تاریخ انتشار: ۶ شهریور ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
روز دوم گردهمایی ملی دموکرات‌های آمریکا - پیام اتحاد:

وقتی هیلاری کلینتون به باراک اوباما افتخار می‌کند

امید معماریان

سخنرانی کلیدی هیلاری کلینتون در روز دوم گردهمایی ملی دموکرات‌ها که تا روز پنج‌شنبه ادامه خواهد داشت و برای اتحاد دموکرات‌ها کلیدی به شمار می‌رفت، قدرتمند بود.


تحلیل‌گرانی که طی روزهای گذشته تلاش می‌کردند این گزینه را تقویت کنند که هنوز میان او و اوباما شکراب است و ممکن است او سنگ تمام نگذارد، در انتهای این سخنرانی ۲۶ دقیقه‌ای، دست‌هایشان را به علامت تسلیم بالا بردند.

او به جای یک سخنرانی احساساتی، دلایل خود را از این‌که چرا باید دموکرات‌ها اوباما را انتخاب کنند، بیان کرد و گفت که مک‌کین به مانند جورج بوش خواهد بود.

سخنرانی کلینتون، اشک هودارانش را روی گونه‌هایشان آورد و چشم‌های بیل کلینتون را را خیس کرد. هوادارانی که پس از انتخاب جو بایدن بیشتر احساس تحقیر و نادیده گرفته شدن می‌کردند.

تقرییاً ۳۷ درصد دموکرات‌ها بعد از انتخاب جو بایدن گفتند که خوب بود اوباما، هیلاری کلینتون را انتخاب می‌کرد. بنابراین رفتن ج وبایدن روی بلیت رییس‌جمهوری، بسیاری از طرفداران کلینتون را خشمگین کرده بود.


بسیاری معقتدند که اوباما پس از انتخاب شدن، استراتژی مناسبی برای نزدیکی به طرفداران کلینتون در پیش نگرفت. اوباما حتی چندان از مشاوره آن‌ها هم استفاده نکرد. موضوعی که باعث شده بود گمانه‌زنی‌های مختلف و بعضاً متناقضی در خصوص سخنرانی کلینتون شکل بگیرد.

پیش از سخنرانی هیلاری کلینتون اعلام شد که اعضای کمپین اوباما سخنرانی را دیده - یا درجریان محورهای عمده آن قرار گرفته‌اند - و نسبت به محتوای آن ابراز خشنودی کرده‌اند.

اگر چه کلینتون در سخنرانی‌اش اشاره‌ای نکرد به این‌که اوباما آماده رهبری آمریکاست - نکته‌ای که درانتخابات مقدماتی خودش آن را نقد کرده بود - اما گفت که آینده نسل آینده به نوعی به انتخاب اوباما گره خورده است.

او با اشاره به میشل اوباما و سخنرانی او در شب اول گردهمایی دموکرات‌ها، او را بانوی نخست شایسته‌ای برای آمریکا خطاب کرد و گفت به حمایت از باراک اوباما افتخار می‌کند و به تصریح که هیچ راهی وجود ندارد که دموکرات‌ها - منظور طرفداران دوآتشه‌اش - بخواهند مک‌کین را انتخاب کنند.


اوباما که در شهر دیگری در یک میهمانی به تماشای سخنرای وی نشسته بود، بعد از اتمام آن با هیلاری کلینتون تماس گرفت و به قدردانی از وی پرداخت.

اوباما به کلینتون گفت به خصوص از این جمله - تحت‌اللفظی آن را می‌توان این طور گفت - که «به هیچ وجه و طریقی مک‌کین گزینه انتخابات ریاست جمهوری نیست» را خیلی پسندیده است.

یکی از نکاتی که در سخنرانی کلینتون برجسته بود، موضوع حقوق زنان در آمریکا بود. موضوعی که برای بسیاری از طرفداران فمینیست دوآتشه وی از اهمیت بسیاری برخوردار است.

او با اشاره به نظرات جان مک‌کین در خصوص حقوق زنان گفت که آن‌چه زنان به دنبال آن هستند، با انتخاب اوباما قابل پیگیری خواهد بود.

جو بایدن کارنامه درخشانی در دفاع از لوایح مربوط به حقوق زنان دارد و اوباما هم همواره توجه خاصی به این موضوع داشته که می‌تواند طی دو ماه آینده در جلب رأی زنان عاملی مؤثر به حساب بیاید.

هیلاری در سخنرانی خود ریاست جمهوری جان مک‌کین را ادامه جورج بوش خواند و به صراحت گفت کاندیدای او باراک اوباما است.


