تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

خلیج فارس؛ بازیچه‌ای برای منافع سیاسی و مالی

پژمان اکبرزاده
pejman@radiozamaneh.com

در جریان شانزدهمین بازی‌های آسیایی در چین، بار دیگر، کاربرد نامی غیر واقعی برای خلیج فارس جنجال برانگیز شده است.

Download it Here!

اینبار اما این جریان در داخل جامعه ایرانی بیشتر حساسیت برانگیز شد چرا که ابتدا خبر رسید مقام های ایرانی ِ حاضر در برنامه به نشانه اعتراض محل را ترک کرده‌اند ولی به فاصله کوتاهی، خبرگزاری‌های جمهوری اسلامی از نادرست بودن این خبر نوشتند و اینکه پس از یک عذرخواهی شفاهی، مقام‌های ایرانی همچنان در جایگاه خود مانده‌اند.


چندی پیش هم نشستن محمود احمدی نژاد در همایشی زیر یک تابلو که عنوان «خلیج عربی» را برخود داشت جنجال بسیار آفرید. اکنون اما در پی موج اعتراضات داخلی از سال گذشته و همچنین روابط پیچیده چین با ایران، بر حساسیت ایرانیان افزوده شده است.

نکته دیگر، کم‌رنگ شدن تعهد به موازین علمی و اخلاقی در محافل جهانی است. تعهدی که شاید هر کجا حضور مالی کشورهای عربی پررنگ‌تر باشد محوتر و محوتر می‌شود. حال چه در بازی های آسیایی در چین باشد، چه در نمایشگاه تاریخ عربستان در موزه لوور در پاریس و چه همایش‌ها و نمایشگاه‌های گوناگون در دیگر نقاط دنیا.

این روزها بسیاری از وبلاگ‌ها و تارنماهای پارسی‌زبان مملو از نوشته‌های پر از تنفر نسبت به حرکت روی داده در چین است و همچنین اعتراض به واکنش ضعیف مقام‌های ایرانی. پس از چندین روز که این بحث‌ها محدود به منابع فارسی‌زبان بوده، «لوس‌آنجلس تایمز» نیز به این موضوع واکنش نشان داده است.

شاید هر کجا حضور مالی کشورهای عربی پررنگ‌تر باشد، تعهد به موازین علمی و تاریخی، محوتر می‌شود. حال چه در بازی‌های آسیایی در چین باشد، چه در نمایشگاه تاریخ عربستان در موزه لوور در پاریس.

این نشریه می‌نویسد: «ایران به چین به عنوان یک همراه استراتژیک کلیدی خود می‌نگرد ولی این موضوع مانع از اعتراض به این کشور از بابت کاربرد نام "خلیج عربی" برای خلیج پارس نشده است.» در همین حال، لوس‌آنجلس تایمز می‌نویسد: «مهدی سفری، سفیر ایران در چین می‌گوید: "این یک اشتباه از طرف برگزار کنندگان این برنامه ورزشی بوده و نمایانگر دیدگاه‌های رسمی دولت چین نیست.»

خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) نیز به نقل از وزارت خارجه چین نوشته: «سازمان برگزارکننده، اشتباه روز جمعه را تکرار نمی‌کند و اطمینان داشته باشید در آینده، نامی جز خلیج فارس برای این آبراه استفاده نخواهد شد.»

لوس‌آنجلس تایمز مدعی شده است که «برای جلوگیری از جنجال‌های مشابه، شبکه‌های خبری، کمپانی‌های نفتی و منابع نظامی، کاربرد عبارت "خلیج" (The Gulf) را آغاز کرده اند.»
موضوعی که دست کم در رابطه با بسیاری از مقاله ها، نقشه ها و رسانه‌ها صحت ندارد. جستجوی کوتاهی در بخش خبری گوگل، دست کم ۱۲۰۰ نتیجه روزانه برای رسانه‌های خبری که عبارت "پرژن گالف" (Persian Gulf) را استفاده کرده‌اند دیده می‌شود.

