تاریخ انتشار: ۵ اسفند ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
گفت‏وگوی با سعید قاسمی‏نژاد، سخن‏گوی دانشجویان و دانش‏آموختگان لیبرال، و دکتر حسین لاجوردی، رییس انجمن پژوهش‏گران ایرانی

بی‌بی‌سی و چهره‌ی انسانی سپاه

ایرج ادیب‌زاده
adibzadeh@radiozamaneh.com

تلویزیون بی‏بی‏سی فارسی شام‏گاه دوشنبه، برای نخستین بار، فیلمی از حمله‏ی یگان ویژه‏ی نیروی انتظامی و لباس شخصی‏ها در ۲۵ خرداد ماه گذشته به کوی دانشگاه تهران را پخش کرد. حمله‏ای خشونت‏بار که تنها چند روز پس از انتخابات تابستان گذشته در ایران، صورت گرفت.

Download it Here!

آمار دقیق دانشجویان زخمی و یا کشته شده در این حمله هیچ‏گاه به طور رسمی منتشر نشد. دفتر تحکیم وحدت در آن زمان از کشته شدن پنج دانشجو خبر داده بود. اما مقامات دولتی جمهوری اسلامی این موضوع را رد و اعلام کردند تنها ۱۰۰ دانشجو زخمی شده‏ بودند.

عاملان این حمله نیز مانند عاملان حمله‏ی سال ۷۸ به همین کوی، هیچ‏گاه مجازات نشدند و به طور کلی هشت ماه در این باره سکوت شد.

برخی از مقام‏های جمهوری اسلامی حمله به کوی دانشگاه را از سوی نیروهای خودسر و برخی دیگر به نیروهای خارجی نسبت داده بودند. اما فیلم به روشنی، نمایش‏گر واقعیت است.

نمایش این فیلم از سوی تلویزیون فارسی بی‏بی‏سی بازتاب گسترده‏ای در میان ایرانیان داخل و خارج داشت و نیز پرسش‏های بسیاری در ارتباط با آن مطرح شدند.

نخست در گفت‏وگویی با آقای سعید قاسمی‏نژاد، سخن‏گوی دانشجویان و دانش‏آموختگان لیبرال، نظر ایشان را در باره‏ی این فیلم پرسیدم. سپس در همین زمینه با آقای دکتر حسین لاجوردی، رییس انجمن پژوهش‏گران ایرانی گفت‏وگو کرده‏ام.

آقای قاسمی‏نژاد در ارتباط با بازتاب این فیلم می‏گوید:

اتفاقی که با پخش این فیلم افتاد، این بود که برای اولین بار جمع گسترده‏‏ای از مردم ما شاهد خشونتی که در حمله به دانشگاه‏ها صورت می‏گیرد، بودند.

چون حمله به دانشگاه‏ها فقط مربوط به امسال نیست. چنان‏چه حمله به کوی دانشگاه تهران در سال ۷۸ با خشونت بسیار بیش‌تری رخ داد و هم‏چنین در سال ۸۲ یک بار دیگر چنین حمله‏ای صورت گرفت.

چنین حمله‏هایی تقریباً به امر معمولی در جمهوری اسلامی تبدیل شده است. اما قبلا یا یک سری عکس از آن‏ها پخش شده بود و یا شاهدان حادثه مشاهدات خود را می‏گفتند و شاید مردم خیلی متوجه عمق ماجرا نمی‏شدند.

اما برای اولین بار فیلمی از این حمله دیدند و وحشت و هراسی را که دانشجویان در آن زمان با آن مواجه می‏شوند را لمس کردند.


تصاویری از کوی دانشگاه تهران پس از حمله نیروهای امنیتی

اولین پرسشی که برای خود شما، پس از نمایش فیلم مطرح شد چه بود؟

اولین پرسش این است که فیلم چگونه به بی‏بی‏سی رسیده است. مثلا فیلم مرگ ندا را در وب پخش کردند و به شبکه‏های تلویزیونی هم ای‏میل شد که یک سری شبکه‏ها آن را پخش نکردند و شبکه‏هایی هم اقدام به پخش آن کردند.

