تاریخ انتشار: ۱۲ تیر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

همایش «جنبش دموکراسی‌خواهی ایران» در رم

محسن كاكارش
mohsenkakarash11@gmail.com

همایشی تحت عنوان «جنبش دموکراسی‌خواهی ایران: پتانسیل‌ها و موانع پیش روی آن»، روزهای ۲۹ و ۳۰ ژوئن، با شرکت بیش از ۷۰ تن از فعالان خوزه‌های سیاسی، حقوق بشری و روزنامه‌نگاری در شهر رم برگزار شد.

به گزارش زمانه، این همایش با همکاری مجلس ایتالیا و سازمان کشورها و ملل بدون کشور (unpo) برگزار و توسط «اما بونینو، کمیسار سابق اروپایی و معاون کنونی سنای ایتالیا افتتاح شد.


سازمان unpo، تشکیلاتی است که از مردم بدون نماینده‌ی سراسر جهان حمایت می‌کند و با سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی حقوق بشر ارتباط مداوم دارد.

روز نخست همایش، به سخنرانی‌ها و جمع‌بندی‌های نمایندگان حزب رادیکال و شخصیت‌های سرشناس ایتالیا اختصاص داشت.

شخصیت‌های ایرانی نیز که در میان آنها نماینده‌‌های اقوام و ملیت‌های ایرانی، جمهوری‌خواهان، روزنامه‌نگاران و طیف‌های مختلف حضور داشتند، به بررسی وجوه مختلف جنبش دموکراسی‌خواهی ایران پرداختند.

سخنرانان ایرانی در روز دوم همایش، به مسائلی چون نقش زنان، دانشجویان، اقوام و ملیت‌های ایرانی در گسترش و تقویت جنبش دموکراسی‌خواهی ایران پرداختند.


دکتر علیرضا نوری‌زاده، روزنامه‌نگار و تحلیل‌گر سیاسی

دکتر علیرضا نوری‌زاده، روزنامه‌نگار و تحلیل‌گر سیاسی، هدف از برگزاری کنفرانس را نشان دادن تکثر در جنبش سبز می‌داند و به زمانه می‌گوید:

«هدف ما این بود که اولاً به دعوت‌کنندگان و به‌ویژه به دولت ایتالیا که میزبان بود گفته شود که جنبش سبز یک جنبش همه‌گیر است و برخلاف تصور بعضی‌ها، جنبشی نیست که بخواهد ولی فقیه را با یک ولی فقیه دیگر عوض کند، یا یک ایدئولوژی اسلامی را بر سر کار نگه دارد. این جنبش، جنبشی تکثرگرا با اندیشه‌های مختلف است که رهبری تاریخی و فرهمند ندارد. آقایان موسوی و کروبی، فقط بخشی از تحرک جنبش را به‌عهده دارند و آنها نیز خود را رهبر نمی‌دانند.»

در این همایش، نماینده‌ی اقوام و ملیت‌های ایرانی با ایراد سخنرانی‌هایی در میزگرد‌های مختلف به ابعاد مختلفی از جنبش دمکراسی‌خواهی یک سال اخیر ایران پرداختند.

ناصر بلیده‌ای، نماینده‌ی حزب مردم بلوچ در گفت‌وگو با زمانه، هدف اصلی کنفرانس را ایجاد گفت‌وگو و قرابت بیش‌تر بین جنبش‌های ایران توصیف کرد و گفت: «هدف ما پیوند جنبش با ملیت‌های مختلف و دیگر جنبش‌های ایران و هم‌چنین ایجاد گفت‌وگو در بین آنهاست. هم این که مطالبات و مسائل بخشی از جنبش دمکراسی‌خواهی ایران- مثلاً جنبش چپ سوسیالیست یا لیبرال‌ها- که امکانات کم‌تری در اختیار دارند از طریق این همایش برای جامعه‌ی جهانی مطرح شود.»


ناصر بلیده‌ای

در این همایش، تعدادی از فعالان جنبش زنان نیز مطالبات جنبش زنان را برشمردند.

