تاریخ انتشار: ۴ شهریور ۱۳۸۹ • چاپ کنید    
گفت‌وگو با کمال اطهاری، استاد اقتصاد دانشگاه علامه‏ی طباطبایی در تهران:

حمایت از تولید مهمتر از ممنوعیت واردات

مریم محمدی
mmohammadi@radiozamaneh.com

یکی از بحث‏های دایمی در محافل اقتصادی ایران، افزایش یا واردات بی‏رویه‏ی کالا به ایران است؛ تا جایی که آیت‏الله خامنه‏ای، رهبر جمهوری اسلامی نیز در هفته‏ی گذشته در دیدار با مقامات دولتی، نارضایتی خود را از وضعیت واردات در کشور اعلام کرد.او گفت: «من در مورد مسئله‏ی مدیریت واردات، به دولتی‏ها سفارش کرده‏ام … من نمی‏گویم واردات متوقف شود، بلکه باید مدیریت شود.»

Download it Here!

این در حالی است که بند «ز» ماده‏ی ۳۳ قانون چهارم توسعه، دولت را از ایجاد هرگونه موانع غیر تعرفه‏ای برای واردات کالا به کشور منع می‏کند.آقای خامنه‏ای با اشاره به این‏که مقامات دولتی به وی گفته‏اند، قوانینی که مجلس تصویب کرده، به آنها اجازه‌ی جلوگیری از واردات را نمی‌دهند گفت: «من خواهش می‏کنم این مسئله را حل کنند. اگر واقعاً قانونی وجود دارد که دولت را از جلوگیری از واردات منع می‏کند، این قانون را اصلاح کنند.»

برپایه‌ی این گزارش، روز گذشته، سازمان توسعه‏ی تجارت با هماهنگی مؤسسه‏ی استاندارد، فهرست ۱۷۰ کالای وارداتی را اعلام کرد که کیفیت لازم را برای ورود به کشور ندارند.از این ۱۷۰ مورد، ۱۴۹تای آن که بیش‌تر کالاهای صنعتی و فنی سبک هستند، از کشور چین و تنها ۳۱ قلم آن از ۱۵ کشور دیگر جهان وارد می‏شوند.

پرسش‏ها و ابهام‌هایی زیادی می‏تواند پیرامون این مسئله مطرح باشد؛ از میزان التزام بازرگانان به رعایت این موارد تا اهداف و نتایج احتمالی از این تصمیم. برخی از این پرسش‌ها را با دکتر کمال اطهاری، استاد اقتصاد دانشگاه علامه‏ی طباطبایی در تهران، در میان گذاشته‌ام.


دکتر کمال اطهاری، استاد اقتصاد دانشگاه علامه‏ی طباطبایی

برخی مخالفت‏ها با ایجاد محدودیت‏ در زمینه‌ی واردات، بر این پایه است که این ممنوعیت‏ها،روند پیوستن ایران به اقتصاد جهانی را کند خواهد کرد. ارزیابی شما چیست؟

در وجهی از جهانی شدن که دوران جدیدی در روابط اقتصادی بین دول محسوب می‏شود، معادلات به این ترتیب عوض شده که اجبارهای سرمایه‏داری برای بیرون فرستادن مازاد مالی و مسائلی مانند اشباع بازار داخلی و ... جریان سرمایه‏گذاری مستقیم بین‏المللی و به همراه آن، صدور فن‏آوری‏های مربوطه را به‏وجود آورده است که این فرصتی برای کشورهای توسعه‏یابنده یا جهان سومی محسوب می‏شود.

اگر به فهرست ده صادرکننده‏ی اول بزرگ جهان در دهه‏ی هشتاد نگاه کنید، تقریباً نام هیچ کشور جهان سومی در میان حداقل هفت کشور اول دیده نمی‏شود. در صورتی که در سال دوهزار به این سو، در میان نام بزرگ‏ترین صادرکننده‏‏ها و البته واردکننده‌های جهان- چون یک روند متقابل است- نام کشورهایی مانند چین، کره‏ی جنوبی، مکزیک و ... آمده است.

به هر صورت هیچ بازی‏ای بدون برنده و بازنده نیست، ولی اگر کشوری با پختگی وارد ماجرا بشود، این امکان را به‏وجود می‏آورد که با جذب سرمایه‏‏گذاری‏های مستقیم این کشورها و همراه آن فن‏آوری‏ها، بتواند در بازار کالا در سطح جهان حضور پیدا کنند.کشورهای توسعه‏یابنده‏ای مانند چین، هند، برزیل، کره و ... جزو برنده‏‏های این روند محسوب می‏شوند.

