تاریخ انتشار: ۲۳ شهریور ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

پیلین: من با خدا ارتباط دارم

مریم محمدی
mmohammadi@radiozamaneh.com

انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به دلیل تاثیراتی که بر سیاست جهانی می‌گذارد همیشه از اهمیت بالایی برخوردار بوده است. در رابطه با ریاست جمهوری آمریکا و نقطه نظرات کارشناسان سیاسی ایرانی مقیم آمریکا با دکتر محمد برقعی، جامعه‌شناس و استاد دانشگاه مقیم واشنگتن گفت و گو کردم.

Download it Here!

مساله‌ من خانم سارا پیلین است. او از احمدی‌نژاد بسیار خطرناک‌تر است. پدیده‌ی ‌خیلی جالبی است.

مثل این‌که ایشان عضو یک فرقه مذهبی هستند.

او اعتقاد به یک فرقه به نام پنتاکوستا که مسیحی هم هستند دارد. این‌ها مثل مردم ما هیجان‌زده می‌شوند و غش می‌کنند و دست تکان می‌دهند.

در ایران چیزی به نام اهل هوا داشتیم که ساعدی هم در مورد آن کتاب نوشته بود، این‌ها غش می‌کنند و بعد شروع به صحبت به زبان ناشناخته می‌کنند و می‌گویند این نشانه‌ای از تماس مستقیم خداوند با آن‌ها است و دلیل معجزه‌ را هم همان زبان ناشناخته می‌دانند.

خانم پیلین معتقد است که مستقیماً با خداوند در تماس است و حتی در مورد جنگ عراق گفته بود که خداوند مستقیماً به آقای بوش گفته بود به جنگ عراق برود. او چنین اعتقاداتی دارد و از احمدی نژاد خیلی بدتر است.

آیا صحبت‌های ایشان پخش و منتشر می‌شود؟

بله. صحبت‌های او در کلیسا و از طریق NPR (‌نشنال پابلیک رادیو) پخش می‌شد و باور کنید اگر صحبت‌های‌اش را مستقیم پخش نمی‌کرد، باور نمی‌کردم. فکر می‌کردم جامعه‌ی آمریکا در حال عوض شدن است، یک زنی مثل خانم کلینتون که بعد دیگری به حرکت زن‌ها می‌داد. ولی خانم پیلین، از زن‌های ارتجاعی درون مجلس ما هم بدتر است.


خانم پیلین معتقد است که مستقیماً با خداوند در تماس است(عکس:فاکس‌نیوز)

دلیل آقای مک‌کین برای انتخاب ایشان چه بوده است؟

آقای مک‌کین یک مقدار بین این‌ها آزاده بود و این نشان می‌دهد فشاری که آن پایین است، چقدر قوی است.

آقای برقعی، یعنی برای بیش از ۴۰ درصد مردم آمریکا، مسایل اقتصادی که در دولت بوش و جمهوری‌خواهان پیش آمده است، به اندازه مسایل اعتقادی اهمیت ندارد که آقای مک‌کین دست به چنین انتخابی بزند؟

بله و خیر. دقیقاً کپی از درون ایران است. یک بُعد انسان، مسایل اقتصادی و بُعد دیگر آن مسایل اعتقادی است. در انتخابات قبلی هم این را داشتیم. با بسیاری از کسانی که صحبت می‌کردیم، سیاست‌های بوش را قبول نداشتند و می‌گفتند پدر ما را درآورده است ولی می‌گفتند به بوش رای می‌دهیم.

می‌پرسیدیم چرا به بوش رای می‌دهید؟ می‌گفتند چون ضد سقط جنین و ضد همجنس‌بازان است و مسیحیت را قبول دارد. می‌گفتند ما با برنامه‌های اقتصادی و سیاسی ایشان مخالف هستیم.

یعنی مشابه همان چیزی که در ایران، بین بخشی از مسلمانان طرفدار آقای احمدی‌نژاد داریم؟

نگاه شما در اروپا، خیلی متفاوت‌تر از نگاه ماست. ظاهراً جامعه اروپا این حالت را ندارد. ولی مذهب در آمریکا مثل کشورهای عربی و یا ایران اول انقلاب است. وقتی با همسایه‌ها صحبت می‌کنم، هیچ‌کدام از موضع‌شان دفاع نمی‌کنند ولی می‌گویند، پیلین مذهبی است.

