تاریخ انتشار: ۷ مرداد ۱۳۸۹ • چاپ کنید    
در حاشیه انتشار بیش از نود هزار سند محرمانه ارتش امریکا در اینترنت

لو رفتن اطلاعات محرمانه‌ی جنگ افعانستان

فروغ ن. تمیمی

با انتشار اسناد محرمانه ارتش امریکا در اینترنت، جان صدها افغانی که برای امریکایی‏ها در افغانستان به عنوان خبرچین کار می‏کنند، درخطر است. در این هفته بیش از نود هزار سند و پیام‏های محرمانه درباره عملیات نظامی ایالات متحده در افغانستان بر روی سایت Wikileaks منتشر شده است.

در چهارشنبه بیست و هشت جولای مجله تایمز اعلام کرد که محتوای این اسناد جزییات عملیات ارتش امریکا در فاصله سال‏های ۲۰۰۴-۲۰۰۹ را دربرمی‏گیرد. بیشتر این اسناد مربوط به دوران ریاست جمهوری جرج بوش است.


ژورنالیست استرالیایی، سردبیر و موسس سایت Wikileaks

جولیان آسانژ Julian Assange، ژورنالیست استرالیایی، سردبیر و موسس سایت Wikileaks، سایتی که اغلب گزارش‏های های محرمانه، اخبار تکان‏دهنده و افشا نشده را فاش می‏کند، پس از انتشار این اسناد گفت که او و همکارانش جان کسی را به خطر نیانداخته‏اند. او گفت که تا کنون در مورد پانزده هزار سند، هویت خبرچین‏ها و گزارش گران اطلاعات مهم، محفوظ مانده است.

با این وجود مجله تایمز ادعا می‏کند که با یک بررسی سریع دو ساعته می‏توان نام صدها نفر را در این اسناد پیدا کرد. این افراد شهروندان افغانی هستند که در جنگ علیه طالبان و القاعده با گزارش اطلاعات مهم با ارتش امریکا همکاری کرده‏اند. این احتمال وجود دارد که ارتش طالبان و هواداران القاعده بتوانند خبرچین‏های محلی را شناسایی کرده و از آنان به عنوان همکار دشمن و خائن انتقام بگیرند.

در یکی از این اسناد نام و محل سکونت بعضی از اعضای فعال جناح طالبان که خواهان ترک اردوگاه‏های نظامی و پیوستن به دولت حمید کرزای هستند، ذکر شده است. از سوی دیگر مقامات امریکایی تلاش می‏کنند که از درز بیشتر اخبار و اسناد محرمانه به بیرون جلوگیری کنند.

اخیرا رسانه‏های امریکایی فاش کردند که برادلی مانینگ Bradly Manningبیست و دوساله یکی از مفسران سیاسی وزارت دفاع، از افراد مظنون در این ماجرا است.برادلی درحال حاضر در بازداشت بسر می‏برد. او اطلاعاتی شامل فیلم و عکس، از حمله یک هلی‏کوپتر جنگی در عراق را در اختیار سایت افشاگر، جولیان آسانژ قرار داده است.

کسانی که اسرار جنگی را فاش می‏کنند. در اکثر موارد دلایل موجهی برای این کار دارند. با این کار آنها هم به افشاگری در مورد اقدامات غیرقانونی دولت‏ها، سازمان‏های مسئول، و هم آشکار کردن نقاط ضعف آنها پرداخته، و با فاش کردن اعمال غیرقانونی می‏توانند مستقیم و غیر مستقیم در پخش اخبار و دفاع از حقوق قربانیان صدمه دیده موثر باشند. شبکه اطلاع رسانی اینترنت در این موارد می‏تواند بسیار موثر باشد و سریعا توجه دنیا را به معضلات و نابسامانی‏ها جلب کند.

سایت Wikileaks در سال ٢٠٠٧ با انتشار گزارشی تحت عنوان Collateral Murder، همراه با فیلم و عکس درباره کشته شدن دو خبرنگار انگلیسی که برای خبرگزاری رویتر کار می‏کردند و هم‏چنین مرگ چند عراقی در حین عملیات جنگی توانست توجه رسانه‏ها و افکار عمومی جهان رابه واقعیات تلخ جنگ جلب کند.