او که در شصتمین سالگرد روزی که زنان آمریکایی توانایی آن را پیدا کردند رأی بدهند سخن می‌گفت، با شرح مشکلاتی که آمریکا با آن‌ها مواجه است - از خدمات درمانی تا انرژی و بحران‌های جهانی تا وضعیت زنان در آمریکا - تصریح کرد با حضور اوباما در کاخ سفید، این مسایل قابل حل شدن است تا مک‌کین.

کلینتون خطاب به طرفدارانش گفت که آیا شما در این مبارزه به خاطر من حاضر بوده‌اید یا به خاطر مسایلی که با آن‌ها مواجه هستیم؟ و سپس تأکید کرد که هوادارانش به باراک اوباما رأی بدهند.

پیش از سخنرانی هیلاری کلینتون، اد رندل فرماندار پنسیلوانیا و یکی از طرفداران سرسخت سناتور نیویورک، در روز دوم گردهمایی ملی دموکرات‌ها کاری را بسیاری در روز اول انتظارش را داشتند، انجام داد.

بخش عمده‌ای از سخنرانی وی به حمله به جان مک‌کین اختصاص داشت و این‌که ۹۰ درصد رأی او طی سال‌های گذشته در سنای آمریکا به سیاست‌های دولت بوش بوده است. سخنرانان دیگر روز دوم گردهمایی دموکرات‌ها هم حمله‌های مشابهی به مک‌کین کردند.

هم‌اکنون مشخص شده است که تم اصلی حملات جمهوری‌خواهان به اوباما، حول محور کاراکتر او و نیز بی‌تجربگی وی در خصوص حل مسایل اصلی آمریکا - اقتصاد و امنیت ملی- است و محور اصلی کمپین دموکرات‌ها روی این موضوع است که اگر مک‌کین انتخاب شود، به منزله دوره دیگری هم‌چون هشت سال جورج بوش خواهد بود.

بنابراین دو طرف روی ترساندن مردم از کاندیدای دیگری حساب می‌کنند.


شاید دیشب نگرانی اوباما بیشتر از هر کس دیگری بود. اوباما به خوبی می‌داند که در دو ماه باقی‌مانده، باید هر چه در توان دارد، انجام دهد تا اولا بیل و هیلاری کلینتون را به نوعی همراه خود کند و دوم این‌که از این دو سرمایه حزب دموکرات برای تبلیغات در شهرهایی که او مزیت چندانی ندارد - از جمله ایالت‌های جنوبی آمریکا - به نحو احسن استفاده کند.

بیل کلینتون نفوذ زیادی در طبقه متوسط آمریکا دارد که سال‌های طلایی اقتصاد دهه 90 را به یاد می‌آورند و طی سال‌های دولت بوش از وضعیت نابسامان اقتصادی صدمه دیده‌اند.

به همین جهت هنوز سخنرانی هیلاری تمام نشده بود که سؤال بعدی مطرح شد که آیا بیل کلینتون هم روز چهارشنبه در سخنرانی خود به همان راهی خواهد رفت که همسرش انتخاب کرد؟

درست چند ساعت پیش از سخنرانی هیلاری کلینتون این شایعه در شبکه‌های تلویزیونی مطرح شد که مارک پن، استراتژیست اصلی کمپین هیلاری کلینتون در طراحی سخنرانی بیل کلینتون نقش دارد.

مارک پن همان کسی است که مهم‌ترین نقش را در طراحی یک کمپین بسیار منفی علیه اوباما به عهده داشت. یک لابییست حرفه‌ای که وقتی معلوم شد برای دولت کلمبیا در واشینگتن لابی می‌کند، مجبور شد از کمپین کلینتون استعفا دهد.

اما این احتمال بسیار اندک است. کلینتون که پیش از انتخابات مقدماتی و رقابت میان همسرش و باراک اوباما یکی از محبوب‌ترین افراد حزب آمریکا و حتی عرصه سیاسی آمریکا به شمار می‌رفت، در جریان این روند به دلیل برخی اظهار نظرها واکنش‌های منفی را برانگیخت. به نحوی که گفته می‌شد حضور وی به کمپین همسرش صدمه زده است.


نکته دیگر آن‌که به دلیل حضور وی و اظهاراتش، بسیاری از دستاوردهای دو دولت وی در دهه 90 به صورت جدی به چالش کشیده شد. بنابراین سخنرانی روز چهارشنبه او دو محور عمده خواهد داشت. یکی زنده کردن میراث خود به عنوان یکی از محبوب‌ترین رؤسای جمهوری دهه‌های اخیر آمریکا و دیگر حمایت از باراک اوباما که خواست حزب دموکرات است.

