تاریخ انتشار: ۱۰ فروردین ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

کارناوال نوروزی ایرانیان در پاریس

ایرج ادیب‌زاده
adibzadeh@radiozamaneh.com


گزارشی را از کارناوال نوروزی ایرانیان در میدان توروکادرو، روبه‌روی برج ایفل، یک منطقه‌ی توریستی در پاریس تهیه کرده‌ام. بیش از نزدیک به ۲ هزار نفر ایرانی و توریست‌های خارجی به این‌جا آمدند و در کارناوال نوروزی که ایرانیان به راه انداختند، شرکت کردند.

Download it Here!

از خانم سیما مرشاد می‌پرسم: چطور شد که به فکر برگزاری این کارناوال نوروزی افتادید؟

۳۱ سال است مردم ایران با تمام مشکلات و اتفاقات، نوروز را جشن می‌گیرند. نوروز همیشه در قلب‌های ما بوده است، امسال کمی پررنگ‌ترش کردیم. الآن که نوروز جهانی شد و روز ۲۱ام در تاریخ تمام کشورها ثبت شد، ما باید خیلی وسیع‌تر نوروز را به پاریس و دنیا اعلام کنیم.


خانم سوسن ضیایی، شما چه احساسی دارید با این قیافه‌ی نوروزی که میدان توروکادرو به خودش گرفته است؟

خیلی احساس خوبی دارم، زیرا پس از ۳۰ سال که در فرانسه هستم، برای نخستین بار می‌بینم شاید حدود ۱۰۰۰ ایرانی دور هم جمع شده‌ایم. البته فقط ایرانی نیستند خیلی از اقوام فارسی مثل تاجیک و حتی خود فرانسویان این‌جا جمع شده‌اند. برای نخستین بار نوروز طوری مطرح می‌شود که همه به آن توجه می‌کنند.


شما را می‌بینم که لباس محلی بسیار زیبایی پوشیده‌اید، می‌خواهم بدانم احساستان از این‌که امروز آمده‌اید و در این جشن شرکت می‌کنید چه هست؟

فکر می‌کنم اولین بار است که تصمیم گرفتیم همه دور هم جمع شویم، شاید برای این‌که بگوییم عیدمان مبارک و امید داشته باشیم که امسال سال صلح و آزادی‌مان باشد و بتوانیم بار دیگر در ایران عزیزمان این جشن را بگیریم، با امکاناتی بسیار کم ولی با قلبی بزرگ، سرشار از محبتی که ایران برایمان می‌اورد. با وجود این‌که می‌دانیم چه اتفاقاتی در ایران می‌افتد، شاید بتوانیم با شادی روزی آزادی‌مان را دوباره به دست بیاوریم. بدون جنگ، نفرت و ظلمی که می‌شود، شاید هرروزمان بتواند نوروز باشد.


امروز تاجیک‌ها و افغان‌ها زیادی با لباس‌های محلی این‌جا می‌بینم، شما چه لباسی پوشیده‌اید؟

من لباس قاسم‌آبادی را پوشیده‌ام. البته می‌دانید که امکاناتمان بسیار کم است، زیرا این امکانات تنها از طرف گروهی است که دور هم جمع شده‌ایم؛ حتی ماشین نداشتیم تا بتوانیم این چیز‌هایی را که این‌جا هست دور هم جمع کنیم، کیلیومتر‌ها راه آمده‌ایم تا این‌ها را به این‌جا بیاوریم، زیرا هیچ کمکی به ما تعلق نمی‌گیرد، تنها کمکمون عشقی است که به ایران و مردم و وطنمان داریم.

لباس‌ها از آقای میر‌شاهی هستند که لطف کردند و در اختیار ما گذاشته‌اند و ما در فرصت کمی که داشتیم سعی کردیم روزمان را شاد کنیم و رنگی به آن دهیم.


امروز در این جشن بزرگ، ایرانی‌ها، تاجیک‌ها و افغان‌ها در کنار هم هستند. می‌دانید که روز ۴ اسفندماه، ۲۳ فوریه، نوروز با صدور قطع‌نامه‌ای در سازمان ملل متحد به عنوان یک مناسبت جهانی تصویب شد و کارناوال نوروزی ایرانیان، امروز به همین مناسبت است و من می‌بینم صد‌ها دختر و پسر جوان در وسط این میدان با آهنگ‌های ایران می‌رقصند.

این جشن همچنان ادامه دارد و پرچم‌های چندین کشور که نوروز را جشن می‌گیرند از جمله تاجیکستان، افغانستان و هم‌چنین یونسکو که امسال نوروز را ثبت کرده است و پرچم فرانسه به عنوان میزبان ایرانیانی که امروز جمع شده‌اند، وجود دارد. عکس هایی از تخت جمشید می‌بینیم، پرچم‌هایی به رنگ و نام ایران و همه‌جا برای مردم توضیح می‌دهند که امروز ایرانیان می‌خواهند خود را به نوع دیگری به جهانیان معرفی کنند. زیرا اتفاقاتی که در ۹ ماه گذشته افتاد، ایران را به خبر اول تبدیل کرد. خیلی‌ها کنجکاوند تا ببینند این‌جا چه می‌گذرد.


عکس‌ها؛ ایرج ادیب زاده (زمانه)

این‌جا چندین سفره‌ی هقت‌سین پهن شده است. خانواده‌های بسیاری هستند از جمله خانواده‌هایی که عزیزانشان در زندان هستند و عکس این زندانیان را به دنبال خودشان آورده‌اند و در این جشن نوروزی یاد آن‌ها نیز هستند. افرادی که با پشت‌سر گذاشتن سالی پر التهاب به دنبال سالی بهتر هستند و کسانی که به امید ایران آگاه و آزادند، امروز آمده‌اند و نوروز را جشن می‌گیرند.

کاغذ‌هایی چاپ شده است که نوروز، هفت‌سین و تمام سنت‌های ایرانی را به فرانسویان معرفی می‌کند. در حال حاضر در وسط این میدان حدود ۵۰ یا ۶۰ خانم ایرانی هستند که با لباس‌های محلی ایرانی، آذربایجانی، مازندرانی، تاجیکی و افغانی، رقص‌های محلی انجام می‌دهند، بسیاری از توریست‌ها دور این جا را گرفته‌اند و من می‌توانم بگویم بیش از ۲ هزار نفر، امروز این کارناوال نوروزی ایرانیان را تماشا کردند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

مرسی به خاطر کار قشنگتون
به امید رسیدن همه ایرانیها به هدف زیباشون(آزادی)

-- anahita ، Mar 31, 2010

فكر كنم هنوز بعضي ها ديد فاشيستي دارند . اي ملت بدانيد ايران فقط ملت فارس نيست ايران از مليتهاي ديگري هم تشكيل شده . با اين ديد سايت و نويسندگان مطمئنا در آينده نه چندان دور تجزيه فكري- روحي حال حاضر مليتهاي ايراني به واقعيت جغرافيائي تقسيم ميشه. به اميد رهائي ملتهاي تحت ستم در ايران (فعلي)

-- newroz ، Mar 31, 2010

newroz،
خواب دیدی خیره........ ایران فعلی!!؟!؟!؟!!
شما غیر فارس ها تو خارج از کشور که تحت ظلم نیستید، خوب اگر آداب و رسوم دیگه ای دارید جشن بگیرید..........

-- بدون نام ، Apr 1, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)