تاریخ انتشار: ۸ شهریور ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

آغاز بررسی کابینه دهم در مجلس

بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی محمود احمدی‌نژاد برای عضویت در کابینه دهم در مجلس شورای اسلامی آغاز شد.

آقای احمدی‌نژاد امروز یکشنبه در صحن علنی مجلس با معرفی و دفاع از وزرای پیشنهادی، از نمایندگان مجلس خواست که به کابینه وی رای اعتماد دهند.

او گفت که دولت در چهار سال آینده به عرصه «فرهنگی» توجه خواهد داشت و در بخش اقتصادی نیز «مبارزه با رانت‌خواری و هدفمند کردن یارانه‌ها» را در دستور کار خود دارد.

احمدی‌نژاد همچنین با بیان این‌که باید از حداکثر آزادی‌های مردم «صیانت» شود، افزود: «کسی حق ندارد با عناوین مجعول، آزادی‌های اساسی افراد را محدود کند.»

«مبارزه با شبکه‌های فاسد بین‌المللی و حمایت از ملت‌های مظلوم تحت ستم»، از سیاست‌های «قطعی بخش خارجی» کابینه دهم است که احمدی‌نژاد به آنها اشاره کرده است.


محمود احمدی‌نژاد، وزرای پیشنهادی خود را افرادی «متخصص، متعهد و پاک‌دست» دانست که حضور آنها به همراه سه زن در ترکیب کابینه باعث شده که کابینه‌ای منحصر به فرد شکل گیرد.

فهرست وزرای پیشنهادی احمدی‌نژاد، حدود ۱۰ روز پیش به مجلس شورای اسلامی ارائه شده است.

مجلس سه روز فرصت خواهد داشت صلاحیت وزرای پیشنهادی را بررسی کند. در این سه روز هر یک از وزرای پیشنهادی ۳۰ دقیقه فرصت خواهند داشت تا از برنامه‌های خود دفاع کنند.

اصل ۱۹۰ قانون اساسی می‌گوید که پس از ارائه ترکیب و برنامه کلان کابینه، پنج نفر از مخالفان و موافقان، به ترتیب یک نفر مخالف و یک نفر موافق، در صحن علنی مجلس سخنرانی می‌کنند.

پس از شنیدن نظرات موافقان و مخالفان، رای‌گیری روز چهارشنبه همین هفته انجام خواهد شد.

نظرات موافقان و مخالفان
پس از سخنان محمود احمدی‌نژاد، اظهارات مخالفان و موافقان ترکیب کابینه با «قرعه‌کشی» در روز اول آغاز شد.


وحیدی و دستجردی(وزرای پیشنهادی دفاع و بهداشت)

مخالف: علی‌اصغر یوسف‌نژاد، نماینده ساری و عضو فراکسیون اقلیت مجلس شورای اسلامی، برنامه‌های کابینه دهم و برخی وزرای پیشنهادی را «کپی شده از برنامه‌های قبلی» و برخی از آنها را «شعاری» دانست.

موافق: حسین گروسی، نماینده شهریار نیز در موافقت با برنامه‌های دولت و کابینه دهم گفت: «‌رئیس‌ جمهور با رعایت تمام جوانب، وزرایی را معرفی کرده که از تخصص و تجربه برخوردارند.» آقای گروسی همچنین از حضور سه زن در کابینه دهم دفاع کرد.

مخالف: سعدالله نصیری قیداری، نماینده مردم زنجان نیز کابینه معرفی شده را «حلقه بسته‌ای» دانست که حلقه مدیریت کلان را نه‌تنها باز نکرده، بلکه بسته‌تر از قبل می‌کند.

این نماینده مجلس گفت که ۸۳ درصد از وزراء یا از حلقه دوستان دانشگاه علم و صنعت یا شهرداری یا بر اساس جابه جایی در وزارتخانه‌ها معرفی شدند.


نجار و علی‌آبادی(وزرای پیشنهادی کشور و نیرو)

آقای نصیری افزود که وزرای معرفی شده ۴۳ درصد تحصیلات مرتبط و ۵۳ درصد تحصیلات غیرمرتبط دارند. او همچنین اظهار داشت که از وزرای معرفی شده، ۵۲ درصد تجربه مرتبط و ۴۸ درصد تجربه غیرمرتبط دارند.

موافق: علی کریمی فیروزجاهی نماینده مردم بابل، کابینه دهم را تنها کابینه در تاریخ جمهوری اسلامی دانست که نزدیک به ۵۰ درصد اعضای آن دارای مدرک pHD هستند.

مخالف: محمدرضا باهنر نماینده مردم تهران گفت: «بعضی از شخصیت‌ها در چهار یا پنج وزارتخانه متفاوت مطرح می‌شدند و ما خوشحالیم که مدیرانی داریم که در چند وزارتخانه می‌توانند مطرح شوند و این از اعجاب‌های دولت نهم است.»

