تاریخ انتشار: ۹ اسفند ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

اخبار ضد و نقیض در داستان دستگیری ریگی

ایرج ادیب‌زاده
adibzadeh@radiozamaneh.com

تلویزیون جمهوری اسلامی ایران، روز شنبه هشتم اسفند در تحلیل سیاسی روز خود، دستگیری عبدالمالک ریگی را بسیار بااهمیت توصیف کرد. از سوی دیگر گروه جندالله محمد ظاهر بلوچ را به عنوان رهبر تازه‏ی این گروه معرفی کرد.

Download it Here!

«پرس‏ تی‏وی» شبکه‏ی انگلیسی زبان وابسته به جمهوری اسلامی نیز با پخش اعترافات عبدالمالک ریگی، به نقل از وی مدعی شد که دولت امریکا درصدد کمک مالی و تسلیحاتی به گروه جندالله بوده است. یک سخن‏گوی وزارت خارجه‏ی امریکا این ادعا را مسخره خوانده است.

امروز وزارت خارجه‏ی دبی، در بیاینه‏ای رسمی اعلام کرده عبدالمالک ریگی تنها دو ساعت، آن هم پیش از پرواز مجدد به قرقیزستان، در دوبی توقف داشته است. مدیر امور رسانه‏ای وزارت خارجه‏ی دبی تاکید کرده است: «مردی که نام‏‏اش در ویزا از سوی رسانه‏ها نشان داده شده، هیچ‏گاه وارد این کشور نشده است. وی در مسیر کابل به قرقیزستان دو ساعت در دبی توقف داشته و از ویزا هم استفاده نکرده است.»

حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی، پس از دستگیری ریگی، ادعا کرده بود که سازمان جاسوسی امریکا و برخی کشورهای اروپایی قصد داشتند ریگی را از طریق دبی به یکی از مناطق خود ببرند و با او مذاکره کنند. دبی این ادعا را رد کرده و گفته که به اصل عدم مداخله در امور داخلی دیگر کشورها احترام می‏گذارد.

برای بررسی بیشتر این مسائل، با آقای رضا حسین‏بُر، فعال سیاسی بلوچ در لندن گفت‏وگو کرده‏ام.

آقای حسین‏بُر، اگر چه مسئولان امنیتی جمهوری اسلامی مشارکت کشورهای دیگر را در دستگیری ریگی انکار کرده‏اند، اما همه چیز، از جمله بیانیه‏ی سفارت پاکستان، از همکاری گروهی برای دستگیری او حکایت می‏کند. شما خبرهای تازه‏ای در این زمینه دارید؟

سخن‏گوی جندالله اعلام کرد که برای دستگیری آقای عبدالمالک ریگی، یک توطئه‏ی بزرگ بین‏المللی صورت گرفته و تعدادی از سازمان‏های اطلاعاتی کشورهای مختلف، از جمله کشورهای غربی، در این اقدام شرکت داشته‏اند. او مدعی شده است که اسناد و مدارکی دارد که می‏تواند این مساله را ثابت کند.

بنابراین علی‏رغم آن‏چه جمهوری اسلامی مدعی است و به همان صورتی هم که خودشان اعلام کرده‏اند، دستگیری ریگی نمی‏تواند بدون همکاری با سرویس‏های امنیتی کشورهای دیگر بوده باشد. ریگی بسیار هشیار بود. جمهوری اسلامی هشت سال دنبال او بود و میلیون‏ها دلار هم برای این کار خرج شده بود، ولی ریگی را نمی‏توانستند دستگیر کنند. این یک توطئه‏ی بسیار سازمان یافته و با مخارج کلان بود.