جولیان آسانژ

جولیان آسانژ انتشار هزاران سند در مورد جنگ افعانستان را با انتشار اسناد حزب کمونیست آلمان شرقی پس از فروپاشی بلوک شرق و برچیدن دیوار برلین در سال ١٩٨٩ مقایسه می‏کند. اسنادی که جنایات حزب کمونیست و سیستم امنیتی در این کشور را برملا کردند.

مفسران سیاسی با بررسی هزاران سندی که در رابطه با جنگ در افغانستان منتشر شده، چشم‏اندازی تیره و تار و ناامیدکننده از نبرد فعلی و حضور نیروهای امریکایی در این کشور را ترسیم می‏کنند. این اسناد می‏گویند که جناح طالبان هنوز قدرتمند است و جنگ در افغاستان ادامه خواهد یافت.

جولیان آسانژ سه‏شنبه گذشته اعلام کرد که نمی‏داند چه کسی این اسناد را به سازمان او فرستاده است. او گفت، سایت Wikileaks طوری طراحی شده است که هویت اشخاص و فرستندگان خبرها آشکار نخواهد شد.

مخفی نگه داشتن منابع اصلی برای حفظ اشخاص از گزند سازمان‏های امنیتی، جاسوسی و شرکای ذی‏نفع‏شان خیلی اهمیت دارد. آسانژ می‏گوید که او و همکارانش از کمک متخصصان نظامی و مشاوران امنیتی که می‏توانند صحت این گزارش‏ها را تایید کنند، بهره‏مند بوده‏اند.

وزیر دادگستری امریکا Eric Holder، این هفته اعلام کرد که پنتاگون تحقیقی را درمورد نحوه درزکردن این اسناد به بیرون آغاز کرده است تا بتواند هویت اکثر افراد خبرچین را مشخص کند.

سایت Wikileaks، اعلام کرده است که اسناد دیگری درباره جنگ در عراق در اختیار دارد که انتشار آنها برای مردم امریکا و جهان شوکه کننده خواهد بود. جولیان آسانژ می‏گوید که پانزده هزار سندی که در آینده منتشر خواهد شد، از جمله شامل اخبار سفارتخانه‏های امریکا در سراسر جهان، معاملات اسلحه، مذاکرات پشت پرده و اظهارنظرهای سانسور نشده مقامات امریکایی درباره سران دولت‏ها و غیره است.

او می‏گوید، انتشار اسناد جنگی فعلی برای دولت امریکا یک فاجعه است، اما انتشار منابع بعدی می‏تواند فاجعه‏ای به مراتب بدتر باشد و ضربه‏ای جدی و غیرقابل جبران به سیاست‏های خارجی دولت امریکا در جهان بزند!

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

in dastak haa(asnaad) ra khod amrika perwanae mi dahad taa pakhsh shawad. kas haa-ye khosh baawer yaa kas haa-ye kae bae amrika kaar mi konand bae in goonae gozaresh haa khod ra khosh saakhtae wae danestae yaa naa-danestae merdom ra fareb mi dahand. 29th July 2010

-- Kudos Talash ، Jul 29, 2010

من بشما میگویم آقای آسانژ که جه کسی این مدارک رابه آژانس شما فرستاده, خود دولت امریکا .

