تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

اختتامیه‌ی دومین دوره جایزه شعر نیما

علی میركازهی

مراسم پایانی دومین دوره‌ی جایزه‌ی شعر «نیما» روز پنج‌شنبه، هشتم مهرماه هم‌زمان با روز بزرگداشت مولانا با توجه به محدودیت‌های موجود در سالنی خصوصی و با حضور جمع زیادی از شاعران كه از نقاط مختلف ایران برای شركت در این مراسم به تهران عزیمت كرده بودند برگزار شد. طی این مراسم مجموعه‌ی شعر «مرثیه برای درختی كه به پهلو افتاده است» سروده‌ی غلامرضا بروسان شاعر مشهدی به عنوان اثر تشویق شده دومین دوره‌ی جایزه‌ی شعر «نیما» معرفی شد.


نگار اسکندرفر: افسوس که ماهنامه‌ی کارنامه منتشر نمی‌شود

هیأت داوران این جایزه شامل: علی باباچاهی، شمس آقاجانی ، رؤیا تفتی، پروین سلاجقه وعلیشاه مولوی در ابتدا مجموعه‌ی شعر «انیس آخر همین هفته می‌آید» سروده سیدعلی صالحی را به عنوان كتاب برتر این جایزه در سال ۱۳۸۸انتخاب كرده بودند؛ اما اعلام شد، این شاعر بخش مادی جایزه خود را به اثری كه با اختلاف پنج امتیاز اختلاف نسبت به نفر اول در رتبه دوم انتخاب كارشناسان جایزه قرار داشت اهداء كرد و در نهایت مجموعه‌ی شعر «مرثیه برای درختی كه به پهلو افتاده است» سروده‌ی غلامرضا بروسان به عنوان اثر تشویقی این جایزه معرفی شد.

مراسم پایانی جایزه‌ی شعر «نیما» با شعرخوانی شاعران راه‌یافته به مرحله‌ی نهایی این جایزه و تقدیر از آنها در حضور نزدیك به ۲۰۰ نفر از شاعران و نویسندگان آغاز شد كه با تشویق حاضران روبرو گردید. در ادامه‌ی این مراسم علیشاه مولوی - عضو هیأت داوران این جایزه‌ - با تقدیر از برگزار‌كنندگان دومین دوره‌ی جایزه‌ی شعر«نیما» و با اشاره به روز مولانا گفت: «امروز روز مولاناست و برگزاری جایزه نیما را در این روز را باید به فال نیك گرفت.»

او افزود: برگزاری چنین جایزه‌ و چنین مراسمی به صورت مستقل و جمع‌ كردن گروهی این‌چنین از شاعران و نویسندگان، آن هم در شرایط امروز جامعه، كار بسیار سخت و البته بزرگی است كه نیاز اصلی امروز جامعه ادبی ایران است.»


اختتامیه‌ی دومین دوره‌ی جایزه شعر نیما

در این مراسم همچنین از هانیبال الخاص - هنرمند فقید – عضو كانون نویسندگان ایران كه نقاشی خود را از پرتره‌ی نیما یوشیج برای استفاده به عنوان طرح لوگو جایزه‌ی ادبی «نیما» به برگزاركنندگان این جایزه‌ اهداء كرده بود، به صورت خاص تقدیر شد.

در ادامه‌ی این برنامه اردشیر رستمی كه تندیس دور دوم جایزه‌ی «نیما» را با هزینه‌ی خود طراحی كرده بود، چند هایكو با مضمون اجتماعی برای حاضران خواند و گفت: «چقدر خوب است همین امشب از داریوش معمار بخواهیم كه شماره حسابی در اختیار ما قرار دهد و همه كمك كنیم تا سال آینده، این جایزه به لحاظ مادی با مشكلات كمتری برگزار شود.» او افزود: «اینكه جایزه نیما با توجه به مستقل و غیر دولتی بودن با این شرایط و سختی‌ها توانسته پابرجا بماند، جای خوشحالی دارد و همه باید كمك كنیم كه در سال‌های آینده نیز برگزار شود.»