لوس‌آنجلس تایمز اما در عین حال می‌افزاید: «صفت Persian برای این آبراه مستمرترین صفتی است که در طول تاریخ به کار برده شده است.» این نشریه همچنین به لغو شدن بازی کشورهای اسلامی در ماه آوریل اشاره می‌کند. ایران درصدد بود که در تبلیغات و همچنین مدال ها، نام خلیج فارس ذکر شود ولی عربستان سعودی و دیگر کشورهای عربی از حضور خودداری کردند و همه برنامه ها کنسل شد.

در همین حال امروز صدای روسیه (Voice of Russia) در یادداشت کوتاهی به همین موضوع پرداخته و نوشته "Iran که تا سال ۱۹۳۵ در سطح بین المللی با نام Persia شناخته می شده است، روی کاربرد عبارت Persian Gulf حساسیت بسیاری دارد.»

گفتنی است سازمان ملل متحد با وجود ۲۲ عضو عرب در میان اعضای خود در چندین بیانیه روی کاربرد نام خلیج فارس تاکید کرده است فعالیت های متعددی از سوی ایرانیان نیز برای جلوگیری از گسترش عبارت خلیج عربی صورت گرفته که یکی از مهمترین آنها ایجاد تارنمای www.PersianGulfOnline.org است که دربرگیرنده مدارک ، نقشه ها و مقاله های گوناگون درباره منطقه خلیج فارس است؛ آبراهی تاریخی که فلات ایران را از شبه جزیره عربستان جدا می‌سازد.

در همین زمینه بخوانید:
دومین سالگرد واکنش ایرانیان به اقدام نشنال جئوگرافیک

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

من یک عرب هستم و معتقدم خلیجی که تمام اطراف آن را ساکنین عرب تشکیل می دهند حتی در قسمت کشورمان ایران نامیدن خلیج عرب هیچ اشکالی ندارد.لطفا مساله را ناسیونالیستی ننمایید.

-- احوازی ، Nov 16, 2010

من یک ایرانی هستم و معتقدم خلیجی که تمام اطراف آن را ساکنین ایرانی تشکیل می دهند حتی در قسمت کشورمان ایران نامیدن خلیج فارس هیچ اشکالی ندارد.لطفا مساله را ناسیونالیستی بنمایید .

-- ایرانی ، Nov 16, 2010

اختیار دارید. مسأله کاملا ناسیونالیستی است اتفاقا نامیدن خلیج فارس با نامی دیگر از جمله عرب سر تا پا اشکال است و هر ایرانی هر جا وقتی جز خلیج فارس برای این خلیج نامی شنید باید به شدت اعتراض کند. مساله شدن این مساله معلول دیپلماسی بسیار ضعیف حکومت کنندگان است، ور نه در خلیج فارس بودن خلیج فارس هیچ کس تردید نکرده بود!!!!

-- بدون نام ، Nov 16, 2010

عزیز دل شما چه عربی هستید که اینقدر قشنگ فارسی میدونی؟

-- بدون نام ، Nov 16, 2010

بدون نام، مگر نمی دانی که خیلی از عربها انگلیسی و فرانسه و آلمانی و عبری و... بی غلط و عالی صحبت می کنند، حالا آنها که در موطن مادری خود در کشوری که امروز به نام ایران می شناسیمش، زندگی می کنند، چرا نباید فارسی را خوب بدانند؟ گرچه دریغا که بسیاری آسیمله شدند و زبان مادری شان را از دست دادند، یا اینکه امروز از امکانات سوادآموزی حتا به زبان خودشان عربی بی بهره اند. در ضمن ایرانیهایی هم هستند که در کشورهای عربی زندگی می کنند و عربی را خیلی خوب می دانند. شما مشکلت چیست؟

نویسنده مقاله نوشته: لوس‌آنجلس تایمز اما در عین حال می‌افزاید: «صفت Persian برای این آبراه کهن ترین صفتی است که در طول تاریخ به کار برده شده است.
لینک منبع کجاست؟ اگر واقعا این باشد کاملا اشتباه است، این خلیج قبل از اینکه پارسها با فتوحاتشان پا به تاریخ بگذارند، به چندین نام زیبا و آئینی و با مفهوم نامیده می شده، نامها همه در زبانهای زبانهای سومری و اکدی و آرامی مورد استفاده قرار می گرفته، مثل دریای خورشیدی که طلوع می کند و یا دریای زیرین یا پائینی. این خلیج در طول تاریخ همواره به نامهای مختلفی نامیده شده (بنا بر مناسبات سیاسی که بکار برنده اش با این منطقه داشته، فرق می کرده) به هر حال این خلیج هم خلیج مردمان کهن تاریخ بین النهرین بوده، مثل آشوریان و هم خلیج عربها و اقلیت فارس زبانی که در حاشیه آن زندگی می کنند. این خلیج مال همه ی این مردمان است و هر کس و هر دولتی که نام آن را برای تعصب ورزی های نژادپرستانه مورد استفاده قرار بدهد، محکوم است.

