تاریخ انتشار: ۷ شهریور ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

بیل کلینتون: اوباما آماده رهبری آمریکاست

امید معماریان

برای دموکرات‌ها شبی بهتر از این نمی‌شد تصور کرد. زمانی که بیل کلینتون در سخنرانی شب سومش در گردهمایی ملی دموکرات‌ها درشهر دنور، علاوه بر ستایش باراک اوباما و حمله به جمهوری‌خواهان، ‌اولین کاندیدای سیاه‌پوست ریاست جمهوری آمریکا را آماده برای ورود به کاخ سفید خواند تا به داستان اختلاف کلینتون‌ها و اوباما پایان دهد.

کلینتون که بیشتر درآمد سال‌های پس از ریاست جمهوری خود را از راه سخنرانی‌های بی‌شمارش در کشورهای مختلف جهان و هم‌چنین آمریکا به دست آورده است، سخنرانی حرفه‌ایی به شمار می‌رود.

مردم همواره از سخنرانی‌های او به وجد می‌آیند، مشکلات خود را در آینه سخنان او می‌بینند و بیش از هرچیز به او احترام می‌گذارند.

با این وجود، به گفته برخی تحلیلگران سخنرانی چهار شنبه شب او در شب سوم گردهمایی، ‌یکی از قوی‌ترین و تاثیرگذارترین سخنرانی‌هایش از زمان ترک کاخ سفید درسال ۲۰۰۰ به شمار می‌رفت.

دموکرات‌ها که دو شب اول، کمتر جمهوری‌خواهان و به خصوص دوقلوی بوش- مک‌کین را مورد حملات خود قرار دادند، شب سوم گردهمایی دموکرات‌ها را به دو موضوع ستایش از اوباما و ویژگی‌های برجسته رهبری او و نیز نشان دادن تفاوت‌های وی با مک‌کین اختصاص دادند.

کلینتون در آغاز سخنرانی‌اش، با استقبال بی‌حد و حصر هزاران شرکت‌کننده در گردهمایی مواجه شد، به نحوی که بارها تلاش او برای آغاز سخنرانی بی‌نتیجه ماند.


سخنرانی بیل کلینتون به نفع اوباما، با استقبال روبه‌رو شد

او که شهرتش به عنوان یکی از موفق‌ترین رییس‌جمهورهای آمریکا طی دهه‌های اخیر در حوزه اقتصادی، طی چند ماه انتخابات مقدماتی و با نقد بی‌رحمانه‌ای که کمپ‌های مختلف و ازجمله کمپین اوباما برعلیه او انجام دادند صدمه زیادی دیده بود، سخنان خود را چنین آغاز کرد:

«اول من این‌جا هستم تا از باراک اوباما حمایت کنم. دوم این‌که این‌جا هستم تا جمعیت را برای سخنرانی جو بایدن گرم کنم.»

برای مردم آمریکا که هم اکنون بیشترین نرخ بیکاری و کسری بودجه را طی دو دهه اخیر تجربه می‌کنند، سخنان کلینتون که طی هشت سال، آمریکا را دارای کمترین کسر بودجه کرد، شوق‌انگیز بود.

کلینتون با اشاره به تهدیداتی که علیه آمریکا وجود دارد، از جمله مشکلات در عرصه بین‌المللی، فقر، بیکاری، ‌مشکل غذا، انرژی و موقعیت آمریکا در جهان که به گفته او به دلیل تک‌جانبه‌گرایی به خطر افتاده است، اضافه کرد که وظیفه رییس جمهوری آینده، بازسازی رویای آمریکایی و موقعیت آمریکا درجهان است.

او در مورد اوباما با اشاره به نحوه و گذشته زندگی‌اش، تصریح کرد که وی کنجکاوی و هوش چنین کاری را دارد و بهترین شخص برای رهبری آمریکاست: «باراک اوباما آماده رهبری است. او آماده است که رییس‌جمهوری امریکا بشود. به عنوان رییس جمهوری او آمریکایی با دشمنان کمتر خواهد ساخت.»

هیلاری و بیل کلینتون در اثنای انتخابات مقدماتی موردی را علیه اوباما مطرح می‌کردند که هم اکنون شاه بیت کمپین مک‌کین علیه اولین کاندیدای سیاه پوست تاریخ آمریکاست و آن اینکه اوباما برای حضور درکاخ سفید آماده نیست.


بایدن در ستایش باراک اوباما سخنرانی کرد

با توجه به این‌که یکی از مواردی که جمهوری‌خواهان همواره اوباما را مورد حمله قرار می‌دهند، بی تجربگی او در عرصه سیاست خارجی است؛ کلینتون گفت: «اوباما دیپلماسی را به عنوان اولین گزینه و نیروی نظامی را به عنوان آخرین گزینه محفوظ خواهد کرد.»

او گفت ۱۶ سال قبل وقتی می‌خواست برای ریاست‌جمهوری کاندیدا شود، جمهوری‌خواهان می‌گفتند که جوان و بی‌تجربه است و سپس رو به حاضرین کرد و گفت آیا برای شما این سخن آشنا نیست؟ و افزود که در ۱۹۹۲ این حربه جمهوری‌خواهان جواب نداد، برای آن‌که مردم آمریکا در جهت درست تاریخ قرار داشتند‌ و امسال هم جواب نخواهد داد؛ برای این‌که بار دیگر جانب درست تاریخ هستند.

با این‌که بیل کلینتون همواره از افرادی مبرزی برای تهیه سخنرانی‌های خود استفاده می‌کند، اما او هم از جمله افرادی است که در موقعیت‌های خاص خودش سخنرانی‌هایش را می‌نویسد. چهارشنبه از جمله مواردی بود که او این سخنرانی را به صورت شخصی تهیه کرد.

