تاریخ انتشار: ۲۴ شهریور ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

ماتیک بر لبان خوک و دروغ‌های انتخاباتی

نیک‌آهنگ کوثر

در آمریکا اصطلاحی وجود دارد موسوم به "Pork Barrel Politics" که منظور از آن مجبور کردن دولت به خرج کردن در حوزه انتخابی‌تان به نحوی است که افراد خاصی از آن بیشتر منتفع می‌شوند.

Download it Here!

خیلی از سیاستمداران به دولت فشار می‌آورند که در مناطق مورد نظرشان طوری خرج کند که حامیان و رای‌دهندگان را راضی ‌‌کند و برای دوره‌های بعدی انتخابات آن‌ها را نگه ‌‌دارد.

وقتی سارا پیلین ادعا کرد مانع چنین خرج کردن‌هایی شده و مطبوعات با بررسی سوابق او نوشتند که چنین نبوده، باراک اوباما خواسته یا ناخواسته با یک متلک به موقع، کاری کرد که صدای کمپین مک‌کین در آید.

داستان از این‌جا شروع شد که سارا پیلین دو هفته پیش که می‌خواست خودش را معرفی کند، گفت که یک «هاکی مام» یا مادر فرزندان هاکی باز است، ‌و فرق چنین مادران مهاجمی با سگ‌های مهاجمی چون «پیت بول‌»، ماتیکی است که زنان می‌زنند.


روزنامه‌نگاران با کنجکاوی، سوابق گذشته سارا پلین را بررسی می‌کنند/ عکس از رویترز

اوباما در یکی از سخنرانی‌هایش در مورد ادعای اصلاح‌طلب بودن مک‌کین و سارا پیلین، ضرب‌المثلی به کار برد که هم در آن ماتیک به کار رفته بود، و هم خوک، و گفت انگار ماتیک را به لبان خوک مالیده‌اند.

اصطلاح عامیانه ماتیک بر لبان خوک، مربوط به زمانی است که کسی ادعای تغییر می‌کند، ولی همان موجود کریهی است که از قبل بوده. انگار به خوک ماتیک بزنی و بخواهی او را زیبا نشان دهی.

ستاد مک‌کین از اوباما خواست عذرخواهی کند، در پاسخ اوباما گفت که اصلاً منظورش سارا پیلین نبوده است و چرا وقتی اوباما اسم خوک را آورده، آن‌ها چنین برداشتی کرده‌اند؟

در یکی از برنامه‌های پرطرفدار تلوزیونی که بیشتر مخاطبانش زنان هستند، سناتور مک‌کین را زیر سوال بردند که چرا ادعا می‌کند منظور اوباما اهانت به پیلین بوده؟ ‌یکی از مجریان برنامه هم گفت که خود مک‌کین دقیقاً همین اصطلاح را پیشتر به کار برده است.

در روزهای اخیر ستاد مک‌کین سعی کرده با تمرکز روی همین مساله، اوباما را ضد زن نشان دهد و به این ترتیب فضا را به نفع سارا پیلین برگرداند.

اما انتشار نتیجه تحقیقات روزنامه‌های بزرگی چون واشینگتن پست و نیویورک تایمز در‌باره سوابق سارا پیلین نشان می‌دهد که جان مک‌کین ریسک بزرگی در انتخاب او کرده است و تلاش ستاد او برای ضد زن نشان دادن منتقدین، چندان به نتیجه نخواهد رسید.

‌نیویورک تایمز در آخرین تحقیقش معلوم کرد که در آلاسکا، پیلین خودی‌ها و خویشان را استخدام و غیرخودی‌ها را از ساختار اداری اخراج می‌کرده است، به عنوان مثال پیلین یک مقام‌ مدیریتی در اداره کشاورزی ایالت را به یکی از همکلاسی‌های دبیرستانش سپرد که پیش از این دلال معاملات ملکی بود و تنها ‌علاقه‌اش به گاوها در کودکی شاید نقطه مشترک او با اداره‌ای با بودجه‌ سالانه۲ میلیون دلار در امور کشاورزی است. هم‌چنین دخالت دادن نزدیکانش‌ - شوهرش - در امور تنظیم بودجه و حدف بندهایی از آن نمونه‌ای از استفاده‌اش از خودی‌ها در کار است. این در حالی است که این افراد صلاحیت ورود به بحث بودجه را نداشته‌اند.