بهتر این است که نام این خلیج بشود، خلیج آزادی و صلح و یا همان خورشید فروزانی که در تاریخ بین النهرین می درخشید، به یاد کهن ترین سروده های تاکنون بدست آمده از اسطوره های مادرسالارنه ی در این منطقه.

-- اینانا ، Nov 16, 2010

گفته این جناب عرب رو چند بار بخونید ،پر از محتواست، میفرمایند نام فارس بعد از خلیج نشان از ناسیونالیستی دارد،اما استفاده از خلیچ عربی نه تنها ناسیونالیستی نیست بلکه اشکالی ندارد.
...

-- کاوه ، Nov 16, 2010

پس حالا که همه چی قراره بشه گذشته خوب، بیاید به به یادگار تیسفون که خرابه شد و ازش بغداد ساختند به جای بغداد بگیم تیسفون. همه هم خوشحال بشیم.

-- امیر ، Nov 16, 2010

کاوه عزیز من گفتم چون تمام اطراف آن عربها زندگی می کنند طبیعی است که اسمش هم خلیج عربی باشد والا من با ملت فارس هیچ مشکلی ندارم و هموطنان من هستند و من هم ایرانی هستم.

-- احوازی ، Nov 17, 2010

Arabs try to buy Persian identities. The Arabian Sea was known as Persian Sea and Cyrus Sea for thousands of years. They want to steal Abu Ali Sina, Farabi, Razi and many other Persian philosophers and identities.
After British found oil in the Persian Gulf all this little Sheikdoms and kingdoms created by British power. They were always parts of Persian Empires. The only known tribe among them in Persian Gulf region was called Hejaz and then British set up a puppet regime of Bin Saud and since then Britain and America has been supporting this kingdom and 2500 a$$hole princes who are running the country as family and using oil & gas and Mecca profit paying off world powers to stay in power with their cruel dictatorship and ignoring all the HUMAN RIGHTS issues and use the most of the money in many world banks or investing it in many controversial projects and terrorists like Al-Qaida, jihadists, extremist Wahabism and suicide bombers to destabilize the other countries and also promote PAN ARABISM throughout the world using thousands of Mosques around the world with Saudi Imams to preach, recruit, brainwash, give spiritual advises and Fatwas against, infidels, non believers, Shias and non-Wahabi Sunnis and Saudi Arabian regime dissidents and enemies to be killed by any means and go to heaven.

-- Arash ، Nov 17, 2010

بغداد هم بگیم اشکالی نداره. آخه بغداد فارسیه

-- بابک ، Nov 17, 2010

این که فقط یک اسمه . دارند خزر و منافع ان را روس ها و ترکش های باقیمانده از فروپاشی آنها غارت میکنند هیچ وب سایت فراماسونری روس صدایش در نمی اید. ضمنا عرب پرستی ما را به اینجا کشند که اسم خلیج فارس را هم دارند می دزدند . ان را هم مدیون همین مارکسیست های جهان وطن هستیم که دشمنی کور با امریکا در کشور ما درست کردند . وگر نه کی اعراب جرات میکردند اینطوری با ما رفتار کنند ..