ایران در این روند چه جایی دارد؟ آیا ممنوعیت واردات بی‏رویه می‏تواند مانع از پیوستگی ایران با این روند باشد؟

نصیب ما از این روند این بوده که به واردکننده‏ی بزرگ‏تری از سابق تبدیل شده‏ایم. اگر میزان واردات ما تا پیش از دولت نهم و دهم، حدود بیست تا سی میلیارد دلار بوده، الان به‏طور متوسط به شصت میلیارد دلار رسیده است؛ حتی در شرایطی که درآمد نفت هم کاهش پیدا کرده است.ما واردکننده‏ی کالاهای گاه بسیار بنجل و حتی در تقابل با عمق جامعه، یعنی با سنت و فرهنگ بوده‏ایم.

به این معنا که اگر به میدان نقش جهان بروید، می‏بینید که حتی نوع چینی صنایع دستی ایران هم تولید شده و به‏فروش می‏رسد. یعنی تا عمق جامعه این اتفاق افتاده است و نه تنها تولیدکنندگان صنایع ما سی،چهل درصد کم‏تر از ظرفیت‏شان کار می‏کنند، بلکه حتی به صنایع دستی، یعنی سرمایه‏ی اجتماعی و فرهنگی ما هم ضربه خورده است.

مسئله‏ی کنترل واردات یا ممنوعیت ورود برخی کالاها، چه ارتباطی می‏تواند با مسئله‏ی تحریم‏ها داشته باشد؟ بهمنی، رییس کل بانک مرکزی، روز دوشنبه گفت برای مقابله با تاثیر تحریم‏ها، دولت باید واردات را کاهش بدهد.

گفته‏ می‏شود که ما از تحریم‏ها هیچ باکی نداریم و ضرری نمی‏بینیم، اما تحریم‏ها مانند یک توده‌ی گل به پای اقتصاد ایران چسبیده و حرکت آن را کند کرده است. در شرایطی که بقیه‏ی کشورها با تمهیداتی، از قبیل ایجاد مناطق آزاد و به انحای مختلف، با زبده‌گی‏های خاص خودشان، محدودیت‏های داخلی و دولت ملی را از مقابل پای‏شان برمی‏دارند تا حرکت کنند - که کرده‏اند - شعار مسئولان کشور ایران، تنها این است که ما هیچ آسیبی ندیده‏ایم. چه آسیبی بیش‌تر از این؟!

قبلاً می‏گفتند امپریالیست‏ها هم ثروت و هم فرهنگ ما را غارت می‏کنند، اما امروز کشوری مانند چین، هم ثروت و هم فرهنگ ملی ما را دارد غارت می‏کند. وقتی صنایع دستی کشوری نابود شود، فرهنگ آن جامعه نابود می‏شود. من به خود آن کشور البته کاری ندارم. آن جامعه می‏تواند خیلی هم به خودش مفتخر باشد که این توان‏مندی را در سطح بین‏المللی پیدا کرده که قدرت‏های امپریالیستی یا آن‏چه را امپریالیست نامیده می‏شود، از نظر اقتصادی به‏زانو دربیاورد.

به این ترتیب، می‏توان امیدوار بود که ممنوعیت ورود کالاهای بی‏کیفیت، شاید همان کالاهایی که شما آنها را بنجل اعلام کردید، کمکی به مسئله‏ی حمایت از تولید داخلی باشد؟

به هر صورت این اقدامی است، اما قاعدتاً باید در بسته یا روندی قرار بگیرد که هم برنامه‏ی پنجم و هم مسائل دیگر از آن تبعیت کند؛ آن هم این که از تولیدکننده‏ها در ایران حمایت شود.ممنوعیت ورود چنین کالاهایی فقط جنبه‏ی سلبی قضیه است. بد هم نیست. برای این‏که آن‏‏قدر بی‏ضابطه است که همه را کلافه می‏کند. خانوارهای ایرانی وقتی می‏روند مثلاً سیر بخرند، می‏گویند سیر چینی نمی‏خواهند.

