تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

بازداشت یک فعال کارگری توسط لباس شخصی‌ها

پانته‌آ بهرامی

شاهدان عینی از پلیسی شدن شهر تهران خبر می‏دهند. میزان نبروهای انتظامی در سطح شهر آن را به پادگانی بزرگ تبدیل کرده است. حکومت ایران خود را برای یک رویارویی آماده می‏کند. این رویارویی ممکن است به‏طور فیزیکی در خیابان‏های تهران روی دهد.

Download it Here!

این امکان نیز وجود دارد که مردم حکومت را غافلگیر کنند و اصلاً به خیابان‏ها نیایند و این‌همه مانور و آمادگی نظامی حکومت، بدون ارزیابی دقیق صورت گرفته باشد.

یک واقعیت اما مسلم است و آن این که حکومت ایران از رشد حرکتی اعتراضی به هراس افتاده است. دلیل آن نیز دستگیری‏های بی‏مورد چند روز اخیر است.

سعید ترابیان، عضو هیئت مدیره‏ی سندیکای شرکت واحد، روز چهارشنبه ۱۹ خرداد، توسط چند لباس شخصی و بدون دلیل، در منزلش دستگیر شده است.

گفت‏وگوی کوتاهی با اکبر پیرهادی، عضو هیئت مدیره‏ی سندیکای شرکت واحد در مورد دستگیری همکارش کرده‌ام:

آقای سعید ترابیان عضو هیئت مدیره‏ی سندیکای شرکت واحد هستند که در پی فعالیت‏های سندیکایی، از بهمن‌ماه سال ۱۳۸۴، همراه با دیگر اعضای هیئت مدیره و فعالین وقت سندیکا از کار بیکار و اخراج شده بودند.


سعید ترابیان، عضو هیئت مدیره‏ی سندیکای شرکت واحد، روز چهارشنبه ۱۹ خرداد، توسط چند لباس شخصی و بدون دلیل، در منزلش دستگیر شده است

طی چندسال گذشته نیز در اثر فشارهای گوناگونی که به ایشان وارد شده بود، دچار ناراحتی‏های زیادی شدند و حتی دوبار سکته کردند.

اوایل دی‏ماه سال ۱۳۸۸ از طریق رأی هیئت عمومی دیوان عدالت اداری، احکام اخراج ادارات کار نقض شد و پرونده‏ها به «هیئت هم‏عرض حل اختلاف» ارجاع شد. خوشبختانه در آن‏جا زمینههای بازگشت به کار چندتن از همکاران و دوستان‏مان که در عرصه‏ی سندیکا فعال بودند، از جمله آقای ترابیان فراهم شد. حدود پنجماهی هم که شاغل بودند، با کمال وفاداری نسبت به جامعه‏شان، کار می‏کردند و مشکلی نداشتند.

ولی متأسفانه ساعت نه صبح چهارشنبه ۱۹خرداد، چهار مأمور لباس شخصی به منزل ایشان مراجعه می‏کنند و وارد منزلش می‏شوند. بعد از حدود سه ساعت بازرسی منزل، وسایل شخصی و ایشان را همراه با خود می‏برند.
هنوز هم مشخص نیست که ایشان را به کجا برده‏اند و در کجا نگهداری می‏شوند. یعنی آقای ترابیان تا پایان ساعت کاری روز سه‏شنبه ۱۸ خرداد سر کارشان حاضر بودند و صبح روز بعد، ساعت نه صبح ایشان را در منزل خود بازداشت کرد‏ه‏اند.

آیا اطلاع دارید که مأمورین حکم بازداشت همراه داشته‏اند یا خیر؟ همچنین برخورد آنها با آقای ترابی و خانوادهشان چگونه بوده است؟

برخورد محترمانه‏ای داشته‏اند و مشکل آن‏چنانی نبوده است. ولی طبق اظهارات خانواده، حکمی ارائه نداده‏اند. خود را مأمور معرفی کرد‏ه‏اند و بعد از بازرسی منزل، آقای ترابی و وسایل شخصی ایشان را همراه خود برده‏اند.

اطلاع دارید که چه وسایلی را با خود برده‏اند؟

کامپیوتر و لپ‏تابی را که معمولاً دختر آقای ترابی که دانشآموز هستند از آن استفاده می‏کردند، همراه برده‏اند. گوشی‏های همراه و کاغذهایی را هم که دم دست بوده‏اند، با خود برده‏اند.

فکر می‏کنید علت دستگیری ایشان چیست؟

احتمال خاصی نمی‏توانم بدهم. ما در رابطه با اجلاس اخیر سازمان جهانی کار که دوتن از نمایندگان دولت ایران هم در آن حضور داشتند، چشم‏به‏راه خبرهای خوشایندی بودیم که به‏نفع کارگران باشد. اصلاً فکر نمی‏کردیم که به این شکل با کارگران برخورد شود.

دلیل دستگیری آقای ترابی هم اصلاً مشخص نیست، چون باید ایشان بعداً به دادگاه ارجاع شوند و آن‏جا به ایشان تفهیم اتهام بشود.

همان‏طور که می‏دانید دو روز پیش در جاکارتا هم تظاهراتی برای آزادی آقای اسانلو و دیگران برگزار شده بود. درخواست شما از مقامات چیست؟

نظر ما هم آزادی همکاران‏مان است. چون این دوستان، چه آقای اسانلو، چه آقای مددی و چه آقای ترابیان، بهجز فعالیت صنفی و پی‏گیری حق و حقوق صنفی‏شان عملکرد و خواستههای دیگری نداشته‏اند.

امیدواریم که مسئولین نیز با صعه‏ی صدر بیشتری با این زحمت‌کشان جامعه مواجه بشوند و ترتیب آزادی‏شان را بدهند. توقع ما همین است. چون کارگران باید به جامعه‏شان امیدوار باشند که بتوانند بهتر و کامل‏تر وظایف‏شان را انجام بدهند.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)