-- khejalat bkeshid ، Nov 17, 2010

احساس می کنم رادیو زمانه هم طرفدار عرب ها هستن حتما از پول های او نهاهم به شما می رسه چون نظراتی رو اینجا گذاشتید که به نفع اعراب هستش در حالی که این خلیج همیشه به نام پارس بوده و هست واگر کسانی که ادعای دورغین بر نام خلیج فارس دارند بخواهند پا را از گلیم خود بیشتر دراز کنند جوانان این سرزمین نام آنها را از تاریخ حذف خواهند کرد

-- بدون نام ، Nov 17, 2010

دوست عزیزم احوازی:
ضمن احترام به شما و تمام اقوام دیگر ساکن ایران باید چند نکته را خدمتتان بگویم. فکر می کنم شما هم با من هم عقیده هستید که تمام مدارک تاریخی درستی نام "خلیج پارس" را تاید می کند. اقدام اعراب در عربی خواندن این خلیج چند توجیه داشته است، از جمله یکی این که شما به آن اشاره کردید: یعنی می فرمایند چون اکنون کشورهای متعدد عربی در حنوب این خلیج تشکیل شده و هویت مستقلی برای خود دارند بنابراین صحیح است که نام آن را عربی بگذاریم.

اما در حقیقت این تغییر نام نشان دهنده یک واقعیت بزرگتری است. یعنی در دل خود نوعی نژاد پرستی را مخفی کرده است. زدودن نام فارس ها و جایگیزین کردن نام عرب ها. وگرنه شما به من نشان دهید در مورد کدام نام تاریخی می توان به این راحتی عمل کرد و آن را دگرگون ساخت؟

آیا مثلا اگر جمعیت ترک های مهاجر در یکی از شهرهای آلمان زیاد شد، آنها باید نام مثلا برلین یا فرانکفورت را عوض کنند و منکر پیشینه تاریخی آن شوند؟ در این که هماسیگان جنوبی ما انسان های محترمی هستند که از ثروت خود به درستی استفاده می کنند و جایگاه مناسبی در دنیا برای خود کسب کرده اند، من هیچ تردیدی ندارم، اما سزاوار نیست با نام ها و هویت های تاریخی چنین رفتاری شود و به کینه های قومی و نژآدی دامن زده شود.

آیا اگر یک عرب بشنود که فارس ها مثلا میل دارند نام مکه و مدینه را نام های ایرانی بگذارند، چه واکنشی خواهد داشت؟ در ضمن آیا مگر دریایی به نام دریای عربی در اقیانوس هند وجود ندارد؟ آیا مگر زبان عربی به عنوان یکی از زبان های رسمی سازمان ملل نیست؟ خب؟ پس چرا اعراب محترم می خواهند با پیشینه یک نام جغرافیایی برخوردی چنین غیر دوستانه داشته باشند؟

-- یحیی ، Nov 17, 2010

جالبه! اگر بگیم "خلیج فارس" مساله ناسیونالیستیه؛ اگر بگیم "خلیج ع ر ب" اصلا ناسیونالسیتی نیست!
خدایی عجب منطق قویی!!!!!!!!!!!!!

-- بدون نام ، Nov 17, 2010

آب که سر بالا بره، قورباقه ابوعطا می خونه.
این همه دعوا ها سر اینه که ایران ضعیف شده. وگرنه کی تا حالا دیده چند تا کشور همینطور سر خود اسم یه خلیج رو عوض کنن؟

-- بدون نام ، Nov 17, 2010

چرا نام محمره را تغییر دادند و کردند خرمشهر؟ اکثریت مردم این منطقه عرب زبان بودند و هستند. چرا قصر شیخ خزعل را سپاه پاسدارانی که می گویند از یک "دولت عربی" در ایران دستور می گیرد، با خاک یکسان کرد؟ این چگونه "رژیم عربی" است که خون عربهای خوزستان را در شیشه کرده است؟ کدام یک از حضراتی که یقه شان را برای به ظاهر "حفظ بناهای تاریخی در ایران" جر می دهند، به این جنایت فرهنگی اعتراض کردند؟ چرا بناهای تاریخی خلق عرب را نابود می کنند؟ این مردم از هزاران سال پیش در کنار عیلامی ها که مردمی غیر پارس بودند و عاقبت بدست سپاهیان کورش قلع و قمع شدند، در این منطقه موطن بودند، تاریخ خلق عرب در ایران امروزی اما حذف شدنی نیست. همانطور که هیچ تجاوز و جنگی هم از صفحه ی تاریخ حذف نخواهد شد. قبل از اینکه تنها بخشی از عربها سپاه اسلام تشکیل دهند و تجاوزات شان را آغاز کنند، پارسها بسیار جنگها و تجاوزات و فتوحات در حق این قوم و آن دولت انجام داده بودند، همه اش در تاریخ هست. سی و چند قوم و شهر - دولت متمدن و بزرگ را همین پارسها (با کورش) با حمله و زور باج گزار خودشان کردند. همین آقای داریوش کبیر در کتیبه بیستون می گوید که چقدر گوش برید و چشم درآورد تا فلان فتنه را خواباند و بهمان منطقه یا قوم و دولت از جمله عربها را به زیر سیطره خود درآورد.

