تاریخ انتشار: ۳۱ شهریور ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

نگرانی جمهوری‌خواهان از مناظره پیلین و بایدن

نیک‌آهنگ کوثر

در هفته‌های جاری، تمام تلاش ستادهای مک‌کین و اوباما در تاثیرگذاری بیشتر در ایالت‌هایی است که رای‌دهنده‌های سنتی به دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات محسوب نمی‌شوند.

در سال ۲۰۰۰، پیروزی غیر‌منتظره و بعضاً مشکوک جورج بوش در ایالت فلوریدا، و موفقیت او در اوهایو در دومین دوره‌اش، سبب شد که دموکرات‌ها از ورود به کاخ سفید محروم شوند.

Download it Here!

از این هفته مناظره‌های تلویزیونی زنده میان رقبا آغاز می‌شود. اما نگرانی عمده جمهوری‌خواهان بابت مناظره سارا پیلین و جو بایدن است.

ستاد مک‌کین تلاش زیادی کرده است که قالب این مناظره به صورت پرسش و پاسخ‌های کوتاه باشد، چون در غیر این صورت، نامزد معاون اولی جمهوری‌خواهان در مقابل یک مناظره‌گر کهنه‌کار مثل بایدن کم خواهد آورد.

در روز چهارشنبه کمیسیون مستقل مناظره‌های ریاست‌جمهوری خواسته ستاد مک‌کین را رد کرد، چرا که اعضا کمیسیون خواستار ایجاد فضایی برای غیر‌قابل پیش‌بینی بودن مناظره و چالش نامزدها هستند.

ستاد مک‌کین مایل بود پرسش‌گر تنها از کاندیداها سوال کند و آن‌ها وقتی برای جدل با رقیب نداشته باشند. ولی در صبح شنبه یکی از اعضای کمیسیون خبر از تغییر فرمت مناظره داد که اندکی به سارا پیلین کمک خواهد کرد مدت زیادی مجبور به پاسخ به بایدن نباشد.


جمهوری‌خواهان نگران‌اند که پیلین در مقابل مناظره‌گر کهنه‌کاری مثل بایدن کم بیاورد (عکس: chicagotribune)

ستاد مک‌کین مایل نیست پیلین مجبور شود در مناظره از تجربه کم و سابقه کمترش در حوزه‌های بین‌المللی دفاع کند. مشاوران مک‌کین می‌خواهند پیلین بیشتر به معرفی و دفاع از مواضع نامزد ریاست جمهوری‌ بپردازد تا مواضع خودش.

تمرکز زیاد رسانه‌ها روی سوابق پیلین در آلاسکا که با ادعاهای او همخوانی نداشته باعث شده است در چند روز گذشته اثر نامزد جوان‌تر معاون اولی کم‌تر شود.

باید برای عده زیادی قرار گرفتن پیلین مقابل بایدن که شش دوره در سنا بوده و از مهم‌ترین متخصصین روابط خارجی سنا محسوب می‌شود، دیدنی باشد. انتظار می‌رود ده‌ها میلیون نفر شاهد این مناظره باشند.

اما اولین مناظره از سه مناظره تلویزیونی میان جان مک‌کین و اوباما این جمعه در می‌سی‌سی‌پی برگزار خواهد شد که نخستین تقابل جدی تلویزیونی این دو رقیب پیر و جوان است.

تجربه بیشتر جان‌ مک‌کین در مبارزات انتخاباتی می‌تواند به کمک او بیاید، اما تغییر وضعیت اقتصادی آمریکا در یک هفته گذشته ممکن است بحث را از موضوع‌های اصلی مناظره به مسایل روز بکشاند.

حملات گسترده جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها به هم در این هفته بیشتر روی بحران وال‌‌استریت و متهم کردن یکدیگر به تاثیر‌پذیری از افراد شاغل در بازار شکست‌خورده بورس بوده است.


اولین مناظره تلویزیونی میان مک‌کین و اوباما، نخستین تقابل جدی تلویزیونی این دو رقیب پیر و جوان است (عکس: chicagotribune)

اوباما این هفته بیشتر در فلوریدا خواهد بود و ای‌بی‌سی گزارش می‌دهد که تیم مشاوران‌اش او را برای مناظره در اوقات فراغت‌اش آماده خواهند کرد.

این روزها باراک اوباما تلاش می‌کند رای گروه بزرگی از یهودی‌های فلوریدا را به سوی خود بکشاند. این گروه طبیعتاً نگرانی‌های خود را نسبت به اسرائیل دارند و هنوز تاثیرات تبلیغات سال گذشته علیه نامزد دموکرات از میان نرفته است.