به این ترتیب در صورت پیروزی مک‌کین، شما چه شرایطی را چه در آمریکا و چه در خارج از آمریکا، محتمل می‌بینید؟

مک‌کین کسی را که در دنیا کاره‌ای نبوده آورده است، و این نشان می‌دهد جهت مک‌کین عوض شده است. یعنی نیروهای مذهبی و ارتجاعی فکری و نیروهای شرکت‌های نفتی و غیرنفتی که در پشت این قضیه هستند، آن‌قدر توانمندند که ایشان را به طرف خودشان بردند.

توصیه می‌کنم نقطه نظرات او را درباره‌ی آموزش بخوانید. نگاه او ۱۰۰ در‌صد به مسایل اقتصادی است و حامی شرکت‌های نفتی و... است. این بی‌دلیل نیست اما چیزی که برای من خیلی عجیب است نوع نگاه اوست.

تفاوت‌های معینی را که شما بین آقای اوباما و آقای مک‌کین یا بین سیاست‌های دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات می‌بینید، چه هستند؟

خصوصیت اوباما کاملاً با ایشان متفاوت است. اگر به زندگی‌اش نگاه کنید، بارها او را متهم می‌کردند که با آدم‌هایی از نگاه چپ آمریکا و گروه‌های مترقی هم‌خانه بوده است.

به همین علت سعی می‌کردند او را به آن‌جا نسبت دهند. هرچند ایشان از نظر سیاسی فاصله گرفت اما ذهنیت‌اش این‌گونه است. او شخصاً آدمی مترقی است. جهت حرکت حزب هم مترقی‌تر است.

عکس‌العمل‌هایی که نسبت به عملکرد آقای بوش اتفاق افتاده‌، انعکاس وحشتناکی در فضای دموکرات پیدا کرده است و نمونه‌اش این است که وقتی جان کری در مقابل بوش می‌رفت، به شدت شروع به صحبت با زبان مذهبی می‌کرد. در حالی‌که اوباما این کار را نمی‌کند.


(عکس: رویترز)

در صورت پیروزی آقای اوباما، شما در عمل منتظر چه تغییراتی در آمریکا، در جهان و به‌خصوص در منطقه‌ی خاورمیانه هستید؟

فکر می‌کنم اگر ایشان بیاید، یک مقداری سرویس‌های عمومی در جامعه برای طبقات متوسط و ضعیف بهتر خواهد شد. بالطبع طبقات بالا‌ از آمدن ایشان ناراضی هستند.

به نظر من سیاست خارجی اوباما مثل سیاست کلینتون می‌شود. سیاستی که بیشتر بر مذاکره است تا بر تحریم.

اگر اوباما انتخاب شود، امیدوار می‌شوم که جهان در مسیری که ضد ارتجاع مذهبی و ضد ثروت فوق‌العاده‌ای که در آمریکا متمرکز شده است، قدم برمی‌دارد. جهان یک مقدار امنیت پیدا خواهد کرد. اگر اوباما بیاید تحولات خوبی را خواهیم داشت.

امکان دارد در روابط ایران و آمریکا چه تحولاتی اتفاق بیافتد؟

به نظر من مذاکره خواهد شد. یادتان باشد که در اسراییل هم دو نظر وجود دارد. یک خط معتقد به مذاکره و یک خط هم معتقد به خشونت و سرکوب در مقابل ایران است.

اگر اوباما بیاید، خط مذاکره، بالاتر قرار خواهد گرفت بنابراین رابطه هم متفاوت‌تر خواهد شد و تغییراتی ایجاد می‌شود.

اگر آقای مک‌کین بیاید، آن خط افراطی اسراییل قوی‌تر خواهد بود و بنابراین لابی آن‌ها تواناتر کار خواهد کرد و آن را به سوی درگیری مستقیم و یا غیر‌مستقیم در ایران، می‌کشاند و همین سیاست معامله پشت پرده، به اوج می‌رسد.

