تاریخ انتشار: ۹ شهریور ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

چندهمسری با آموزه‌های اسلام مطابق نیست

مریم محمدی
mmohammadi@radiozamaneh.com

لایحه‏ای که تحت عنوان «حمایت از خانواده» برای بار دوم در دولت دوم آقای احمدی‏نژاد، در مجلس شورای اسلامی ایران بررسی می‏شود، هم‏چنان موضوع تنش و مشاجره در درون و بیرون از مجلس است.

Download it Here!

روز دوشنبه، هشتم شهریورماه نامه‏ای از سوی «سازمان ائتلاف اسلامی زنان» با ۲۴ انتقاد نسبت به ماده‏ی ۲۳ لایحه‏ی حمایت از خانواده، خطاب به نمایندگان مجلس شورای اسلامی، منتشر شد. این سازمان، مجموعه‏ای از فعالین زن و نهادهای مرتبط با حقوق زنان، از اصلاح‏طلب تا اصول‏گرا را دربر می‏گیرد.

ماده‏ی ۲۳ لایحه‏ی حمایت از خانواده که شرایط چندهمسری مردان را بررسی می‏کند و نیز ماده‏ی ۲۵ که مربوط به قانون صیغه‏ی اسلامی است، بحث‏انگیزترین مواد این لایحه به‏شمار می‏روند.

در ارتباط با این لایحه و به‏ویژه مواد بحث‏برانگیز آن، از منظر حقوق اسلامی و حقوق زن، با دو تن از فعالین زن مسلمان، با دو پایگاه فکری و اجتماعی متفاوت گفت‏وگو کرده‏ام.

اما پیش از ورود به مسائل لایحه، این پرسش را مطرح می‏کنم که اساساً جامعه‏ی زنان ایرانی، چه میزان حساسیت نسبت به این لایحه و محتوای آن نشان داده است؟

مینو مرتضی لنگرودی، فعال حقوق زنان و عضو شورای فعالان ملی- مذهبی در این زمینه چنین می‏گوید:

اگر جامعه‏ی زنان را به دو دسته تقسیم کنیم، یک دسته فعالان و روشنفکران و یا زنانی هستند که نسبت به حقوق جنسیتی‏شان، آگاهی‏های جنسیتی پیدا کرده‏اند.

این زنان با توجه به حساسیت‏شان نسبت به این موضوع، فارغ از ایده و ایدئولوژی و نظریات سیاسی و اجتماعی‏ای که دارند، حول این محور ائتلافی تشکیل داده‏اند که از زنان اصول‏گرا تا زنان سکولار و لاییک را دربر می‏گیرد. این زنان دارند هشدار می‏دهند و می‏گویند که این لایحه به استحکام بنیان‏های خانواده کمکی نمی‏کند و مجوز قانونی به بی‏وفایی می‏دهد.


مینو مرتضی لنگرودی، فعال حقوق زنان و عضو شورای فعالان ملی- مذهبی

دسته‏ی دوم توده‏های زنان، زنان کارگر، زنان کارگر خانگی و یا خانه‏دار در اقشار به لحاظ اقتصادی خیلی پایین جامعه هستند که چنان درگیر معیشت و چنان درگیر فقر هستند که مصداق مثال «گشنگی نکشیدی تا عاشقی یادت برود»، کل عاشقی یادشان رفته است، چه برسد به مسئله‏ی تعدد زوجات.

دفاع از حق زنان

مریم بهروزی، دبیرکل «جامعه‏ی زنان زینب»، یکی از نهادهای تشکیل‏دهنده‏ی ائتلاف اسلامی زنان نیز در همین‏باره می‏گوید:

البته بسیاری از زنان مطلع شدند و نسبت به این مسئله حساس هستند و با ارتباطاتی که با ما برقرار کرده‏اند، به شدت می‏خواهند که ما از حق‏شان دفاع کنیم. ائتلاف اسلامی زنان نیز سه‏، چهار سالی است که کارش را بر این اساس شروع کرده که دفاع از حقوق زنان به صورت هدف‏مند و به منظور رسیدن جامعه‏ی اسلامی ایران به وضعیت مطلوب حقوقی، اجتماعی و خانوادگی انجام بگیرد.