دریای خزر را که به نام قومی غیر پارس و غیر ایرانی برمی گردد، دولت ایران حالا کرده مازندران، که در تنها مقطعی تاریخی مورد استفاده قرار می گرفته، در نقشه بین المللی به نام کاسپین نامیده می شود، نامی که بسیار قدیمی تر است و به قوم کاسپی بر می گردد، هندیها هم نامی دیگری به این دریا داده بودند. اقوامی که در کنار این دریا زندگی می کرده اند، در طول تاریخ نامهای متفاوتی به آن داده اند. ... زمانی هم دولتهایی مستبد از جنس دولتهای ایرانی مثل ایران آمده اند برای خاطر مقاصد سیاسی شان، نام این دریا را تغییر داده اند. تا حالا ما نشنیده ایم که یکی از کشورهای کنار دریای خزر به خاطر این تغییر نام چنان قشقرق شووینیستی به راه بیاندازد که جمهوری اسلامی و ایرانیان فارس محور به راه انداخته اند سر نام "خلیج فارس". آنها حتا به این راضی نمی شوند که هر دولتی نامی را که می خواهد، استفاده کند. جنگ افروزی و خونریزی می خواهند و بس.

یک چیز مسلم است نه مردم ایران و نه مردم دیگر کشورهای حاشیه ی این خلیج، کوچکترین منافعی در این جنگهای لفظی بر سر این نام و آن نام ندارند. بس است دیگر!


-- بدون نام ، Nov 17, 2010

اخیرا برنامه پرگار در بی بی سی هم بسیار جانبدارانه به بحث خلیج فارس وارد شد و از عنوان جعلی حمایت کرد. اخیرا دیگه مد شده که انگار استفاده از خلیج فارس مصداق ناسیونالیسم است اما استفاده از نام جعلی نشان دهنده انسان دوستی و... ظاهرا اکنون غربی ها هم دارند با اعراب و رژیم آخوندی در حمله به فرهنگ ایران متحد میشوند و ایران در مقابل این دشمن های خارجی و داخلی تنها مانده است.

-- بدون نام ، Nov 17, 2010

تو این نقسه اسم دریای عمان هم دریای پارس هست که باید در جواب زبان درازی آنها سیاست تهاجمی تری بگیریم و از دریای پارس به ای دریای عمان استفاده شود با این اعراب هرچه مدارا شود بد تر رفتار میکنند مگر از جدا شدن بحرین چه نسیب ما شد؟ آیا امارات و دیگران دست از ادعا های بی مورد برداشتند؟

-- بدون نام ، Nov 17, 2010

قابل توجه اقای پژمان اکبرزاده و دیگر اهالی ایالت فارسستان: بقول آمریکایی ها bottom line این است که دوره شوینیزم و برتری طلبی قلابی ملت در اقلیت فارس ایرانی به پایان عمر خود رسیده است و از آنجائیکه مانند مواد غدایی و دارو ها ار تاریخ مصرفش گذشته است باید بدور انداخته شود. حتما که نباید دکترای تاریخ و یا جغرافی و فلسفه از هارواد داشت تا به فهمی که نام مناطق در سراسر جهان به نام قوم و ملتی است که در اطراف آن مکان زندگی طویل المدتی داشته اند. خلیج( فارس شما) توسط اعراب محاصره شده است و در هر دو طرف این خلیج ملت عربی که شریان اقتصادی ایران را در دست دارند اما جزو فقیر ترین بخش ایران می باشد زندگی می کنند. اعراب ایرانی تا بحال خیلی صبوری کرده و چشم به تبعیض هایی شوینیزم فارس چه از جنس دولتی و حکومتی اش گرفته تا تاریک اندیشانی که ماسک قلابی روشنفکری را به چهره زده اند بسته بوده اند. ایا شما تا بحال از برنده جایزه نوبل و قهرمان قلابی حقوق بشر خانم شیرین عبادی سئوال کرده اید که چرا تا بحال کلمه ای در باره زندانیان سیاسی اعراب ایرانی به زبان نیاورده اند.؟ فکر می کندی که ملت عرب ایرانی نه فهم هسنتد که تا ابد چشم به تبعیض ها به بندند.؟
الان عصر و زمانه ای است که دنیا پشت سر اینهاست و مصصم هستند که برای ابد لاشه پوسیده شوینیزم فارس را دفن کنند که به نفع همه از جمله خود اهالی فارسستان می باشد که از خواب خود بزرگ بینی قلابی شان بیدار شده و داخل ملت های با فرهنگ شوند. به جز اکثریت دولت و کلیت های جهان و اکثریت مردم ایران یعنی تورک و کورد و بلوچ و ترکمن و اعراب ایرانی این خلیج را به اسن خلیج فارس نمی شناسند. به عقیده من اسمی مانند خلیج مسلمین می تواند هر دو طرف را قانع کند اگر به این حد اقل راضی و قانع نباشید مطمین باشید که با پس گرنی هم که شما اسن خلیج عربی را قبول خواهید کرد.

