تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۸۹ • چاپ کنید    
گفت‌وگو با احمد منتظری، فرزند ارشد آیت‌الله منتظری

«می‌خواهند نام منتظری را از تاریخ ایران حذف کنند»

مریم محمدی
mmohammadi@radiozamaneh.com

درگیری حکومت جمهوری اسلامی ایران با آیت‏الله حسینعلی منتظری، گویا با وفات وی نیز پایان نیافته است.

Download it Here!

از آن‏جایی که دفتر آقای منتظری در قم، هم‏چنان مورد مراجعه‏ی هواداران و پیروان او قرار می‏گیرد، آقای احمد منتظری، فرزند ارشد ایشان، برای تعطیلی این دفتر تحت فشار قرار دارند و بارها به مراجع قانونی احضار شده‏اند.
روز هشتم خردادماه، آقای احمد منتظری در بیانیه‏ای که منتشر کردند، ضمن اعتراض به این فشارها، اعلام کردند که این دفتر را نخواهند بست.

در این‌باره با آقای احمد منتظری گفت‏وگو کرده‏ام:

خواسته‏ی آن‏ها مشخصاً این است که دفتر آیت‏الله منتظری که یادگار ایشان است، تعطیل شود. یعنی منظورشان این است که اسم آقای منتظری از صفحه‏ی تاریخ پاک شود. خلاصه‏اش این است. حال بهانه‏هایی هم جور می‏کنند که: «چرا شما آ‏ن‏جا شهریه می‏دهید؟ شهریه را باید مراجع تقلید بدهند.» پاسخ ما هم این بوده که ما با اجازه‏ی هفت نفر از مراجع این‏کار را می‏کنیم.


احمد منتظری، فرزند آیت‏الله منتظری

هفت نفر از مراجع اجازه داده‏اند که شما هم‏چنان وجوهات را دریافت کنید و شهریه‏ی طلبه‏های منتسب به آیت‏الله منتظری را بپردازید. ممکن است این مراجع را نام ببرید؟

آیات عظام: شبیری زنجانی، موسوی اردبیلی، سیستانی، صافی گلپایگانی، صانعی، بیات زنجانی و آسید صادق شیرازی.

اجازه‏ی پنج تن از این آیات عظام به‏صورت کتبی است که دست‏خط آن‏ها را منتشر کرده‏ایم تا کسی شبهه نکند. چون آقایان این شبهه را ایجاد کرده بودند. آقای سیستانی و آقای صافی گلپایگانی نیز به‌صورت شفاهی اجازه داده‏اند که دریافت وجوهات و پرداخت شهریه انجام بشود.

منتها این‏ها همه بهانه است. آن‏ها می‏خواهند اسم آیت‏الله منتظری از صفحه‏ی تاریخ حذف شود. چنان‏چه این‏کار را در کتاب‏ها، روزنامه‏ها و جراید می‏کنند. می‏خواهند بگویند که چنین شخصی اصلاً وجود نداشته است.

آیا ممکن است با وجود موافقت مراجع تقلید، احتمالاً محدودیت‏ها یا منع قانونی‏ای وجود داشته باشد که وقتی مرجع تقلیدی وفات می‏کند، پیروان او نتوانند وجوهات‏شان را به حوزه‏ی ایشان بپردازند یا شهریه بگیرند؟

هیچ اشکال قانونی ندارد. تا به‏حال دفتر هیچ مرجعی هم بسته نشده است. یعنی به‏طور طبیعی وقتی کسی از دنیا می‏رود، سالگردش که تمام شد، خودبه‏خود افراد به‏تدریج کم‏تر رفت‏وآمد می‏کنند و آن دفتر تعطیل می‏شود.
روال طبیعی این‏ است، اما این‏ها می‏خواهند به‏طور غیرطبیعی عمل کنند و نتیجه‏ی عکس می‏گیرند. الان ببینید تا می‌خواهد نام ایشان فراموش شود، دوباره مزاحمتی درست می‏کنند و باز اسم ایشان مجدد مطرح می‏شود.

آقای منتظری، احضار اخیر شما به دادگاه ویژه‏ی روحانیت گویا اولین مورد نبوده است. در موارد دیگر هم از جانب همین نهاد احضار شده‏ بودید یا از جانب نهاد‏های دیگری؟

دفعات قبل اطلاعات، یعنی معاون مدیرکل اطلاعات قم، احضار می‏کرد و صریحاً تهدید می‏کرد که اگر گوش نکنید، از طریق قضایی برخورد می‏کنیم. مثل این‏که در کشوری زندگی می‏کنیم که تفکیک قوا اصلاً وجود ندارد که اطلاعات قوه‏ی مجریه است و آن‏ها قوه‏ی قضاییه‏اند.