باهنر افزود: «ما فکر می‌کنیم اگر وزیری میل به طبع رئیس‌جمهور نداشته باشد نمی‌تواند کار را به سامان برساند، اما از آن طرف هم، قانون برای نمایندگان حق و وظیفه‌ای تعیین کرده است.»

موافق: حسین اسلامی نماینده مردم ساوه نیز در دفاع از کابینه آقای احمدی‌نژاد اظهار داشت که وزرای پیشنهادی، مهارت‌های مدیریتی خود را در کمیسیون‌ها نشان داده و به سؤالات تخصصی نماینده‌ها خوب پاسخ داده‌اند.

مخالف: علی مطهری نماینده مردم تهران هم در مخالفت با ترکیب دولت دهم گفت: «دولت دهم ضعیف است و وزیران معرفی شده در طراز اصولگرایان و جامعه» نیستند.


سوسن کشاورز(وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش)

آقای مطهری در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از عملکرد محمود احمدی‌نژاد از وی سئوال کرد که آیا برکناری وزرای بهداشت و نیرو در دولت نهم به خاطر پایبندی آنها به «ولایت فقیه» نبوده است؟

موافق: کاظم دلخوش نماینده مردم صومعه‌سرا در موافقت با کابینه، به هدفمند کردن یارانه‌ها اشاره کرد و آن را از نقاط مثبت دولت‌های نهم و دهم خواند.

آقای دلخوش اظهار داشت که «دولت در زمینه‌های مربوط به تحول اقتصادی، گام‌های بلندی برداشته و شجاعت به خرج داده است.»

مخالف: احمد توکلی نماینده مردم تهران در مخالفت با کابینه پیشنهادی گفت که ۱۶ وزیر پیشنهادی، سابقه‌ای در وزارت پیشنهاد شده ندارند و ۱۱ تن از آنها نیز نسبت به وزارت‌خانه پیشنهادی یا هیچ تجربه‌ای ندارند یا تجربه اندکی داشته‌اند.

او در بخش دیگری از سخنان خود، وزرای پیشنهادی برای وزارتخانه‌های ارشاد، علوم، کشور و سه زنی که برای وزارت رفاه، آموزش و پرورش و بهداشت معرفی شده‌اند را مناسب این پست ندانست.

موافق: عبدالمحمد بابااحمدی نماینده مردم لردگان نیز در دفاع از کابینه احمدی‌نژاد گفت که «این کابینه، پس از رایزنی‌های بسیار رئیس‌ جمهوری انتخاب شد که تیمی است مصمم به اجرای برنامه‌های وی.»


بابااحمدی افزود که احمدی‌نژاد تلاش کرده تیم‌های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و سیاسی امنیتی هماهنگ، همسونگر و همدل داشته باشد که این «قطعا در موفقیت‌های اقتصادی و سیاسی دولت موثر» است.

موافق: نورالله حیدری دستنایی، نماینده اردل اظهار داشت که کابینه پیشنهادی منطبق بر قانون اساسی، ‌سند چشم‌انداز بیست ساله توسعه، قانون برنامه چهارم و برنامه پنجم توسعه است.

آقای حیدری در اظهارات خود از عملکرد دولت نهم در حوزه‌های فرهنگی، سیاسی و پژوهشی دفاع کرد و از نمایندگان خواست که با رای به کابینه پیشنهادی، باعث ادامه این «روند» شوند.

موافق: فاطمه آلیا نماینده مردم تهران نیز طی سخنانی با دفاع از کابینه پیشنهادی گفت که «دولت فعلی، برنامه محور است و اگرچه افراد عوض می‌شوند، اما این موضوع ارتباطی با نداشتن برنامه دولت ندارد.»

خانم آلیا ادامه داد که «در حال حاضر، بیش از نیمی از وزراء دارای تخصص دکترا هستند.»

مخالف: مصطفی کواکبیان نماینده سمنان به عنوان هفتمین مخالف برنامه‌های دولت گفت که کابینه پیشنهادی نماد ۷۰ میلیون نفر نیست.

آقای کواکبیان خطاب به موافقان دولت اظهار داشت: «ما و شما در برابر خداوند و مردم مسئولیت داریم تا فرد ضعیف را انتخاب نکنیم.»


باهنر در مخالفت با کابینه پیشنهادی احمدی‌نژاد صحبت کرد

به گفته این نماینده مجلس، «جابجایی غیر‌معمول وزرا و برآیند کلی کابینه نشان می‌دهد که دولت دهم از دولت نهم ضعیف‌تر خواهد بود.»

