تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
گفتگو با بهمن امینی درباره‌ی اعتراضات نوفل‌لوشاتو

«سفیر هم در این درگیری‏ها شرکت داشت»

ایرج ادیب‌زاده

روز یک‌شنبه ۱۱ بهمن‌ماه قرار بود سفیر جمهوری اسلامی و کارمندان سفارت جمهوری اسلامی در مراسمی به مناسبت سال‌روز بازگشت آیت‌الله خمینی به ایران، در نوفل لوشاتو در حومه‏ی پاریس، محلی که آیت‏الله خمینی فعالیت‏های سیاسی خود بر علیه حکومت شاه را از آن‏جا سازمان می‏داد، شرکت کنند.

به دعوت «کمیته‏ی ضد سرکوب شهروندان ایرانی» هواداران جنبش سبز نیز با پرچم‏های ایران، نمادهای سبز و پوسترها و پارچه‏نوشته‏های مختلف برای نشان‌دادن اعتراض خود به سرکوب‏های اخیر، در این محل حاضر شدند.

در این رابطه با آقای بهمن امینی، از اعضای کمیته‏ی ضد سرکوب شهروندان ایرانی در پاریس گفت‏وگو کرده‏ام و از ایشان که در این تجمع اعتراضی شرکت داشتند پرسیدم که هدف از حضور کمیته در نوفل لوشاتو چه بوده است؟

در روزهای اخیر، ادامه‏ی خشونت از سوی حکومت جمهوری اسلامی، همه‏ی ایرانیان را در همه‏ی جهان متاثر کرده و اعتراض بر علیه این خشونت کور در همه‏ی جهان شکل گرفته است.

اعدام دو جوان ایرانی به نام‏های محمدرضا علی‏زمانی و آرش رحمانی‏پور همه را شوکه کرد. دستگیری تعداد زیادی از فعالین حقوق بشر در هفته‏ی اخیر، دستگیری مادران عزادار، هنرمندان، خبرنگاران و … همه را در برابر شرایط عجیبی قرار داده است. گویی این حکومت تنها زبانی را که بلد است، زبان خشونت و سرکوب است.

به همین دلیل می‏خواستیم در روزی که نمایندگان دولت در پاریس می‏خواهند بازگشت آقای خمینی به ایران را جشن بگیرند، در آن‏جا حضور پیدا کنیم و اعتراض خودمان را به سرکوب شهروندان ایرانی به خاطر حق‏طلبی و آزادی‏خواهی‏شان و هم‏چنین اعدام دو جوان ایرانی به بهانه‏های واهی اعلام کنیم.

در این راستا، کمیته‏ی مستقل ضد سرکوب شهروندان ایرانی فراخوانی داد و از هم‏میهنان ساکن پاریس دعوت کرد که در این محل حضور پیدا کنند و به کارگزارن این نظام بگویند زمانی که ده‏ها جوان ایرانی زیر چوبه‏ی دار قرار گرفته‏اند و هر لحظه ممکن است اعدام شوند، حق ندارید در این‏جا جشن و پای‌کوبی کنید.

بر اساس گزارش‏ها، در این تجمع درگیری‏ای نیز از سوی سفیر و کارکنان سفارت رخ داده بود که پلیس فرانسه مانع از گسترده‌شدن آن شده بود. ممکن است برای‏مان بگویید که چه اتفاقی افتاد؟

تنها چیزی که ما در این تجمع هم‌راه داشتیم، پیام‏مان و هم‏چنین عکس‏ شهدای جنبش، پرچم ایران و پارچه‏های سبز بود. یعنی همه‏ی آن‏چه با خود برده بودیم، از مسالمت و اعتراض مسالمت‏آمیز حکایت داشت.

در آن‏جا هم صرفاً در برابر باغی که زمانی محل سکونت آقای خمینی بود ایستاده بودیم و شعار می‏دادیم. شعارهای‏مان هم چیزی بیش‌تر از «نه به اعدام»، «آزادی زندانیان سیاسی» و «نه به دیکتاتوری» نبود.

ولی نمایندگان دولت ایران و به‌ویژه سفیر جمهوری اسلامی و کارمندان سفارت، هیچ‏گونه برنمی‏تابیدند که حضور ما و شعارهای‏مان روز آنان را خراب کند. در نتیجه تمام کوشش‏شان این بود که تحریک کنند، فحاشی کردند، به سمت ما گل پرتاب کردند و همه‏گونه توهینی را روا داشتند که درگیری ایجاد کنند.

اما معترضین هم‏چنان اعتراض خود را ادامه دادند. در نتیجه، کارمندان سفارت به سوی ما حمله‏ور شدند که پلیس مانع شد. چون تعدادشان هم زیاد بود و آن‏‏ها را با اتوبوس‏های زیادی از اطراف آورده بودند. به همین خاطر پلیس برای عدم تکرار آن‏چه در حسینیه‏ی سفارت اتفاق افتاد، وارد عمل شد.

واکنش پلیس فرانسه به چه شکل بود؟

تمام کوشش پلیس این بود که درگیری ایجاد نشود و مانع از حمله‏ی کارمندان سفارت به سمت ما می‏شد. از ما خواستند واکنش نشان ندهیم. ما از همان ابتدا به پلیس توضیح داده بودیم که به‌هیچ‌وجه در پی درگیری نیستیم. فقط و فقط آمده‏ایم اعتراض‏مان را بیان کنیم.