-- ع.دهقانی ، Nov 18, 2010

وای اگر نفت نبود معلوم نیست این جماعت چقدر عرب بودند .و اگر نفت نبود دوباره مورد چپاول و قتل نسل کشی قرار می گرفتیم . پس زنده باد نفت

-- بدون نام ، Nov 18, 2010

سه پیشنهاد:
١. از دیدگاه تاریخی جناب «اینانا» پندی بگیریم و خلیج فارس رو خلیج «خورشیدی فروزان آزادی و صلح پایینی» بنامیم (تنظیم بهتر این اسامی با خود ایشان و شرکا) چون هم تلفظش و نوشتنش راحت تر میشه و هم دیگه بحثی باقی نمیمونه و مردم منطقه در کمال آزادی و رفاه و صلح و صفا زندگی میکنن.

٢. هر ملتی برای هر جایی هر اسمی رو که خواست انتخاب کنه بعد هم همه مجبور بشن همه این اسمها رو یاد بگیرن تا بفهمن در باره کجا صحبت میشه.

٣. دست از انگولک کردن اسمهای تاریخی و جا افتاده برداریم و از گیج کردن بیش از حد مردم جلو گیری کنیم. همین که رضا شاه خواست ژستی بگیره و اسم بین المللی ایران رو عوض کرد و دهها سال بعد هم جمعی از ایرانیهای مقیم خارج (بخصوص امریکا) خواستن (بدلایل دایی جان ناپلئونی) که بجای کلمه تاریخی و معمول و آشنای Persian از فارسی استفاده بشه بسه. سالهاست که مجبوریم توضیح بدیم کی چی بوده وکجا زندگی میکرده.

-- برسرسراهی ، Nov 18, 2010

Should we call the Mediterranian Sea as Arabic sea too? since at the other side of this sea they speak Arabic?

