تاریخ انتشار: ۱۱ شهریور ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
سومین روز بررسی کابینه در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی، احسان مهرابی

«مرگ بر اسرائیل، در روز سوم بررسی کابینه»

مریم محمدی
mmohammadi@radiozamaneh.com

روز سه‌شنبه، دهم شهریور ماه، دومین روز از بررسی رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی آقای احمدی‏نژاد، در مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

در پیوند با همین موضوع با خبرنگار پارلمانی، احسان مهرابی گفت و گو کرده‌ام.

Download it Here!

آقای محرابی، مجلس مشغول بررسی رأی اعتماد به وزرا است، این جلسه‏ به کجا رسیده است؟

معرفی به ترتیب حروف الفبا (نام وزارت‏خانه) است. نوبت به وزارت راه و ترابری رسیده است و مخالفان وزیر راه و ترابری در حال صحبت هستند.

جالب این است که یکی از مخالفین، آقای زاکانی از نماینده‏های حامی آقای احمدی‏نژاد است و آمار آقای بهبهانی (وزیر راه و ترابری) را دروغ اعلام می‏کند.

آقای بهبهانی آماری داده است که اتفاقاً، بخشی از آن به دوران انتخابات ریاست جمهوری برمی‏گردد. از جمله راه آهن اصفهان شیراز که نزدیکی‏های انتخابات افتتاح شد و همان موقع هم برخی اعلام کردند که این راه‏آهن دچار مشکلاتی است و نباید افتتاح می‏شده است.

آن موقع از این مسأله دفاع شد. ولی الان آقای زاکانی که خود از نماینده‏های حامی دولت است، اعلام کرد که راه‏آهنی که آن موقع افتتاح شد، الان مجبور شده‏اند آن را تعطیل کنند. چون بخش‏هایی از آن تکنولوژی نشده بوده است.


همان زمان مطرح شد که این حرکت در آستانه‏ی انتخابات، صرفاً تبلیغاتی بوده است…

بله و الان آقای زاکانی اعلام می‏کند که این راه آهن را مجبور شده‏اند تعطیل کنند. آقای روحانی نیز اعلام کرد که آمار وزارت راه و ترابری دروغ است. اول لغت دروغ را به کار برد و بعد هم گفت که آمار نادرست است.

قبل از ایشان، کدام وزرا معرفی شدند؟

وزرای بهداشت، تعاون و دفاع، صبح روز سه‌شنبه معرفی شدند و از خود دفاع کردند.

در مورد وزیر بهداشت، خانم مرضیه‏ وحیددستجردی نیز حتماً صحبت‏های زیادی در مجلس بوده است…

در میان سه وزیر زن معرفی شده، وزیر بهداشت وضعیت بهتری نسبت به دو وزیر دیگر دارد. عکس‏العمل مجلس نسبت به آن دو منفی‏تر از وزیر بهداشت است. به این دلیل، فضای عمومی مجلس خیلی با ایشان مخالف نبود.

برخلاف وزیر آموزش و پرورش که دوشنبه، چه به لحاظ رفتار که نتوانسته بود تریبون را درست پیدا کند و چه به لحاظ سخنان، نتوانست نظر نمایندگان را جلب کند، وزیر بهداشت وضعیت بهتری داشت. سخنان او منسجم‏تر بود و واکنش عمومی مجلس نیز به او مثبت‏تر از دو خانم دیگر بود. بنابراین، وضعیت رأی او بهتر است.

وزرای دیگر چه وضعیتی داشتند؟

وزرایی که صبح بررسی می‏شد، وزرایی نیستند که حساسیت روی آن‏ها زیاد باشد. برخی وزرا، مانند وزرای علوم و کشور که مجلس نسبت به آن‏ها حساس است، هنوز نوبتشان نرسیده است.


وحیدی و دستجردی(وزرای پیشنهادی دفاع و بهداشت)

بخشی از سخنان خانم وحیددستجردی، وزیر بهداشت:

«سوال جدی‏ای که همه‏ی نماینده‏ها از بنده داشتند، وضعیت تأمین اجتماعی چه می‏شود؟ صریح بگو! بله، من به صراحت عرض می‏کنم، وزارت رفاه صفر تا صدش، با پنج مجموعه‏ی اجرایی آن که من همه‏ی آن‏ها را قید کردم، مصوبه‏ی مجلس است، عین قانون است و انشاالله که در چهارچوب قانون هم اجرا خواهد شد.»

هنگام صحبت‏های آقای وحیدی، وزیر دفاع، گویا مسایلی طرح شده بود. آن‏ها چه بودند؟

در ارتباط با بحث بمب‏گذاری در آرژانتین، اعلام کرده بودند که آقای وحیدی از سوی اینترپل تحت تعقیب است و یک سری کشورهای خارجی مدارکی از ایشان گرد آورده‏اند. تعدادی نماینده‏های اصول‏گرا در حمایت از ایشان، برخاستند و «مرگ بر اسراییل» گفتند که واکنشی باشد نسبت به این که اعلام شد که ایشان تحت تعقیب است.

چه نکته‏ی دیگری مورد توجه شما قرار گرفت؟

در برخی از سایت‏های خبری، برخی مطالب راجع به این که افطاری‏ها و مراسمی از سوی دولت برای نمایندگان برگزار شده و کمک‏هایی هم به حوزه‏های انتخابیه شده، درج شده است. مطالبی در این باره در سایت تابناک نیز منتشر شده بود و یا آقای مطهری نیز مواردی را طرح کرده بود…


منظور، وعده‏هایی است که بعضی وزرای پیشنهادی به نماینده‏ها داده‏اند، یا کادوها و پول‏هایی که گفته می‏شود به نمایندگان داده شده برای این که احتمالا رأی اعتماد بدهند؟

بله، در واکنش به خبرهای منتشر شده، آقای رسایی از حامیان دولت هم اعلام کرد که مجلس یک میلیون تومان پول به حساب نمایندگان واریز کرده است…

گفتند که آقای لاریجانی، رییس مجلس، این کار را کرده است…

بله، پیرو آن، آقای کوهکن، سخن‏گوی هیأت رییسه پاسخ داد که این مورد قانونی بوده و رویه‏ای است که از قبل وجود داشته است. در ارتباط با کمک‏های دولت هم اگر مورد قانونی بوده، اشکالی ندارد.

ولی در ارتباط با مباحثی مثل جلسات افطاری و دعوت‏هایی که از سوی دولت، به بهانه‏ی ماه رمضان، از نمایندگان به عمل می‏آید، هیأت رییسه از نمایندگان خواسته است که شرکت نکنند و اگر بنا بر جلسه‏ی افطاری باشد، در مجلس یا ریاست جمهوری باشد و در هتل‏ها و مکان‏های بیرون از این دو مجموعه‏ی رسمی برگزار نشود.

Share/Save/Bookmark

در همین رابطه:
صلاحیت هفت وزیر پیشنهادی بررسی شد
بررسی صلاحیت شش وزیر پیشنهادی
آغاز بررسی کابینه دهم در مجلس
«بررسی کابینه با انتقاد به احمدی‌نژاد آغاز شد»

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)