تاریخ انتشار: ۲۰ شهریور ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

سایه مذهب بر انتخابات آمریکا

نیک‌آهنگ کوثر
nikahang@radiozamaneh.com

تحقیق بیشتر رسانه‌ها در باره سوابق سارا پیلین، فرماندار فعلی آلاسکا و نامزد معاون اولی حزب جمهوری‌خواه موجب آشکار شدن نقاطی شد که حزب جمهوری‌خواه مایل به مطرح شدن‌شان نیست.

Download it Here!

دیروز ارتباط طولانی‌مدت او با کلیسای پنته‌کاستال و بعضی نگرش‌های افراطی این گروه درباره پایان جهان مورد توجه قرار گرفت. از جمله این‌که در روزهای پایانی جهان، آلاسکا پناهگاه مؤمنین خواهد بود. چهار سال پیش نیز یکی از کشیش‌های این کلیسا گفته بود که رأی‌دهندگان به جان کری گمراهند.


سناتور باراک اوباما، کاندیدای حزب دموکرات (عکس: AP)

البته مذهب فقط ابزار جمهوری‌خواهان نبوده است. حزب دموکرات امیدوار است به خاطر کاتولیک بودن جو بایدن، آرای کاتولیک‌های ایالت‌های شرقی را نصیب خود کند.

پرسش اصلی این‌جاست که آیا سارا پیلین، گرایش‌ها و آموزه‌های مذهبی را در امور سیاسی و اجرایی به کار خواهد گرفت یا نه؟

کشیشی که پیلین سال‌ها نزد او می‌رفته معتقد است که شک ندارد اعتقادات پیلین مبنای تصمیم‌گیری‌های او در امور سیاسی است.

نامزد معاون اولی جمهوری‌خواهان، چند سال پیش کلیسای پنته‌کاستال را ترک کرد و به کلیسای دیگری در شهرش پیوست؛ ولی هنوز رابطه‌اش را با کلیسای اولی حفظ کرده و فیلم‌های حضور او در این مرکز مذهبی که آخرینش به ماه ژوئن امسال باز می‌گردد، در روزهای اخیر روی اینترنت بازدیدکنندگان زیادی داشته است.


از نقاطی که باعث افزایش حساسیت در این امر شده، تقاضای پیلین برای دعای مردم آلاسکا برای پروژه ۳۰ میلیارد دلاری لوله‌کشی نفتی است و می‌گوید که این کار فایده‌ای ندارد؛ اگر دل مردم آلاسکا با خدا نباشد.

او هم‌چنین جنگ عراق را خواست خدا می‌داند و معتقد است که رهبران آمریکا مردان و زنان را به این جنگ فرستاده‌اند تا خواست خدا را اجرا کنند و باید دعا کرد تا برنامه خدا پیاده شود.

از طرف دیگر دموکرات‌ها انتظار دارند رسانه‌ها با کند و کاو بیشتر، نقاط ناشناخته دیگری از سوابق سارا پیلین را کشف و اعلام کنند.

روز گذشته باراک اوباما روی یکی از این نقاط دست گذاشت. سارا پیلین پیش از انتخابش از طرفداران یک پروژه بزرگ بود که می‌توانست تأثیر تبلیغاتی زیادی داشته باشد و بعد از انتخاب تغییر رویه داد.

با پیش افتادن جمهوری‌خواهان در نظرسنجی‌ها از دموکرات‌ها، به نظر می‌رسد حملات دموکرات‌ها شدیدتر شود و این مسأله در بعضی ایالت‌ها که به میدان جنگ معروفند، انعکاس بیشتری خواهد یافت.


سناتور جان مک‌کین، نامزد حزب جمهوری‌خواه (عکس: رویترز)

مک‌کین در روزهای اخیر سعی کرده روی تغییرات موضع اوباما در مسائلی که به امنیت ملی و سرمایه‌گذاری نظامی مربوط می‌شود، دست بگذارد؛ و اوباما نیز روی شباهت‌های سیاسی مک‌کین با بوش.

مک‌کین پیش از گفته بود که به ۹۰ درصد لوایح بوش رأی مثبت داده است. اوباما می‌گوید مک‌کین چگونه می‌تواند ادعای تغییر سیستم واشنگتن و رویه کاری پایتخت را داشته باشد، در حالی که تا به این حد با سیستم هماهنگ است؟

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

آنجه كه مشحص است اينست كه حزب جمهوريحواه آمريكا بس از آمدن نئوكانها مامن دست راستي ترين محفلهاي آمريكا شده است و مذهب افكار تند روانه و فاشيستي را مشروعتر ميسازد بازكشت جمهوريخواهان به سنتهاي قديمي ناشي از شكست نئوكانها در زمان جرج بوش است و افكار مك كارتي را با رنك و لعاب ديكري به خورد مردم آمريكا خواهند داد و به همين دليل است كه حتي هنري كيسينجر از طرحهاي مذاكراتي اوباما حمايت ميكند . دنيا به عقب رفته است دستاوردهاي مردم در قبل از دهه ي 1970 به يغما رفته است مذهب كه جائي در بين سياستمداران نداشت هم اكنون تبديل به ابزار انتخاباتي و مشروع جلوه دادن تجاوز به ساير كشورها و همينطور تجاوز به حقوق اوليه ي انساني و حقوق دموكراتيك مردم شده است . تروريزم افزايش يافته و بازرسي هاي ويزه به شدت افزايش يافته در واقع به اساسي ترين حقوق دموكراتيك مردم دنيا تجاوز شده است .مذهب ابزار نيرومندي در دست فاشيستها شده است .

-- فرهاد-فرياد ، Sep 10, 2008

yek cheez kah hich kas feker ash ra nah mi konad wae nah kerdah ast, mozoa yaa garaftari aamaar ast ! maanand in kah in hazb az on hazb pesh aftadah ast ? shama nakhost baayed bah danid ki aamaar ra tahaya kerdah ast . aamaar dorost ast yaa haer chah khastah and bah nawashtah and. daer amrika hamah aamaar haa nadorost and.haer chah sayasat F.B.I. eyjab konad on re daer rooz naamah haa chap mi konanad

-- Zeba ، Sep 10, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)