مردم و مخصوصاً جامعه‏ی زنان، از ما به عنوان مدافعین حقوق‏شان و مطرح‏کننده‏ی مطالبات‏شان انتظار دارند. ما نیز داریم تلاش می‏کنیم که انشاالله مطالبات زنان را به سمع و نظر مجلس شورای اسلامی ایران برسانیم و از مجلس هم انتظار داریم که انشاالله این ماده‏ی چندهمسری را حذف کنند.

انتظار دارید یا امیدوار نیز هستید؟

زمانی که شور اول این لایحه مطرح بود، ما با رییس محترم مجلس ملاقات و مذاکره کردیم. ایشان هم در بحث‏ها اظهار کردند که تاکید اسلام بر تک‏همسری است و روح حاکم بر احکام و قوانین دینی بر مبنای تک‏همسری است.
بنابراین مسلم است که ایشان با چنین نظر و نگاهی، نسبت به این قضیه، رویکردی الهی، عادلانه و مورد توقع زنان خواهد داشت.

برده‌داری

چگونه اما می‏توان در جامعه‏ای با قوانین اسلامی، با چندهمسری مخالفت کرد؟

مینو مرتضی لنگرودی و مریم بهروزی، هردو معتقدند که چندهمسری امری صرفاً دینی و اسلامی نیست، بلکه به سنت‏های گذشته برمی‏گردد و قابل تغییر است.

لنگرودی معتقد است:

سنت با دین فرق می‏کند. سنت‏ها، آداب، رسوم و هنجارهایی هستند که انسان‏ها خودشان برای حل مسائل و مشکلات زمان‏شان می‏آفرینند.

چندهمسری در دوره‏ی کشاورزی که معیشت انسان‏ها بر مبنای کشاورزی بود و یا در دوران برده‏داری که تجارت مسلط زمان، برده‏داری بود، جوابگو بود. خود زن‏ها هم خسته‏تر از آن بودند که مثلاً یک همسر بتواند از ۱۵ تا ۴۵ سالگی ۱۵ فرزند به‏دنیا بیاورد.

اما امروز در خانه‏های ۴۰-۵۰ متری و در یک خانواده‏ی هسته‏ای شهری، در حالی که خط فقر در ایران ۸۷۰هزار تومان است، مرد طبقه‏ی متوسط چقدر باید پول و ثروت داشته باشد تا بتواند عدالت عاطفی و یا حتی عدالت مالی را تأمین کند.

چندهمسری، اسلامی نیست

بهروزی نیز بر همین پایه استدلال می‏کنند:

روش چندهمسری به زمان‏های قبل از اسلام، یعنی به دوره‏های کشاورزی و دام‏داری برمی‏گردد. در زندگی با فرهنگ کشاورزی و دام‏داری، فرزندان هرچه بیش‌تر باشند، بهتر است.

کسانی که زندگی کشاورزی و دام‏داری داشتند، وقتی می‏خواستند ازدواج کنند، می‏گفتند باید با زنی ازدواج کنیم که قدرت داشته باشد و بتواند هم زندگی خانوادگی‏اش را اداره کند و هم کمک حال همسرش در کشاورزی و دام‏داری باشد. هرچه هم بچه بیش‌تر باشد، بهتر است.