-- Simin ، Nov 18, 2010

آقایان احوازی، ناشناس و بویژه ع دهقانی! به پیر به پیغمبر من هم فارس نیستم و از شما هم اقلیت ترم. ولی انصاف خوب چیزی است. اینها که شما نوشتید جای بحث بسیار دارد. ولی بکوتاهی عرض میکنم که زمانی که سعدابی وقاص میخواست از حدود دگله ( دجله بعدی) بگذرد، خلیفه دوم پیام داد که همان فارس ( آرایک، آسوریک یا عراق امروزی) مارا بس است جلوتر نرو. به سمت جنوب (بصره) برو تا برادران هندی فارسها نتوانند به سوی شمال بکمک برادرانشان بیایند. یعنی از نظر آنها خوزستان هند بود و فارس عراق امروزی. این بصره ای که می بینید مردمش همه از نوادگان اسیران غیرعربی هستند که عربها نمی دانستند با آنان چه کنند. اسیران باندازه ای بودند که ده تا ده تا میفروختند و تمامی نداشت. اسیران را در بصره شهر نوبنیاد کنار بندر«ابله» اسکان دادند. اینهایی که می بینید در خوزستان و جنوب خلیج( با اجازه شما )فارس هستند بیشترشان از نژاد غیرعرب هستند. تاریخ ازجمله تاریخ تبری ( صاحب تفسیرکبیر قرآن )رابخوانید. بحرین با نام دیگری ازبخش غربی خلیج فارس بودتا یمن. مردم عرب هم بیشتر تاامیرنشین(تازیشاه) حیره در جنوب میانرودان، آسوریک یا آرایک بودند.
این عرب زبانهایی که در عراق می بینید دو دسته اند یک دسته بازماندگان ایرانی و غیرعرب منطقه و دسته دیگر از عربهایی هستند که پس از فروپاشی تیسپون از بیابانها عربستان به این سو کوچ دادند. برای آگاهی شما برادران عرض میکنم که قوم پارس قوم دیگری را سرکوب نکرد.
تا پیش از آمدن عربها به پیرامون خلیج ( با اجازه شما ) پارس، فنیقیها، اکدی ها، آسوریها،بابلیها، سومری ها و ... همانند مصری ها و یمنی ها و دیگر اقوام درشاهنشاهی یا در واقع اتحادیه ایرانیان ونه تنها قوم پارس، با فرهنگ وآداب و دین و زبان وحکومت خود میزیستند ولی عربها که آمدند همه این اقوام رایا نابود کردند یا چنان تغییرماهیت و زبان ودین وفرهنگ دادند که از عربها هم عرب تر شدند. خالدبن ولید، مثنی ابن حارثه، سعدابی وقاص، سعیدبن عاص، ابوموسی اشعری، مغیرت بن شعبه و بسیاری از سردارن اسلام (عرب) چنان قتل عامی از مردم واقوام گوناگون در منطقه کردند و چنان زن و فرزند بی پناه آنها را با غارت اموال به مدینه فرستادند که ...! برای نمونه قتیبت بن مسلم باهلی در خراسان زنان ودختران مردم را میان سپاه خود تقسم کرد. حتا بنوشته ابوبکره نرشخی نویسنده عرب پرست تاریخ بخارا او پس از دسیابی چندین باره بر سمرقند ، بخارا و خوارزم دستور داد هرچه کتاب و نوشته بود را نابود کردند، هرچه آدم بود که خواندن ونوشتن میدانست را کشتند حتا آدمهایی که خواندن و نوشتن نمی دانستند ولی چیز هایی میدانستند را نابود کردند و دستور دادند که هرایرانی نیمی از خانه ش را به عربها بدهد و دستور داد تا مراقبت کنند که به آیین و دین عربها رفتار کنند.
اقوام منطقه را عربهای اسلامی، عرب کردند نه این که اینها عرب بوده باشند یا قوم فارس آنها را نابود کرده باشد. تاریخ نوشته های دشمنان ایران از یونانی ها تا مورخان اسلامی مانند تبری و همین نرشخی را بخوانید؛ از بیداد فرمانروایان منطقه ( پیش از کورش) از جمله در میانرودان بسیار نوشته شده ولی با آمدن کورش مردم از دست آن ستمکاران اسوده شدند. حتا در تورات هم از کورش بنیکی یادشده. بنوشته ابوالکلام آزاد اندیشمند هندی در کتاب ذوالقرنین آمده با این که یونانیان با ایرانیان دشمن بوده درباره آن ها بد می نوشتند ولی چهره کورش چنان درخشان بود که نتوانستند ازو بنیکی یاد نکنند.