بعید است که این فیلم از این طریق به بی‏‏بی‏سی رسیده باشد. چون در این صورت شبکه‏های دیگری هم باید آن‏ را پخش می‏کردند.

ظاهراً این فیلم فقط به بی‏بی‏سی رسیده است. اما آیا فیلم از طریق خبرنگاری به این شبکه رسیده است؟ آیا این فیلم به مقامات بالای بی‏بی‏سی ارسال شده است؟ و چرا اصلا برای این شبکه فرستاده شده است؟

این سؤال هم مطرح است که این فیلم چه زمانی به دست بی‏بی‏سی رسیده است. می‏دانیم که فیلم حداقل یک روز پیش از پخش در اختیار بی‏بی‏سی بوده است. چون از یک شب پیش از پخش فیلم، اعلام شد که چنین فیلمی قرار است پخش شود.

از سوی دیگر، این فیلم ادیت شده است و فقط بخشی از ماجرا را نشان می‏دهد. آیا این فیلم را بی‏بی‏سی ادیت کرده است یا این که فیلم به همین شکل به این شبکه رسیده است؟

این‏ها پرسش‏های جدی‏ای هستند که در این رابطه مطرح می‏شوند. چون اتفاقی که افتاده، با برکناری آقای رجب‏زاده مرتبط بوده است.

در حال حاضر در ایران، سپاه مدعی است که نقش چندانی در وقایع اخیر نداشته است و می‏خواهد خشونت‏های رخ داده را به گردن نیروهای دیگر، از جمله نیروی انتظامی بیاندازد.

نیروی انتظامی هم به همین ترتیب سپاه را متهم می‏کند. آقای رجب‏زاده در مراسم تودیع خود گفت: «ما نه کسی را کشته‏ایم و نه کشته داده‏ایم».

پخش این فیلم در این زمان، حامل چند نکته است؛ نکته‏ی اول این است که صریحاً اعلام می‏شود رجب‏زاده دستور حمله را داده است.

نکته‏ی دوم این است که لباس شخصی‏هایی که در سال‏های اول معمولا آقای سعید حدادیان آن‏ها را جمع‏آوری می‏کرده است، زیر نظر مستقیم سپاه هستند.

در بخش ادیت‏شده‏ی فیلم، نیروهای گارد ویژه دانشجویان را‏ کتک می‏زنند و نیروهای وابسته به سپاه که آن‏ها را در عملیات‏ها دیده‏ایم و بسیار وحشی هستند، جلوی گارد ویژه را می‏گیرند.

در نتیجه این شائبه را ایجاد می‏کند که فیلم به طور ادیت شده برای تطهیر چهره‏ی سپاه منتشر شده باشد.


این فیلم هم‏چنین نشان داد این بحث‏ها که نیروهای گارد ویژه فرزندان خود این ملت هستند، گناه دارند، تحت فشار این حرکات را انجام می‏دهند و… درست نیستند.

در فیلم می‏بینیم که در آن شب آن‏ها دانشجویانی را که روی زمین افتاده‏ بودند، کتک می‏زدند. فرمانده که آن‏ها را مجبور نکرده بود دانشجویان را به این شکل بزنند.

حتی نیروهای سپاه که معمولا توسط سعید حدادیان سازماندهی می‏شدند، جلوی آن‏ها را می‏گرفتند.

فکر می‏کنید، قسمت‏‏های خشونت‏بارتری هم بوده که نشان داده نشده است؟ چون دفتر تحکیم وحدت در بیانیه‏ای که همان زمان منتشر کرد، از کشته شدن پنج دانشجو خبر داد.

بله؛ صددرصد این فیلم ادیت شده است. بخش‏های خشونت‏بارتری که ممکن بود کینه‏ی مردم را بیش از این افزایش بدهد، منتشر نشده است.

چون‏ فیلم حمله به اتاق‏ها، کتک زدن بچه‏ها در ساختمان‏های کوی و… منتشر نشده است. به نظر می‏رسد، آن‏چه در این فیلم می‏بینیم، انتهای ماجرا است.