حتی در لحظه‏ای که آن‏ها حمله کردند و پلیس مجبور شده بود جلوی‏شان را بگیرد، از ما خواستند شعار ندهیم. ما نیز ساکت شدیم. چون دیدیم پلیس فرانسه واقعا کوشش می‏کند که درگیری از سوی آنان پایان بگیرد.

ما ساکت شدیم که پلیس فرانسه بتواند آن‏ها را که همه‏شان از باغ بیرون آمده‏ بودند و می‏توان گفت هار شده بودند و به ما حمله می‏کردند، مهار کند و به آن باغ برگرداند.

خود آقای سفیر نیز در این درگیری‏ها شرکت داشت؟

خود آقای سفیر هم در این درگیری‏ها شرکت داشت و ما از این که می‏‏دیدیم دیپلمات اول سفارت ایران که خود را نماینده‏ی ایران می‏داند چنین رفتاری صورت می‏دهد، واقعا خجالت‏زده بودیم.

این برخورد ایشان همه را بیش‌تر مصمم کرد که نظامی که سفیر آن و کارمندان سفارت‏خانه‏اش چنین برخوردی می‏کنند و فحش‏های ناموسی و رکیک سر می‏دهند (دوستان ما به‏ آن‏ها می‏گفتند حداقل از خانواده‏های خودتان خجالت بکشید)، نظامی نیست که لایق ایرانی با تمدن چندهزار ساله و با این‌همه ثروت طبیعی و فرهنگی باشد. بنابراین امیدوارم روزی کسانی که واقعا این شایستگی را دارند، به‌عنوان نماینده‏های نظامی دمکراتیک و طرف‏دار حقوق بشر در ایران، برگزیده شوند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

دولت فرانسه بایستی بلافاصله این به اصطلاح سفیر و همه به اصطلاح دیپلماتها را که در درگیری شرکت داشتند و بد دهنی کردند را از خاک فرانسه اخراج کند. جا دارد که نهادهای آزادیخواه ایرانی در فرانسه و سایر نقاط این را از فرانسه بخواهند. به امید تشکیل سازمان فراگیر مستقل ایرانیان آزادیخواه.

-- موگ بابا ، Feb 2, 2010

when president of a country is called ill-fath and crazy by another president, nothing can be added about the rest of the people who are working for this regime. they are criminals. unfortunately what is so sad ; they are Iranians that are doing all these crimes against their countrymen. crruption and greeds ,these are the two things that they live for. 22 of Bahman is the day to finish these people and put an end to 31 years of crim, crruptions and rape. I will finish the with a sentence from Berlusconi"abbiamo gli avuto un pazzo simile nella storia" he ment ahmadinejad and hitler they both are crazy. Dobare misazamat vatan. I love you my home, my country, my heart Iran. Long live Iran, freedom for Iran and forever.

-- Shahla ، Feb 3, 2010

دقیقا با مطلب شما موافقم این ابدا نظامی نیست که بتواند در ایران با چند هزار سال تاریخ و تمدن درخشان حکمرانی کند،از بالا تا پایینترین رده های خدمتی در حکومت اسلامی اوباش هستند.

-- مصطفی ، Feb 3, 2010

شنیدن چنین کلمات زشتی از اینها بعید نیست چرا که گفته اند : از کوزه همان برون تراود که در اوست .

اما خیلی از هم میهنان عزیز مقیم فرانسه که اینگونه چهزه زشت دولتمردان ایزان را به نمایش گذاشتند ممنونم . حداقل الان دیگه دستشون اومده که نمی تونن با خیال راحت مثل سالهای پیش راحت و بی دغدغه جشن و مهمانی بگیرن .
دوستان مطمئن باشید که حق پیروز است

-- رامین ، Feb 3, 2010

واقعا یعنی سفیر «کبیر» ایران فحاشی و کتک کاری کرده! آر اف آِ از قول شاهد عینی می گفت که سفیر با مشت و لگد به پلیس حمله کرده و حتا یک پلیس را بشدت زده است ! شما فکرش را بکیند که یک دکتر معصوم بیست و دو ساله ی فرانسوی را در سلول انفرادی نگه می دارند فقط بخاطر اینکه با تلفن موبایلش عکس گرفته در تهران! حالا سفیر حکومتی کودتا با مشت و لگد به پلیس حمله می کند و پلیس فرانسه ی کافر می گذارد این مظهر کمالات و شرافت و انسانیت البته از نوع اسلامی و شیعی آن دوباره برود و آش رشته ی پیش و پشت پای امامش را بخورد!
زنده باد کافر!
زنده باد کفر
کفری که در آن عدالت هست و آدمکشی چون سفیر حکومت ایران را بعد از مشت زنی با پلیس فرانسه می گذارد که برود دنبال کارش! ای داد و بیدا بقول این آقای بهمنی که ما با چه ارازل و اوباشی سر و کار داریم. و رحمته الله و برکا ه تو! کجا!؟
زنده باد انقلاب سبز
زنده باد جمهوری ایرانی

-- بدون نام ، Feb 3, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)