لطفأ تلاش نکنید بما بقبولانید که این مدارک بدون اراده و اطلاع دولت امریکا در اختیار شما قرار گرفته و شما هم بدون هیجگونه تاملی و بدون هیج صلاحدید و یا مشورتی باآنها اقدام به چاپ آن کرده اید, چه در آنصورت متاسفم که اجبارأ باید بگویم .. خودتان هستید.
اما جهت آشنائی هموطنان و برادران افغان, باید عرض کنم که این یک ترفند قدیمی است که بیشتر از جانب برادر بزرگتر امریکا یعنی انگلیس بکار گرفته میشد. بیاد دارم در روزگاران گذشته رادیو بی.بی.سی (آنموقع رادیو لندن گفته میشد) هر شب ساعت هشت برنابه بزبان فارسی پخش میکرد و اخباری راکه حکومت شاه از بیان آن طفره میرفت و یا غیر واقع بیان میکرد, در اختیار مردم ایران قرار میداد که اکثر مطالب هم بیغرض گزارش میشد. اما اکثر این اخبار را مردم خود میدانستند که وقایعی بود که بیشتر دهان بدهان بین مردم میگشت لذا وقتی آنرا از رادیوی لندن میشنیدند باعث اعتمادشان به این رادیومیشد چنانچه هر گاه میخواستند حقیقت خبری را بشنوند, بسراغ رادیو لندن میرفتند. اما رادیو لندن که میدانست جه مطالبی را بیشتر خود مردم میدانستند ویا اینکه میدانست خلافش را میتوان ثابت کرد, آنها را عین واقعیت گزارش میداد ولی آندسته اخبار که غیر واقعی بود و آگاهی داشتند که کسی بسادگی نمیتوانست خلافش را ثابت کند و میخواستند که آنها را بباور مردم برساند, در لابلای اخبار صحیح بخورد مردم میداد.
البته الان هم این شیوه را هنوز دارد ولی کمی محتاط تر.
حال نگاهی به این گزارشات باصطلاح محرمانه امریکائیها بکنید. هیچ مطلبی در آن نیست که قبلأ اعلام نشده و یا مردم افغان آنرا ندانند. دخالت پاکستان در افغانستان و حمایت آنها از طالبان چیزیست که مدت مدیدیست که افغانها آنرا فریاد میکنند. آنچه که بعنوان دخالت پاکستان و حمایتشان از طالبان درج شده و یا کشتار مردم غیر نظامی افغان را شاید حتی یک طفل افغان هم میدانست.
میماند ایران که فعلأ تلنگوری به آن فقط زده شده که آنهم باز قبلأ توسط ژنرال مک کریستال و یکی دو نفر دیگر ذکر شده بود.
اما , اصل مطلب این بازی در آن پانزده هزار مدرک دیگر است که هنوز منتشر نشده و قرار است که بتدریج انتشار یابد. حال که توجه و اعتماد جهانیان را بخود جلب کرده اند, میتوانند هر مطلب غیر واقع را بعنوان اسرار جنگ افغانستان واقعیت جلوه داده و آنرا بباور همگان برسانند و بعد روی آن هر مانور سیاسی که بخواهند بدهند.
این مطالب و مدارک به احتمال بسیار در مورد ایران خواهد بود و مداخلات و یا جنایاتی که مثلأ ایران با مردم افغان انجام داده که تنها برای بد بین کردن اذهان مردم ایران, افغان و سایر ملل جهان است که مسلمأ یک نتیجه سیاسی که نه بنفع ایرانیست و نه بنفع افغانیست میخواهند از آن منتج کنند.
بر هر ایرانی و افغان واجب است که در صورت انتشار چنین گزارشاتی آنرا باور نکنند و ناشرین را مورد سوال قرار دهند که جگونه است که در بین نود هزار مدرک منتشر شده اول, آنچنان نامی از ایران برده نشده ولی بیکباره در این پانزده هزار مدارک باصطلاح محرمانه باقیمانده اینچنین گزارشات دال بر محکومیت ایران در وقایع افغانستان وجود دارد؟
اما خطاب به دولت امریکا, ممکن است حمله نظامی شما به جمهوری اسلامی ایران تنها به هدف براندازی رژیم اسلامی مورد تایید و حمایت قاطبه مردم ایران باشد, اما هر عمل دیگری که منافع ملت ایران را بخطر بیندازد, واکنش منفی داشته و مردم ایران را با دشمن قسم خورده شما متحد میگرداند.
بهتر است با حضور خود در منطقه رعایت عدل و انصاف را در مورد دو ملت برادر ایران و افغانستان کرده و منافع آنان را با منافع زود گذر خود در منطقه معاوضه نکنید.

-- مینوجهر ، Jul 30, 2010

در جهان سریع گردش اطلاعات، همه رسوا خواهند شد. دیگر نمی توان چیزی را برای مدتی طولانی مخفی نگاهداشت.
ایرن،

-- Iren ، Jul 30, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)