تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۸۹ • چاپ کنید    
گفت‌وگو با حسن نایب‌هاشم، فعال حقوق بشر در وین

گشایش چهاردهمین نشست شورای حقوق بشر

شیرین فامیلی

چهاردهمین نشست عادی شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد از روز دوشنبه ۳۱ ماه می، به‌مدت سه هفته در ژنو گشایش یافت.

Download it Here!

شورای حقوق بشر سازمان ملل، سالیانه حدود چهار نشست عادی برگزار می‌کند. افزون بر آن در صورتی که مسئله‌ی ویژه‌ای از زاویه‌ی مسائل مربوط به حقوق بشر در جهان رخ دهد، نشست‌های اضطراری دیگری نیز در کنار اجلاس سالانه در دستور کار قرار می‌گیرد.

قرار است در چهاردهمین نشست عادی شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، مسایل مهم و متنوعی مورد بررسی قرار گیرد که از مهم‌ترین آن‌ها نشست ادواری شورای حقوق بشر در مورد ۱۶ کشور جهان، از جمله ایران است.
دکتر حسن نایب‌هاشم، فعال حقوق بشر در وین، درباره‌ی دستور کار کلی این اجلاس سه‌هفته‌ای، به رادیو زمانه می‌گوید:

«علاوه بر بررسی ادواری ۱۶ کشور که در دستور کار سه‌روز این اجلاس قرار دارد، به مسایل دیگری هم پرداخته خواهد شد؛ از جمله کنفرانس سالانه در مورد حقوق زنان که پودیمی از کارشناسان حقوق بشر در مورد حقوق زنان است. هم‌چنین در مورد تولیدات سمی اجلاس ویژه‌ای برگزار می‌شود و عاجل‌ترین مسایل بین‌المللی نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد. کشور سودان هم در این اجلاس مورد بررسی قرار می‌گیرد. گزارشگران ویژه، به شورای حقوق بشر به‌صورت نوبتی گزارش می‌دهند.

به‌عنوان مثال این‌بار گزارش‌گران ویژه‌ی ضد ترور، آموزش، مهاجران، قربانیان قاچاق انسان و هم‌چنین گزارشگر ویژه استقلال قضات و وکلا، گزارش خود را ارائه می‌دهند. همان‌طور که می‌دانیم ایران جزو معدود کشورهایی است که در آن، وکلا به‌خاطر وکالتشان مورد آزار قرار می‌گیرند. به‌عنوان مثال آقای اولیایی‌فر، اکنون در زندان به‌سر می‌برد. در سال گذشته نیز شاهد زندانی شدن بسیاری از وکلا بودیم. مجموع موضوعات حقوق بشری دنیا در این اجلاس‌های سالانه‌ی حقوق بشر مورد بررسی قرار خواهند گرفت.»


حسن نایب‌هاشم، فعال حقوق بشر در وین

در هفته‌ی دوم چهاردهمین اجلاس عادی شورای حقوق بشر، کنفرانس سالانه‌ی حقوق زنان، و هم‌چنین مهم‌ترین مسائل حقوق بشری در جهان و نشست ادواری شورای حقوق بشر برگزار خواهد شد.

پیش از این، از تاریخ ۱۵ تا ۱۷ فوریه‌ی گذشته، مرحله اول نشست ادواری شورای حقوق بشر، برای بررسی وضعیت حقوق بشر در ایران برگزار شده بود.

حسن نایب‌هاشم، درباره‌ی روند بررسی پرونده‌ی حقوق بشری جمهوری اسلامی در شورای حقوق بشر سازمان ملل می گوید:

«در هفتمین جلسه‌ی بررسی ادواری شورای حقوق بشر، آقای لاریجانی و تیم همراهش به ژنو آمدند و مسایل حقوق بشری را مطرح کردند. کشورهای مختلف نسبت به این مسایل برخورد داشتند. حاصل کار یک گروه سه‌گانه از اعضای شورای عالی حقوق بشر با آقای لاریجانی و هیئت همراهش، این بود که پیشنهادهای ارائه شده توسط کشورها مورد بررسی قرار گرفت. جمهوری اسلامی بعضی از پیشنهادها را پذیرفت و بعضی را نپذیرفت. هم‌چنین قرار شد بعضی پیشنهادها مورد بررسی بیش‌تر قرار گیرد و تا اجلاس عادی شورای حقوق بشر که از روز گذشته، ۳۱ ماه می آغاز شده پذیرش یا عدم پذیرش آن اعلام شود.