در ادامه‌ی مراسم، داریوش معمار - دبیر جایزه‌ی شعر «نیما» - بیانیه‌ی این جایزه‌ را خواند كه در بخش‌هایی از آن به نوع نگاه متولیان فرهنگی به ادبیات و كاركردهایی كه برای آن قائل هستند، اشاره شده و آمده بود: «این نوع نگاه سبب ایجاد دو طیف جوایز ادبی دولتی و مستقل بوده است. از آنجا كه جوایز مستقل ادبی متأسفانه به‌خصوص طی سال‌های اخیر در برگزاری با محدودیت‌های معنوی و مالی متعددی روبه‌رو بوده‌اند، ضمن كم‌رنگ‌شدن بعضی از نتایج اصلی جوایز، كاركرد‌های دیگری یافته‌اند كه مهم‌ترین آن، منتخب ‌شدن آثار خلاق ادبی توسط جوایز مستقل بدون درنظر گرفتن محدودیت‌های فكری و ایدئولوژیك است.»


داریوش معمار، دبیر جایزه‌ی شعر «نیما»

در ادامه‌ی این بیانیه به تاریخچه‌ی جایزه‌ی شعر «نیما» و روند داوری دور دوم این جایزه اشاره شده بود و برگزار‌كنندگان جایزه‌ از مدیران انتشارات نگاه، شباهنگ و علی دهباشی تشكر و قدردانی كردند. همچنین در بخشی از این بیانیه‌ درباره‌ی دور سوم این جایزه آمده بود: «دور سوم جایزه‌ی شعر «نیما» توان خود را صرف انتخاب كتاب شعر برگزیده‌ی دهه‌ی هشتاد می‌كند و در این مسیر طی دو مرحله از تمام سلایق شعری موجود بهره می‌گیرد و حداقل نظر ۳۷ نفر را در امر كارشناسی دخیل خواهد كرد.

ضمن آنكه هیأت اجرایی دور سوم جایزه‌ی شعر «نیما»، داریوش معمار، حسین فاضلی، داریوش مهبودی و رضا حیرانی هستند. سپس سایت ادبی «وازنا» به سردبیری حافظ موسوی به عنوان مجله‌ی الكترونیكی برتر از سوی این جایزه مورد تقدیر قرار گرفت كه موسوی جایزه‌ی خود را به نگار اسكندرفر - مدیر مؤسسه‌ی كارنامه - تقدیم كرد. نگار اسكندرفر هم در سخنان كوتاهی از این‌كه دیگر مجله‌ی «كارنامه» وجود ندارد، ابراز تأسف كرد و گفت:«كارنامه» با نام مؤسسه‌ی «كارنامه» همچنان وجود دارد و هنوز هم مكانی برای شاعران، نویسندگان و اهالی ادبیات است.

غلامرضا بروسان - برگزیده‌ی دومین جایزه‌ی شعر «نیما» - نیز در سخنان كوتاهی گفت: دست مریزاد می‌گویم به برگزار‌كنندگان این مراسم كه به پاسداشت كلمه بلند می‌شوند و همچنین به دوستان‌شان كه برگزار‌كنندگان را در پاسداشت كلمه یاری دادند. او سپس شعر كوتاهی از سروده‌هایش را خواند و آن را به شمس لنگرودی تقدیم كرد.


تقدیر از حافظ موسوی به‌خاطر وازنا

حسین فاضلی كه اجرای مراسم پایانی جایزه‌ی شعر «نیما» را به عهده داشت، عنوان كرد، سیمین بهبهانی هم برای شركت در این مراسم دعوت شده بوده كه به دلیل عمل چشم‌هایش پیام داد قلباً با شما هستم و عمیقاً علاقه داشتم در این مراسم حضور داشته باشم.

محمدجواد حق‌شناس - مدیرمسؤول روزنامه‌ی توقیف شده «اعتمادملی»، مدیران نشر های مروارید ، چشمه و مسئولین بخش شعر نشر ثالث و نگاه نیز از حاضران در مراسم بود و در هنگام اهدای جوایز حضور داشت.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)