فروشنده می‏گوید: خیر این سیر از بروجرد یا همدان آمده است، اما مارک آن چینی است. یعنی واکنش خانوارهای ایرانی به این شکل است و کالاها هم واقعاً بی‏کیفیت هستند. من فقط خواستم مثال ساده‏‏ای از واکنش جامعه نسبت به این کالاها زده باشم، اما مسئله این است که دولت هیچ اراده‏ی پیوسته و مشخصی در این زمینه ندارد.

در ادامه‏ی این ممنوعیت‏ها، سیاست تکمیلی دولت برای این که از تولیدکننده حمایت بشود، چه باید باشد؟

برای توسعه‏ی صنعت کشور، مانند همه‏ی کشورهای دیگر هم باید از آن حمایت شود و هم باید از مالیات معاف باشد. با وجود چنین ضرورتی در کشور ما در عوض وام‏های زودبازده به خواص داده شده و برباد رفته است. در حالی که این وام‏ها می‏توانست در اختیار صنایع گذاشته شود. نمونه‏های دیگر آن را هم داریم؛ از جمله خط اعتباری مسکن مهر می‏توانست بسیار در خدمت تولید صنعتی و فن‏آوری بهتر و شرکت‏های دانش‏محور قرار بگیرد. الان شرکت‏های دانش‏محوری مانند شرکت‏های مشاور در حال ورشکستگی هستند.

به‏خاطر این‏که حمایتی از آنان نمی‏شود.همه‏ی اعتبارات برای وام‏های زودبازده، به جای این‏ که در خدمت صنایع موجود ایران قرار بگیرند و آنها را تقویت کنند (که راه توسعه‏ی پایدار در ایران هستند)، از بین رفته‌اند. یعنی از تولیدکننده‏هایی که زیر ضرب همه‏ی این مصائب توانسته‏اند دوام بیاورند، چه کسی مطمئن‏تر برای این‏که به آنها وام داده شود؟ به جای این‏که به چندتن از خواص خودشان وام بدهند که معلوم نیست صرف چه می‌شود، باید از این تولیدکننده‌ها حمایت شود. خبرهای وحشتناکی در این زمینه شنیده می‏شود که الان جای گفت‏وگو درباره‌ی آنها نیست. روشن است در چنین شرایطی، صنعت نمی‏تواند دوام بیاورد.

به نظر شما راه پیشرفت تولید در کشور چیست؟

تقویت تولید، توانایی ورود فن‏آوری پیشرفته و سرمایه و به این ترتیب حضور در بازار جهانی، برای این‏که بشود واردات را نه با بستن راه آن، بلکه با صادرات بیش‌تر جبران کرد. در جهان امروز، راه پیشرفت تولید بستن واردات نیست، بلکه ترازی است با صادرات بیش‌تر و حضور موفق در بازار جهانی. یعنی هیچ چاره‏ای جز این نیست که وارد جریان جهانی اقتصاد شویم.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

فرموده‌اند: «قبلاً می‏گفتند امپریالیست‏ها هم ثروت و هم فرهنگ ما را غارت می‏کنند، اما امروز کشوری مانند چین، هم ثروت و هم فرهنگ ملی ما را دارد غارت می‏کند.»

جدای از اینکه از این شعار که امپریالیست‌ها ثروت و فرهنگ ما را غارت کردند چقدر سو استفاده شده و تا چه میزان به غلط همهء تقصیرها به گردن امپریالیزم غرب انداخته شده، و واکنش به غرب تا چه حد (به خصوص از جانب اسلام‌گرایان، ولی نه فقط آنان) مرتجعانه بوده است،
باید گفت که خب جناب دکتر، امپریالیزم مگر فقط پدیده‌ای مختص آمریکا و اروپای غربی است؟؟

چین هم که دارای یک سیستم سیاسی-اقتصادی سرمایه‌داری است (آن هم از بدترین نوع آن یعنی سرمایه‌داری دولتی اقتدارگرایانه)، به گمان بسیاری بعد از دههء رشد وحشت‌ناک اقتصادی‌اش وارد فاز امپریالیستی شده است. شما نگاه کنید که دست اندازی‌هایی که در قارهء آفریقا شروع کرده است که کم شباهت به استعمار اروپایی که از اواخر قرن نوزدهم در این قاره شدت گرفت نیست.

خلاصه، بله. چین دارد تبدیل به یک قدرت امپریالیستی می‌شود و بی شک تا جایی که بتواند ثروت ما را غارت خواهد کرد. البته باز هم دلیل نمی‌شود تقصیر بی عرضگی خود را به گردن چین بیاندازیم.  

-- شروین ، Aug 26, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)