جمهوری‌خواهان تلاش کرده‌اند اوباما را فردی معرفی کنند که آمدن‌اش به نفع احمدی‌نژاد است و حاضر است بدون پیش‌شرط با رییس‌جمهور ایران دیدار کند.

در دو دوره گذشته، با آن‌که از نظر کارشناسان دموکرات‌ها برنده مناظره‌ها بوده‌اند، اما این جمهوری‌خواهان بودند که با جواب‌های ساده و عامه‌پسند نظر بخش عمده آمریکایی‌ها را که سطح سواد بالایی ندارند، جذب کردند.

نامزد دموکرات‌ها بر‌خلاف جان‌مک‌کین، معمولاً در شرایط سخت خونسردی‌اش را حفظ می‌کند. بعضی مایل‌اند در مبارزات جلوی دوربین، اوباما مک‌کین را عصبی کند تا نامزد پیر جمهوری‌خواهان که مسن‌ترین کاندیدای تاریخ آمریکا برای دور اول ریاست جمهوری محسوب می‌شود از کوره در برود.

درست بعد از اولین مناظره، مشاوران دو طرف کار تبلیغ و به قول معروف پیچاندن را آغاز خواهند کرد تا بتوانند بیشترین بهره را به نفع کاندیداها در بحث با رسانه‌ها ببرند.

آخرین نظرسنجی موسسه گالوپ نشان داد که جان مک‌کین باز هم از اوباما عقب افتاده و نامزد دموکرات‌ها پنج در‌صد از مک‌کین پیش است. ۵۰ درصد جمعیت آماری نظرسنجی اخیر گفته‌اند که به اوباما رای خواهند داد.


آخرین نظرسنجی موسسه گالوپ نشان داد، نامزد دموکرات‌ها پنج در‌صد از مک‌کین پیش است

کارشناسان گرچه نتوانسته‌اند از نظر علمی ثابت کنند افت مک‌کین کاملاً تحت تاثیر سقوط نسبی بازار بوده، اما شواهد نشان می‌دهد با نا‌امیدی بیشتر مردم به اقتصاد آمریکا، و عدم اعتماد مصرف‌کنندگان آمریکایی به وضع موجود اوباما بهره بیشتری برده است.

درحال حاضر ۸۵ در‌صد رای‌دهندگان معتقدند وضع اقتصادی آمریکا بدتر خواهد شد. حتی کاهش قیمت بنزین در آمریکا نتوانسته در مقابل بحران اقتصادی روزهای اخیر به امیدوار شدن مردم کمکی بکند.

اگر اوباما بتواند این روند را کماکان ادامه دهد، و به بالاتر از ۵۰ در‌صد برسد، کار ستاد مک‌کین برای پیش راندن نامزد جمهوری‌خواهان سخت‌تر خواهد شد و باز به سراغ تبلیقات منفی خواهند رفت. اما نکته جالب اینجاست که میزان هزینه‌ای که ستاد اوباما برای تخریب مک‌کین خرج کرده به مراتب بیشتر است.

اگر این حملات آتی بر‌اساس سخنان خود کاندیداها باشد، تاثیرگذارتر خواهد بود. به عنوان مثال جان مک‌کین پیشتر خواستار خصوصی‌سازی تامین اجتماعی بود، و امروز ادعای خلاف آن کرده است. مواضع دوگانه مک‌کین موضوع حملات اوباما و ستادش خواهد بود.

Share/Save/Bookmark

در همین رابطه
سقوط موسسات بزرگ و صعود باراک اوباما
وقتی وال‌ا‌ستریت موضوع اول انتخابات می‌شود
تاثیر بحران وال‌‌استریت بر رقابت اوباما - مک‌کین
ماتیک بر لبان خوک و دروغ‌های انتخاباتی
پیلین: من با خدا ارتباط دارم
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

vote Nader or vote Green Party, forget about the childish DemRep games!Z

-- بدون نام ، Sep 21, 2008

به نظرم با توجه به نشست وزراز خارجه سابق امریکا در دانشگاه جورج تاون در هفته قبل و تاکید همه آنها - از جمله کیسینجر و پاول - بر لزوم گفتگو با ایرن، موضع اوباما در بحث با مککین درباره ایران تقویت شده. ولی متاسفانه نه اقتصاد نابسامان و نه سیاست خارجه امریکا اون نقشی رو بازی نمی کنن که مسئله نژادی و مسایل ارزشی مثل سقط جنین و ازدواج هم حنس خواهان بازی می کنند. کسایی که از سارا پالین خوششون می آد دنبال چیز دیگری هستن.

-- محمد ، Sep 22, 2008

too ham shody ahmaynejad ke mikhahad monazereh konad?

-- بدون نام ، Sep 22, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)