به افشاگری‌های ویکی لیکس می‌گوید که دولت امریکا به سازمان پ.کا.کا در کردستان عراق کمک کرده است.

بر اساس یکی از اسناد منتشر شده‌، سازمان سیا از سال ۲۰۰۷ تلاش می کند که منابع اورانیم غنی شده را در یک مرکز انرژی هسته‌ای در پاکستان تحت کنترل خود قرار دهد. زیرا این احتمال وجود دارد که این مواد در اختیار شبکه‌ی القاعده قرار گیرد. دولت پاکستان از ترس بی‌اعتبار شدن در چشم افکار عمومی کشور با دخالت آمریکایی‌ها در این مسئله مخالف است.

در یک سند محرمانه‌ی منتشر شده می‌خوانیم که احمد ضیاء مسعود، معاون حامد کرزای رئیس جمهور افغانستان با کیفی حاوی مبلغ پنجاه و دوملیون دلار به امارات سفر کرده است و یا چند رهبر دنیای عرب خواهان حمله‌ی نظامی امریکا به ایران هستند و بارها ایالات متحده را به این کار تشویق کرده‌اند!

در چند روز گذشته واکنشی از سوی رهبران کشورهای عربستان، بحرین و امارات در رابطه با این افشاگری‌ها مشاهده نشد، اما محمود احمدی‌نژاد این عمل را شیطنت و توطئه‌آمیز خواند و گفت که تاثیری بر روابط ایران با کشورهای عربی نخواهد داشت.

هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه‌ی امریکا دیروز این افشاگری را تهدید صلح جهانی و حمله به امنیت سیاسی و دیپلماسی امریکا دانست.

او به شدت نگران آبروریزی‌های احتمالی در چند روز آینده و در تلاش برای بازگرداندن آب رفته به جوی است!

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

بی دلیل نبود در ایران سفارت امریکا را لانه ی جاسوسی نامیدند.
با افشاگری این اسناد باید دولت امریکا یاد بگیرد که ادعایش در مورد دموکراسی پشیزی ارزش ندارد. چرا که آبرو ریزی بزرگی برای کشوری است که مدعی حکومت بر جهان است.
اما متاسفانه بقدری خود خواه است که حاضر به اعتراف در مورد اشتباهاتش نیست و تازه دست بالا را هم گرفته است.
واقعن که زندگی در چنین کشوری ننگین است .
چرا در مورد کشور های اسکاندیناوی چنین اخباری را نمی شنویم.
شرم آور است..
امید که درس عبرتی باشد برای همه ی غارتگران جهان تا بگذارند مردم جهان خود تصمیم گیرنده ی سر نوشتشان باشند.

-- مهران ، Dec 1, 2010

مهران جان تمام سفارتهای دنیا وظیفه ی جمع آوری اطلاعات و تحلیل و شرایط اقتصادی و نظامی و سیاسی کشور محل ماموریتشان را دارند تا برای منافع کشور متبوعشان استفاده کنند سفارت جزو خاک یک کشور محسوب میشود و به حق است که از این خاک برای پیشبرد منافع و تامین امنیت ملی خودشان استفاده کنند حال اگر سفارتی از وظایف مرسومش فراتر رفت فردی را به عنوان عنصر نامطلوب توسط کشور محل ماموریت اخراج میکنند دیپلماتی را عذرش را میخواهند یا کاردارش را اخراج میکنند یا از پذیرفتن استوارنامه ی سفیرش امتناع میکنند صفارتش را که تصرف نمیکنند این یعنی اعلام جنگ.

لانه ی جاسوسی یا سفارتی مثل بقیه ی سفارت ها . تصرف سفارت آمریکا چقدر برای ایران و منافع ملی ما منفعت داشته چقدر ضرر امروز هر آنچه که در ایران بوجود آمده است برای یکدست شدن حاکمیتی است که مسابقه برای برقرای رابطه با شیطان بزرگ گذاشته است من نمیگویم بد است ولی رابطه با جهان و با یک کشور باید در افق امنیت ملی و منافع هر کشوری تعریف شود نه با تئوری های دشمن تراشی و دشمن بینی.

سفارت ها پایگاههایی هستند که مراودات را بیشتر کنند و بدیهی است که سفارت یک کشور خارجی بیشتر به فکر منافع خودش باشی تا کشور محل ماموریتش بروید قراردادهای نگین نفتی بین ایران وچین را بخوانید تا بدانید تحریم ها و با جهان در افتادن پقدر برایمان هزینه داشته است و به جز حفظ نخوت اقایان هیچ متچه و مصلحت دیگری نداشته جز مصالح رهبر معظم و باند ایشان.

همه که مثل دولت فخیمه ی جمهروی اسلامی نیستند که برای ملت غره و لبنان مادر است برای ملت کافر و ملحد ایران دایه و مایه ی بدبختی و نکبت.

جوکها و شوهایی تلویزنونی ای که در نقد آقای اوباما یا بوش در آمریکا ساخته میشود یک درصدش هم در ایران پخش شود کار به اعدام خواهد کشید بسیاری از کشورها هم در مرود ویکی لیس به ارمی برخورد میکنند برای اینکه فردا به ضرر خودشان هم مطالبی درخواهد آمد نمونه اش در ایران ابتدا به به و چه چه کردند زقتی نوبت به مدارک خودشان رسید اه اه و وااسلاما سردادند که این هم از بازیهای آمریکاست اگر مقالات ویکی لیس درصدی از اعتبار را دارند چس صبر کنید اسناد بقیه هم دربیاد.

تا یک ماه دگی رهم اسناد یک بانک آمریکایی قرار است رو شود که امکان هم دارد به حباب مسکن و بحران مسکن و تبعات آن مربوط باشد هر چند که نامی از این بانک برده نشده است.

از یاد نبریم که همین شیطان بزرگ رئیس جمهورش را به دادگاه کشید نه به خاطر ارتباط با یک منشی کاخ سفید بلکه به حاطر شهادت دروغ در برابر نمایندگان سنا و مجلسش و در مملکت گل و بلبل ما دروغ شده اسباب اساسی حکومت داری.

من دفاع نمیکنم بله آمریکا در مورد سقوط هواپیمای مسافربری ایران دست آخر هم عذرخواهی نکرد و مسئولیتی قبول نکرد به فرمانده ی وینسنس مدال هم داد.

-- بدون نام ، Dec 2, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)