تاریخ انتشار: ۱۸ شهریور ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
ماراتن دوماهه: تلاش برای به دست آوردن رأی تصمیم نگرفته‌ها

«سارا پیلین، یکی مثل جورج بوش»

امید معماریان

با پایان گرفتن گردهمایی بزرگ دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه، ماراتن دو ماهه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا آغاز شد. ماراتنی که از جهات مختلفی در تاریخ آمریکا بدیع به شمار می‌رود.


مک‌کین و سارا پیلین (عکس:رویترز)

اول آن‌که یکی از دو حزب عمده سیاسی آمریکا برای اولین بار یک کاندیدای سیاه‌پوست را به عنوان کاندیدای خود معرفی کرد.

از آن سو جان مک‌کین ۷۲ ساله، به عنوان پیرترین کسی که برای انتخابات ریاست جمهوری و ورود به کاخ سفید تلاش کرده است و برای اولین بار در تاریخ حزب جمهوری‌خواه یک زن به عنوان معاون رییس‌‌جمهوری برگزیده شده است.

سارا پیلین که طی روزهای گذشته بیشترین تعداد جست‌وجو را در جستجوگرهای اینترنتی داشته است، آن‌چنان غیرمنتظره از فرمانداری ایالت آلاسکا راه کمپین ریاست جمهوری را در عرض تنها چند هفته پیموده که بسیاری از کارشناسان را شگفت‌زده کرده و معادلات جدیدی را وارد بازی‌های گرم سیاسی نزدیک به انتخابات شکل داده است.

دموکرات‌ها که انتخابات آتشینی را در دور مقدماتی بین هیلاری کلینتون و باراک اوباما شاهد بودند، ناگهان با زنی مواجه شده‌اند که به رغم سابقه اندکش، آتشین سخن می‌گوید؛ داستان زندگی قابل توجهی دارد و در عین حال ناشناخته است.

زنی که انتظار می‌رود بخشی از هواداران دوآتشه کلینتون را - که به اعتقاد برخی هیچ گاه قرار هم نبود به باراک اوباما رأی بدهند - به خود جلب کند.

اگر‌چه قرار است این هفته هیلاری کلینتون در چند نوبت به همراه باراک اوباما در تجمع هوداران ظاهر شود، با این حال قرار نیست که مشخصا علیه پیلین سخن بگوید؛ بلکه وی از بلیت «اوباما - بایدن» دفاع خواهد کرد.

جدال دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان در هفته‌های اخیر روی ایالت‌هایی متمرکز خواهد بود که به صورت سنتی گاهی رأی خود را به صندوق جمهوری‌خواهان و گاهی به صندوق دموکرات‌ها ریخته‌اند.

از جمله این ایالت‌ها می‌توان به فلوریدا، آیووا، میزوری، نیومکزیکو، نوادا، کارولاینای شمالی، اوهایو، ویرجینیا، میشیگان، مینه‌سوتا، نیوهمشایر، پنسیلوینیا و ویسکانسین اشاره کرد.


سناتور اوباما و جو بایدن (عکس: رویترز)

به عبارتی با توجه به ترکیب جمعیتی ایالت‌های دیگر، از هم‌اکنون دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان می‌دانند که در ایالت‌های دیگر عملاً مشکلی برای پیروز شدن ندارند. برای مثال ایالت کالیفرنیا همواره رأی خود را به صندوق دموکرات‌ها ریخته و ایالت تگزاس یک ایالت جمهوری‌خواه به شمار می‌رود.

باراک اوباما که طی روزهای گذشته شدیدترین حملات را از ارودگاه جمهوری‌خواهان تحمل کرده است، تلاش می‌کند با جلب‌ نظر گروه‌های سنی مانند دانشجویان، اهالی دانشگاه و گروه‌های جامعه مدنی که در دوره مقدماتی محور کمپین او به شمار می‌رفتند، رأی خود را افزایش دهد.

اوباما هم‌چنین تلاش می‌کند با استفاده از مکانیسم استفاده از داوطلب‌ها در کمپین خود، تعداد کسانی را برای رأی‌گیری ثبت‌نام می‌کنند، افزایش دهد.

گروه سنی که برای رأی دادن همواره از خود تنبلی نشان می‌دهند، عمدتاً شامل جوانان و افراد بالای ۶۰ سال هستند که طی دو ماه آینده محور فعالیت‌های انتخاباتی وی به شمار خواهند رفت.

طی روزهای گذشته اعلام شد که در ایالت ویرجینیا ۵۰ هزار نفر بیشتر از دوره قبل برای انتخابات ثبت‌نام کرده‌اند.

در روزهای گذشته کمپین مک‌کین تلاش کرده است که محور تبلیغات خود را روی شخصیت و توانایی‌های اوباما معطوف کند و این‌که وی نخواهد توانست آمریکا را از مشکلاتی که دارد، خارج کند.

در حالی که کمپین اوباما سعی می‌کند توجه رأی‌دهندگان را به تفاوت‌های عمده‌ای که دموکرات‌ها برای حل مسایل عمده کشور پیشنهاد می‌دهند و این نکته که «حضور مک‌کین در کاخ سفید به معنی سومین دوره بوش است» جلب کند.


احتمال می‌رود پیلین بخشی از هواداران کلینتون را به خود جلب کند (عکس:رویترز)

برخی می‌گویند که او نه تنها از نظر نقطه نظرات سیاسی، بلکه از لحاظ شخصی نیز همانند جورج بوش است. آلک بالدوین یکی از چهره‌های معروف هالیوود در یادداشتی اعلام کرد که نه جان مک‌کین، بلکه این سارا پیلین است که شبیه جورج بوش است.

