تاریخ انتشار: ۷ فروردین ۱۳۸۹ • چاپ کنید    
گفت‌وگو با دکتر توفیقی و عیسی صفا، درباره‌ی سخنرانی جدید آیت‌الله خامنه‌ای

«از نظر خامنه‌ای، دشمن هم‌چنان وجود دارد»

سراج میردامادی
seraj.mirdamadi@radiozamaneh.com

آیت‌الله خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی روز یکشنبه در جمع مردم مشهد بار دیگر اعتراضات به نتایج انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری و حوادث پس از آن را نقشه‌هایى از پيش طراحى شده دانست که به تعبیر ایشان هندسه‌ى كار دشمن بوده است. اما ایشان این‌بار با لحنی تندتر ولی نه با صراحت رهبران اعتراضات را متهم به به‌راه‌انداختن جنگ داخلى نمود.

Download it Here!

ابتدا از دکتر محمد علی توفیقی روزنامه‌نگار کرد و عضو سابق شورای مرکزی سازمان مجاهدین انقلاب مقیم فرانسه پرسیدم؛ به چه دلیل رهبر جمهوری اسلامی بعد از این‌که بارها حاکمیت را پیروز بحران اخیر اعلام کرده، این‌گونه با تندی و عصبانیت به معترضان حوادث بعد از انتخابات حمله می‌کند؟

من فکر می‌کنم توجه به خود صحبت‌های ایشان و محتوای کلی صحبت‌هایی که در مشهد داشته‌اند می‌تواند در رمزگشایی این مسئله به ما کمک کند. ایشان در صحبت‌های خودشان بحث پیشرفت و عدالت را مطرح و خوب نارضایتی خودشان را اعلام می‌کنند که این پیشرفت و عدالت کی باید به آن رسید و در جای دیگری بحث اعتبار بین‌المللی ایران را مطرح می‌کنند که ما از یک اقتدار و اعتبار ویژه‌ای برخورداریم.

و البته می‌گویند که ممکن است تحلیل‌گران و مفسران سیاسی این را بر زبان نیاورند اما می‌گویند که در دلشان مؤثر است و متوجه به این مسئله هستند. نرسیدن به این اهداف مثل پیشرفت، عدالت و اعتبار بین‌المللی به نظرم نیازمند یافتن یک عامل خارجی به عنوان عامل اصلی ناتوانی برای به‌دست‌آوردن پیشرفت و عدالت اعتبار بین‌المللی و غیره است برای اینکه به او نسبت داده شود.

راحت‌ترین و سهل‌ترین آن در این بحث اتفاقاتی که در این چند ماه اخیر افتاده این است که آن را نسبت بدهند به خارجی‌ها و می‌دانید در تحلیل آقای خامنه‌ای دشمن یک جایگاه ویژه‌ای دارد و عامل اصلی عقب‌ماندگی کشور و ناکارآمدی و ناتوانی حاکمیت توطئه‌های دشمن است و من فکر می‌کنم که ایشان در مقدمه جایی که اشاره می‌کند به پیشرفت‌ها و عدالتی که بدست نیامد و همچنین در بحث انتخابات آن را بزرگ‌نمایی بکنند به عنوان یک فتنه‌ای که دشمن برای جلوگیری از پیشرفت و عدالت در کشور دارد آن را بکار می‌گیرد.

پیش از این آیت‌الله خامنه‌ای هر چهار کاندیدای رقابت دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری را فرزندان انقلاب دانستند اما در این سخنرانی ایشان می‌گویند کسانی از کاندیداها مورد رضایت و حمایت استکبار بین‌الملل بودند این تغییر نظر را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

تصور می‌کنم همه این بحثها و همه این صحبت‌ها یک تلاش برای قلب واقعیت است. ایشان صحبت می‌کنند از اینکه یک انتخاباتی صورت گرفته و یک حرکت قانونی صورت گرفته و یک نتیجه‌ای هم با خود به همراه آورده اما دشمنان می‌خواهند با زور خشونت نتیجه را عوض بکنند آنچه که برای مردم ایران و برای اکثریت فعالان سیاسی و احزاب کشور قرار گرفت عکس این بود اعتراض به تقلب و تخلف گسترده در انتخابات توسط حاکمیت بود.


دکتر محمد علی توفیقی، روزنامه‌نگار کرد و عضو سابق شورای مرکزی سازمان مجاهدین انقلاب مقیم فرانسه

یعنی شما وقتی می‌آیید روزهای اول بعد از انتخابات را بررسی می‌کنید و بیانیه‌ها و صحبت‌ها و حرف‌ها را می‌بینید تغییر نتیجه انتخابات، مردم و اکثر کاندیداها را معترض کرد. من فکر می‌کنم این صحبت‌ها و این توجیه‌ها عمدتا برای قلب واقعیت است و وارونه نشان دادن اتفاقاتی که حاکمیت در قالب مهندسی و در قالب یک کودتا به نظر من رأی مردم را تغییر داده است.

