تاریخ انتشار: ۱۵ فروردین ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

«هیچ‌گاه در سیاست داخلی ایران دخالت نکرده‌ایم»

کیارش پارسا عالی‌پور

سازمان غیردولتی هلندی هیفوس، اتهام‌های ایران مبنی بر تلاش برای تغییر نرم رژیم ایران را «مطلقا» رد کرد.

Download it Here!

این سازمان، در اطلاعیه‌ای با بیان این که قصد تغییر رژیم ایران یا هر کشور دیگری را ندارد، نسبت به قرار گرفتن نام خود در فهرست ۶۰ سازمان متهم به ترویج «تغییر نرم رژیم» در ایران، اعتراض کرده است.

در این زمینه با مارسل فان، از برنامه‌ریزان هیفوس گفت‌وگو کرده‌ام.


چرا جمهوری اسلامی تصور می‌کند که هیفوس برای تغییر رژیم در ایران فعالیت می‌کند؟

این اساسا فضای سیاسی کنونی ایران است. در واقع پس از سال ۲۰۰۵ دولت ایران این باور را پدید آورد که غرب، دولت‌های غربی و بنیادهای غربی هدف سرنگونی رژیم را دنبال می‌کنند و همین سبب متهم شمردن بنیاد‌های غربی توسط ایران شده است. اما در مورد این‌که چرا آن‌ها، هیفوس را متهم به تغییر رژیم می کنند، ما از سال ۲۰۰۴ به حمایت از نهاد‌های غیر دولتی در ایران پرداختیم.

هیچ‌یک از این نهاد‌ها مخالف دولت نبوده‌اند؛ بلکه همه‌ی این نهاد‌ها، نهادهای غیرسیاسی و غیردولتی بوده‌اند که با روش‌های صلح‌آمیز و بدون خشونت در راستای دست‌یابی به توسعه‌ی اجتماعی، اقتصادی و شرایط یکسان قدم برمی‌داشته‌اند. اما دولت ایران باور دارد که این اقدامات راهی برای انقلاب مخملی و تغییر نرم رژیم است که این حقیقت ندارد.

شما برای متقاعد کردن دولت ایران از این جهت که فعالیت‌های‌تان غیر سیاسی است چه کرده‌اید؟

این‌گونه گفته‌ها را پیش از این نیز در رسانه‌ها خوانده بودیم و ما تلاشی بر خلاف این ادعا انجام ندادیم، زیرا بر این باور بودیم که نمی‌توانیم آن‌ها را متقاعد کنیم. اما از آن‌جا که نام هیفوس در لیست ۶۰ بنیاد ممنوعه قرار گرفت، نامه‌ای به سفارت جمهوری اسلامی به شهر لاهه فرستادیم و تلاش کردیم در مورد این اتهام توضیحات روشنی بدهیم. همچنین درخواست جلسه‌ای رو در رو با سفارت ایران داشتیم تا بگوییم در ایران چه فعالیت‌هایی داشته‌ایم و انگیزه‌ها‌ی‌مان چه بوده است، اما سفارت ایران تاکنون واکنشی به این نامه نداده است و این در واقع دلیل تصمیم ما برای انتشار این بیانیه بود.

در گذشته نیز از اهداف‌مان برای مقامات ایران توضیح داده‌ایم، به سفارت ایران در شهر لاهه رفتیم و تماس‌های زیادی با آنان داشتیم، برای آن‌ها توضیح دادیم چه می‌کنیم وهدف‌مان چیست. حتی یک بار نیز در مورد اهداف هیفوس ملاقاتی در وزارات امور خارجه در ایران داشتیم. سازمان‌هایی که ما در ایران با آن‌ها کار می‌کردیم، هم ثبت شده و هم اجازه‌ی فعالیت از مقامات ایران داشتند و هم این که از کمک‌های هیفوس بهره مند شوند.

کارهای ما برای مقامات ایران کاملا روشن است ولی همه‌چیز از سال ۲۰۰۵ تاکنون عوض شده است.

در آینده برنامه‌ای برای ایران دارید؟

در حال حاضر کارهای زیادی نمی‌توانیم انجام دهیم. زیرا در لیست آن‌ها قرار داریم و سازمان‌ها اجازه ندارند با ما در ارتباط باشند و از ما کمک هزینه دریافت کنند.

به محض این‌که بتوانیم کارها را ادامه می‌دهیم، به همین دلیل از ایران خواسته‌ایم که ما را از آن لیست خارج کند. کارهایی زیادی است که می‌خواهیم انجام دهیم اما نمی‌توانیم.

Share/Save/Bookmark

در همین زمینه:
هیفوس: قصد تغییر رژیم ایران را نداریم

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)