این که گفته اند فرمانروایی پارس نه اینکه مردم استان فارس فرمانروا بوده باشند. تا سال 1935 میلادی هم به ایران پارس گفته میشد. درآن سال نام ایران را براین سرزمین نهادند. خلیج پارس یا فارس هم درواقع همان خلیج ایران است. مانند دریای عمان, خلیج مکزیک، اقیانوس هند. مگر این که شما مدعی این ها میشوید؟ یونانیها نام قوم فرمانروا را درهر سرزمین بر قلمرو آنها مینهادند. یعنی بجای ایرانی میگفتند پارسی. وگرنه ایرانیان چندگروه بودند از سگزی های سیستان وزرنگ، پارتها از فرارود تا ری و دامغان تا شمال سیستان ومکران، پارسها در جنوب فلات ایران و بخشهایی از میانرودان؛ و مادها از ری و اسپهان و بخشهایی از آسوریک ( عراق کنونی ) تا اران در شمال ارس و اوستیا ( گرجستان کنونی ) و داغشستان. هم میهنان آذری ما هم از تبار ماد هستند نه ترک . البته اقلیتی ترک از نوادگان ترکانی که در سده ها 4 و 5و 6 هجری از پیرامون چین بدان سو آمدند و حکومت تشکیل دادند هستند ولی همه آذری ها ترک نیستند. ترکان چهره ای مغولی دارند.
این که نوشته اید قوم فارس(کورش) اقوام منطقه را قلع و قمع کردند دروغی بیش نیست. این کار عربهای مهاجم بودکه بنام اسلام از فنیقی، سومری، سوری، مصری، بابلی و ... را از فرهنگ و زبان و تاریخ و آیین و هویت قومی خود جدا کردند و بگونه امروزی دراورند که از عرب هم عرب تر شده اند. در زمان مادها، هخامنشیان، پارتها و ساسانیان ، شاهنشاهی ایران اتحادیه ای از اقوام وملتها بود که هرکدام دارای حکومت ، دین، زبان وفرهنگ خودشان بودند. در تخت جمشید تالاری بنام تالار ملل و دروازه ای بنام دروازه ملل است. داستان گوش بریدن و چشم در اوردن را هم من ندیدم در نوشته ها. ولی این را میدانم که کتیبه بیستون یک مقدار از نظر صورت کار ، گونه ای کپی برداری ازسنگ نوشته ی یکی از شاهان میانرودان بوده است و این گونه کارها بیشتر از رفتارهای پادشاهان بابل و آشور بوده است که در آثار بجا مانده از انها میتوانید ببینید.
دیگر اینکه اگر قرار براین باشد با این گونه دلیلهایی شما می آورید نام تعیین شود باید از خلیج مکزیک در آمریکا تا افریقا و همین اقیانوس هند ودریای عمان و تا دریای چین و ... همه را تغییر دهند. این که میگویید محمره، یا شط العرب یا خلیج عرب ، برادران عزیز! اینجا ها پیش ازاسلام عربی نبود که نام عربی داشته باشد. ای کاش میشد باهم دیدار کنیم و به گفتگو بنشینیم تا این برداشتهای نادرست اصلاح شود. امروزه هم هیچ کس از استان فارس موقعیت اقای دریادار شمخانی عرب خوزستانی را ندارد . پیش از انقلاب را بررسی کنید ببینید چند تن از استان فارس جزو سرمایه داران بزرگ، فرماندهان بزرگ ارتش، وزیران ونخست وزیران بودند وچند تن از تبریز و مناطق آذری نشین. پس ازانقلاب ازآقای بازرگان گرفته تا رجایی و بنی صدر و ... موسوی و آقای خامنه ای از آذری تباران هستند و لی چند نفر را از استان فارس میشناسید که به گرد اقایان هم رسیده باشد؟ از اصفهان و دیگر جاها هم که در اصل فارس نیستند؛ یا پارت تبارند یا مادتبارند و یا در اقوام غیر پارس. دشمن عربها هم تا کنون از میان همان عربها بوده اند نه ایرانی ها. تاریخ را بخوانید.
سخن دراین زمینه بسیار است. خواهشمندم بجای دامن زدن به برنامه های سران بدخواه منطقه از هرجا که باشند، باهم یکپارچه باشیم و همبستگی ملی را برهم نزنیم. اجازه ندهیم مارا به جان هم بیندازند.

-- بابک ، Nov 18, 2010

ایرانیان به جاعلان کاری نداشته باشند. این افراد و کسانی که نام خلیج فارس را برای منافع پست و کوچک خود تغییر می دهند بهیچوجه نمی توانند تاریخ را وارونه نشان دهند و این تف به صورت خود برگردانده میشود. من دارای دوجلد کتاب که در قرن نوزدهم چاپ شده است هستم که تمام نقشه های تا شده ی آن کلمه
Sinus pecicus را بر روی نقشه های رنگی بخوبی حک کرده است و نشان داده شده است. حالا دیگران اینقدر تقلا کنند.
...

-- بدون نام ، Nov 18, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)