همین کاری که الان می‌کنند و همان کاری را که زمان آقای ریگان کردند. ممکن است به درگیری برسد و ممکن هم هست نرسد. روبه‌رو به هم فحش بدهند و پشت سر معامله کنند. ولی حزب دموکرات نمی‌تواند معامله کند.

Share/Save/Bookmark

در همین رابطه
«اوباما در دو ماه آینده موفق‌تر خواهد بود»
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

اين كزارش هم بسيار دقيق است با آن موافقم اما نكته اي كه بايد اضافه شود اينست كه دست راستي ها براي كريز از قانون باي مذهب را به ميان كشيده اند كه اعمال خود را ناشي از قوانين الهي نشان دهند و قانون را زير با كذارند . ضمنا مذهب آخرين حربه ي دست راستي هاست كه از سال 1980 در مبارزات انتخاباتي آرائي را براي خود ايجاد كرده است . نكته ي دوم اينكه در اروبا نيز توسط دست راستي ها در حال كسترش است كه توسط سركوزي در فرانسه در حال كسترش است . اما جريان اوباما مانند سال 1920 بيكير دولتهاي رفاه ملي ست زيرا بعد از فروباشي شوروي دولتهاي غربي فشار بيش از حدي به مزد بكيران وارد كرده اند و قيامهائي در همه ي كشورها در حال رشدند كه قابل كنترل نخواهد بود جريانهاي اسلامي در حال به حاشيه رفتن هستند و جريانهاي جب كرا در حال سازمانيابي هستند ديكر كسي نميتواند به جرم جاسوسي براي شوروي آنان را سركوب كرد جريانهاي كرسنكان در حال رشدند و امنيت سرمايه ي جهاني را تهديد ميكنند به همين دليل است كه اوباما آينده را مي بيند نه حال را .

-- فرهاد-فرياد ، Sep 13, 2008

من برای آنهائیکه مشتاق شنیدن یه جواب قانع کننده برای سئوال "آقای برقعی، یعنی برای بیش از ۴۰ درصد مردم آمریکا، مسایل اقتصادی که در دولت بوش و جمهوری‌خواهان پیش آمده است، به اندازه مسایل اعتقادی اهمیت ندارد که آقای مک‌کین دست به چنین انتخابی بزند؟"

می باشند مطالعه کتاب 100 صفجه ای Thinking Points پروفسور جرج لکاف-- دانشمند شناختی و زبان شناس آمریکایی در دانشگاه کالیفرنیا- برکلی-- را که خوشبختانه در انترنت قرار داده اند را توصیه می کنم. ایشان در این کتاب و کتابهای دیگرش مانند Do not Think of an Elephant, Know Your Values and Frame the Debate

و Moral Politics, How Liberals and Conservatives Think با استفاده از پ÷وهش های جامعه شناس مشهور آمریکایی به نام Erving Goffman شیوه تفکر آدمی را بررسی کرده و به درستی معتقد هستند که آمریکایی ها --- کلا انسانها--بیشتر به ارزش ها و باور ها اهمیت می دهند تا به برنامه های اقتصادی--- Values and not the issues-- ایشان این آخرین کتاب شان را به درخواست نیروهای ترقیخواه که شاهد پیروزی های مداوم نیروهای جمهوری خواه در آمریکا بعد از سقوط شوروی بوده اند در انترنت قرار داده اند که حد اکثر خواننده را داشته باشند. کتاب ایشان را از آدرس زیر می تواند داونلود کنید. ایکاش دگم هایی مانند اقای ارامش دوستدار هم کتاب های این دانشمند را می خواندند و از کارکرد ذهن انسانی با خبر می شدند که کارکرد مغز انسانی اکثرا ratonalistic ( معقولانه) نیست.

http://www.rockridgeinstitute.org/thinkingpoints/

-- سهند ، Sep 13, 2008

what kind of sociologist refers to homosexuals as "hamjensbazan"? if an American uses that word in public, he or she would lose employment. one more proof that he is a fraud not a sociologist.