مریم بهروزی، دبیرکل «جامعه‏ی زنان زینب»، یکی از نهادهای تشکیل‏دهنده‏ی ائتلاف اسلامی زنان

امروز اما ما داریم در دوران صنعتی و تکنولوژی پیشرفته به‏سر می‏بریم و تحصیلات زنان نیز خیلی تأثیرگذار است. یعنی امروزه زنان نیز تحصیل‏کرده هستند و در همان شغل‏هایی مشغول به کار هستند که مردها نیز کار می‏کنند.
روش چندهمسری متعلق به آن دوران، به خصوص در دوره‌ی پیش از اسلام بوده است و اسلام آن را محدود کرده و شرایطی برای آن قرار داده و آن را به موارد استثنایی محدود کرده است. صحبت من هم این است که در شرایط کنونی کشورمان، ما این موارد استثنایی را نداریم که بخواهیم برای آن، قوانین چندهمسری را استفاده کنیم.

کارهای جنجالی

محمود احمد‏ی‌نژاد پیش از این گفته بود که دولت در این لایحه تغییراتی به نفع زنان وارد کرده است.

مریم بهروزی معتقد است:

دولت که اصلاً قید نگذاشته بود. دولت گفته بود هر مردی که پول دارد، یک تعهد عدالت به دادگاه بسپارد و برود همسر دیگری اختیار کند. دو تا هم نه، هرچندتا که می‏خواهد؛ سه یا چهارتا. نظر دولت متأسفانه این بود که مجلس آن را حذف کرد. بندهایی که الان آمده، مجلس گذاشته است. باز خدا به نمایندگان خیر بدهد که چند بند آورده‏اند.

من این را به حساب ذوق و سلیقه‏ی آقای احمدی‏نژاد می‏گذارم که دوست دارد کارهای استثنایی و کارهایی پرسروصدا انجام بدهد.

مخل امنیت خانواده

در میان نمایندگان مجلس، علاوه بر برخی نمایندگان اصول‏گرای حامی دولت که از چندهمسری دفاع می‏کنند، برخی زنان نماینده، نظیر افتخاری، حتی با گذاشتن شرط رضایت همسر اول نیز با این قانون مخالفت کرده‏اند.

مریم بهروزی می‌گوید:

این‏که برخی از نمایندگان زن مجلس گفته‏اند که چندهمسری موجب امنیت زنان مجرد می‏شود، اشتباه محض است. رواج تعدد زوجات، امنیت خانواده و حتی زنان مجرد را هم به‏هم می‏زند که به‏تبع آن، امنیت جامعه را نیز از بین‏ می‏برد.

کجا اسلام چندهمسری را تایید کرده است؟ به اعتقاد من، با تحقیقاتی که دارم، با نگاهی که بر اوضاع و روزگار کشورمان دارم، ما در شرایط کنونی، نیاز به قانون چندهمسری نداریم. انشاالله مجلس هم با همین نگاه به این لایحه برخورد کند و اگر خدای ناکرده، خدای ناکرده تصویب کرد، نباید آن را به نام اسلام انجام بدهد.»

نوعی ازدواج برای مردان مجرد

مینو مرتضی لنگرودی در مورد ماده‏ی ۲۵ این لایحه در ارتباط با شرایط صیغه، می‏گوید:

این‏طور نیست که صیغه به مردان متأهل اجازه می‏دهد که دوتا، سه‏تا، چهل‏تا ازدواج مجدد داشته باشند. صیغه برای زن و مرد آزاد و غیر متأهل یک ازدواج دمکراتیک و آزاد است.

مریم بهروزی نیز صیغه را برای مردان مجرد تعریف می‏کند و ادامه می‌دهد:

این حکم در اسلام، اصلاً برای مردان زن‏دار نیست. صیغه برای مردانی است که زن ندارند، شرایط ازدواج دائم هم برای‏شان فراهم نیست و برای فرار از گناه ازدواج موقت می‏کنند. یعنی بین این که زن و مردی مرتکب فعل حرام زنا بشوند یا صیغه‏ی موقت، آن‏جا باید صیغه‏ی موقت بکنند؛ نه این‏که صیغه‏ی موقت برای هوسرانی، برای مردان زن‏دار و برای سوءاستفاده از این حکم شرعی خدا باشد.

