تاریخ انتشار: ۷ شهریور ۱۳۸۹ • چاپ کنید    
گفت‌وگو با رضا جمالی، برادر علی جمالی، درباره‌ی نحوه‌ی دستگیری علی جمالی و وضعیت کنونی وی

بازداشت یا ربودن دانشجو؟

مریم محمدی
mmohammadi@radiozamaneh.com

روز یکشنبه سی‏ویکم مردادماه، سایت ادوارنیوز، متعلق به «سازمان دانش‏آموختگان ایران اسلامی –ادوار تحکیم وحدت» از دستگیری دو عضو خود، حسن اسدی زیدآبادی مسئول کمیته‏ی حقوق بشر سازمان ادوار و هم‏چنین علی جمالی مسئول کمیته‏ی سیاسی آن خبر داد.

Download it Here!

بر مبنای این خبر، حسن اسدی زیدآبادی در خانه‏ و توسط مأمورین امنیتی و علی جمالی در محل کار خود دستگیر شده است. حسن اسدی زیدآبادی سال گذشته نیز دستگیر و پس از چهل روز، به قید وثیقه، آزاد شده بود.

در پیوند با این خبر، هشت شعبه‏ی سازمان دانش‏آموختگان ایران اسلامی- ادوار تحکیم، با انتشار بیانیه‏ی مشترکی، ضمن اعتراض به این بازداشت‏ها، اعلام کردند که بازداشت و فشار بر اعضا و ارکان این سازمان، خللی در فعالیت‏های این تشکل ایجاد نمی‏کند.

این در حالی است که هم‏اکنون احمد زیدآبادی دبیرکل این سازمان، عبدالله مؤمنی سخنگو و علی ملیحی مسئول روابط عمومی آن، در زندان به‏سر می‏برند.

خانواده‏های حسن اسدی زیدآبادی و علی جمالی تاکنون نتوانسته‏اند هیچ‏گونه اطلاعی از محل یا موقعیت این دو نفر به‏دست بیاورند.

از رضا جمالی، برادر علی جمالی می‏پرسم: رضا جمالی چه زمانی دستگیر شده است؟

بین ساعت هفت تا هشت بعدازظهر روز یکشنبه سی‏ویکم مرداد، ایشان را جلوی دفتر کارشان و در خیابان بازداشت کرده‏اند. کسی هم شاهد بازداشت ایشان نبوده است.

اگر کسی شاهد بازداشت او نبوده، شما از کجا مطمئن هستید که بازداشت شده است؟

بعد در تماسی که گرفته و مشخص شد که آقای حسن اسدی هم در همان موقع بازداشت شده‏اند، ما متوجه شدیم که علی هم هم‏زمان با او بازداشت شده است. با یکی از همکاران‏ علی هم تماس گرفتیم و ایشان رفتند و دیدند که ماشین علی در خیابان رها شده و درهای ماشین هم باز بوده است.


علی جمالی، مسئول کمیته‏ی سیاسی حقوق بشر سازمان ادوار، که بازداشت شده است

این شواهد نشان داد که ایشان همان موقع بازداشت شده‏ است. می‏شود حدس زد که علی حتی فرصت قفل کردن ماشین را هم پیدا نکرده و تا از ماشین پیاده شده، دستگیر شده است.

پس از گذشت چهار روز، آیا شما اطلاعات دقیق‏تری از وضعیت برادرتان دارید که کجا هستند و چرا بازداشت شده‏اند؟

خیر؛ هنوز مشخص نیست. طی این مدت به دادگاه انقلاب، دادسرای انقلاب و هم‏چنین دادسرای اوین مراجعه کرده‏ایم، اما هیچ‏کدام پاسخ درستی نداده‏اند و هنوز مشخص نیست که ایشان کجاست.

آخرین باری که وضعیت ایشان را پی‏گیری کرده‏اید، چه زمانی بود و به کجا مراجعه کردید؟

امروز صبح به زندان اوین سر زدیم، اما بازهم خبری نگرفتیم.

با چه مقامی تماس می‏گیرید؟ آیا اصلاً به شما پاسخ می‏دهند یا می‏گویند بعد مراجعه کنید؟ آیا می‏پذیرند که آقای جمالی دستگیر شده‏ است؟

ما هنوز نتوانسته‏ایم با هیچ مقامی دیدار کنیم. به دادستانی هم که مراجعه کردیم، نتوانستیم خود دادستان را ببینیم و فقط منشی دادستانی را دیدیم. آن هم در همان حدی که فرمی پر کنیم که بعد توسط دادستان خوانده شود.

خود آقای علی جمالی یا خانواده، احتمال دستگیری او را می‏دادند؟

احتمال آن می‏رفت. به خاطر این‏که ایشان هفته‏ی پیش از دستگیری، به دفتر پی‏گیری وزارت اطلاعات احضار شده بود. آنجا به او گفته بودند که باید فعالیت‏هایش را متوقف کند. ایشان هم گفته بود که فقط در چهارچوب سازمان ادوار تحکیم که گروهی شناخته شده و قانونی است دارد فعالیت می‏کند و فراتر از آن کاری نکرده است.

اما همان‏جا به علی گفته بودند که با اولین حرکتی که بکند، دستگیر می‏شود و به هرحال احتمال این دستگیری می‏رفت.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)