روز دهم ماه ژوئن، مرحله‌ی نهایی بررسی ادواری پرونده‌ی حقوق بشری جمهوری اسلامی برگزار می‌شود. در آن روز جمهوری اسلامی به‌طور روشن اعلام خواهد کرد چه پیشنهادهایی را می‌پذیرد و چه پیشنهادهایی را نمی‌پذیرد. پیشنهادهای پذیرفته شده، برنامه‌ی عملی چهارساله‌ی ایران در عرصه‌ی گسترش حقوق بشر در جامعه خواهد بود.»

قرار است شماری از فعالان حقوق بشر ایرانی در اروپا، در روزهایی که نشست ادواری حقوق بشر سازمان ملل کار خود را آغاز می‌کند، کارزاری در اعتراض به نقض حقوق بشر در ایران در محل اجلاس شورای حقوق بشر در ژنو برگزار کنند.

حسن نایب‌هاشم که از برگزارکنندگان این کارزار نیز هست، درمورد برنامه‌هایی که قرار است برگزار شود به رادیو زمانه می‌گوید:

«در روزهای هفتم، هشتم، نهم و دهم ژوئن قصد داریم رویدادهای جانبی داشته باشیم. روز هفتم قرار است در مورد مسئله زنان صحبت کنیم. چون آن روز، شورای حقوق بشر، کنفرانس سالانه‌ی زنان را برگزار می‌کند. سالی یک‌بار در مورد تبعیض علیه زنان صحبت می‌کند. ما هم آن‌روز، یک رویداد جانبی داریم که می‌تواند مضمون یک کنفرانس مطبوعاتی یا سمینار باشد. روز هشتم، شورای حقوق بشر عاجل‌ترین مسئله‌ی حقوق بشری جهان را بررسی می‌کند.

قابل تصور است که برخی کشورها این‌بار هم مسایل بعد از انتخابات ایران را در صدر مسایل غامض حقوق بشری جهان قرار دهند. ما هم در آن‌روز مسئله‌ی اعدام، شکنجه و ترور را مورد بررسی قرار می‌دهیم. روز نهم ژوئن بررسی ادواری شش کشور جهان صورت می‌گیرد. ما در آن ‌روز می‌خواهیم در مورد اقلیت‌های مذهبی، سایر اقلیت‌ها و از تبعیضی که این گروه‌های اجتماعی دچارش هستند صحبت کنیم. بعدازظهر روز دهم ژوئن هم پرونده‌ی حقوق بشری جمهوری اسلامی بررسی می‌شود. ما در آن روز برنامه‌ای در مورد کل مسایل حقوق بشری ایران خواهیم داشت.»

در نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل، سازمان‌های غیر دولتی مدافع حقوق بشر حضور دارند و می‌توانند نظرات مشورتی خود را در اجلاس مطرح کنند.

حسن نایب‌هاشم که نمایندگی یکی از این سازمان‌ها را برعهده دارد در این‌باره می‌گوید:

«‌حدود ۳۲۰۰ نهاد غیر دولتی در دنیا دارای مقام مشورتی با شورای اقتصادی- اجتماعی سازمان ملل هستند. یکی ازاین سازمان‌ها، سازمانی در اتریش است که من عضو آن هستم و از این طریق در آن‌جا حضور پیدا خواهیم کرد. علاوه بر ما بسیاری از سازمان‌های غیر دولتی شناخته شده‌تر، مانند عفو بین‌الملل، سازمان دیده‌بان حقوق بشر و فدراسیون جهانی جوامع حقوق بشر حضور خواهند داشت. از کمپین بین‌المللی دفاع از حقوق بشر در ایران نیز آقای هادی قائمی حضور دارد.

ما روز دوم تلاش می‌کنیم عزیزانی که به‌طور مستقیم یا غیر مستقیم قربانی نقض شدید حقوق بشر در ایران بوده‌اند در مراسم حضور داشته باشند. از جمله کسانی که خودشان در زندان‌ها مورد شکنجه و فشار قرار گرفته‌اند و یا کسانی که نزدیکان خود را به‌خاطر ترور و اعدام از دست داده‌اند.»

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)