سفره‏ی هوس‏رانی

گذشته از قوانین جاری و قوانینی که ممکن است تصویب بشوند، جامعه‏ی ایرانی به مسئله‏ی چندهمسری چگونه نگاه می‏کند؟

مینو مرتضی لنگرودی در این‏باره می‏گوید:

چندهمسری در جامعه‌ی ایران منفور است. جامعه‏ی ایران به مردانی که چند زن دارند، به چشم بد، به چشم مردان شهوت‌ران و مردانی بی‏وفا که به خانواده‏ی خودشان، به همسر و فرزندان‏شان پایبند و وفادار نیستند، نگاه می‏کند و آنها را اغلب در رده‏ی مردان بی‏فرهنگ قرار می‏دهد.

به همین دلیل است که مردانی که چند همسر می‏گیرند، این مسئله را پنهان می‏کنند. مردان صیغه‏رو، مردانی تلقی می‏شوند که در واقع به ناموس دیگران نگاه دارند و از طریق پول‏شان، سعی می‏کنند سکس بخرند و حتی عشق و محبت در کارشان نیست.»

مریم بهروزی نیز ادامه می‌دهد:

نگاه به چندهمسری، نگاهی بسیار منفی است. یعنی فرهنگ امروز ایران اسلامی ما، مسئله‏ی چندهمسری را برنمی‏تابد و نمی‏پسندد. اگر می‏پسندید، آن را آشکار و برای آن تبلیغ می‏کرد. جامعه‏ی ما اما به مرد دوزنه نگاه منفی دارد. به همین دلیل مردان در این زمینه مخفی‏کاری می‏کنند.

دست‏کم بگذارید این حجب و حیا و این نگاه بماند. چون خود این نگاه این قضیه را خیلی تخفیف می‏دهد، اما اگر آن را قانون کنید و بگویید که خیلی هم خوب و قشنگ است، سفره‏ی هوس‏رانی برای مردانی که می‏خواهند سوءاستفاده‏ی جنسی بکنند، باز می‏شود.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

پدر منهم دو زن داشت. سالهاست فوت کرده است. همه بچه هایش فقط نفرین نثارش می کنند. بچه های زن اولش دشمن خونی ما هستند. بین ما فقط خون است نفرت ، دشمنی و بیست سال و اندی جنگ و دعوا سر ارث. اینست هدف شماها از چند همسری؟ دور اندیشی هم بد چیزی نیست

-- بدون نام ، Aug 31, 2010

سوره نساء آیه 3:
اگر شما را بيم آن است که در کار يتيمان عدالت نورزيد ، از زنان هر چه شما را پسند افتد ، دو دو و سه سه و چهار چهار به نکاح در آوريد و اگربيم آن داريد که به عدالت رفتار نکنيد تنها يک زن بگيريد يا هر چه مالک آن شويد اين راهي بهتر است تا مرتکب ستم نگرديد

حالا این حاجیه خانم از کجا ادعا میکنه که چندهمسری با آموزه‌های اسلام مطابق نیست معلوم نیست؟!

-- ایرانی ، Aug 31, 2010

نمی دانم این خانمی که فرموده در اسلام چند همسری وجود ندارد از کجا این موضوع را کضف کرده است.صرفنظر اینکه چند همسری به دلایلی که در متن مصاحبه اشاره شده ،وجود داشته است قران و سیره نبوی این امر اجتماعی را امضاء کرده است تنها استثاء وارده رعایت عدالت است . اگر عدالت را از زاویه اقتصادی بدانیم بتابراین داشتن امکانات مالی رعایت عدالت را در مورد همسران آسان می سازد .و چنانچه عدالت را روابط جنسی فرض کنیم مردان می توانند با توجه به قدرت و میل جنسی برنامه همسران خود را تنظیم کنند تنظیم قدرت جنسی در عصر حاضر با استقاده از قرص های تقویت کننده به راحتی 