در ادامه از عیسی صفا فعال سیاسی چپ مقیم پاریس پرسیدم؛ عنصر انتصاب اعتراضات به عوامل خارجی و توطئه‌انگاری در این زمینه از چه نشأت می‌گیرد؟

این مسئله توطئه خارجی سابقه طولانی نزد خامنه‌ای دارد. ایشان قبلا هم می‌گفتند که دشمن برون‌مرزی که در ایران مردم این واژه را به مسخره می‌گرفتند و می‌گفتند دشمن فرضی و این یک شیوه و فرافکنی شناخته شده است که همیشه برای اینکه مشکلات واقعی، جنبش واقعی و اعتراضات مردمی دور زده بشود وصل کردن آن به برون‌مرزی و دشمنان و توطئه خارجی صورت می‌گیرد.

و حتی در این سخنرانی اخیر گفته‌اند که اگر دشمنان نظام اسلامی در تحریک جنگ داخلی موفق می‌شدند آمریکا و اسرائیل نیروهای خودشان را برای پشتیبانی از تظاهرکنندگان داخلی به خیابان‌های تهران گسیل می‌داشتند که چنین تصوری واقعا یک تصور خیالی محض است و در واقع در این سخنرانی خامنه‌ای سعی کرده نشان بدهد که در ایران نه تنها هیچ چیزی از انتخابات تاکنون تغییر نکرده بلکه مردم ایران پیروزمندانه و نیرومندانه از یک امتحان بیرون آمدند.

در واقع می‌بینیم با تعریفی که ایشان از نظام دارد که آقای کروبی به‌درستی گفتند این نظامی که شما می‌گویید یک قایق است و نه کشتی بزرگ و نظام مورد دفاع آقای خامنه‌ای حلقه کوچکی از طرف‌داران و پیروان ایشان هستند که شامل سپاه و مأموران امنیتی و یک بخشی از روحانیت که واقعا دارند تبدیل به روحانیت دولتی مجیزه‌گو می‌شوند یعنی بخش عمده‌ای از روحانیت دیگر نمی‌توانند خودشان را با نظام تعریف بکنند.


عیسی صفا، فعال سیاسی چپ مقیم پاریس

نوه هاشمی چند روز قبل دستگیر شد، این چه نظامی است که رفسنجانی هم در آن نمی‌تواند جای بگیرد. این تکرار حرف‌های گذشته است که جنبش مردم ایران را به یک تئوری توطئه از قبل تدوین شده آن هم تابع نظریه انقلاب مخملی نسبت می‌دهند زیرا همان‌جا هم گفته شده که این یک شیوه شناخته است که آمریکا اسرائیل و بقیه منتظر می‌مانند که در یک کشوری انتخاباتی انجام بشود و آن‌وقت آن موقع را تشخیص می‌دهند برای مداخله.

چرا فکر می‌کنید بعد از ۹ ماه انتخابات که گذشته و بعد از راهپیمایی ۹دی و ۲۲بهمن که رهبری مدعی است حاکمیت مورد حمایت گسترده‌ای از مردم واقع شده چرا دوباره رهبری با این تندی و عصبانیت وارد می‌شود؟

خامنه‌ای بارها در طول این مدت ۹ ماه بطور بیهوده و بی‌اثر با توجه به اوضاع و احوال و تغییر شرائط دنبال خط قرمزهای جدید بوده است و فکر می‌کند هر بار با تهدیدکردن مخالفین به این خطوط قرمز جدید می‌تواند به سرکوب بپردازد درحالی‌که از این خط قرمز‌ها با پرچم‌های سبز عبور شده است یعنی به‌طور قطعی از این خط قرمزهایی که خامنه‌ای ترسیم می‌کند بارها از این خطوط عبور شده است و جنبش ترسی از این خط قرمزها ندارد.

بنابراین تلاشی است که با تعریف مجدد از نظام که در همین سخنرانی می‌گوید مشروعیت نظام و آن را در شرع و قانون خلاصه می‌کند که هر دوی آن زیر سوال است. در زمینه شرع، بخش عمده‌ای از روحانیت تعریف ایشان از شرع را اصلا قبول ندارند. دوم در زمینه قانون، اولین نیرویی که قانون را در ایران دارد زیر پا می‌گذارد این دولت کودتایی است و این دولت خودش نامشروع و غیر قانونی است.

اگر بحران اخیر را فقط در بعد اعتراضات خیابانی بدانیم شاید عجالتا با سرکوب خشن حاکمیت آرامشی در کشور حاکم شده باشد اما آگاهان بر این باورند که بحران اصلی نه در خیابان‌ها بل‌که در میان لایه‌های بالایی حکومت هم‌چنان پابرجا و ریشه‌دار است و‌ ای بسا مهم‌ترین دلیل برای این‌که بحران ۹ ماهه اخیر را پایان نیافته بدانیم همین بس که رهبری نظام دست از حملات گاه و بی‌گاه به مخالفان بر نمی‌دارد و راهپیمایی‌های ۹دی و ۲۲بهمن نیز نتوانسته مشروعیت مخدوش حاکمیت را بازسازی نماید.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

جناب میردامادی! حالا خداوکیلی اگر اخوی ایشان سید هادی رهبر شده بود الآن شما ذوب در ولایت نبودید؟

-- میم ، Mar 28, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)