عدم اعتراض قرقیزستان به فرود آوردن اجباری هواپیمای مسافری‏اش توسط جت‏های جنگنده‏ی جمهوری اسلامی و هم‏چنین اعلام نشدن این روی‏داد از سوی رسانه‏های جهانی در آن زمان را نشان از چه می‏دانید؟

اگر ادعای جمهوری اسلامی درست باشد، قاعدتاً باید جت‏های جنگنده‏ی ایران روی آب‏های خلیج‏ فارس می‏رفتند و آن‏جا این هواپیما را می‏دزدیدند. این کار را از این جهت که نیروهایی امریکایی در ‏آن‏جا در حال آماده‏باش هستند، نمی‏توانستند بکنند. بنابراین امکان این که نیروهای جنگنده‏ی جمهوری اسلامی وارد آب‏های خلیج فارس بشوند و از آن‏جا این هواپیما را بدزدند و مجبور به فرود در فرودگاه بندرعباس بکنند که درست لب خلیج ‏فارس است، امکان ندارد.

ما می‏دانیم، به محض این که یک هواپیما مورد لرزش قرار می‏گیرد و کوچک‏ترین خطری تهدید‏ش می‏کند، خلبان موظف است بلافاصله با منابع بین‏المللی و فرودگاه‏های مربوطه تماس بگیرد و خبر بدهد. بنابراین اگر هواپیماهای ایران می‏آمدند و این هواپیما را می‏دزدیدند، ناگزیر این هواپیما باید خبر می‏داد. در حالی که چنین چیزی اصلا نبوده است. قرقیزستان هم هیچ خبری در این زمینه نداده است، مگر اطلاعیه‏ای که چند روز بعد صادر کرد. من فکر می‏کنم سناریویی که جمهوری اسلامی مطرح کرده است، با منطق سازگاری ندارد.

در مورد دبی، با توجه به اجرای طرح ترور یکی از رهبران حماس در این کشور و انعکاس خبری در مورد سرویس‏های جاسوسی اسراییل، احتمال اجرای طرحی دیگر از سوی سرویس‏های ضد اطلاعاتی دیگر می‏توانسته وجود داشته باشد؟

فکر نمی‏کنم؛ برای این که دبی بسیار حساس شده بود اسم و عکس ۲۶ نفر را نیز به عنوان مضنونین به شرکت در این عملیات اعلام کرده بود. دبی هم یک سرزمین کوچک و بسیار آسیب‏پذیر است.

از سوی دیگر، خبری هم از منطقه به دست ما رسید که معامله‏ای بین ایران و کشورهای دیگر صورت گرفته است که عبدالمالک ریگی را در مقابل لو دادن المبحوح، رییس سازمان نظامی حماس دستگیر کنند. این خبر هم بوده که رییس سازمان نظامی حماس، بعد از دیدار با تاجر ایرانی کشته می‏شود.

می‏گویند دستگیری عبدالمالک ریگی با کشته شدن المبحوح ارتباط مستقیم دارد، ولی منطقی به نظر نمی‏رسد که که دولت دبی یا امارات این آمادگی را داشته باشند که اجازه بدهند فرودگاه‏های‏شان پشت سر هم محل رفت و آمد چنین اشخاصی باشد.


عبدالمالک ریگی

از معامله صحبت کردید؛ به نظر می‏رسد در این دستگیری بیش از همه منافع پاکستان مورد توجه قرار گرفته باشد. چه منافعی را از این مساله می‏توانید برای این کشور تصور کنید؟

اگر یادتان باشد، ایران مدت‏ها تلاش می‏کرد که یک خط لوله‏ی گاز به پاکستان و از آن‏جا به هند ببرد. آماده شده بود که تا ۶۷ و حتی ۷۰درصد به این کشورها تخفیف بدهد که حاضر شوند این قرارداد را امضا کنند.

هند حاضر به امضای این قرارداد نشد، اما جمهوری اسلامی بالاخره توانست با فرستادن چنین امکاناتی به پاکستان، در یک مرحله قراردادی را امضا کند. همان زمان هم قرارداد دیگری برای تحویل دادن گاز به پاکستان امضا کردند. پاکستان اعلام کرد، در سال بیش از یک میلیارد دلار سود می‏برد و قیمت این قرارداد حدود یک میلیارد دلار از نرخ جهانی کم‏تر است. بنابراین این قرارداد می‏تواند ارتباطی با این مساله داشته باشد.

