تاریخ انتشار: ۱۴ تیر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    
درباره‌ی درگذشت آیت‌الله محمد حسین فضل‌الله در لبنان

مرگ یک آیت‌الله نظر کرده

الاهه نجفی

سید محمد حسین فضل‌الله یکی از مهم‌ترین روحانیون شیعه صبح روز یکشنبه در بیروت درگذشت. شیخ فضل‌الله ۷۵ سال داشت و بعد از یک دوره‌ی طولانی بیماری در اثر خونریزی داخلی در بیمارستانی در بیروت درگذشت.


با درگذشت آیت‌الله محمد حسین فضل‌الله یکی از مهم‌ترین و برجسته‌ترین روحانیون شیعه در لبنان درگذشت. آیت‌الله فضل‌الله در لبنان و خارج از مرزهای این کشور مقلدین بسیار داشت و یک شخصیت مذهبی محبوب بود.

هشتم مارچ ۱۹۸۵ با انفجار اتومبیلی که در آن بمب کار گذاشته بودند به جان آیت‌الله فضل‌الله سوءقصد شد. این سوءقصد در محله‌ی پر آمد و شد بیرآل عابد بیروت اتفاق افتاد و بیش از یک صد تن جان خود را از دست دادند، و با این حال آیت‌الله از این سوءقصد جان سالم به در برد. این بمب با دستگاه کنترل از راه دور هدایت شده بود و هرگز نشانی از شخص بمب‌گذار به دست نیامد. در اثر این حادثه محله‌ی مسکونی بیرآل عابد با خاک یکسان شده بود. سید محمد حسین فضل‌الله در آن روز در وقت مقرر به منزل برنگشت و ازین سوءقصد مانند دیگر سوءقصدهای مکرری که به جان او شد، جان سالم به در برد و سرانجام در آرامش، در بستر درگذشت.

به خاطر این که آیت‌الله فضل‌الله همواره از سوءقصدهایی که به جانش می‌کردند، گزندی نمی‌دید، طرفدارانش اعتقاد پیدا کرده بودند که او از سوی خداوند یک شخص نظرکرده است که می‌تواند جهان را از فساد و تباهی نجات دهد.
سید محمد حسین فضل‌الله در شیعیان لبنان نفوذ بسیار زیادی دارد و حرف و کلام او در نزد شیعیان لبنان فصل‌الخطاب است.

این روحانی هفتاد و پنج ساله مهم‌ترین شخصیت مذهبی در لبنان بود و در جهان عرب هم مقلدان و طرفداران بی‌شمار دارد.

سید محمد حسین فضل‌الله از یک خانواده ی لبنانی در نجف به دنیا آمد و از مراجع تقلید شیعیان است. طرفداران و مقلدان او در عراق، در کشورهای حاشیه‌ی خلیج فارس و در لبنان به سر می‌برند.

آیت‌الله فضل‌الله به احاطه بر مسائل فقهی و فروتنی اشتهار داشت. آیت‌الله فضل‌الله در مسجد ایمامیان ِ بیروت نماز می‌خواند و منبر می‌رفت و در قم هم جلسه‌ی درس داشت. علاوه بر این با ایمیل و از طریق اینترنت هم مشکلات شرعی مقلدانش را پاسخ می‌گفت.

آیت‌الله فضل‌الله اما مخالفانی هم داشت و انتقاداتی هم به او وارد بود. در غرب او را رهبر تروریست‌ها می‌خواندند. از اواخر سال‌های دهه‌ی هشتاد میلادی اجازه‌ی ورود به آمریکا نداشت.


عکس‌ها AFP

آمریکایی‌ها اعتقاد داشتند که آیت‌الله فض‌الله نظریه‌ی عملیات استشهادی را گسترش داده و از نظر فکری سرنخ عملیات استشهادی و انتحاری فلسطینی‌ها در مناطق اسرائیلی‌نشین و در جنوب لبنان را در دست دارد. علاوه بر این او را متهم می‌کردند که از نظر شرعی حمله به پایگاه سربازان آمریکایی و سفارت آمریکا در بیروت را توجیه کرده است.