-- بدون نام ، Sep 13, 2008

با عرض معذرت از مراجعه کننده گان: من که امروز خواستم به سایت انستیتوی راک ریج که در پیام قبلی ام آدرس اش را درج کرده بودم مراجعه کنم متوجه شدم که این تشکیلات چندین ماه است که تعطیل شده و با اینکه توضیح داده شده که نوشته های قبلی شان را در ارشیو شان نگه داشته اند من نتوانستم فایل کتاب را بازش کنم که یا برای همیشه غیر فعال اش کرده اند و یا موقتا از کار افتاده بوده. یکی از بدی های انترنت اینه که نمی توان بهش اطمینان کرد و به همین خاطر هم من اگر نوشته ای را مفید بدانم یا چاپش کرده و یا ذخیره اش می کنم. من در این همه سایت های فلسفی و علمی و زبان شناختی ایرانی فقط دو بار به اسم جرج لیکاف برخورده ام که یکی ترجمه 27 صفجه از کتاب
Metaphors We Live By ایشان بود که اقای حسن شجاعی دو سال پیش در سایت پارسی دات کام منتشر کرده بودند که این سایت هم ماه هاست از کار افتاده و یکی هم در سایت " فلسفه ذهن" اقای یاسر پور اسماعیل است که خوشبختانه فعلا فعال است و ایشان هم بخش خیلی کوچکی از کتاب" Philosophy In The Flesh--- فلسفه در بدن- ایشان را ترجمه کرده اند که من فکر می کنم برای علاقه مندان به موضوع Embodid Mind مفید باشد. من آدرس این ترجمه فارسی شان را در اینجا در ج می کنم و علاقه مندان با وارد کردن اسم George Lakoff در گوگول می توانند به بعضی از نوشته های ایشان دسترسی داشته باشند که من فقط آدرس یکی از بهترین نوشته هایشان را در اینجا درچ می کنم.
http://phil-mind.blogfa.com/8611.aspx
http://www.rockridgeinstitute.org/projects/strategic/simple_framing/

-- سهند ، Sep 14, 2008

من نظر تخصصی نمیدهم ،ولی برداشت شخصی ام از انتخاب پلین توسط مک کین این هست که با بال و پر دادن به این شخص تازه وارد و پر انرژی که عطش مطرح شدن هم داره هم از اون و هم از اعتقادات مردم ساده برای عقب زدن اوباما سو استفاده میکند. این راه کثیفی برای رای آوردن هست.

-- سحر ، Sep 14, 2008

هان صبح هدا فرمود، آغاز تنفس
روشن همه عالم شد، ز آفاق و ز انفس
دیگر ننشیند شیخ بر مسند تزویر
دیگر نشود مسجد، دکان تقدس
ببریده شود رشته ی تحت الحنک از دم
نه شیخ بجا ماند، نه زرق و ندلس
آزاد شود دهر ز اوهام خرافات
آسوده شود خلق زتخییل توسوس
محکوم شود ظلم به بازوی مساوات
معدوم شود جهل ز نیروی تفرس
گسترده شود در همه جا فرش عدالت
افشانده شود در همه جا تخم تونس...
طاهره قره العين

-- علامه بهمن آبادی ، Sep 14, 2008

این زن یه هیولاست.وحشتناکه.میبینمش وحشت میکنم.

-- علی ، Sep 15, 2008

بیشتر به نظر میرسد کسانی که از عقاید مردم برای رسیدن به قدرت استفاده میکنند با شیطان ارتباط داشته باشند تا با خدا
جالب اینجاست ایران الگوی مناسبی برای سوءاستفاده از عقاید مردم برای رسیدن به قدرت شده است

-- بدون نام ، Sep 15, 2008

سیاست هنر بازی کردن است
ولی بازی کردن با اعتقادات مردم برای کسب کردن قدرت کثیفترین نوع سیاست است

-- سعید ، Sep 15, 2008

چه شباهتی بین این زن و سیاستمداران و متعصبان ما دیده میشود! کافی است قمه ای دستش دهند تا هر فکر و تعمقی را در جا گردن بزند.
مریم

-- بدون نام ، Sep 15, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)