اما من فکر نمی‏کنم پاکستان در این ماجرا دست داشته باشد. چرا که پاکستان می‏داند عبدالمالک ریگی یک شخصیت بسیار محبوب در سرتاسر بلوچستان، چه بلوچستان ایران و چه بلوچستان پاکستان و افغانستان است و در صورت تحویل دادن عبدالمالک به ایران، تمام بلوچ‏ها با او دشمن خواهند شد.

به اضافه‏ی این که دولت پاکستان می‏داند جمهوری اسلامی در حال رفتن است و هر رژیمی که بعد از او روی کار بیاید، ناگزیر روابط خود با پاکستان را مورد تجدید‏نظر قرار می‏دهد. بر اساس این که دولت پاکستان در شرایطی که ملت ایران نیاز به کمک داشتند، به جمهوری اسلامی کمک کرد و به قول خود جمهوری اسلامی، بزرگ‏ترین دشمن او را دستگیر و تحویل ایران داد. به این دلیل من فکر می‏کنم که احتمالا پاکستان به طور جدی در این ماجرا دست نداشته است، ولی سرویس‏های دیگر دخیل بوده‏اند.

سفیر پاکستان اعلام کرده بود که ریگی را یک هفته‏ی پیش به جمهوری اسلامی تحویل داده است و برخی از سایت‏های ایرانی نیز معتقد بودند که اعلام خبر دستگیری ریگی می‏توانسته است با پخش فیلم حمله‏ به کوی دانشگاه و در سایه قرار دادن آن، مرتبط باشد. نظر شما در این باره چیست؟

اگر زمانی دولت پاکستان رسما اعلام کند که در دستگیری ریگی دست داشته است، آن‏وقت می‏تواند این خبر درست باشد. من بعید نمی‏دانم که پاکستان در این زمینه با جمهوری اسلامی همکاری کند، ولی دستگیری ریگی برای جمهوری اسلامی اهمیت بسیار بیشتری از پخش آن فیلم در کوی دانشگاه داشت. جمهوری اسلامی حاضر بود میلیون‏ها دلار خرج دستگیری ریگی بکند.

ولی این که دستگیری ریگی یک روز بعد از پخش فیلم کوی دانشگاه اعلام شد، می‏تواند هم به قصد یک استفاده‏ی تبلیغی برای حکومت بوده باشد و هم این که آن فیلم را تا حدی تحت‏الشعاع یک مساله‏ی جدی قرار بدهند.

آقای حسین‏بُر، در این خبرها، کم‏تر از همه خود مردم بلوچستان مورد توجه قرار گرفته‏اند. فقیرترین مردم در سراسر ایران، با بالاترین قم بیسوادی که هنوز هیچ راه‏حلی هم از سوی جمهوری اسلامی برای رفع مشکلات آنان نشده است. فکر می‏کنید الان حکومت در این زمینه حرکتی بکند؟

جمهوری اسلامی ادعا می‏کرد که عبدالمالک ریگی مانع آباد کردن بلوچستان است. خُب الان عبدالمالک ریگی در اختیار آنان است. بنابراین حکومت فرصت دارد که اولا اجازه بدهد فعالیت سیاسی مدنی در بلوچستان انجام بگیرد و فعالین سیاسی این عرصه را تحت فشار قرار ندهند و دستگیر نکند.

علاوه بر این فرصت دارد که بلوچستان را آباد کند. به آموزش و پرورش در منطقه بپردازد، امور سیستان و بلوچستان را به بلوچ‏ها واگذار کند و از بلوچ‏ها در مناطق دیگر، در سطح ملی، استفاده کند. تبعیض را از بین ببرد، بیمارستان درست کند، راه درست کند و…

الان جمهوری اسلامی بسیار فرصت دارد و اگر با گرفتن آقای ریگی، فوراً دست به آباد کردن همه جانبه و کامل بلوچستان نزند، معلوم است که از آغاز، ریگی بهانه‏ای بود برای این که بلوچستان را هم‏چنان عقب‏مانده نگاه دارند. اکنون دیگر این بهانه برای جمهوری اسلامی وجود ندارد.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