موافق: مرتضی آقاتهرانی نماینده تهران نیز در دفاع از برنامه‌ و کابینه پیشنهادی گفت که «این دولت از زمان مشروطیت تاکنون محبوب‌ترین و بهترین دولت بوده است، اگر بخواهیم جزیی‌نگری کنیم، مجلس هم درب و‌ داغان است، بین مجلس هم می‌توان افراد ناجور پیدا کرد.»

آقاتهرانی با بیان اینکه اگر از رئیس جمهوری هم بپرسید وزرای انتخابی بهترین هستند پاسخ‌شان منفی است، اظهار داشت: «ولی در بین آنها یک همگونی جدی وجود دارد، براین اساس، مخالفانی که اینقدر جزیی‌نگری می‌کنند از نظر تکنیکی درست عمل نمی‌کنند.»

مخالف: محمدمهدی شهریاری نماینده بجنورد در مقام مخالفت با برنامه‌های دولت با انتقاد از ارائه نکردن برنامه دولت به صورت مکتوب گفت: «اگرچه در شرایط خطیری به سر می‌بریم، ولی دلیلی برای کوتاه آمدن در مقابل کاستی‌های دولت وجود ندارد.»


احمد توکلی از دیگر مخالفان امروز کابینه پیشنهادی در مجلس

آقای شهریاری افزود که «باید وزرایی انتخاب شوند که جسارت مخالفت با قانون‌شکنی داشته باشد.»

موافق: محمد‌رضا میرتاج‌الدینی نماینده تبریز هم در دفاع از کابینه پیشنهادی گفت که «نباید از دولت انتظار داشته باشیم افرادی را در کابینه قرار دهد که مخالف وی هستند.»

به گفته آقای میر تاج‌الدینی «رویکرد فرهنگی دولت بسیار قوی بوده است و با روی کار آمدن دولت نهم، فضای فرهنگی کشور دگرگون شد و نیروهای با ارزش در مجموعه دولت و بدنه آن امکان بروز و ظهور پیدا کرده‌اند که در گذشته مجالی برای آنان نبود.»

موافق: علی‌‌اکبر آقایی نماینده سلماس هم در دفاع از کابینه پیشنهادی گفت که انتخاب خانم‌ها نشانه «شجاعت» رئیس جمهوری است.

این نماینده مجلس افزود که دولت در انتخاب وزرا در حد لزوم با نمایندگان مجلس مشورت کرده است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

صلوات بر حاج محمود همیشه در صحنه جور و ستم و شکنجه و جنایت! لازم است مردم سرزمین ایران از حاج محمود و گروه او که مدتی پیش در یک سخن پراکنی گفت « ماشین سرکوب و کشتار نظام اسلامی ترمز ندارد» قدردانی کرد! امروز مردم ایران زمین و جهان، سقوط و بساط شرم آور و اهریمنی این نظام را مشاهده می کنند. معرفی کابینه دهم تنها یک توهم دیگر بر توهمات پیشین است. حاج محمود با سخن پراکنی ها و عمل خود، به سقوط این نظام فاسد سرعت بخشید! کاری که اصلاح طلبان با مصلحت گرایی ها و تعارفات و لاس زدن ها و رفیق بازی ها و چانه زدن ها در بالا و فریب مردم در پائین، زمان و تمامی برگ های برنده خود را آتش زدند.
جبهه بی ترمزان نظام شرم آور و اهریمنی اسلامی،

-- Bi Sharmane Nezame Fasede Eslami ، Aug 30, 2009

موريتاني هم وزير زن دارد٠ بايد به حال اين اصولگراها و فمينست ها گريه كرد٠ توكلي ....ضدزن مگر احمدي نژاد خودش توانايي دارد كه تو مي گويي وزير زن ندارد٠ اگر قرارست فعلا شما ....ها حكومت كنيد يا آن اصلاح طلبان ترسو و بي عرضه پس بهتراست زنهاي شما وزير شوند چون از شما ...هاي شهوت پرست شجاعترند٠ مگر زينب جانشين حسين نبود و همه جا سخنراني نمي كرد٠ فاطمه ١٨ ساله چطور شبها با شوهرش خانه به خانه ميرفت تا از تقلبي كه در انتخاب جانشين محمد شده بود مردم را آگاه كند٠

-- shokooh ، Aug 30, 2009

من فکر کنم این کابینه معرفی شده از رییس جمهور صدقه بگیر موجی از پیشرفت و افتخار آفرینی برای کشور به ارمغان بیاورد منتها از در انتهایی!!!!!
در راس این کابینه وزیر نیرو به نظر با انگیزه تر از بقیه برای گندزدن به مملکت می آید!!!!
خوش به سعادت چنین افرادی که در زیر پرچم جمهوری اسلامی به ریش این مردم بیچاره و بدبخت میخندند!!!!

-- شهاب ، Aug 31, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)