تاریخ انتشار: ۳ آذر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    
گفت‌‌وگو با رضا تقی‌‏‏زاده، کارشناس مسائل سیاسی در گلاسکو

سقوط مناسبات خارجی و منزوی‌‏تر شدن ایران

ایرج اديب‌زاده
adibzadeh@radiozamaneh.com

کشور آفریقایی گامبیا تمام روابط خود را با جمهوری اسلامی قطع کرد و به دیپلمات‏های رژیم تهران فرصت داد تا امروز چهارشنبه، سوم آذرماه، خاک آن کشور را ترک کنند.

Download it Here!

گامبیا دلیلی برای این تصمیم ناگهانی خود اعلام نکرده است. نام دو کشور نیجریه و گامبیا به تازگی در گزارشی دیده شد که به شورای امنیت سازمان ملل برده شده است.

در این گزارش از کشف محموله‏ی مهمات و سلاح‏های جنگی در بندر لاگوس سخن گفته شده است. این محموله از یک کشتی که در بندرعباس بارگیری شده بود، به دست آمده است.

کشف کانتینرهای حاوی شماری سلاح‏، راکت‏انداز، نارنجک و مواد منفجره که به نام مواد ساختمانی فرستاده شده بودند، باعث تیره شدن روابط تهران و لاگوس شد. منوچهر متکی، وزیر خارجه‏ی ایران، بلافاصله به نیجریه رفت و بعد هم به خبرنگاران گفت: «یک سوءتفاهم بوده و مسئله حل شده است.»

اما این «سوءتفاهم» به توصیف وزیر خارجه‏ی جمهوری اسلامی، به تیره شدن روابط نیجریه با ایران، لغو سفر تیم ملی فوتبال این کشور برای یک دیدار دوستانه با تیم ایران به تهران و گزارش نیجریه و گامبیا به شورای امنیت و سرانجام قطع رابطه‏ی گامبیا با تهران انجامیده است.

قطع رابطه‏ی گامبیا با ایران و گزارش نیجریه به شورای امنیت در مورد اسلحه‏های قاچاق جمهوری اسلامی، چه پیامدهایی برای حکومت اسلامی خواهد داشت؟

این پرسشی است که با رضا تقی‏‏زاده، کارشناس مسائل سیاسی در گلاسکو، در میان گذاشته‏ام.


رضا تقی‌زاده

همان‏طور که شما اظهار کردید و جامعه‏ی جهانی هم این را پذیرفته است، این اقدام در عمل ارسال غیر قانونی اسلحه به مقصدی است که جمهوری اسلامی اول منکر آن شده و بعد با پذیرش آن، این موضوع را به یک تاجر نسبت داده است.

ما اما می‏دانیم که در ایران حتی تجارت معمولی هم بدون نظارت دولت امکان‏پذیر نیست. تولیدکننده‏ی اسلحه در ایران فقط دولت است و تهیه‏ی چنین محموله‏ای، بدون مداخله‏ی عوامل دولتی و عوامل نظامی و امنیتی، برای هرکسی در داخل ایران مشکل خواهد بود؛ چه برسد به قرار دادن آن در داخل کانتینرهایی که به قصد یک کشور آفریقایی حرکت می‏کرده است.

به نظر من، این اقدام، اقدام ساده‏لوحانه‏ای بوده و در شرایط بسیار دشوار و بدی برای ایران صورت گرفته است. در واقع وضعیت ایران را در جامعه‏ی جهانی دشوارتر از سابق می‏کند. به‏خصوص در شرایطی که پرونده‏ی اتمی ایران موضوع بحث شورای امنیت است و نظارت به اقداماتی از این دست، با توجه به دستور شورای امنیت و در اجرای قطعنامه‏ی ۱۹۲۹، شدیدتر از پیش صورت گرفته است.