این مسئله را من در دادگاه ویژه مطرح کردم و گفتم: ما تفکیک قوا داریم. چطور اطلاعات به شما می‏گوید این کار را بکنید و شما هم انجام می‏دهید. به‌علاوه، دادگاه وقتی است که شاکی وجود داشته باشد. چه کسی از ما شکایت کرده است؟ گفتند: «هیچ‏کس!»

گفتم: ما چه تخلفی کرده‏ایم که مدعی‏العموم اقدام کرده که ما احضار شویم؟ گفتند: «هیچ؛ ما می‏خواهیم این مسئله با کدخدامنشی حل شود». یعنی می‏خواهند به‌دست خودمان دفتر آیت‏الله منتظری بسته شود.

شما اعلام کرده‏اید که این کار را نخواهید کرد. نگران نیستید که آن‏ها خودشان دست به اقدامی برای تعطیل دفتر بزنند؟

چرا ممکن است؛ اما خب به آن صورت برای‏شان هزینه دارد و موفق هم نمی‏شوند. یعنی دفتر در ساختمانی است که طرفدارهای آیت‏الله منتظری رفت‏وآمد می‏کنند. وقتی این‏جا را مسدود کنند، خانه‏ی دیگری که در نظرگرفته شود و افراد رفت‏وآمد کنند، دفتر می‌شود.

موفق نمی‏شوند. آن‏ها می‏خواهند ما خودمان این‏کار را انجام بدهیم و ما به‌طور مسلم این کار را نمی‏کنیم. یعنی احساس می‏کنم خیانتی است که کاری بکنند که یاد ایشان فراموش شود.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

تاریخ را هرکس بویزه حاکمان آنگونه که میخواهند مینوسند. همین منتظر ی هم در زمانی که هنوز ولیعهد خمینی بود در جنایات خمینی شریک بود ولی راجع به آن تاریخ سخنی نمیگوید هرچند بعد در مقابل جنایت بی حد و حصر خمینی نقی زد ولی خود همین آقا قانون ولایت فقیه را به مردم ایران غالب کرد. این است که تاریخ را هرکس از منظر خود مینویسد و این آقایان هم همین طور وحاکمان ایران هم بهمین شکل . تاریخ هرگز گویای واقعیت نبوده است چرا که نویسندگان آن کمتر بی طرف بوده اند و تاریخ را از منظر خود نوشته اند.

-- مننف ، May 31, 2010

منتظری دومین کسی بود که افسار خلافت را بر گردن آن انداخت.......

-- بدون نام ، May 31, 2010

اگر در جنایات شریک می شد که ولی عهد باقی می ماند. کافی بود سه چهار ماه دندان روی جگر می گذاشت تا به قدرت برسد او مثل همه اشتباه داشت و کیست که نداشته است؟ اما او شهامت داشت و صادق بود و اشتباهات خود را به تدریج تصحیح کرد و حاضر نشد زیر بار جنایت بود پس از قدرت کنار کشید و 20 سال عواقبش را دید. این همهدلیل کافی نبود که نویسنده یادداشت بالا (مننف) کمی انصاف به خرج دهد ؟

-- سارا ، May 31, 2010

اگر در جنایات شریک می شد که ولی عهد باقی می ماند. کافی بود سه چهار ماه دندان روی جگربگذارد تا به قدرت برسد. او مثل همه اشتباه داشته و کیست که نداشته است؟ اما او شهامت داشت و صادق بود و اشتباهات خود را به تدریج تصحیح کرد؛ و حاضر نشد زیر بار جنایت برود. پس، از قدرت کنار کشید و 20 سال عواقبش را دید. این همه تاوانی که او داد دلیل کافی نبود تا نویسنده یادداشت بالا (مننف) کمی انصاف به خرج دهد ؟

-- سارا ، May 31, 2010

جناب بدون نام ! منصف آن کسی است که بگوید که منتظری در تمامی قوانین جنایتکارانه اسلامی شریک بوده است . از قصاص تا دیگر قوانین . اینکه بقول شما به اشتباهات خود پی برده است دلیل بر این نیست که مستحق مجازات تاریخی نیست . او هنوز به ین اسلام که مردم را در بند کشیده است چسبیده بود و هنوز میخواست حکومت اسلامی را نجات دهد و چند تا ایراد داشت وگرنه پایه حکومت اسلامی برای او مقدس بود و میخواست که اسلام خود را بر مردم حاکم کند. بین موسوی و خامنه ای وخاتمی بطور واقع فرقی نیست . آنها همه خواستار حکومت اسلامی هستند و نه جدایی دین از حکومت و منتظری هم چنین بود و اگر هم در این اواخر مقداری به این نتیجه رسیده بود ولی هنوز میخواست حکومت تحت نفوذ اسلام باشد واین عقیده ودیگر عقاید منتظری و خط امامی های مانند موسوی تعلق به همان دروان گذشته دارد. امروز برای آ زادی ایران بایستی راه دیگر رفت . راه ازادی ایران رهایی از قوانین اسلامی و سرمایه داری است وباید مردم ایران برای رهایی راه دیگری جز آنچه که آخوندها از هر قبیله و همچنین ورشکستگان نظام سرمایه داری نشان میدهند بروند. راه مردم ایران از رفرم های اقتصادی عمیق به نفع مردم و حاکمیت شوراها و تقسیم قدرت وثروت میگذرد که در شوراها باید خود رامنعکس کند. ومنتظری ها دقیقا قدرت را فقط از دریچه اسلام و ایدئژی های بسته خود میدیده ومیبنند واین است که در اصل فرقی بین خمینی و منتظری نبوده است و منتظری خود را شاگر د خمینی میدیده است و مقداری ایراد به او دستگاه حکومتی نمیتواند از او یک |«قهرمان حقو ق بشر»بسازد. این دکانی است که مشتری ندارد