اهمیت کلینتون‌ها از این جهت مهم است که بدانیم از 10 انتخابات اخیر ریاست جمهوری آمریکا، دموکرات‌ها تنها سه مرتبه به کاخ سفید راه پیدا کرده‌اند وهر سه نفر - دو بار بیل کلینتون و یک بار جیمی کارتر - کاندیدای سفید ایالت‌های جنوبی آمده بود.

در مورد اوباما بسیاری می‌گویند انتخابش به عنوان کاندیدا قمار حزب دموکرات بود. برای این‌که او نه سفید است و نه ازایالت‌های جنوبی می‌آید و با توجه به سیستم انتخاباتی آمریکا، عملاً شانس او بسیار کم خواهد بود.

به علاوه این‌که بر خلاف انتظارات که گمان می‌رفت در نظرسنجی‌ها فاصله اوباما ومک‌کین بین پنج تا ۱۰ درصد باشد، اما هم‌اکنون این و کاندیدا به صورت شانه به شانه به پیش می‌روند. بنابراین کلینتون‌ها می‌توانند به صورت مؤثری زیر شانه‌های اوباما را بگیرند.

مکانیسم انتخاب کاندیداها در آمریکا مانند بسیاری دیگر کشورهاست. از این جهت که اگرچه ارایه برنامه‌های بسیار ریز و حتی قابل فهم مهم است، اما مردم به صورت عمومی به کاراکتر کاندیداها رأی می‌دهند.

برای مثال جان کری، کاندیدای دموکرات‌ها در انتخابات سال ۲۰۰۴ در 10 موضوع اصلی که در انتخابات مطرح بود، هفت به سه از نظر مردم از جورج بوش قوی‌تر بود. اما در مجموع این جورج بوش بود که تصویر یک رییس‌جمهور قوی و مقتدر را از خود ارایه می‌کرد که هم سفید بود، هم این‌که مانند اوباما شعارش اتحاد بین احزاب مختلف برای با تهدیدات علیه کشور بود.


به همین جهت برای کسانی که در تعجب هستند چرا مردم آمریکا به بوش رأی دادند - علی‌رغم همه حاشیه‌هایی که در سال ۲۰۰۰ داشت - شاید این نکته جالب باشد که دینامیک انتخابات برای کاندیداها تا حد زیادی تابع این متغیر است که طرف رفتار یک رییس‌جمهوری را از خود بروز بدهد.

مردی قدرتمند که می‌تواند از آمریکا دفاع کند؛ اتحاد ایجاد کند؛ با مردم عادی بتواند نشست و برخاست کند و با زبان آن‌ها صحبت کنند و در عرصه ملی، چهره‌ای شناخته شده باشد.

با توجه به بزرگی کشور آمریکا، که هر ایالتی برای خود قوانین، آداب و رسوم و فرهنگ خاص خود را دارد، اهمیت این‌که یک فرد درعرصه ملی شناخته شده باشد، خود را بیشتر نشان می‌دهد. مشکلی که اوباما از آن در بسیاری از ایالت‌ها رنج می‌برد.

شهرهای زیادی در آمریکا وجود دارند که مردم حتی نمی‌توانند اسم اوباما را تلفظ کنند و طبق بسیاری از نظرسنجی‌ها بین ۱۰ تا ۱۵ درصد مردم هنوز فکر می‌کنند اوباما مسلمان است. موضوعی که - در آمریکا - به صورت یک انگ و وصله ترسناک می‌تواند صدمه زیادی به یک کاندیدا بزند.

از سوی دیگر، با این‌که دیک چنی یکی از نامحبوب‌ترین معاونین ریاست جمهوری در طی دهه‌های اخیر به شمار می‌رود، تا روز دوم همایش هیچ سخنی از وی به میان نیامد. حتی با آن‌که رندل سیاست‌های حوزه انرژی مک‌کین را مورد انتقاد قرار داد، سخنی از دیک چنی نگفت. معاونی که ارتباطش با کشور‌های نفت‌خیز و به خصوص عربستان و نیز منافعی که از این ارتباط می‌برد، همواره نقل محافل است.

امروز - چهارشنبه - بیل کلینتون و جو بایدن در گردهمایی ملی دموکرات‌ها سخنرانی خواهند کرد و همه به انتظار خواهند نشست تا روز پنچ‌شنبه که باراک اوباما سخنرانی تاریخی خود را انجام دهد. سخنرانی که می‌تواند اتحاد در حزب دموکرات را تقویت کند و ماراتن دو ماه آینده تا نوامبر را کلید بزند.