در عکس‏هایی که از این حمله منتشر شده، حجم خشونت بسیار بالا است. حتی به در دو دیوار رحم نکرده‏ بودند.

اما در این فیلم، با معیارهای خود جمهوری اسلامی و در مقایسه با خشونت‏هایی که از این نیروها سراغ داریم که با ماشین از روی مردم رد می‏شوند و یا در مواردی چند نفر را آن‏قدر کتک زده بودند که کشته شدند، چهره‏ی انسانی‏تری از این نیروها خلق شد.

یعنی نیمه‏شب دانشجویان را از خوابگاه‏ها بیرون کشیده‏اند، فقط چند باتوم می‏زنند، دانشجویان را آن‏جا روی هم می‏اندازند و یا لگد می‏زنند.

به همین دلیل این فیلم حتما ادیت شده است و سعی کرده از یک طرف فقط نیروی انتظامی را مقصر جلوه بدهد و از یک طرف با توجه به معیارهای خودشان، چهره‏ی معقول‏تری از خودشان نشان بدهند.


حسین لاجوردی می‌گوید: آن‏جایی که می‏گویند «نزن! دست نگهدار!»، از کجا بی‏بی‏سی به این نتیجه رسیده است که این را بسیجی‏ها و لباس شخصی‏ها دارند از گارد ویژه می‏خواهند

برای بررسی بیشتر و تحلیل سیاسی نمایش فیلم حمله به کوی دانشگاه، به سراغ دکتر حسین لاجوردی، رییس انجمن پژوهش‏گران ایران در پاریس رفتم و از ایشان از اهمیت نمایش این فیلم پرسیدم:

تصور من بر این است که پیش از هر نوع ارزیابی‏ در رابطه با فیلمی که از طریق تلویزیون فارسی بی‏بی‏سی پخش شده، باید به چند نکته توجه کرد؛

یکی این که شرایط به‏دست آوردن این فیلم چگونه بوده است؟ چه زمانی این فیلم به دست بی‏بی‏سی رسیده است؟ همان چند روز اول شروع این ماجرا و حمله‏ی گارد ویژه به کوی دانشگاه یا آیا هشت ماه بعد به دست این شبکه رسیده است؟

اگر همان روز بوده، چرا تا کنون پخش نشده؟ اگر جدید آمده، به چه شکل آمده؟ زمان این فیلم چقدر است؟ چون به هرحال فقط چند دقیقه از این فیلم نشان داده شده است و ما نمی‏دانیم کل فیلم چقدر است.

به عنوان مثال، وقتی کانال چهار در انگلیس فقط ۲۰ دقیقه از مصاحبه‏ با یک بسیجی را پخش کرد، کل مصاحبه را که یک ساعت و نیم بود، روی سایت‏اش گذاشته بود.

هرچند برای بررسی مساله، باید پاسخ این سؤا‏ل‏ها را داشته باشیم. اما باید به این سمت برویم که محتوای فیلم چیست. من بحث اصل را روی این قضیه می‏گذارم.

به نظر من، بحثی که در این فیلم مطرح است، به خصوص در مرحله‏ی اول، تضاد بین گفته‏های مسئولین رژیم است که از طریق منابع رسمی خود در مجامع بین‏المللی اعلام کرده‏اند که پلیس فقط مسئول اجرای قانون است و فقط در این جهت که به مردم آسیبی نرسد حرکت می‏کند.

اما در این فیلم می‏بینیم که پلیس نه فقط مسئول اجرای قانون نبوده، بل‌که با سازمان‏یافتگی خیلی مشخصی این حمله انجام شده است.

سؤالاتی هم در این رابطه مطرح است که چرا پلپس در پاسخ به دانشجویی که هیچ سلاحی در اختیار ندارد و اصولا از خشونت در تحولات هشت ماهه‏ی اخیر پرهیز کرده است، سنگ پرتاب می‏کند؟

نحوه‏ی عمل‏کرد پلیس در این‏جا به چه شکل است؟ بسیاری مسائل دیگر نیز هستند که ما از آن‏ها آگاه نیستیم؛ مثل کشته‌شده‏ها، زخمی‏ها شکنجه شده‏ها و تجاوز شده‏ها را هیچ‏کدام ما نمی‏دانیم.