-- منصف ، May 31, 2010

كساني كه از آقاي منتظري و يا اصلاح طلبان به دليل اشتباهات شان انتقاد مي كنند و با اصرار مي خواهند به همه بقبولانند كه اين آدم ها صرف نظر از تلاش شان براي جبران آن اشتباهات بايد محكوم و بعضن معدوم شوند؛ از خودشان سووال كنند كه چه كسي در طول جنگ با بعثي ها همكاري مي كرد تا خمپاره ها بدون خطا جوانان ايراني را تكه تكه كند. يا شايد هم آن اشكالي نداشته چون آن ها سرباز خميني بودند و به مرام هاي حزبي آقايان هم اعتقادي نداشتند.
من كه بين اين ها و ج.ا فرق بزرگي نمي بينم.

-- خشايار ، May 31, 2010

متاسفانه مسئله‌ای که مورد توجه قرار نگرفت، این بود که با توجه به اعتبار بالای آیت‌الله منتظری و مخالفت جدی ایشان با جنایات جمهوری اسلامی، حذف ایشان اهمیت فوق العاده‌ای برای جمهوری اسلامی داشت، لذا ایشان را به احتمال قریب به یقین با سمومی که ردی از خود در بدن به جای نمیگذارند کشتند، که این دارو‌ها در اختیار سازمانهای مخوف جمهوری اسلامی می‌باشد و نمونه‌های آن در تاریخ جهوری اسلامی فراوان است، همانند احمد خمینی یا پزشک کهریزک.از رادیو زمان تقاضا می‌کنم در مصاحبه‌های بعدی با آقای احمد منتظری این مسئله را به طور جدی مورد ملاحظه قرار دهید،با تشکر از بذل توجه شما.

-- reza ، May 31, 2010

متاسفانه در سال‌های اول انقلاب تنش‌ها چنان شدید بود که امکان یافتن دلیل مخالفت حزب توده و فدائیان خلق با آقای منتظری را از دست دادم. اما همین‌ها بودند که از همان سال 60، ایشان را «گربه نره» خطاب میکردند.

-- بدون نام ، May 31, 2010

با درود
ایت الله منتظری مرجع تقلید شیعیان جهان، شخصیتی که در اوج قدرت سیاسی و مقامی کشوری برای دفاع داشتن "حق دادگاه" برای کسانی که به جرم کشتن فرندش متهم بودند(مجاهدین) به ایستد و مقام خود را از دست بدهد، کاری "علی گونه" انجام داده و مقامش در فراز تاریخ به نکویی خواهد ماند. تاریخ در اینده بدرستی مینگارد، چنانچه هچکس نتوانسته تا کنون مقام پاک روحانیونی چون ایت الله زنجانی یار مصدق و ایت الله طالقانی را خدشه دار کند، همچنین وطن فروشی ایت الله کاشانی و اخوند فلسفی نیز از تاریخ با تمام همتی که همکاران فراماسونی شان کردند و میکنند، پاک کردنی نیست.
با سپاس
مزدک

-- مزدک ، Jun 1, 2010

کسی در درستکاری و بی باکی آقای منتظری شکی نداشته و ندارد. و برای عبرت آیندگان حتی نام خامنه ای و احمدی نژاد نیز نباید از تاریخ محو شود چه رسد به آدمهای مثبتی همچون مرحوم منتظری اما فکر نمی کنید ایران دارد از صفحه تاریخ محو می شود و آنوقت ما نگران محو شدن تنها یک فرد یا گروه کوچکی از ایرانیان هستیم؟

-- مورّخ ، Jun 1, 2010

با سلام
شخص مننف متاسفم برای افکار اشتباه شما . البته نوع ادبیاتت در مورد مرحوم منتظری به خوبی خبر می دهد از سر ضمیرت . خداوندا به همه بندگانت کمی انصاف بده

-- محمد رضا ، Jun 1, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)