به‏نظر می‏رسد مقصد نهایی این محموله که اول به نیجریه ارسال شده و شاید بایستی بعد از آن به گامبیا می‏رفته، نوار غزه و گیرنده‏ی اصلی این سلاح‏های سبک که از ایران ارسال شده، گروه حماس بوده است. این به‏‏هرحال توجیه منطقی‏تری برای هدف ارسال این اسلحه‏ پیدا می‏کند.

مسئله این است که آیا دیپلماسی ایران، سیاست خارجی ایران و مسئولین سیاست خارجی، با مسئولین نظامی و امنیتی در مبادرت به اقداماتی از این دست، هماهنگی دارند؟ این ناهماهنگی وضعیت مناسبات خارجی ایران را با تن دادن به وقایعی از این دست، دشوارتر از پیش می‏کند.
وزیر خارجه‏ی ایران ابتدا اعلام می‏کند که این قضیه یک سوءتفاهم بوده، ولی می‏بینیم به فاصله‏ی کوتاهی، علی‏رغم سفر ایشان به نیجریه، این موضوع از طریق کشور نیجریه که نماینده‏‏اش عضو غیرثابت شورای امنیت هم هست، به شورای امنیت گزارش می‏شود.

این موضوع وضعیت ایران را بسیار دشوار می‏کند و اگر روزی مسئله‏ی استفاده از نیروی نظامی علیه ایران مورد توجه دشمنان ایران و یا مخالفین برنامه‏ی اتمی ایران قرار بگیرد، این موضوع و این قاچاق اسلحه و عدم اجرای مفاد قطعنامه‏ی ۱۹۲۹، در توجیه اقدامات نظامی علیه ایران مورد استفاده قرار خواهد گرفت و به هرحال، بهای بسیار سنگینی در مقابل منفعت به نسبت کوچک‏تری است که ممکن است مقامات نظامی‏- امنیتی در داخل ایران، به آن توجه داشته باشند.

درست یک سال پیش بود که محمود احمدی‏نژاد در سفر خود به گامبیا، از روابط برادرانه‏ی دو کشور سخن گفت. این روابط برادرانه امروز تا اخراج دیپلمات‏های جمهوری اسلامی پیش رفته است. این مسئله را چگونه ارزیابی می‏کنید؟

سقوط مناسبات خارجی و منزوی‏تر شدن ایران. ایران وقتی از اروپا و امریکا عقب می‏نشیند و در سیاست نگاه به شرق‏، هم در روسیه و هم در چین با مشکلات جدی روبه‌رو می‏شود، به عنوان راهی در جهت گسترش مناسبات خارجی‏اش، به نوعی به آمریکای جنوبی و آفریقا به عنوان یک پناهگاه نگاه می‏کند و به دنبال توسعه‏ی مناسبات با این کشورها است.

حال می‏بینیم، با توجه به دیدگاه بهتری که ایران در مورد گسترش مناسبات با آفریقا داشت، به تنگنایی بسیار جدی از این نوع برمی‏خورد. همان‏طور که گفتید، در فاصله‏ی یک سال، وقتی آقای احمدی‏نژاد به غرب آفریقا می‏رود و صحبت از توسعه‏ی مناسبات با این منطقه می‏کند، می‏بینیم که کشور گامبیا روابط سیاسی‏اش را با ایران قطع می‏کند.

این اقدام به موقعیت بسیار محدود و شکننده‏ی ایران در قاره‏ی آفریقا، لطمه‏ی بسیار بسیار جدی وارد می‏کند و توسعه‏ی مناسبات با بقیه‏ی کشورهای آفریقایی را هم با مشکلات جدی‏تری روبه رو خواهد کرد.

گفتید این رویداد در زمان بدی اتفاق افتاده است. جامعه‏ی جهانی حالا چه واکنشی به قاچاق سلاح‏های جنگی توسط جمهوری اسلامی خواهد داشت؟

جامعه‏ی جهانی نمی‏تواند ناظر باشد و منتظر بماند و ببیند برنامه‏های اتمی ایران در چه مسیری حرکت می‏کند. همین حالا ایران در شرایط فراهم کردن مقدمات برای آغاز گفت‏وگو با گروه ۵+۱ است.
به‏هرحال هم کشورهای منطقه‏ای مانند مصر، عربستان سعودی و اسراییل مدعی برنامه‏های اتمی ایران هستند و هم شورای امنیت با صدور چهار قطعنامه‏ی تنبیهی، از ایران خواستار تجدید‏نظر در مورد برنامه‏های اتمی‏ آن شده است. ایران بایستی پاسخگوی این خواسته‏ها و پاسخگوی این سئوالات باشد.