مهم‏تر از هرچیز، تحلیل خود بی‏بی‏سی است. آن‏جایی که می‏گویند «نزن! دست نگهدار!»، از کجا بی‏بی‏سی به این نتیجه رسیده است که این را بسیجی‏ها و لباس شخصی‏ها دارند از گارد ویژه می‏خواهند.

از کجا معلوم است، شاید بی‏بی‏سی مسائلی را در این فیلم می‏بیند که ما در این محدوده‏ی ۷−۸ دقیقه‏ای نمی‏توانیم ببینیم.

از نظر من، مهم‏ترین مساله در محتوای فیلم این است که این فیلم صددرصد سیاسی و جهت‏گیرانه است. آیا فیلم از داخل آمده و می‏خواهند عده‏ای را مظلوم نشان بدهند و عده‏ای را ظالم نشان بدهند؟

عده‏ای را بگویند تقصیر نداشتند، بل‌که گروه دیگری مقصر هستند؟ می‏خواهد نشان بدهد که باید از گروهی پشتبیانی کرد و گروه دیگری را در گوشه‏ی دیوار قرار داد؟ از بسیج و لباس شخصی‏ها پشتیبانی کرد که این‏ها تقصیر نداشتند و به نیروهای گارد ویژه ضربه زد؟

این‏ها سؤالاتی است که به نظر من در محتوای این فیلم وجود دارد و ما باید در نهایت اطلاع کامل پیدا کنیم که چه چیزهای دیگری در این مجموعه‏ی فیلم غیر از چند دقیقه‏ای که بی‏بی‏سی تحلیل فیلم را مطرح می‏کند، وجود دارد.

مساله‏ی دیگر هشت ماه سکوت است که در مورد خشونت و حمله به کوی دانشگاه تهران، از سوی مقامات مختلف جمهوری اسلامی صورت گرفته است و کلاً از این حمله و عوامل آن سخنی نگفته‏اند. نظرتان در باره‏ی این سکوت چیست؟

جایی مانند کهریزک هم که افشا شد، به این دلیل بود که فرزند یکی از مقامات جمهوری اسلامی در آن‏جا کشته شده بود و رژیم ناگزیر شد سکوت در این زمینه را بشکند و پرونده را دنبال کند.

تازه اگر دنبال کند؛ چون هنوز مشخص نیست که پرونده‏ی کهریزک هم به کجا خواهد رسید.

اما بحث اصلی من این است که ما باید بتوانیم در جهت به واقعیت رساندن مسائلی که در ایران می‏گذرد و افشای آن نزد مقامات بین‏المللی کمک‏هایی را بخواهیم.

در این نوع کمک خواستن‏ها است که می‏توانیم نتیجه‏گیری فیلم را مطرح کنیم.

نتیجه‏گیری این فیلم را شما چگونه تفسیر می‏کنید؟

اولین مساله این است که آیا بی‏بی‏سی کل این فیلم را نشان خواهد داد؟ یا حداقل در سایت‏اش خواهد گذاشت؟ یا حداقل زمان بیشتری از این فیلم را نمایش خواهد داد؟ که ما قادر باشیم این فیلم را به اطلاع سازمان‏ها و مقامات بین‏المللی برسانیم.

البته بی‏بی‏سی مثل همه‏ی خبرگزاری‏های دیگر، می‏تواند منابع خود را اعلام نکند، ولی ناگزیر باید از بی‏بی‏سی بخواهیم که حداقل با جوامع حقوق بشری مانند عفو بین‏الملل، اتحادیه‏ی اروپا و سازمان‏های این‏چنینی که در ارتباط با نقض فاحش حقوق بشر در دنیا و در حال حاضر در ایران دارند کار می‏کنند، هم‌کاری کند.

