تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۸۹ • چاپ کنید    
گفت‌وگو با عباس عبدی، تحلیل‌گر سیاسی

چرا نقش اردوغان برجسته شده است؟

مریم محمدی
mmohammadi@radiozamaneh.com

حداقل در صدساله‏ی اخیر، کشور ایران در منطقه‏ی خاورمیانه نیرویی بااهمیت و اثرگذار بوده است.

Download it Here!

پس از انقلاب سال ۱۳۵۷، توجه افکار عمومی جهانی، قدرت‏های بزرگ بین‏المللی و کشورهای منطقه به ایران و نقشی که می‏تواند در صحنه‏های مختلف حیات سیاسی و اقتصادی منطقه داشته باشد، با وجود فراز و نشیب‏های فراوان در روابط ایران با کشورهای مختلف بارز بوده است.

پس از انقلاب، یکی از مهم‏ترین صحنه‏هایی که حکومت ایران، مایل به ایفای نقش در آن بوده، مناقشه‏ی اعراب و اسراییل، یا فلسطین و اسراییل است.

آن‏چه همواره در اخبار و رویدادها منعکس شده، موضع‏گیری‏های قاطع و بی‏قید و شرط رهبران سیاسی ایران در حمایت از مبارزه‌ی مردم فلسطین، در هر شکل و شیوه‏ای بوده است.

این‏روزها نیز می‌بینیم که توجه افکار عمومی جهان، به نقش دولت ترکیه در موقعیت‏های خاص در منطقه و نیز مسئله‏ی فلسطین معطوف شده است.

به‏نظر می‏آید علی‏رغم حمایت‏های آشکار و محکم دولت‏مردان ایران از فلسطین، دولت ترکیه و شخص طیب اردوغان، می‏رود تا نقش محوری را در این مناقشات برعهده بگیرد.

آیا جهت رویدادها به سمت تحقق این مسئله می‏رود؟ اگر چنین است، علت را در کجا باید جست‏وجو کرد؟


رجب طیب اردوغان

آقای عباس عبدی، تحلیل‏گر سیاسی در ایران، دلایل پیدایش چنین موقعیتی را این‏گونه توضیح می‏دهد:

این مسئله‏ دلایل خاص خود را دارد. اولین دلیل آن این است که در ایران، دولت بیش‌تر بر حمایت از فلسطین تاکید می‏کند. این به آن معنا نیست که مردم حمایت نمی‏کنند، اما در کل حمایت‏ها رسمی است.

مثلاً در گذشته هم زمانی که قضیه‏ی غزه پیش آمد، یک کشتی از طرف دولت ایران فرستاده شد، اما در عرف جهانی، حمایت‏های دولتی معمولاً آلوده به اغراض سیاسی هستند.

در حالی که در ترکیه، بیش‌تر جریان‌های مردمی هستند که وارد قضیه‏ شده‏اند. البته دولت هم از آن‏ها حمایت می‏کند.
بنابراین یک تفاوت اصلی و عمده این است که در ایران، این امکان برای افراد وجود ندارد که حتی اگر سیاست‏های‏شان هم در جهت دولت باشد، بتوانند مستقل از آن اقدامی در این زمینه‌ها کنند.

آقای عبدی، به نکته‏ی مهمی اشاره کردید و آن مسئله‏ی حمایت یا عدم حمایت مردم ایران از مردم فلسطین است؛ آن‌هم به شکلی که در سایر نقاط جهان و منطقه وجود دارد. به‏نظر می‏رسد که حمایت مردم ایران از مردم فلسطین، نسبت به پیش از انقلاب و دورانی که نسل ما فعالیت سیاسی داشت، کم‏رنگ‏تر شده است. ولی شما بر این باور نیستید و معتقدید که شرایط حاکم این اجازه را نمی‏دهد.

خیر. این بحث متفاوت است. وقتی مردم نتوانند در هر زمینه‏ای، آن‌چه می‏خواهند از خود بروز بدهند، آن وقت نمی‏توانند در زمینه‏ای که دولت می‏خواهد خود را نشان بدهند. یعنی اگر مردم ایران می‏توانستند در هر زمینه‏ای، چه مسائل افغانستان، دارفو، چچن، چین و ... چه مسائل داخلی، حس خود را بروز بدهند، قاعدتاً حس خود نسبت به مسائل فلسطین را هم منعکس می‏کردند.

وقتی در جاهایی نمی‏شود وارد شد و حرف زد، طبیعی است که نسبت به بقیه‏ی موارد هم احساس می‏کنند که اگر وارد شوند و واکنشی نشان بدهند، به‌نوعی مورد سوءاستفاده قرار می‏‏گیرند. علت این است.