-- محسن ، Sep 1, 2010

نمی دانم این خانمی که فرموده در اسلام چند همسری وجود ندارد از کجا این موضوع را کشف کرده است.صرفنظر از اینکه چند همسری به دلایلی که در متن مصاحبه اشاره شده ، قبل از اسلام وجود داشته است بااین حال قران و سیره نبوی این امر اجتماعی را امضاء کرده است تنها استثاء وارده رعایت عدالت است . اگر عدالت را از زاویه اقتصادی بدانیم بنابراین داشتن امکانات مالی رعایت عدالت را در مورد همسران آسان می سازد .و چنانچه عدالت را روابط جنسی فرض کنیم مردان می توانند با توجه به قدرت و میل جنسی برنامه همسران خود را تنظیم کنند تنظیم قدرت جنسی در عصر حاضر با استقاده از قرص های تقویت کننده به راحتی ممکن و میسر است. هرجند من با چند همسری مخلف هستم اما فکر نمی کنم با استدلا لا ت اسلامی بتوان با جند همسری مخالفت کرد، از طرفی اسلام اساسا به زن از دیدگاه لذت جویی جنسی نگاه کرده است نگاه کنید به آیه" زنان کشتزار شما هستند به هر نحو که خواستیذ وارد شوید.....:یا آیه "...اگر نتوانستید رعایت عدالت کنید به جای زنان آزاده از کنیزان استفاده کنید....:این آیات و آیات دیگر دراین زمینه کاملا مثبت این مدعی است. 

-- محسن ، Sep 1, 2010

جمله اول(کجا اسلام چندهمسری را تایید کرده است؟) مسخره می نماید اگر گذاره دوم آن نباشد(با تحقیقاتی که دارم، با نگاهی که بر اوضاع و روزگار کشورمان دارم). به هر حال به نظر خانم محمدی هم رندی کرده اند برای انتخاب این تیتر! پاسخ به گذاره اول را دوستی پیشتر داده است که ١٤٠٠ سال تمام فقها گفته اند که می شود و این خانم گفته است که نمی شود. آیات قران هم که سند است. می ماند تعارض قرآن با زندگی مدرن, که بهتر است که تدوین قوانین[بخوانید حکومت] را از اسلام جدا کرد که انقدر در تعارض اسلام و سنت عرب نباشیم. ضمنن عرض کنم که خانم بهروزی در دنیای اسلام تنها نیستند. دولت تونس هم که یک حکومت نیمه سکولار دارد هم بر اساس اینکه الله شرط چندزنی را مبتنی بر عدالت بین آنها قرار داده و چون این امر از طرف آدمیزاد ناممکن است، لذا چند همسری را در قانون قدغن کرده است! خدایا ما را از شر قوانینت نجات بده. آمین.

-- وحید ، Sep 1, 2010

این پنگوئن ها یادشان رفته که رئیس مجلس شان دو زنه است. خوب معلومه که چند همسری را تبلیغ و تصویب کنه. آخه از دو تا زنش خسته شده

-- رویا ، Sep 1, 2010

کساني که تصور مي کنند با «اصلاح» دين ميتوانند به حقوق بشر و دموکراسي برسند راه به ناکجا ميبرند
تنها با جدايي دين از دولت است که مي شود به تحقق ارزشهاي حقوق بشر و دمکراسي رسيد