این فیلم به نظر من، یکی از مهم‏ترین سندهایی است که در هشت ماه اخیر به دست آمده است و ارزش این سند برای حقانیت و گویایی جنبش مردمی ایران بسیار مؤثر خواهد بود.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

این فیلم بیلان ۳۱ ساله این رژیم ضد ایرانی و ضد انسانی است .قابل توجه افرادی که با سفسطه و دروغ و ریا کاری به هر تلاش مذبوحانه ای دست میزنند تا این جنایات را فقط منتسب به بخشی از رژیم کنند و باقی آنرا مبرا کنند .جنایت جنایت است و نمیشود آنرا تطهیر کرد .نقل قول بانی این جنایات ۳۱ ساله (خمینی )را به یاد بیاوریم که در ارتباط با شاه میگفت .اگر شاه از جنایات خبر ندارد که لایق حکمرانی نیست و اگر اطلاع دارد که شریک این جنایات است . کدام رژیمی با فرزندان خود همچه ددمنشی میکند .این رژیم رسوا باید به زباله دانی تاریخ برود

-- arad ، Feb 24, 2010

استدلال از اساس غلط و بر اساس توهم توطئه است محض اطلاعتان مثل فیلم بازحوئی زن سعید امامی برای خیلی ها فرستاده شد . از جمله همین فیلم را بدون سانسور سایت گویا گذاشت. شما از کجا فهمیدید که فقط بی بی سی داشت . انگار برای تحلیل حداقل اطلاع هم لازم نیست

-- تورج لارودی ، Feb 24, 2010

اصل فیلم 18 دقیقه است و در یوتوب موجود. در خود فیلم نیز مشاهده می کنیم که تعدادی دیگر هم مشغول فیلمبرداری و عکس گرفتن هستند در نتیجه یک تئوری نیز می تواند به ریزش توجه کند که نیرویی که قبلا اعتقاد داشته حال سعی کرده این فیلم را به بیرون منتقل کند. نمی دانم چرا ما اینقدر به این تئوری توطئه علاقمندیم؟ چه اهمیتی دارد که چه کسی و با چه انگیزه ای این فیلم را بیرون داده و آیا صداگذاری شده و یا نه؟ چه کسی می تواند با دیدن این فیلم مثلا با کسانی که می گویند "نزن نزن" همدلی پیدا کند؟ گذشته از این در میان بنیادگرایان نیز ممکن است افرادی با گرایش های مختلف وجود داشته باشند.

-- امین م ، Feb 24, 2010

البته خيلي خوب است كه باز هم اين فيلم پخش شد ولي نكته مهم وبا اهميت در اين است كه چرا بعد از گذشت هشت ماه وان هم توسط شبكه بي بي سي و همزمان با دستگيري ريگي به نظر من هم سواي از جناياتي كه براي هر بيننده اي در اين فيلم اشكار مي شود يك برگه سياسي وطرفند شايد مرموزانه را در خود دارد وان اينكه اگر دقت شود براي اولين بار است كه لباس شخصي ها همگي با هم وانگار با يك اگاهي قبلي خواهان خشونت كمتر نسبت به دانشجويان هستند وبه قولي خود را عقبتر مي كشيدن وحتي اگر به سخنان خامنه اي در مورد كوي دانشگاه توجه شود تاكيد زيادي را براي محاكمه دارد كه در موارد ازاين بدتر وحتي كهريزك اينگونه امر بر او مشتبه نگشته پس بايد ديد كه چه سناريوي پشت ماجراست كه شخصي اينگونه اگانه فيلم برداري ميكندوبدون لرزش وترس وحتي اصرار به يكي از مضروبين دارد كه سرش را در مقابل دوربين بالا بياورد دقيقا مثل اينكه از سناريوي فيلم برداري اگاه است و نقش خوش خدمتي بي بي سي را هم نبايد فراموش كرد.