با توجه به اینکه عبدالمالک ریگی سازماندهی پیچیده‌ای داشته، آیا دستگیری چنین فردی بدون همکاری‌های نیروهای اطلاعاتی منطقه مانند پاکستان، کشورهای آسیای میانه و سایرین اصلاً امکان دارد؟
با توجه به ارتباطات گسترده گروه جندالله در کشورهای منطقه و حتی نیروهای خارجی که در پاکستان و افغانستان مستقر هستند، همچنین ارتباط این گروه با مافیای مواد مخدر که در بلوچستان پاکستان بسیار فعال است و در دبی و مناطق مختلف امارات سرپل‌های اطلاعاتی و ارتباطی دارد و با توجه به این که جندالله توسط این مافیا تغذیه مالی و اطلاعاتی می‌شده، طبیعی است که سرویس‌های اطلاعاتی کشورهای همسایه ایران و حتی سرویس‌های اطلاعاتی در آسیای میانه اطلاعاتی داشته‌اند که می‌توانسته برای ایران مفید باشد.

اما اینکه نیروهای اطلاعاتی این کشورها برای به دام انداختن آقای ریگی اطلاعات خود را با نهادهای ایرانی در میان گذاشته و یا همکاری کرده‌اند، سؤال دیگری است. تا آنجایی که من اطلاع دارم ارتباط رسمی بین نهادهای اطلاعاتی جمهوری اسلامی و کشورهای همسایه و آسیای میانه یا بسیار ضعیف است یا اصلاً وجود ندارد.

ولی اگر صحبت از عواملی در این نهادها باشد که به طور غیررسمی به دلایل سیاسی، ایدئولوژیک و مالی با نهادهای اطلاعاتی جمهوری اسلامی ارتباط دارند، مسئله دیگری است. این مسئله ابعاد و پیچیدگی‌های زیادی دارد.

-- hameh ja toudeh ey ، Feb 28, 2010

Harfhaye sed va naghiz dar in mored ziad ast.kolan sasmanhaye jasosi amniaty kareshan sardargom kardane mardom va pichidekardane kole masale ra darad.hamin tereore farmande hamas!! va hal dastgiri Rigi.har kas ye eshare nasari mikonad.bayad begsarim saman begsarad va anwaght in majara niz mesle chizhaye dige barmala khahad shod.Sorosh London

-- بدون نام ، Feb 28, 2010

اقای ادیب زاده کارشناس محترم مسایل پشت پرده و امور جاسوسی
لطفا بفرمایید که سازمانهای امنیت منطقه به جز روسیه کدام یک می توانند به طور مستقل با جمهوری اسلامی ایران همکاری کنند؟چرا خجالت کشیدید بگویید سازمان سیا هم در این اقدام به ج.ا.ا. کمک نموده است؟
شما و همکار مصاحبه شده تان ایرانیان علاقمند به امور سیاسی را اینقدر بی شعور میدانید که چنین جسارتهایی را می نمایید؟
از طرفی هندوانه دوقلو زیر بقل مامورین امنیت کشور می گذارید و وحشت مردم را بر می انگیزید و از طرف دیگر می فرمایید،کاری از انان بر نمی اید.خب ما هر دو نظر شما را می پذیریم ولی سوالی از شما و همه وابستگان به . ....... و....... را دارم؛
ایا این شخص جنایت کار است یا فردی ازادی خواه و مبارز با مشی مسلحانه است؟
ایا از دستگیری این فرد خرسندید یا عزا دار؟؟
به قول حسین شریعتمداری حتی اگر این دستگیری با کمک سیا و موساد هم که شده باشد،خود نشان از دانایی و توانایی مسوولین امنیتی و دستگاه دیپلماسی دولت ج.ا.ا. است.جوابی برای این واقعیت هم دارید؟؟؟
اصلا من از شما و تمام ایرنیان که چون شما می اندیشند سووال می کنم ؛اشکال کار سازمان امنیت ایران در کجاست؟مگر از نظر شما که خود طرفدار غربی ها و ارتباط ایران با دوول غربی هستید،ایا ایرادی دارد که دولت ج.ا.ا. با غرب همکاری سازنده داشته باشد؟؟؟
سرور گرامی بهتر است به خود بیایید و باعث سرافکندگی خود و هم میهنانتان نشوید و اعمال درست دوست و دشمن خود را بدون غرض ورزی بیان دارید و سعی کنید راهی به دولت ج. ا. ا. و مردم ایران نشان دهید که حتی امکان سازش با امریکا و صهیونیستها هم ایجاد گردد.ضمنا اگر خودتان هم مثل ریگی و دیگر تروریستهای جنایت کار نیستید،ابراز خوشحالی کنید که ریگی اشغال و ادمکش دستگیر شده است.منتظر پاسخ شما به مطالبم هستم با تشکر منصور پیرخانقاه المان ٨٨.١٢.٩