اوباما که هشت سال پیش در چنین روزهایی، حتی یک بلیت افتخاری از حزب دموکرات دریافت نکرده بود که در گردهمایی حضور پیدا کند، چهار سال بعد از آن، وقتی جان کری برای کمپین خود به شیکاگو رفت، او را آن‌چنان تحت تأثیر قرارداد که وقتی برای روز سه‌شنبه به دنبال سخنران در گردهمایی دموکرات‌ها بودند، کری بی‌درنگ نام وی را مطرح کرد.

بدین ترتیب اوباما چهار سال قبل در گردهمایی دموکرات‌ها به سخنرانی پرداخت. خودش در مصاحبه‌ای به خبرنگار نیویورک تایمز گفت که وقتی وارد سالن شد، بسیاری حتی نمی‌دانستند اوباما به چه معنی است. اما بعد از سخنرانی بود که خبرنگاران او را رها نکردند.

چنین سرعتی در بالا رفتن پله‌های ترقی در احزاب سیاسی آمریکا، هم‌چون داستان زندگی اوباما، بی‌نظیر است.


اوباما در آخر سخترانی بایدن، به روی صحنه رفت

پس از سخنرانی اوباما، جوزف بایدن به سخنرانی پرداخت که آمیزه‌ای از ستایش اوباما، شرح داستان زندگی‌اش و حمله به جمهوری‌خواهان بود.

دلاور، ایالتی که جو بایدن برای نزدیک به سه دهه سناتور آن بوده است، یکی از ایالت‌های قرمز آمریکا به شمار می‌رود که همواره ‌رأی‌اش نصیب جمهوری‌خواهان شده است.

معمولاً دموکرات‌ها این ایالت را به جمهوری‌خواهان می‌بازند. اما استراتژی دموکرات‌ها این است که بتوانند رأی این ایالت و نیز ایالت پنسیلوینیا را که زادگاه جو بایدن است، به دست بیاورند.

پیش از این بیل کلینتون و جیمی کارتر توانسته بودند رأی دلاور‌ را به دست بیاورند. بنابراین حضور بایدن که از این ایالت، به اوباما کمک خواهد کرد که بتواند در ایالت‌هایی که احتمال برد جمهوری‌خواهان بیشتر بوده، موفق باشد.

اوباما در آخر سخنرانی جو بایدن روی صحنه حضور یافت. حضوری که غیرمنتظره بود. اهمیت انتخاب جو بایدن برمی‌گردد به این‌که در میان رسانه‌های آمریکایی شناخته شده و مورد احترام است. او فروتن است و بسیار رابطه خوبی با خبرنگاران دارد.

به علاوه در حالی که اوباما در ایالت پنسیلوانیا به سختی از هیلاری کلینتون شکست خورد، او می‌تواند کمک بسیاری کند. جو بایدن ریشه ایرلندی دارد، کاتولیک است و نژاد سفید. این سه عنصر در بسیاری از ایالت‌ها برای بلیت اوباما - بایدن می‌توانند خیلی تاثیرگذار باشد.

ازجمله سخنرانان شب گذشته، جان کری کاندیدای دوره قبل دموکرات‌ها بود که حملاتش به جمهوری‌خواهان بی‌امان بود. او با اشاره به تصمیم دستگاه بوش برای گفت و گو با ایران و تدوین یک جدول زمان‌بندی شده برای خرو‌ج از عراق که هر دو از پیشنهادات اوباما در عرصه سیاست خارجی بود که با مخالفت جدی جمهوری‌خواهان مواجه شده بود - اما در حال حاضر توسط دولت بوش در دستور کار قرار گرفته - گفت که اوباما درست می‌گفت و جورج بوش و جان مک‌کین اشتباه می‌کردند.


جان کری، به شدت به جمهوری‌خواهان حمله کرد

او هم‌چنین با مورد حمله قرار دادن جمهوری‌خواهان گفت کسی نمی‌تواند به وطن‌پرستی اوباما خللی وارد کند و جمهوری‌خواهان در مرتبه‌ای نیستند که بخواهند بگویند چه کسی وطن‌پرست است و چه کسی نیست!

پس از سه روز همایش دموکرات‌ها می توان گفت که دموکرات‌ها تلاش می‌کنند که انتخابات ماه نوامبر به جای آن‌که رفراندومی برای باراک اوباما باشد، رفراندومی برای انتخاب کردن یا نکردن بوش - مک‌کین باشد.

امروز روز طلایی گردهمایی دموکرات‌ها خواهد بود. گردهمایی که اوباما ‌و ال گور در یک استادیوم ۷۰ هزار نفری سخن خواهند گفت. انتظار می‌رود در این سخنرانی، بیشتر اوباما درباره امیدها و توانایی خود و تیمش برای هدایت آمریکا سخن بگوید تا حمله به جمهوری‌خواهان.

با این وجود به نظر می‌رسد این نقش برای ال گور در نظر گرفته شده که در انتقاد از جمهوری‌خواهان ید طولایی دارد.

به نظر می‌رسد دموکرات‌ها تا حد زیادی در به دست آوردن اتحادی که پیش از برگزاری گردهمایی دور از ذهن به نظر می‌رسید، موفق بوده‌اند. این اتحاد می‌تواند با یک سخنرانی جادویی توسط باراک اوباما به حداکثر خود برسد.

Share/Save/Bookmark

در همین زمینه:
سخنان دوپهلوی هیلاری کلینتون درباره‌ی اوباما
وقتی هیلاری کلینتون به باراک اوباما افتخار می‌کند
تلاش برای وحدت در گردهمایی ملی دموکرات‌ها
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)