-- بدون نام ، Feb 24, 2010

دقیقا این فیلم هدفمند پخش شده است. فیلمبردار از خودشان است و چون دارند فیلم میگیرند میگویند آقا نزن. پس از خاموش شدن دوربین قصه همان است که در کهریزک رخ داد. نیروی انتظامی حقوق میگیرد و کارش را میکند. لباس شخصی چه؟ لباس شخصی کینه شخصی دارد، منافع مالی و منافع قدرت دارد و حاضر است آنقدر بزند تا طرف بمیرد. خام این ترفند سپاه و اطلاعات نباید شد.

-- بدون نام ، Feb 24, 2010

هر هدف احتمالی مانند تلطیف چهره ی کریه سپاه و لباس شخصی ها پشت این فیلم نهقته باشد، بطور کلی ناکام و مرده است . چراکه ذهن بینندگان آن بلافاصله به سمت یک عنصر سوق پیدا می کند ؛ آن هم ولی فقیه است که این فجایع را مدیریت و تشویق می کند و دست آخر به آن با الطاف کریمانه اش جایزه می دهد. بیانیه ی پایانی مجلس به اصطلاح خبرگان هم نشان دهنده ی همین مدعاست که بطور کلی این اقدامات وحشیانه نزد سران حکومت تایید شده و پشتیبانی می شود . بنا بر این کلیت نظام با همه ی اجزایش با دیدن اینگونه فیلم ها زیر سوال رفته است . اینجانب به عنوان بیننده ی داخل کشور نقش رسانه ای مانند بی بی سی را بسیار تعیین کننده و موثر می دانم . استقبال گسترده ی مردم از این رسانه گویای این مطلب است .

-- علی ، Feb 24, 2010

بعد به ما پیرمردها می گوئید مبتلا به پارانویا شده ایم! آقا جان آنچنان این فیلم همانطور که خودتان هم تائید کرده اید گویاست که از بالاترین مقامات تا مامورین ساده سپاه،بسیج و نیروی انتظامی و گارد ویژه نمی توانند مسئولیت آنرا نپذیرند و درز آن بخارج آسان نبوده که انتظار داشته باشیم مثل یک فیلم تصادفی موبایل بسرعت در دسترس همه قرار گیرد و حکایت از ریزش و یا سازمان دهی گسترده گروه ها از ابتدا انقلاب دارد.

-- سهراب ، Feb 24, 2010

با سلام به عنوان دانشجو از تهران باید بگویم که این فیلم بخش بسیار کوچکی ازواقعیتی ست که ما در آن شب که شبی جهنمی بود داشتیم باید اقرار کنم که در تمامی این ماجرا و ماجرا ها دیگر سپاه وبسیج مادر خرج بودند، گاهی سپاه فقط تحریک کننده ی بسیج بوده است. گاهی بسیج حتا برای خودشیرینی از سپاه و دستورات او جلو می زده. نیروهای انتظامی البته آن شب برای عقب نماندن از دیگران به شدت عمل خود افزودند ولی در اینکه سپاه و بسیج و لباس شخصی ها بیشترین کشتار و ضرب و شتم و حتا تجاوز در خوابگاهها را انجام دادند و حتا یکی از کسانی را که کشتن به خاطر شاهد بودنش بر تجاوز بود که بعد آن مورد تجاوز را نیز کشتند. انها آن شب از خشونت مست نشئه شده بودند. انها حتا با ازدیوار بالا رفتن و آمدن پشت سر ما و آتش زدن چندین تشک و پتو وکتاب در فکر زنده زنده سوزاندن ما را داشتند ولی ما نفهمیدیم چه شد که از اینکار منصرف شدند ... شاید طرحشان عوض شد در هر حال ما نفهمیدیم برای چه بود زیرا فوری ناپدید شدند و رفتند ولی دوستان آنها را شناختند چون آنها رفتند دیوار کوی را دور زدند و باز آمدند. در تمامی ضرب و شتم ها کشتارها و تجاوز ها سپاه وبسیج رول اصلی و اساسی را بازی می کردند. به نظر من ما اینک وارد مرحله ی تطهیر سپاه و بسیج توسط نظام شده ایم. زیرا در سرتاسر تهران و شهرهای بزرگ خواست انحلال سپاه و بسیج سر زبانها افتاده است. نظام و حکومت و روحانیون و خود سپاه و بسیج بزرگترین بازندگان این کشتارها و تجاوزها هستند. آنها فهمیده اند که خودشان با این تجاوزات و کشتار و سرکوب با دست خودشان تیر خلاص را بر مغز نظام مقدسشان شلیک کرده اند. تیری محتوم که مرگاور بودنش از یقین بیشتر است. بزودی.