یا این‌که در مطلبی، واشنگتن پست ضمن پرداختن به فشار سارا پیلین به کتابدار کتابخانه عمومی شهر برای حذف تعدادی از کتاب‌ها، به مشکلات مدیریتی و تاثیرات منفی آن در شهر کوچک ۵۵۰۰ نفری واسیلا که پیلین شهردارش بوده اشاره کرده است.

حساسیت به انتقادهای وبلاگ‌نویسان هم باعث شد یکی از دستیاران سارا پیلین به وبلاگ‌نویسی که کارهای فرماندار را زیر ذره بین داشت تلفن بزند و با خشم از او بخواهد که وبلاگش را ببندد و نوشتن را متوقف کند. پیلین عملاً منتقدین را دشمن می‌پندارد.

رسانه‌ها الان دارند با دقتی زیاد و شاید اغراق‌آمیز سوابق پیلین را رو می‌کنند، و نشان می‌دهند چه پتانسیلی دارد و چه تاثیری می‌تواند در واشینگتن بگذارد. این‌که جان مک‌کین او را اهل تحول خوانده، با مدارک رو شده هم‌خوانی ندارد و اثبات این مساله از سوی رسانه‌ها، عملاً خواست ستاد اوباما است.

این روزها دعوای میان جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها در ایالت‌های حساسی مثل پنسیلوینیا و نیوهمشایر و فلوریدا و میزوری شدیدتر شده و آگهی‌های تند رقبا علیه هم، نشان از همین حساسیت دارد. مطبوعات هم محتوای این آگهی‌ها را زیر نظر دارند.

علاوه بر مطبوعات، گروه‌های مستقل هم به دقت طرفین را زیر نظر دارند و برای خوانندگان دروغ‌ها را بر‌ملا می‌کنند.

سایت Factcheck که مستقلاً به بررسی مواضع کاندیداها و تبلیغاتشان می‌پردازد معتقد است که مک‌کین بیشتر از رقیبش تلاش کرده رای‌دهندگان را گمراه کند.

این درحالی است که جان مک‌کین ادعای صداقت دارد و همیشه خود را خیلی روراست خوانده. اما این به معنای معصوم خواندن اوباما نیست، چون در مواردی، باراک سخنان مک‌کین را به نفع خود تغییر داده است، و یا سابقه مک‌کین در سنا در حوزه آموزش پرورش را تحریف کرده است.

نگرانی مغزهای متفکر جمهوری‌‌خواه این است که برملا شدن تبلیغات دروغین، تاثیر بدی در انتخابات علیه کاندیدای ۷۲ ساله مدعی صداقت داشته باشد.

فعلاً همین دروغ‌های تبلیغاتی، گریبان سارا پیلین را گرفته است، به‌خصوص در مورد گرفتن پول از دولت برای پروژه‌هایی که افراد بخصوصی را منتفع می‌کند، و ضرب‌المثل «ماتیک بر لبان خوک» در مورد کسی که در استفاده از بودجه‌های «بشکه خوکی» پیشگام بوده، اندکی مصداق پیدا کرده است.

Share/Save/Bookmark

در همین زمینه:
پیلین: من با خدا ارتباط دارم
«اوباما در دو ماه آینده موفق‌تر خواهد بود»
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

تبلیغات اوباما من را یاد تبلیغات احمدینژاد میاندازد لغت تغیر اوباما دست کمی از پول نفت سر سفره های مردم ندارد باید بگویم ما ایرانی ها بعد از انقلاب انقدر شارلاتان دیدیم که بوی گند شان را از فرسخ ها حس میکنیم

-- حسن ، Sep 15, 2008

anyone who says : "rich and poor, democrat, republican, independents come together" (Obuma's exact words) is repeating the classic fascist Musslolini's platform! ...

-- بدون نام ، Sep 15, 2008

We are tired of Republicans and their 8 years mess. Please, please enough is enough

-- Mehran Atashi ، Sep 16, 2008

واقا نمیدونم شما (رادیو زمانه) اینقدر از حاج خسین اوباما حمایت میکتید..حداقل این قدر تابلو عمل نکنید!!!
----------
رادیو زمانه از هیچ گروه و نامزدی حمایت نکرده و نخواهد کرد. مجموعه اخبار و گزارش‌ها در مورد انتخابات آمریکا تقریبا چنین ترکیبی دارد.

