تاریخ انتشار: ۱۰ شهریور ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
گزارشی از جلسه‌ی دوشنبه مجلس در گفت و گو با رؤیا اسدی، خبرنگار پارلمانی در تهران

«بررسی کابینه با انتقاد به احمدی‌نژاد آغاز شد»

مریم محمدی
mmohammadi@radiozamaneh.com

روز دوشنبه، نهم شهریور ماه، دومین روز از بررسی رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی آقای احمدی‏نژاد، در مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

خانم رؤیا اسدی، خبرنگار پارلمانی در تهران، از دومین جلسه‏ی بررسی رأی اعتماد گزارش می‏دهد:

Download it Here!

جلسه‏ی دوشنبه به بررسی صلاحیت کل کابینه اختصاص داشت که بررسی صلاحیت وزرا شروع شده است. بررسی وزرا را به ترتیب حروف الفبا، از نام وزارت‏خانه‏ها شروع کرده‏اند. به این ترتیب، بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی برای آموزش و پرورش، خانم سوسن کشاورز، در اولین نوبت قرار گرفت.

علی‏رغم این‌که قبلاً راجع به مخالفت نظر مراجع در ارتباط با وزارت زنان در مجلس بحث شده بود، هیچ کس به این مخالفت اشاره نکرد. بیشتر برنامه‏های خانم کشاورز و سوابق کاری ایشان بررسی شد. که سوابق بسیار کمی در این زمینه داشتند. مهم‏ترین مخالف ایشان نیز آقای علی عباس‏پور، رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بود.

دلایل ایشان برای مخالفت چه بود؟

آقای عباس‏پور یادآور شد که در میان بیست و دو موردی که ایشان به عنوان سابقه‏ی کار اجرایی ارائه داده است، فقط یک مورد آن، یعنی حضور چهارده ماهه در معاونت ریاست جمهوری، در سازمان دانش‏آموزان استثنایی، به آموزش و پرورش مربوط می‏شود.

بقیه‏ی موارد هیچ ربطی به آموزش و پرورش نداشت و در هر حال در حد سوابق اجرایی محسوب نمی‏شود. این موارد به عضویت در انجمن‏ها و شوراها و تحریریه‏ی برخی مطبوعات مربوط به خود وزارت آموزش و پرورش، برمی‏گشت.

با توجه به این که گفتید که به زن بودن ایشان (برای مقام وزارت) اشاره نشد، مخالفت‏های مشخص دیگری هم با ایشان طرح شد؟

مخالفت‏ها بیشتر در مورد سوابق ضعیف اجرایی ایشان بود. سؤالات زیادی هم در مورد برنامه‏ی ایشان برای «ارتقای منزلت اجتماعی معلمان» پرسیده شد و این که برنامه‏ی مشخص ایشان در این مورد چیست. اما خانم کشاورز به هیچ سوالی در این زمینه پاسخ نداد. خود این هم مورد انتقاد نمایندگان قرار گرفت که چرا به این سوالات پاسخ داده نشد.


پس چه نکته‏ای در دفاعیه‏ی ایشان بود؟

تکرار همان بحث‏هایی بود که در برنامه‏هایش آمده بود. فقط در جایی، در پاسخ به این انتقاد آقای عباس‏پورکه ایشان در برنامه‏هایش هرجا کم آورده است، بحث فسلفه‏ی تربیت را مطرح کرده است، گفت: «فلسفه‏‏ی تربیت را فقط من مطرح نکرده‏ام، خیلی کارشناسان دیگر به آن پرداخته‏اند و از تاکیدات مقام معظم رهبری نیز بوده است و این نشان می‏دهد که نماینده‏ها با نظرات ایشان آشنا نیستند.»

جو مجلس نسبت به پذیرش یا عدم پذیرش خانم کشاورز، به عنوان وزیر آموزش و پرورش، به نظرتان چگونه آمد؟

جو مجلس، کلاً، نسبت به خانم کشاورز و خانم آجرلو خیلی منفی است. نسبت به خانم دستجردی، امیدهایی وجود دارد، اما خیلی پررنگ نیست.

چرا آقای احمدی‏نژاد صحبتی نکرد؟

آقای احمدی‏نژاد از صبح حضور داشت. ولی هیچ حرفی نزد. البته هر کدام از وزرا، نیم ساعت وقت برای صحبت و دفاع از برنامه‏ی خود داشتند که اکثرا، پنج تا هفت دقیقه از آن را استفاده نکردند. در این لحظه، وزیر اقتصاد، آقای شمس‏الدین حسینی دارد از برنامه‏هایش دفاع می‏کند و اشاره کرد که آخر سخنان ایشان، آقای احمدی‏نژاد صحبت خواهد کرد. احتمال دارد آقای احمدی‏نژاد، مجموعه‏ی وقت‏های به جا مانده‏ی وزرا را استفاده کند و در پایان، در دفاع از وزرا، صحبت کند.

چند وزیر تا کنون خود را معرفی کرده‏اند؟

آقای شمس‏الدین حسینی، چهارمین وزیر است. فقط نکته‏ی جالب این است که وزیر ارتباطات و وزیر اقتصاد، آقایان تقی‏پور و حسینی هیچ مخالفی در مجلس نداشتند. به همین دلیل، هیچ نماینده‏ای هم فرصت صحبت کردن در موافقت با آنان را پیدا نکرد و این به کار مجلس سرعت داد.


ولی گویا در ارتباط با وزیر پیشنهادی برای وزارت اطلاعات، آقای مصلحی، موافقت و مخالفت‏هایی بود. آقای کواکبیان از مخالفان بود…

بله، آقای انصاری هم مخالف صحبت کرد…

دلایل مخالفت با ایشان چه بود؟

نگرانی‏های مخالفین از تغییراتی بود که در اواخر دولت نهم در معاونت‏های وزارت اطلاعات رخ داده بود. بعد از عزل آقای اژه‏ای، چند تا از معاون‏های وزارت‏خانه نیز تغییر کردند.

در مورد اجتهاد ایشان نیز بحث شد و هم‏چنین برنامه‏‏ی ایشان در ارتباط با مردمی کردن مقوله‏ی امنیت مورد بحث قرار گرفت. نمایندگان مخالف معتقد بودند که بحث «گسترش سربازان گمنام در وزارت اطلاعات» نگران کننده است و می‏تواند فضای جامعه را در شرایط موجود، امنیتی کند.

در مجموع، نکات مورد توجه جلسه‏ی دوشنبه چه بودند؟

یک نکته‏ی جالب این بود که هر دو جلسه‏ی یک‌شنبه و دوشنبه با انتقاد به آقای احمدی‏نژاد آغاز شد. یک‌شنبه با انتقاد به این که آقای احمدی‏نژاد برنامه‏ی کلی دولتش را به مجلس ارائه نداده است و دوشنبه هم نماینده‏ها در انتقاد به صحبت‏های روز یک‌شنبه آقای احمدی‏نژاد، تذکراتی دادند که مهم‏ترین آن تذکر آقای توکلی بود.

روزهای سه‏شنبه و چهارشنبه نیز جلسه ادامه خواهد داشت…

بله، رأی‏گیری نیز روز چهارشنبه انجام خواهد شد.

Share/Save/Bookmark

در همین رابطه:
بررسی صلاحیت شش وزیر پیشنهادی
آغاز بررسی کابینه دهم در مجلس
دومین روز بررسی وزرای پیشنهادی احمدی‌نژاد

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)