شرایط خارجی و مناسبات خارجی ایران، وضعیت عادی‏ای ندارد. حال در این شرایط که ایران آسیب‏پذیر است و در مظان سئوال‏های جدی جامعه‏ی جهانی است، تن دادن به اقداماتی از این دست و مبادرت به چنین اقداماتی، وضعیت امنیتی ایران را بسیار دشوارتر از سابق خواهد کرد. درواقع دفاع از این ادعا که روابط خارجی ایران صلح‏آمیز و مناسبات خارجی ایران دوستانه است را با تردید‏های جدی روبه‌رو می‏کند.

آن وقت توجیه برنامه‏ی اتمی ایران هم در نگاه جامعه‏ی جهانی و حتی در نگاه کسانی که می‏خواستند به‏صورت خنثی‏تر به این برنامه نگاه کنند و نگاه عادلانه‏تری داشته باشند، بسیار دشوارتر از سابق می‏شود.

به نظر شما، قطع رابطه‏ی گامبیا با ایران، از احساس عدم امنیت این کشور بوده است؟ آیا این مسئله می‏تواند در روابط دیگر کشورهای آفریقایی با جمهوری اسلامی هم اثر بگذارد؟

به‏نظر من، توسل به این احساس عدم امنیت، شاید کمتر جدی باشد تا نشان دادن یک چراغ قرمز به ایران و خاطرنشان کردن این موضوع به ایران که اقداماتش از نگاه ناظران جهانی پنهان نمی‏ماند و می‏تواند با برخوردهای تندی روبه‌رو باشد.

گامبیا شاید به طور مستقیم کمتر احساس خطر می‏کرد، اگر زیر فشار جامعه‏ی جهانی و بقیه‏ی کشورهایی که در آفریقا صاحب منافعی هستند، قرار نمی‏گرفت. وقتی اقدام مشترکی در مورد گزارش این موضوع به شورای امنیت صورت می‏گیرد، پیداست که گامبیا شاید هدف اصلی ارسال اسلحه‏ی ایران نبوده و همان‏طور که گفتم، مقصد نهایی غزه و گروه حماس در آن منطقه بوده است.

بنابراین اقدام گامبیا را بیشتر باید به عنوان نشان دادن علامت خطر به ایران و پاسخ گفتن تند قاره‏ی آفریقا به اقدامات ایران ببینیم تا احساس عدم امنیت در قبال مبادرت ایران به اقداماتی از این دست.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

یکی بر ر شاخ بن می برید . انزوا در داخل و خارج. اقتصاد اشفته و بی برنامه. جاه و مقام به فرو مایگان و دفع فرزانگان.
در بند کشیدن فرهیختگان روزنامه نگاران وکلای دادگستری مخالفان سیاسی و عقیدتی. تکیه بر نیروهای امنیتی و
جیره خوران مزدور بسیج و لباس شخسی و تغذیه انان یرای مقابله با مردم. کودتای مفتضح انتخاباتی و گماشتن احمدی
نژاد . جریه دار کردن مردم با افراد بیمار و لجوج مانند جنتی و محمد یزدی . و...و...و.....
هشدار بر کسانی که دانسته یا ندانستد و یا بخاططر جاه و مقام عمله ظلم رژیم شده اند. در نزد مردم منفور و در اخرت نیز
شریک ظلم و گناه کار در پیشگاه عدل الهی. توبه کنید و در راه صواب به مردم به پیوندید. راهی که ایت خدا منتظری رفت
و رستگار شد

-- haadi ، Nov 25, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)