تاریخ انتشار: ۴ مهر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
ایران در مطبوعات آمریکای شمالی

ایران باز در صدر اخبار جهان

نیک‌آهنگ کوثر
nikahang@radiozamaneh.com

در حالی که تا گفت و گوهای بعدی کشورهای ۱+۵ با ایران بر سر برنامه‌های هسته‌ای زمانی نمانده، عیان شدن یک تأسیسات هسته‌ای در نزدیکی شهر قم، توپ را به زمین ایران انداخته است.

Download it Here!

روز گذشته سران آمریکا، انگلستان و فرانسه در اجلاس گروه ۲۰، هشداری تند به ایران به خاطر پنهان‌کاری‌ توسعه برنامه هسته‌ای‌اش دادند.

باراک اوباما، رییس‌جمهوری آمریکا از مدت‌ها قبل برای گفت و گوی صریح و مستقیم با ایران ابراز آمادگی کرده بود و انتظار می‌رفت بعد از اجلاس اخیر سران سازمان ملل مقدمات دیداری بین سران ایران و آمریکا فراهم شود.

اما دیروز در افتتاح اجلاس گروه ۲۰ در پیتسبوگ آمریکا، در کنار گوردون براون و نیلاس سارکوزی، نخست‌وزیر بریتانیا و رییس‌جمهوری فرانسه بر روی صحنه ظاهر شد و اعلام کرد که سه کشور آمریکا، انگلستان و فرانسه شواهدی از فعالیت‌های پنهانی هسته‌ای ایران در قم را به آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای تحویل داده‌اند که ایران سال‌هاست از آزانس پنهان کرده است.

ایران این هفته به فعالیت‌هایش در قم اعتراف کرد.


مکان تأسیسات غنی‌سازی ایران در قم و نطنز بر روی نقشه

روزنامه گلوب اند ‌میل کانادا امروز نوشت که برنامه هسته‌ای پنهانی ایران، موقعیت را به نفع اوباما برای بسیج جامعه بین‌الملل علیه ایران فراهم کرده است.

امسال در حاشیه اجلاس سران، جلسه ویژه شورای امنیت نیز با حضور رؤسای دولت‌های عضو این شورا برگزار شد که با تأکیدش بر روی مسأله خلع سلاح هسته‌ای، بسیاری از کشورها از جمله روسیه و چین را ملزم به همراهی با کشورهای غربی در مقابل ایران می‌کند.

گلوب اند میل درباره عیان شدن تأسیسات قم نوشت که آمریکا به همین واسطه می‌تواند رهبران جهان را علیه ایران متحد کند و ایران را مخیر کند که یا دست از بازی پنهانی‌اش بردارد و به قوانین تن دهد، یا با تحریم‌های گسترده‌ای روبه‌رو شود.

مایکل لوی، مدیر بخش امنیت و انرژی شورای سیاست خارجی آمریکا به روزنامه گلوب اند میل گفته است که آمریکا و متحدانش به همین واسطه، دست بالا را در مذاکرات با ایران دارند و این می‌تواند باعث ناراحتی روس‌ها شود. این مسأله ایران را در موقعیت سختی قرار خواهد داد.

اگر ایران تا ماه سپتامبر فرصت داشت که بسته پیشنهادی‌اش برای ادامه گفت و گوها را ارائه دهد، تا دسامبر مهلت خواهد داشت که همه اطلاعات درباره برنامه‌های هسته‌ای خود را روی میز بیاورد؛ وگرنه اتحاد فعلی می‌تواند منجر به تحریم‌هایی شود که نهایتاً به نفع ایران نخواهد بود.

تا کنون کشورهای چین و روسیه به عنوان اعضای گروه ۱+۵ و هم‌چنین صاحبان کرسی دائمی در شورای امنیت در برابر اعمال تحریم‌های گسترده علیه ایران مقاومت کرده‌اند؛ اما این بار شرایط جور دیگری است و مقاومت در برابر پذیرفتن اعمال تحریم‌ها راحت نیست.

ایران نسبت به گفته‌های باراک اوباما در حاشیه اجلاس گروه ۲۰ واکنش نشان داده است. روز گذشته، محمود احمدی‌نژاد که در نیویورک به سر می‌برد، به خبرنگار مجله تایم گفت که آقای اوباما با گفته‌هایش مرتکب اشتباه بزرگی شده است و ایران وظیفه ندارد دولت آمریکا را از وجود تمامی تأسیساتش آگاه کند.


تیتر اول نیویورک تایمز نیز به ایران اختصاص یافته است. این روزنامه از هشدار آمریکا و متحدانش به ایران به خاطر پنهان‌کاری‌های هسته‌ای دولت احمدی‌نژاد نوشت. آمریکا، انگلستان و فرانسه در حاشیه اجلاس گروه ۲۰، بخشی از گفت و گوهای سری خود را عیان کردند و با وجود اهمیت مسائل اقتصادی در نشست سران ۲۰ کشور بزرگ تولید کننده جهان، ایران را تبدیل به موضوع اصلی روز اول اجلاس کردند.

رو شدن تأسیسات هسته‌ای قم باعث محکومیت ایران از سوی انگلستان و روسیه و هشداری نرم‌تر از سوی چین شده است.

مشاوران باراک اوباما گفته‌اند که این تأسیسات محدود زیرزمینی که در زمین‌های متعلق به سپاه پاسداران ایجاد شده، به درد تولید سوخت برای نیروگاه هسته‌ای نمی‌خورد و استقرارش در محدوده‌ای نظامی، تقویت کننده ایده تسلیحاتی بودن این مرکز هسته‌ای است.

اما درست در موقعیتی که ایران نیاز به فشار بیشتری ندارد، سپاه پاسداران اعلام کرد که روز یکشنبه دست به آزمایش‌های موشکی جدید خواهد زد. به گزارش رویترز، این آزمایش‌ها در چهارچوب مانورهای نظامی سالانه سپاه پاسداران برای بهبود توان دفاعی ایران است.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)