تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

زاد روز یک انقلابی؛ ارنستو چه گوارا

کیارش پارسا عالی‌پور
kiaa@radiozamaneh.com

روزگذشته، زادروز یک انقلابی بسیار مشهور است. انقلابی مارکسیست، چریک و پزشک آرژانتینی: چه گوارا!
کمتر کسی است که نام این انقلابی جنگنده را نشنیده باشد و کمتر شخصیت تاریخی است که عکسش به اندازه‌ی چه گوارا منتشر شده باشد.

Download it Here!

نگاه جهانی و آرمانگرایی سرسختانه و مرگ قهرمانانه‌اش او را به چهره‌ای خدای‌گونه برای برخی از جوانان آرمانگرای جهان بدل کرده است.


ارنستو رافائل گوارا دلاسرنا که به‌نام چه گوارا یا ال‌چه شناخته می‌شود، در ۱۴ ژوئن سال ۱۹۲۸ در روساریو، دومین شهر بزرگ آرژانتین زاده شد.

پدر او ارنستو گوارا لینچ، ایرلندی و مادرش سلیا دلاسرنا اسپانیایی بود. او در خانواده‌ای از طبقه‌ی متوسط جامعه، بزرگ شد و در رشته‌ی پزشکی تحصیل کرد.

در سال ۱۹۵۲ چه گوارای ۲۳ ساله به‌همراه دوستش آلبرتو گرانادو، به سراسر آمریکای لاتین سفر کرد. او خاطرات این سفرها را در کتابی مشهور به نام «خاطرات موتورسیکلت» نوشت.

براساس این کتاب فیلمی به‌همین نام، خاطرات موتورسیکلت یا The Motorcycle Diaries، در سال ۲۰۰۴ به کارگردانی والتر سالس ساخته شد.

سفر به سراسر آمریکای لاتین، در شکل‌دهی شخصیت چه‌گوارا تأثیر به‌سزایی داشت.

اولین تجربه‌ی انقلابی چه گوارا، شرکت در خیزشی علیه خوان پرون، رئیس‌جمهور وقت آرژانتین در سال۱۹۵۲ بود. پس از این تجربه، او در بولیوی به جنبش پارتیزانی پیوست و هم‌چنین به یاری حکومت کمونیستی یاکوب آربنز در گواتمالا شتافت.

وقتی در سال ۱۹۵۴ حکومت آربنز سرنگون شد، به مکزیک رفت و در آنجا با فیدل کاسترو، رهبر انقلاب کوبا آشنا شد و به جنبش ۲۶ ژوئیه، به رهبری وی پیوست.

این جنبش انقلابی در سال ۱۹۵۹ موفق شد که حکومت ژنرال باتیستا در کوبا را براندازد. نام این جنبش، در اصل از حمله‌ی ناموفق به یک سربازخانه در سانتیاگوی کوبا گرفته شده که در۲۶ ژوئیه ۱۹۵۳ رخ داد.


پس از انقلاب کوبا، چه گوارا چندین سمت مهم در دولت جدید کوبا برعهده داشت. ازجمله ریاست بانک مرکزی و وزیر صنایع، اما چندی پس از پیروزی، او به انگیزه‌ی گسترش جنبش انقلابی در خارج از کوبا این کشور را ترک کرد و در سال ۱۹۶۶ به جمهوری دموکراتیک کنگو و پس از آن به بولیوی سفر کرد.

در بامداد ۸ اکتبر ۱۹۶۷ در پی عملیاتی که توسط سازمان سی‌آی‌ای آمریکا برنامه‌ریزی شده بود، چه گوارا در نزدیکی دهکده‌ی لاهيگوئرا در بولیوی دستگیر شد. روز پس از دستگیری، چه گوارا توسط سربازان بولیویایی به رگبار مسلسل بسته شد و به قتل رسید.

سال‌ها بعد در سال 1997، بقایای جسد چه گوارا پیدا شد و به کوبا انتقال پیدا کرد. برای چه، بنای یادبودی در شهر سانتا کلارای کوبا ساخته شده است؛ شهری که او در جریان نبردهای انقلابی کوبا پیروزی‌های چشمگیری به دست آورده بود.

پس از گذشت ۴۳ سال از مرگ چه گوارا، هنوزهم او الهام‌بخش بسیاری از آزادی‌خواهان جهان است، تا جایی که نلسون ماندلا از وی به‌عنوان یک قهرمان یاد می‌کند و او را الهام‌دهنده‌ی آزادی برای تمام کسانی می‌داند که آزادی را دوست دارند.

فیلم خاطرات موتور سیکلت:

فیلم چه!

Share/Save/Bookmark

منبع: ویکی‌پدیا

نظرهای خوانندگان

چه گوارا در حقیقت آدمی مثل شیخ صادق خلخالی بود . بسیاری از مالکین و سایر افراد بی گناه کوبایی به دستور و حضور شخصی این مرد به جوخه های آتش سپرده شدند. کاسترو هم مثل خمینی یا همین احمدی نژاد بود که در ایران اعمالشان مشخص است اما در لبنان و یمن و..... طرفداران و مریدان بسیار دارند. کاسترو و دارو دسته اش سالهاست مردم کوبا را به گروگان گرفته اند.

-- Arash ، Jun 15, 2010

او در یک روز ۵۰۰ نفر متهم ضد انقلاب کوبا را بدون محاکمه و دادگاه و وکیل و هیات منصفه ا عدا م کرد .

اگر ما طرفدار حقوق بشر هستیم باید با ا عدا م انهم بدون دادگاه و وکیل مخالف باشیم .

او گفت به تشخیص و قضاوت رفقایش ! بیشتر ارزش قائل است تا یک قاضی !

کار او با کار خلخالی در کشتار سران رژیم شاه مثل هویدا و خانوم فرخ رو پارسا و .... کاملا شبیه است .

کار او با کار امام اول شیعیان در کشتن یهودی های بنی قریضه که در جنگ خندق با دشمن ساخته بودند شباهت دارد

چرا چپها خصو صا مارکسیست های روسی هنوز از و یک قدیس می سازند ؟

-- chap rousi va mordeh parasty ، Jun 16, 2010

چه قهرمان است و در این شکی نیست. قهرمان،اما، نه آن قدر باشکوه است که شکست نخورد و نه آن قدر پیش پا افتاده که او را با "خلخالی" مقایسه کرد. قیاس های فارسی- اسلامی، قیاس های عجیب و غریبی است. قیاس چه گوارا خلخالی، مدل دیگری از قیاس بسیجی هاست که خامنه را با علی مقایسه می کنند.

-- اسد ، Jun 17, 2010

من نمیدونم چرا عده ای درمورد عده ای دیگر اینقدربا هم جدل میکنن ؟ هر کس اگربخواهد کمی از خوداستعداد انقلابی نشان بدهد. مورد توجه قدرتهاقرارمیگیرد و در نهایتا ابر قدرتها هم حمایتش میکنند .انقلابی بودن اشخاص بدون حمایت ابرقدرتها توهمی بیش نیست .

-- جعفرهاشمی نیا ، Jun 17, 2010

وای چه خوب تولدش با من یکیه

-- شهین ، Jun 18, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)