-- دانشجو از تهران ، Feb 24, 2010

به نظر ميرسد كه ميخواهند نيروي انتظامي را قرباني سپاه كنند تا بگويند بله ما با قانون شكنان برخورد ميكنيم

-- يك دانشجو ، Feb 25, 2010

این فیلم توسط خود ارازل بسیجی گرفته و فرستاده شده تا وجود نا پاکشان را دلسوز جلوه دهند.غافل از اینکه ملت می دانند هر کسی که در این سیستم کار می کند خاین است در ضمن بی بی سی اگر فیلم تکمیلی را دارد باید پخش کند تا همگان ببینند .حالا این فیلمچگونه به دست بی بی سی رسیده برایم زیاد مهم نیست مهم آن عزیزانی بودند که این عاشقان رهبر و باجگیران آنگونه مضروبشان کردند.آنقدر باید این فیلمها پخش شود تا مردم کاری بکنند.چون از حقوق بشر و اروپا و آمریکا بخاری در نمی آید.

-- elham100022@yahoo.com ، Feb 25, 2010

سپاه و بسیج و نیروی انتظامی همه سر و ته یک کرباسند و همه مزدور ولی فقیه هستند .

-- یک هم وطن ، Feb 25, 2010

اين خيلي عجيبه كه برخي دوستان به جاي حمايت از اين افشاگري بي بي سي، سعي در تخريب آن دارند. بايد در نظر داشت كه اولا" پس از پخش فيلم، پارازيت‌هاي محلي بر رو كانال بي بي سي به شدت افزايش يافته و اين خود نشان دهنده نارضايتي رژيم ايران از پخش اين فيلم است. ثانيا" اين موضوع كه نيروهاي گارد خشن‌ترند يا نيروي‌هاي بسيجي چندانه محل بحث نيست. موضوع اين است كه اين فيلم ثابت كرد، خشونت بر عليه دانشجويان و مردم به صورت سازماندهي شده و به دستور ارشدترين مقامات كشور انجام شده است و نه توسط عده محدودي نيروهاي خودسر (بر اساس ادعاي تكراري فرمانده كل قوا!).

-- سعيد ، Feb 25, 2010

كاش دائی جان ناپلئون های مورد مصاحبه در این مقاله کمی هم به موضوع کوی دانشگاه و دانشجویان توجه می کردند و همه تلاش شان را در جنگ رسانه ای یا تسویه حساب با رقیبان خود نمی گذاشتند!

-- کاوه ، Feb 25, 2010

ای کاش به عنوان یک کار بیطرفانه روزنامه نگاری با بی بی سی هم حرف می زدید آقای ادیب زاده. شاید حرفی داشتند شاید هم نه.

-- علی ایرانی ، Feb 26, 2010

در این فیلم شما جنایت سربازن گمنام امام زمان را میبینی خونخوران سپاهی- بسیجی- لباس شخصی- نیرویهای انتظامی را میبینی. حالا این فیلم چطور بدست بی بی سی رسیده مهم نیست. این جنایت بدستور خوده خامنه ای انجام شده همانطور که فرمانده سپاه بارها اعلام کرد ماه همیشه دستورات خامنه ای را انجام میدهیم پس خامنه ای و سپاه و بسیجی و نیرویهای انتظامی همه در این جنایت شریک هستن

-- kia ، Feb 26, 2010

چرا هیچ کس این احتمال را نمیدهد که یکی از همان بسیجی ها فیلم را دزدکی کپی کرده و توسط یک دلال به بی بی سی فروخته است؟

-- بدون نام ، Feb 26, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)