هفته آینده گردهمایی جمهوری‌خواهان خواهد بود. گردهمایی که به اعتقاد بسیاری با حملات بی‌رحمانه جمهوری‌خواهان علیه دموکرات‌ها همراه خواهد بود. جمهوری‌خواهانی که به استفاده از منفی‌ترین و بی‌رحمانه‌ترین تاکتیک‌ها شهرت دارند.

Share/Save/Bookmark

در همین زمینه:
تلاش برای وحدت در گردهمایی ملی دموکرات‌ها
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

در گزارشتان به این نکته اشاره نکردید که خانم کلینتون در کنار دفاع از حقوق زنان، از حقوق همجنسگرایان نیز دفاع کرد.

-- مریم ، Aug 27, 2008

If instead of Obama against Hilary Clinton ,were a white person (woman or man) Hilary Clinton could win. The U.S.A. is a religious country,the most American think that a woman has not power to direct and lead America because in bible is written the women must obey all time from men. A yellow dog is brother of Shakal. All power is in hand of F.B.I. Obama or any other person is nobody

-- Kudos Talash ، Aug 28, 2008

اگر چهار سال پیش از هر کسی می پرسیدند رئیس جمهور بعدی آمریکا چه کسی خواهد بود کمتر کسی هیلاری را نام نمی برد . اما در این چهار سال اتفاقات و حوادث آنچنان به سرعت پیش رفت که حتی کمپین هیلاری شعارش را از اوباما با تغییراتی عاریه گرفت . و تغییر بر اساس تجربه را بیان داشت . اما اقتصاد و فرهنگ در آمریکا بیش از تغییراتی را می طلبد که هیلاری در نظر داشت . اگر بحران دهه ی 1970 با آمدن جیمی کارتر و ایجاد تغییرات گسترده انجامید که بیش از یک دهه جمهوری خواهان را با تئوری تاچر - ریگان بر کاخ سفید حاکم کرد بحران پس از 2006 نیز نیاز به فردی دارد که قدرت تغییرات اساسی را داشته باشد حتی کمترین محافظه کاری به خواست جامعه ی آمریکا لطمه خواهد زد . مقاومت محافظه کاران جهت این تغییرات غیر منتظره نیست با حد اکثر قدرت در مقابل تغییرات خواهد ایستاد دیگر لشکر کشی پاسخ به معضلات پیش روی اقتصاد آسیب دیده ی آمریکا نخواهد بود مردم آمریکا قدرت خریدشان کاهش یافته است به همین دلیل است که طرفداران کارتلها و تراستهای نظامی - نفتی نمی توانند این آسیبها را ترمیم کنند و اگر کاخ سفید را بدست گیرند بر عمق آن خواهند افزود . دموکراتها که ارامش را بر دنیا حاکم میکنند تراستها و کارتلهای نظامی - نفتی را مهار خواهند کرد که این اولین اقدام موثر آنان خواهد بود . هیلاری نیز در صورت شکست اوباما خود را آماده می کند برای دور بعدی و به همین دلیل است که نمی تواند اوباما را صد در صد تایید نماید و خود را در شکست احتمالی اش شریک شود به نظر می رسد هیلاری با ذکاوت مسئله را بیان کرده است . اما مک کین سعی میکند بر موج اقدامات فوری اقتصادی تکیه کند تا اقشار عقب مانده را همراه خود سازد . حتی نیم نگاهی به اتحادیه ها و سندیکاهای کارگری هم خواهد داشت او از افکار عقب مانده ی مسیحی را نیز نادیده نخواهد گرفت مک کین با حمایت از تراستهای نظامی - نفتی امنیت برای آمریکا را با غرور ملی آمریکائیها گره خواهد زد . به همین دلیل انتخابات آتی مانند چند دوره ی قبلی به شدت شانه به شانه خواهد بود مگر آنکه دولت بوش در این دو ماه اشتباهی اساسی نماید تا معادله و کفه ی ترازو را به نفع حریف کند . در این چند سال تفرقه در آمریکا و تقسیم شدن مردم امریکا به دو قطب به شدت رخ داده است و این انتخابات بسیار متفاوت تر از دیگر انتخابات خواهد بود .

-- فرهاد- فریاد ، Aug 29, 2008

Mr.Ferhad Feryad ,it is not necessary to respond all of your commentary,but your allegation about it, that people of USA devided in tow parts is complete baseless. U.S.A. people are ... because they do not think about policy. In USA are just two parties that they change the government between each other after 4 or 8 years,both parties belongs to F.B.I. This election is like other election, please read my comment of 28 August 2008 careful

-- Kudos Talash ، Sep 2, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)