ناهید بهمنی، یکی از فعالان جنبش زنان و عضو دفتر سیاسی حزب کومله‌ی کردستان ایران با طرح پیشنهادی مبنی بر تدوین «مانیفست جنبش زنان ایرانی»، ‌بر این باور است که با توجه به شرایط کنونی زمان آن رسیده که چه باید کردن‌ها ترسیم و تدوین شود.

این فعال جنبش زنان درباره‌ی مشکلات پیش روی جنبش کنونی می‌گوید: «اگر از همین الان نتوانیم بگوییم چه می‌خواهیم و این را تدوین و به گوش همگان نرسانیم، در آینده‌ی تحولات سیاسی و در زمان دادن سهم به جنبش زنان، این جنبش در حاشیه قرار خواهد گرفت و مانند سی‌سال قبل دوباره گفته خواهد شد که این مسئله فعلاً جزو اولویت‌ها نیست و باید در حاشیه بگیرد تا مثلاً مسائل عمومی دموکراسی‌خواهی حل شود. برای همین از حالا باید آمادگی خود را اعلام کنیم و تدارکی ببینیم و این مسائل را در دستور کار قرار بدهیم.»


ناهید بهمنی، عضو دفتر سیاسی حزب کومله‌ی کردستان

از طرفی دیگر ناصر بلده‌ای به عدم همراهی جنبش اقوام و ملیت‌های ایرانی با جنبش اعتراضی مردم ایران اشاره کرد.

به عقیده‌ی وی، ‌جنبش دموکراسی‌خواهی، جنبشی سکولار و مخالف هرگونه تبعیض است. وی از جنبش سبز می‌خواهد خود را با بقیه‌ی جنبش‌ها پیوند دهد و خواسته‌های بقیه‌ی مردم را در نظر گیرد.

نماینده‌ی حزب مردم بلوچستان نیز معتقد بود که جنبش سبز تاکنون نتوانسته به مطالبات بقیه‌ی جنبش‌ها و بالاخص جنبش زنان پاسخ دهد.

برخی از شرکت‌کنندگان در ارزیابی همایش «جنبش دموکراسی‌خواهی ایران: پتانسیل‌ها و موانع پیش روی آن» عقیده داشتند که «ادامه‌ی گفت‌وگوها به گسترش و تقویت دموکراسی‌خواهی کمک خواهد کرد و باعث همگرایی بیش‌تر گروه‌های مختلف ایرانی خواهد شد.»

دکتر علیرضا نوری‌زاده در این خصوص به زمانه می‌گوید: «این همایش برای مردم ایران پیام بسیار مثبتی دربرداشت. مردم ایران که نگران آینده‌ی کشور هستند در این همایش شنیدند که سخنرانان شرکت‌کننده پیوند اقوام مختلف این کشور را مانند یک فرش ایرانی وصف کردند که تار و پودش به‌هم تنیده شده و با آن منظر زیبایی را ایجاد کرده است.

هرگاه کسی بخواهد این تار و پود را از هم پاره کند طبیعی است این منظره‌ی زیبا را مخدوش و به تصویری زشت تبدیل خواهد کرد.»


وی در آخر تاکید کرد که در واقع این اقوام و ملیت‌های ایرانی نیستند که می‌خواهند ایران را تکه و پاره کنند، بلکه این حکومت مرکزی است که با سرکوب و کشتار و ظلم مضاعف، مخصوصاً نسبت به اقوامی که دارای مذهبی متفاوت هستند، در این مسیر گام برمی‌دارد.

در کنفرانس دو روزه‌ی «جنبش دموکراسی‌خواهی ایران: پتانسیل‌ها و موانع پیش روی آن»، دکتر مهرداد درویش پور جامعه‌شناس، عبدالله مهتدی، رهبر حزب کومله‌ی کردستان ایران، حسن شرفی معاون دبیر کل حزب دمکرات کردستان ایران، فرخ نگهدار فعال سیاسی، کریم عبدیان و عزیز بنی‌طرف فعالان عرب، آسیه امینی فعال جنبش زنان و چندین تن از شخصیت‌های سرشناس دیگر ایرانی شرکت داشتند.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)