انتخاب نامزد معاون اولی ناشنآخته و حمایت از بیشتر لوایح بوش از سوی جان مک‌کین نامزد جمهوری‌خواهان و همچنین عدم رعایت صداقت در آکثر آگهی‌های ستاد جان مک‌کین باعث توجه بیشتر رسانه‌ها به این مسائل شده است.

از سوی دیگر، مراکز مختلفی در حال بررسی ادعاهای ستاد اوباما و آگهی‌های نامزد جمهوری‌خواه هستند و در چند مورد، عدم رعایت صداقت گزارش شده است.

البته باید توجه داشت که نگاه بسیاری از شبکه‌های خبری به جمهوری‌خواهان به خاطر اینکه در قدرت هستند، چندان مثبت نبوده، اما این به مفهوم حمایت از اوباما هم نیست، هرچند او از نتایج این اختلافات بهره‌مند می‌شود.

-- arash ، Sep 16, 2008

اشتباه ما اینجاست که فکر میکنیم دمکرات ها از نیروی نظامی استفاده نمیکنند در حالی که نیروی نظامی در دست دمکرات های جنگ گریز بسیار خطرناک تر از جمهوری خواهان جنگ طلب است چرا که جنبه کاربردی اش از هدف به وسیله تبدیل میشود
در ضمن مقایسه اوباما با احمدی نژار قیاس درستی نیست در کشور های غربی دمکراسی یک شبه به دنیا نیامده که یکشبه از بین برود
اوباما حتی اگر به قدرت برسد شرایط انجام سوء استفاده های احمدی نژاد را ندارد

-- مانی ، Sep 16, 2008

سران جمهوری اسلامی الان سی سال است که با این گونه الفاظ به مردم خودی و غیر خودی فحاشی میکند.
تو را بخدا , تو را بخدای ایران زمین سوگند , بیایید و بس کنید با این الفظ رکیک نمیشود, به صورت ژورنالیسم جدی کار کرد. هر چند این سخنان از زبان اوباما باشد.
----------------
دوست عزیز. خبر روز با خواست ما و شما پدید نمی‌آید. مساله این است که استفاده یا سو استفاده از ضرب المثل‌ها در انتخابات تبدیل به خبر شده و ما ناقلش هستیم.

-- امیر سایه ، Sep 16, 2008

گند دروغهای مک کین آنقدر درآمده که کارل روو، سرآمد تمام متقلبان، هم به آن اذعان کرده است.

-- آذر ، Sep 16, 2008

سلام اگر شما از کسی حمایت نمی کنید در صدد تخریب افراد و دولت هم نباشید بنا نیست که همه جا مدینه فاضله باشد و همه وحی منزل،بالاخره همه جا مشکلاتی هست و هیچ دولتی بی عیب نیست از شما تقاضا دارم مطالبی را که پیداست از روی بی تاملی نوشته شده را روی سایتتان قرار ندهید تا افراد متفکر به سایتتان اعنماد کنند
ممنون . متشکر

-- محمد ، Sep 16, 2008

اوباما اگر سياهپوست نبود حتي سناتور نميشد سياهان به خوبي نشان داده اند نزادپرست تر از سفيدپوست ها هستند
شناگران ماهري هستند ولي آب نداشته اند
بيش از 99 درصد سياهان امريكا به اوباما راي ميدهند .
سياهپوستان درستكاري خود را در افريقا ثابت كرده اند از ايدي امين بگير تا عمر البشير .

حتي ماندلاي عزيز هم براي رسيدن به اهداف انساندوستانه اش از تروريسم استفاده كرد.

شما يك سياستمدار درستكار سياهپوست نام ببريد.

سياهان انسانهاي خوبي هستند ولي نه براي سياست.

-- الف ، Sep 18, 2008

Doostane aziz ye khabar in badbakhta neveshtan hame mizanin be sahraye karbala!
darbare mozoe nazar bedin
man fekr mikonam sara pelin mesle mahmoode khodemoone, hich farghiam nadaran

-- HAMED ، Sep 22, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)