دیوید فروم یکی از سخنرانی‌نویس‌های جورج بوش گفته است که سارا پیلین دقیقاً همان راهی را می‌رود که هشت سال بوش طی کرد.

در ‌واقع جورج بوش هم هنگامی که برای رییس‌جمهور شدن مبارزه می‌کرد، سوابق چندانی نداشت؛ اما تلاش کرد که به مردم بگوید او هم یکی از آن‌هاست و مشکلات آن‌ها را متوجه می‌شود. نکته‌ای که عملاً در انتخابات آمریکا تأثیرگذار است.

مردم آمریکا به کسی رأی می‌دهند که در مجموع احساس نزدیکی بیشتری می‌کنند تا کسی که ممکن است روی کاغذ، فرد قوی‌تری برای حل مشکلات مردم باشد.

این موضوعی بوده است که توسط برخی از برنامه‌های تلویزیونی مورد نقد قرار گرفته است. برای مثال «بیل مار» یکی از چهره‌های پرنفوذ شبکه کابلی HBO، در برنامه هفتگی خود گفت مشکل مردم آمریکا این است که می‌خواهند به کسی رأی بدهند که مثل خودشان باشد و اگر بهتر باشد، احساس راحتی با او نمی‌کنند (‌نقل به مضمون)

در روزهای اخیر مقالات متعددی توسط رسانه‌ها و وبلاگ‌های لیبرال آمریکا با محور قرار دادن شباهت‌های سارا پیلین و جورج بوش منتشر شده است.

از جمله نقطه نظرات وی در خصوص سقط جنین و یا دیدگاه‌های وی در خصوص گرمایش زمین و سیاست خارجی است.

پیلین در خصوص گرمایش زمین که می‌تواند زندگی در دهه‌های آینده را دشوار کند، گفته است: بشر، مسوول گرم شدن زمین نیست.

این‌ نکته نیز که متن سخنرانی او توسط یکی از سخنرانی‌نویس‌های جورج بوش تهیه شده بود، مزید بر علت شده که مخالفان‌اش تأکید کنند وی در مسیری است که بوش طی می‌کند.


سارا پیلین، به‌رغم سابقه اندکش توجه زیادی را به خود جلب کرده است (عکس:رویترز)

استراتژی جمهوری‌خواهان این بوده است که تا می‌توانند پیلین را از رسانه‌های جمعی دور نگه دارند. به همین جهت با این‌که معمولاً کاندیداهای ریاست جمهوری - و معاونان معرفی شده آن‌ها - برای مصاحبه از خود بی‌تابی نشان می‌دهند، سارا پیلین هنوز تن به مصاحبه های رو در رو نداده است.

اگرچه شبکه ABC اعلام کرده است که قرار اولین مصاحبه را با وی در آلاسکا برای هفته آینده گذاشته است.

دموکرات‌ها امیدوارند وقتی پیلین در برابر سؤالات پیچیده و دشوار در حوزه‌های مختلف سیاست خارجی و مسایل داخلی قرار می‌گیرد، دست خود را باز کند و نشان دهد که انتخاب خوبی برای مک‌کین نبوده است.

در روزهای گذشته استراتژی سکوت پیلین مورد انتقاد بسیاری از کارشناسان رسانه‌ای آمریکا قرار داشته است. اگر چه مسوولان کمپین مک‌کین گفته‌اند دلیلی ندارد که بخواهند پیلین را جلوی رسانه‌های بی‌رحم پرتاب کنند.

آن‌ها گفته‌اند او بر اساس برنامه‌ها و استراتژی‌های کمپین تنها در برنامه‌های مشخصی ظاهر خواهد شد و البته طی هفته‌های‌ آینده مصاحبه‌های مطبوعاتی و مناظره‌هایی نیز خواهد داشت.

در روزهای گذشته مقامات کمپین مک‌کین رسانه‌های دست چپی و لیبرال آمریکا را متهم کرده‌اند که به صورتی بی‌رحمانه به سارا پیلین حمله کرده‌اند.

از جمله روزنامه‌هایی که ستاد مک‌کین را به شدت مورد انتقاد قرار داده، روزنامه سراسری نیویورک تایمز است که در مقاله‌ای نحوه انتخاب پیلین را زیر سوال برده بود.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

نحوه نگارش اسامی خاص-دراین مورد اسامی ایالت های امریکا-به همان شکل جا افتاده در فارسی (که تلفظ فرانسوی آنهاست)چه اشکالی دارد که سعی می کنید تغییرش بدهید.به هرحال این تلفظ ها غلط نیست بلکه صرفا بنابر یک سنت تاریخی از تلفظ فرانسه وام گرفته شده اند.من فکر می کنم مثلا ضبط «کارولاینا» زیاد به مذاق فارسی زبان ها جور درنیاید

-- بدون نام ، Sep 9, 2008

I like Sara Plain I think she is a good vice president for US. Because Democrates they give power to Aytholah Khomeni and make Hezbolah I never vote Democarate . They are not Though people. Finally Bush could conquer Iraq and Iraqian people got ride of Sadam. If the Iraqian people like their country it depends on them. We know that Soni and Shei they don't like each other if American Soldier they leave they will fight each other becasue they Arabs and tehy wild if they fight each other this is their fault .

-- Ana ، Sep 10, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)