تاریخ انتشار: ۲۵ شهریور ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

تاثیر بحران وال‌‌استریت بر رقابت اوباما - مک‌کین

نیک‌آهنگ کوثر

بسیاری امروز را در بازار بورس نیویورک، دوشنبه سیاه خوانده‌اند. متضرر شدن بنگاه‌های بزرگ وام‌دهی که به اعتقاد بعضی از کارشناسان، نتیجه سیاست‌های اقتصادی سال‌های اخیر است، باعث آسیب دیدن بخش مهمی از رای‌دهندگانی است که ممکن است خانه‌های‌شان را از دست بدهند. باراک اوباما بحران اقتصادی اخیر را نتیجه سیاست‌هایی خواند که جان مک‌کین حامی آن است.

Download it Here!

با ورشکستگی مالی بنگاه‌هایی نظیر برادران لمان، باراک اوباما روی این مساله تاکید کرد که در سال‌های اخیر، تصمیم‌گیرندگان دولت و وال‌ا‌ستریت بدون توجه به اصول، کار را به جایی کشانده‌اند که امروز شاهد بدترین بحران بعد از رکود ۱۹۲۹ هستیم.

اوباما افزود که من تقصیر را گردن جان مک‌کین نمی‌اندازم، اما او دنباله‌رو همان منطق و فلسفه‌ای است که به وضعیت امروز منتهی شده است.

دموکرات‌ها جمهوری‌خواهان را به ارتباط با بنگاه‌های بزرگ مالی و آسان‌گیری بر اینان متهم کرده‌اند. بزرگ‌ترین قربانیان بحران‌های اخیر، طبقه متوسط بوده‌اند نه مدیران این موسسات بزرگ مالی.

ستاد جان مک‌کین نیز در آگهی اخیرش، مک‌کین و پیلین را به‌عنوان اصلاح‌گر شایسته حل مشکل اقتصادی فعلی خوانده‌ و مدعی پیش گرفتن روش‌های سخت‌گیرانه برای نظارت بر بنگاه‌های اقتصادی است.


بعضی از تحلیل‌گران دموکرات و مستقل، تاکید می‌کنند اوباما باید هیلاری را برگزیند (عکس: تایمز)

در جبهه دیگر اقتصادی انتخابات، مساله مالیات برای رای‌دهندگان بسیار مهم بوده است. جمهوری‌خواهان همیشه طرفدار کاهش مالیات و کوچک‌تر کردن دولت بوده‌اند. برای صاحبان صنایع کوچک نیز، کم شدن مالیات می‌تواند به رونق بنگاه اقتصادی‌شان کمک کند.

اما در انتخابات سال جاری، اوباما با مطرح کردن کاهش مالیات ۹۵ در صد مالیات‌دهندگان و افزایش مالیات موسسات بزرگ‌تر، باعث نگرانی بخشی از حامیان جمهوری‌خواهان شده است.

چند روز پیش در یکی از برنامه‌های تلویزیونی، تحلیل‌گر اقتصادی نشان داد که تا چه سطحی از درآمد، خانواده‌ها از طرح دموکرات‌ها بهره بیشتری می‌برند. اما در تبلیغات ایالت‌هایی که به میدان جنگ معروف‌اند و مساله مالیات اهمیت زیادی دارد، آگهی‌های جمهوری‌خواهان خلاف این امر را تبلیغ می‌کند.

امسال، اطلاعات دروغین آگهی‌ها به‌خصوص از سوی ستاد مک‌کین به حدی بوده است که صدای کسی چون کارل روو، معمار سیاسی پیروزی جرج بوش در دو دوره متوالی در آمده است.

در آمریکا، کارل روو چهره‌ای محبوب نیست و وقتی رقبا بخواهند همدیگر را به استفاده از روش‌های منفی سیاسی محکوم کنند، می‌گویند طرف مقابل از روی کتابچه روو عمل می‌کند.

کارل روو در یکی از برنامه‌های تلویزیونی فاکس‌نیوز گفت که نمی‌توان به صداقت آگهی‌های مک‌کین اعتماد کرد. کارل روو اضافه کرد البته هر دو کاندیدا باید مراقب باشند که مبارزه را به چه مسیری می‌کشانند.

بسیاری از نشریات مهم آمریکا نیز به دروغ‌های ستاد مک‌کین اشاره کرده‌اند و ستاد اوباما نیز از تیترهای همین رسانه‌ها در آگهی اخیرش برای حمله به مک‌کین استفاده کرده است.


از طرف دیگر با افت نسبی اوباما در نظرسنجی‌های اخیر، در جبهه دموکرات‌ها این سخن مطرح است که عامل این افت می‌تواند انتخاب جو بایدن باشد، در حالی که مک‌کین یک زن پرانرژی را به معاونت برگزیده است.

جو بایدن یک سیاست‌مدار کهنه‌کار است و سابقه زیادی در سنا دارد، انتخاب او از سوی اوباما برای پوشاندن خلا تجربه صورت گرفت، اما این هیلاری کلینتون بود که ۱۸ میلیون رای در مرحله مقدماتی آورد و بخشی از همان رای‌دهندگان حاضر نیستند به تیم اوباما - بایدن رای بدهند.

با این‌که هیلاری برای کمک به بایدن و اوباما در ایالت‌های موسوم به میدان جنگ سخنرانی می‌کند، اما بعضی از تحلیل‌گران دموکرات و مستقل، پس از این‌که بایدن هفته پیش هیلاری را از خود برای سمت معاون اولی مناسب‌تر خواند، روی این مساله تاکید می‌کنند که اوباما باید هیلاری را برگزیند تا مبارزه را پیش ببرد.

این مساله اما خطرهایی دارد. اگر اوباما، شش هفته مانده به انتخابات بایدن را کنار بزند، متهم به تزلزل خواهد شد، و منتقدین خواهند گفت به‌خاطر برد در انتخابات، از جان مک‌کین که یک زن را به معاونت برگزیده تقلید کرده است.

با این حال اهمیت طرفداران هیلاری در ایالت‌هایی مثل اوهایو، فلوریدا و پنسیلوینیا که به‌طور سنتی دموکرات یا جمهوری‌خواه نیستند و در رقابت‌های انتخاباتی میان دو حزب دست به دست می‌شوند، بسیار زیاد است.

Share/Save/Bookmark

در همین رابطه
ماتیک بر لبان خوک و دروغ‌های انتخاباتی
پیلین: من با خدا ارتباط دارم
سایه مذهب بر انتخابات آمریکا
«سارا پیلین، یکی مثل جورج بوش»
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)