-- mansour piry khanghah ، Feb 28, 2010

آقای منصور پیرخانقاه، حکومت اسلامی و ریگی هر دو قاتل هستند. حکومت اسلامی در عین دستگیری ریگی تروریست، در لبنان حزب الله را علم کرده که برادارن شیعه ریگی و آدمکش هستند. حکومت اسلامی در عین حال مبارزان مدنی مردم ایران را جنگ نرم میخواند و آنها را در خیابان و زندان میکشد. دستگیری ریگی به هر طریقی و با کمك هر سازمان غیر حکومتی گره‌ی از زندگی مردم سیستان و بلوچستان و یا مردم ایران و حتی حکومت اسلامی باز نمیکند. در عین حال حکومت سعی میکند تا از این دستگیری استفاده تبلیغاتی کند و ضعفهای خود را پنهان کند. بقیه داستان شاخ و برگ فراوان دارد، باید تا پائیز صبر کرد.

-- عین‌الله ، Mar 1, 2010

این آقای فعال سیاسی چنان از ریگی تعریف می کند که انگار مردم نمی دانند وی دستش به خون جوانان بی گناه ایران آغشته است. لزوما هر کسی که با ج.ا مخالف باشید آدم خوبی نیست!!!

-- م ، Mar 1, 2010

اولن من فکر میکنم که آقای ریگی فقط در میان قشر بی سواد یا کم سواد بلوچستان دارای اندک محبوبیتی بوده است و این اندک محبوبیت هم اصلآ به شکلی نبوده که کشتن او تاثیری احساسی در مردم بلوچ بگذارد . و من نمیتونم متوجه بشم که چه نوع رژیمی ممکنه روابط خود با پاکستان رو به دلیل تحویل دادن ریگی مورد تجدید نظر قرار بده مگر اینکه فکر کنیم ممکنه از پسه جمهوری اسلامی ممکنه حکومته طالبان در ایران سر کار بیاد و ممکنه به دلیل تحویل دادن ریگی روابط خود رو با پاکستان به حداقل برسونه ، و آقای حسین بر عزیز آیا شما ریگی رو کمکی به جنبش دموکراسی خواهی مردم ایران میدونستید ؟ و یا فکر میکنید جنگ مسلحانه میتونه دموکراسی رو نهادینه کنه ؟ و به عنوان یک تحلیلگر سیاسی بلوچ چه فکری کردید که گفتید وقتی ملت ایران نیاز به کمک داشتند اون به جمهوری اسلامی کمک کرده و بزرگ ترین دشمنش رو دستگیر کرده؟ آیا کشتنه ۸ سرباز میتونه کمکی به مردم بلوچ یا ایران کنه؟ وقتی که دولت این همه پول و امکانات داره که به جاش ۸۰ سرباز رو جایگزینه اونا کنه؟ اگه قرار باشه دموکراسی با ترور به دست باید آیا ارزشی داره؟ آیا وقتی که مشکل ما نه یک شخص بلکه یک سیستم و یک طرز تفکر هستش پس با این منوال باید ۵ میلیون نفر رو آقای ریگی بکشه تا شاید این حکومت ساقط بشه و حکومتی هم که به این طریق روی کار بیاد با شما هم با زبان اسلحه سخن میگه آقای حسین بر . 

-- مبارکی ، Mar 3, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)