-- ناظر ، Sep 1, 2010

اسلام چند همسری را نتنها رد نکرده بلکه ان را هم رواج داده است عدالت در بین زنان خود از نظر قران اقتصادی و جنسی است که براحتی قابل اجرا است شما پول داشته باشید عدالت اسلامی را در بین زنان خود براحتی به اجرا درمیاورید ٤ خانه برای چهار زن خود میخرید و هر شب را در خانه یک همسر خود بسر میبرید این است عدالت اسلامی از نظر جنسی که دیگر امروزه پزشکی در خدمت عدالت جنسی اسلامی کمکهای شایان توجهی کرده است بنابراین زنان مسلمان حق اعتراض به قانون چند همسری را ندارند یا مسلمان هستی یا مسلمان نیستی اگر هستی پس باید از قران پیرویی بکنی نمیتوانی بگویی این قانون خوب است ان قانون خوب نیست و انکارش بکنی در ضمن این چند همسری در قشریی خاص مسلمانان ایرانی اتفاق میافتد اکثر ایرانی ها که به ظاهر مسلمان هستند و به قوانین قران اعتقادی ندارند من در هیچ کدام از اقوام خود هیچگاه چند همسری ندیده ام چون ما فقط به اسم مسلمان هستیم وگرنه کی به قوانین اسلام اعتقاد دارد همانانی که در ایران به اسلام و قوانینش اعتقاد دارند که شاید ١٠ درصد مردم ایران هم نباشد بگذار چند همسر داشته باشند من که هیچ دلسوزی با این اشخاص یعنی زنانی که به قوانین قران اعتقاد دارند ندارم

-- بدون نام ، Sep 1, 2010

کمی انصاف و صداقت هم چیز خوبی است.
نه تنها چندهمسری بلکه ازدواج دختران ٩ ساله، جنگ و کشتار دگراندیشان و تحمیل اسلام به زور شمشیر، برده داری ، زن ستیزی، وعده حوری و غلمان خردسال در بهشت، تقیه ، دروغ مصلحتی و هزاران پدیده بد دیگر در اسلام نهادینه است. اسلام دینی است که پایه اش بر دروغ و اجبار نهاده شده است. اسلام فاقد این ظرفیت است که با این پدی ها مرزبندی کند زیرا اینها در ذات و جوهر اسلام است. اسلام و به ویژه تشیع دین تعبد بی چون و چرا و دشمن تعقل مستقل و تفکر آزاد است. اگر تردید دارید قرآن یا رساله یکی ازمراجع تقلید را بخوانید. آیا شما ادعا دارید که درک شما از اسلام از درک سیستانی، بهجت، خمینی، مکارم و امثالهم درست تر است.

رامش

-- رامش ، Sep 1, 2010

من فرزند یک پدر نامرد دو زنه هستم پدری که مارا به شهوت خود فروخت هرگز اورا نمی بخشم اگر چه مادرم اورا بخشیده باشد

-- بدون نام ، Sep 1, 2010

هیچ مردی به خود اجازه چند همسری نمیتواند بدهد مگر آنکه به زن خود هم اجازه آنرا بدهد.

به قول قدیمیها چیزی که عوض داره گله نداره!

-- علی ، Sep 1, 2010

خانم مریم بهروزی ادعای نابجایی میفرمایند که اسلام چند همسری را رد کرده است. اگر چنین بود چرا مجمد رسول الله و امامان معصوم چند همسر داشتند. ودر همین دوره اخیر نمونه بزرگ دو همسری ایت الله محمود طالقانی مجاهد نستوه میباشد

-- محسن ، Sep 1, 2010

بله آقای رامش، من این ادعا را دارم و منتظر شما هم ننشسته ام تا دستور بفرمایید که عقل خود را تعطیل کنم. با تعقل مستقل و تفکر آزاد دین اسلام را انتخاب کرده ام. اصراری هم ندارم حرف مرا باور کنید، ولی در دل به حرف های بی مبنای شما قاه قاه می خندم.

-- بدون نام ، Sep 2, 2010

شما ببینید خانوم بهروزی چی گفته است (اگر خدای ناکرده، خدای ناکرده تصویب کرد، نباید آن را به نام اسلام انجام بدهد ) این خانوم درد دین دارد والا دیگر هیچ

-- بدون نام ، Sep 2, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)