البته برخورد مردم ایران با مسئله‏ی فلسطین، نسبت به پیش از انقلاب، تفاوت‏هایی هم کرده است. این کاملاً روشن است، اما واقعیتی که الان داریم می‏بینیم، محصول فضایی است که در داخل کشور وجود دارد. این که هرکسی نمی‏تواند در هر زمینه‏ای که می‏خواهد، آن‏طور که شایسته است، واکنش نشان بدهد.

دلیل دیگر این است که دولت ترکیه در یک گفتمان مورد پذیرش دنیا وارد این عرصه می‏شود. مثلاً دولت ترکیه، جزو محدود کشورهای اسلامی است که با دولت اسراییل رابطه دارد. دو کشور با هم رفت‏وآمد دارند و دولت ترکیه هم هیچ‏وقت نمی‏گوید که می‏خواهد اسراییل را نابود کند.

وقتی چنین حرفی نمی‏زند، بخش دیگر صحبتش در حمایت از غزه، تعبیر به خواست نابودی اسراییل نمی‏شود. درواقع معنای دیگری از آن برداشت نمی‏شود. معنایی کاملاً سیاسی و انسانی از آن استنباط می‏شود و نه یک معنای ایدئولوژیک.

در حالی که در ایران این‏طور نیست. من نمی‏خواهم بگویم کدام درست و کدام غلط است. چون این موضوعی متفاوت است. اگر دولت ایران بخواهد موضع درستی بگیرد، حتی نباید از چنین اقداماتی دفاع کند. به‌خاطر این‏که این‏ها اقداماتی حاشیه‏ای محسوب می‏شوند.


عباس عبدی، تحلیل‌گر سیاسی

منظورتان از اقداماتی که دولت ایران نباید از آن‏ها حمایت کند، به‌طور دقیق کدام اقدامات هستند؟

همین اقدامات ترکیه و یا موارد مشابه. به‌خاطر این‏که این‏ها اقداماتی هستند که ترک‏ها در چهارچوب پذیرش دولت اسراییل دارند انجام می‏دهند. نسبت به اصل قضیه، واکنشی ندارند. حتی با این که مردم‏ ترکیه از دولت خواسته‏اند که سطح روابط‌‌شان را با اسراییل کم کنند، رییس‏جمهور ترکیه گفت که دیگر سطح روابط این کشور با اسراییل مانند گذشته نخواهد شد، اما نگفت کم می‏شود.

می‏خواهم بگویم در چهارچوب گفتمانی‏ که دولت ترکیه دارد رفتار می‏کند، دولت و مردم ایرلند و مردم کشورهای دیگر هم در کنارش قرار می‏گیرند.

اما در چهارچوب رفتار و گفتمانی که دولت ایران انتخاب می‏کند و رییس دولت معمولاً مروج آن است، حتی کمک‏های عادی هم در عرصه‏ی جهانی خیلی قابل دفاع نخواهند بود. به‌همین دلیل، آن‏طور که شنیده‏ام، در جریان اخیر هم حاضر نشده‏اند کمک‏های دولت ایران را ببرند و به مردم غزه بدهند.

این دو عامل سبب می‏شود که ترک‏ها در منطقه گام بزرگی رو به جلو بردارند. از فضایی که در دهه‏ی هشتاد میلادی داشتند و بسیار محدود بودند، بیرون آمده‏اند و الان در عمل دارند جای خالی کشورهای دیگر و قدرت‏های دیگری مانند ایران را در منطقه پر می‏کنند.

آیا ممکن هست درباره‌ی موقعیت فعلی ترکیه و سیاست‏های مشخص دولت این کشور، توضیح بیش‌تری بدهید؟ به‏هرحال دولت فعلی، دولتی است که پس از سال‏ها با برخی از نمادهای سکولار جامعه‏ی ترکیه نمی‏خواند، ولی هم با غرب رابطه‏ی شاید محکم‏تری را برقرار کرده و هم در منطقه، به موقعیتی که به آن اشاره کردید، دست پیدا کرده است.

به‏نظر من، دلیل اصلی موفقیت دولت کنونی ترکیه آن است که این دولت برخلاف دولت‏های قبلی این کشور که بیش‌تر با حمایت ارتش و کودتا سرکار بودند، دولتی است که با فضای فرهنگی عمومی این کشور، تناسب دارد و این خیلی مهم است.

امروز هر حکومتی که چنین انطباقی را با فضای فرهنگی جامعه‏اش داشته باشد، اولاً بخشی از قدرتش را از طریق مردم اعمال می‏کند. احتیاجی هم به اعمال قدرت از جانب دولت نیست. خود مردم قدرت‏شان را اعمال می‏کنند. ثانیاً قدرتی را هم که دولت اعمال می‏کند، چون پشتوانه‏ی مردمی پیدا می‏کند، می‏تواند مؤثرتر باشد.