آیت‌الله خامنه‌ای هم چندان میانه‌ی خوبی با آیت‌الله فضل‌الله نداشت. طرفداران آیت‌الله خامنه‌ای او را به سازشکاری و اصلاح‌طلبی متهم می‌کردند. آیت‌الله فضل‌الله از طرفداران برابری زنان و مردان مسلمان بود.

آیت‌الله فضل‌الله حوادث یازدهم سپتامبر سال ۲۰۰۱ را محکوم کرد اما با سیاست‌های جرج بوش در خاورمیانه به شدت مخالف بود. او در مقاله‌ای که در سال ۲۰۰۴ میلادی در روزنامه‌ی عربی زبان «شرق‌الاوسط» چاپ لندن منتشر می‌شود به شدت از عملیات تروریستی در نیویورک و لندن انتقاد کرد و خواستار مجازات عاملان این حوادث شد.

آیت‌الله فضل‌الله هم مانند بسیاری از عرب‌ها اعتقاد داشت که اسرائیل ازین حوادث تروریستی در لندن و نیویورک اطلاع داشته و با این حال متحدان آمریکایی‌اش را در بی‌اطلاعی نگه داشته است. او اعتقاد داشت سیاستمداران آمریکایی هم از همبستگی ملت‌های جهان در جهت اهداف نواستعماری خود در خاورمیانه سوءاستفاده کرده‌اند.

آیت‌الله فضل‌الله در سال‌های پایانی دهه‌ی هفتاد میلادی همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی به نهضت حزب‌الله در لبنان شکل بخشید، اما همواره دخالتش در سیاست‌های حزب‌الله لبنان را انکار می‌کرد. بیت او در نزدیکی مقر حزب‌الله در بیروت قرار داشت. ناظران غربی این همسایگی را به شکل نزدیکی فکری و سیاسی حزب‌الله با آیت‌الله فضل‌الله تلقی می‌کردند.

در اواخر زندگی، اما رابطه‌ی آیت‌الله فضل‌الله با حزب‌الله لبنان که تحت نفوذ بیت رهبری قرار دارد به تیرگی گراییده بود. آیت‌الله فضل‌الله از مخالفان و رقیبان آیت‌الله خامنه‌ای به شمار می‌آید. او ادعا می‌کرد که برخلاف آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معنوی شیعیان عراق است و آیت‌الله خامنه‌ای با حمایت‌های مالی موفق شده حزب‌الله را تحت نفوذ و سلطه‌ی خود درآورد.

آیت‌الله فضل‌الله از هر مناسبتی استفاده می‌کرد و به تأکید می‌گفت که حتی آیت‌الله خمینی هم از همه‌ی حقایق مطلع نبود و معصوم و بی‌خطا نبود.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

طرفداران و مقلدان شیخ عراقی _لبنانی: اعتقاد داشتند که او از سوی خداوند یک شخص نظرکرده است که می‌تواند جهان را از فساد و تباهی نجات دهد!؟ عظمایی دیگر غیب شد! حیف، حال دنیا را چه کسی از فساد و تباهی نجات خواهد داد؟ سید علی هم که خودش در فساد حکومتی غرق شده است.
نجف زاده،

-- Najafzadeh ، Jul 5, 2010

شما اصلا معنی آیت الله رو میدونید؟
همینطوری هم برای خودتون می نویسید.آیت الله یعنی نشانه و بارقه ای از وجود خدا.
حالا چه کسی در این دنیا می تواند همردیف خدا قرار بگیرد؟
علی خامنه ای،سید حسن نصرالله،رفسنجانی،حکیم،محمدباقر صدر،خمینی یا همین شیخ تازه فوت شده.
لطفا هر چی رو که دیگران به کار می برن شما استفاده نکنید.بهتره از واژگان شیخ یا روحانی استفاده کنید.

-- باربد ، Jul 6, 2010

روحش شاد

-- بدون نام ، Jul 7, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)