این که می‏بینیم دولت ترکیه، ۶۰درصد آرای مردم را دارد، اما در عمل به حمایت همه مستحضر است، فرقی در قضیه ایجاد نمی‏کند. تفاوت این دولت با دولت‏های قبلی این کشور، در آن است که دولت‏های ترکیه در دهه‏های هشتاد میلادی، بیش‌تر با حمایت ارتش و نیروهای امنیتی ترکیه سرپا بودند. درواقع می‏توان گفت که وجودشان انطباقی با ذات جامعه‏ی مردم ترکیه نداشت.

من معتقدم که دولت آقای اردوغان و «حزب عدالت و توسعه» هم خوب عمل کرده. به‌دلیل این‏که انطباق مردمی با جامعه‏اش دارد. جامعه‏ی امروز ترکیه، جامعه‏ای دمکراتیک محسوب می‏شود و همین، دلیلی می‌شود تا تمام اقداماتش از قدرت و نفوذ بیش‌تری هم برخوردار باشد.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

خوب مارکسیست های روسی میگویند اسرائیل ااشغال گر است و جنایات کرده
باشه
قبول
آیا شوروی آذربایجان را اشغال نکرد. افغانستان را ، اروپای شرقی را ؟
آیا روسیه گرجستان و اوستیا را اشغال نکرد ؟
آیا ایران جزایر عربی را اشغال نکرده ؟
آیا چین تبت را اشغال نکرده
آیا هند کشمیر را اشغال نکرده
آیا دارفور توسط عربها اشغال نشده
آیا اینها جنایات نکردند ؟
چرا شما برای اسرائیل این قدر بی روغن سرخ میکنید ؟
چون مزدور روسیه هستید
میخواهید ایران ضد امریکا و اسرائیل باشد

-- toudeheiha dar akhbar rooz ، Jun 7, 2010

آقای عبدی!!!!!!!!!!!!!

-- بدون نام ، Jun 7, 2010

اینکه اردوان توانست تعادلی بین تمامی جریانات فکری و سیاسی در ترکیه بر قرار کند و موجب تحکیم قدرت سیاسی اش نه تنها در داخل بلکه در ارتباط برون مرزی اش شود با آقای عبدی موافقم. اما آقای عبدی به این نکته اشاره نکردند که تمامی اتفاقات 30 سال اخیر در منطقه و عدم ثبات سیاسی و اقتصادی ایران باضافه عدم کفایت سیاسی(نه ایدئولوزی) رهبران ایران به این قضیه کمک کرد. خصوصا که ترکیه عضو پیمان نظامی ناتو است و همچینین پیمان نظامی با ارتش اسرائیل.
بهر صورت از خیلی قبل می شد پیشبینی کرد که ترکیه مهمترین مهره منطقه برای حفظ امنیت خاورمیانه از نظر امریکا خواهد شد. چنانچه با پشتیبانی آمریکا درخواست عضویتش برای ورود به اتحادیه اروپا بطور مشروط پذیرفته شد که این موقعیت برتر ترکیه را نشان میدهد. که بهیچوجه قابل مقایسه با کشور ایران که هر روز با تنش های داخلی و خارجی روبروست نیست.

-- سارا ، Jun 8, 2010

این اقا همان تروریستی نیست که از دیواره سفارت امریکا بالا رفت و ان را با یارانش اشغال کرد و هنوز که هنوزه میگوید کاره درستی بوده کاری که ایرانی را در دنیا بی ابرو کرد و باعث رنج بسیاری برای ایرانیان در سراسر دنیا شد سفارت هر کشور خاک ان کشور شناخته میشود یعنی این اقا به خاک امریکا حمله کرده اقای عبدی باید در ازادی ایران بسزای عملش برسد کسی که باعث ملیاردها دولار ضرر به ایران و ایرانی شده چطور رادیو زمانه به چنین کسی مصاحبه میکند واقعن باعث تعجب است

-- بدون نام ، Jun 9, 2010

اولا آقای عبدی تحلیل گر سیاسی نیستند. ثانیا دولت ترکیه به دلیل روابط دیگری پای به این میدان گذاشته و ارتباطی با تبلیغات حکومت اسلامی ندارد. ثالثا اگر ترکیه می خواهد به روسیه نزدیک شود یعنی چاره ای جز این ندارد نمی تواند از حماس هم حمایت زیر جلکی کند. دلیل سروصدای اخیر این است. دست دولت ترکیه و حکومت اسلامی اینجا باز شده روابط شان با هم و ارتباط شان با حماس هم علنی شده. . 

-- عثمان ، Jun 9, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)