تاریخ انتشار: ۵ شهریور ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

تلاش برای وحدت در گردهمایی ملی دموکرات‌ها

امید معماریان

برخلاف انتظار، گردهمایی دموکرات‌ها در سالن پپسی شهردنور ایالت کلرادو، تبدیل به محلی برای حمله به کاندیدای جمهوری‌خواه نشد. حداقل روز اول گردهمایی با کم‌ترین حمله به جان مک کین و جمهوری‌خواهان پیش رفت.

قرار است در چهل و پنجمین گردهمایی ملی دموکرات‌ها، باراک اوباما به صورت رسمی به عنوان کاندیدای دموکرات‌ها انتخاب شود.


گردهمایی دموکرات‌ها/ عکس‌ها از سایت Dncc

با این وجود، نکته کلیدی آن است که در حال حاضر مشکل اوباما بیشتر از جمهوری‌خواهان، طرفداران دو آتشه هیلاری کلینتون هستند که قرار نیست به او رای بدهند.

درحالی که بعد از انتخاب اوباما در ماه ژوپن، تنها ۱۶ درصد از آن‌ها گفته بودند که به جان مک‌کین رای می‌دهند، روز قبل از گردهمایی دموکرات‌ها، این عدد به بیش از ۲۵ درصد رسید.

بازمعرفی کردن و نشان دادن ویژگی‌های خانوادگی اوباما و گذشته و مسیری که در زندگی طی کرده‌ نیز، تفاوتی که با جان مک‌کین دارد، و‌ به دست آوردن اتحاد در میان دموکرات‌ها؛ سه هدف در جریان چهار روز گردهمایی ملی دموکرات‌ها خواهد بود که به صورت هماهنگ در مجموعه سخنرانی‌ها گنجانیده شده است.

این سه موضوع، سه محور اساسی است که هم اکنون دموکرات‌ها با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. اول آن‌که یکی از مسایل اصلی اوباما، تازه بودن او درعرصه سیاست است و این حقیقت که مردم او را نمی‌شناسند، به خصوص درعرصه ملی.


اوباما با انتخاب بایدن به سمت معاون اولی، سعی کرد ضعف خود در سیاست خارجی را جبران کند

دوم آن‌که استراتژی پیروزی عملاً متمرکزشده روی این موضوع که مک‌کین ادامه جورج بوش خواهد بود. تا مک‌کین به رییس جمهور نامحبوبی گره بخورد که سیاست‌هایش وضعیت نامطلوبی را به لحاظ اقتصادی برای طیف‌های مختلف مردم به همراه آورده است.

نکته آخر ترمیم زخم‌هایی که از انتخابات مقدماتی بین هیلاری کلینتون و اوباما شکل گرفته و باعث شده برخی از هواداران دو آتشه کلینتون، هم‌چنان با بدبینی به انتخاب اوباما نگاه کنند.

یکی از مساپلی که در خصوص اوباما وجود دارد این است که بتواند خود را به عنوان کسی که می‌تواند راهی کاخ سفید شود، معرفی کند.

بسیاری اوباما را با توجه به زندگی‌اش از هاوایی گرفته تا اندونزی و اسمی که دارد و شایعاتی که درمورد مذهبش وجود دارد، می‌شناسند و به قولی برای خیلی‌ها او آن‌چنان هم آمریکایی محسوب نمی‌شود.

بنابراین یکی از تاکیداتی که در گردهمایی دموکرات‌ها وجود دارد، ‌ارایه تصویری از یک رییس‌جمهوری قوی از اوباما است. مردی که ‌کاراکتر قدرتمندی دارد و می‌تواند درکاخ سفید تصمیمات بزرگی بگیرد.

به اعتقاد تحلیل‌گران، اوباما به جای آن‌که بخواهد روی ارزش‌های شخصی خود تاکید کند، و یا حتی بخواهد در مورد جزییات برنامه مالیات و یا بهداشت و درمانش سخن بگوید، باید بیشترین توجهش را به سمت این موضوع جمع کند که انتخابات ماه نوامبر، به صورت کلی انتخاب بین چهار سال دیگر با جورج بوش و یا غیر آن است.


تد کندی می‌تواند برگ برنده اوباما برای جلب آرای هیلاری کلینتون باشد

بنابراین نه تنها در تبلیغات انتخاباتی، بلکه در مجموعه سخنرانی‌ها این موضوع که انتخاب مک‌کین به معنی چهار سال دیگر جورج بوش است، نکته‌ای کلیدی به شمار خواهد رفت. موضوعی که می‌تواند طرفداران هیلاری کلینتون را برای رفتن به سمت اوباما تشویق کند.

علاوه بر هوارد دین و نانسی پلوسی، دو سخنران عمده روز اول، تد کندی و میشل اوباما بودند. تد کندی که دو ماه قبل در بیمارستان بستری شد و با تومور مغزی دست وپنجه نرم می‌کند، شیرسنا نامیده می‌شود؛ از محبوب‌ترین سیاستمداران در آمریکا به شمار می‌رود که مورد احترام زیاد دموکرات‌ها وجمهوری‌خواهان است.

حضور تد کندی، و برادرزاده‌اش کرولاین کندی، دختر جان. اف. کندی رییس جمهوری فقید آمریکا که مسوول تیم انتخاب معاون رییس‌جمهوری بود، به شدت فضای گردهمایی را احساساتی کرد، به‌گونه‌ای که می‌شد اشک‌های زیادی را روی گونه شرکت‌کنندگان دید.

تا روز پیش از گردهمایی دموکرات‌ها، اصلاً معلوم نبود که تد کندی بتواند‌ در اجتماع هواداران حاضر شود. حمایت کندی از اوباما در وضعیت شکراب برخی هواداران کلینتون نیز خیلی برای کمپین اوباما حیاتی به شمار می‌رود. چون تدکندی ممکن است برای بسیاری از آن‌ها به همان اندازه محبوب باشد که هیلاری کلینتون.


لوگوی گردهمایی دموکرات‌ها

سخنرانی میشل اوباما به عنوان همسر اولین کاندیدای سیاه‌پوست آمریکایی، در نوع خودش تاریخی به حساب می‌آمد. میشل اوباما، تم اصلی سخنرانی خودش را به نحوی انتخاب کرده بود که بر دو تصویر کاریکاتوری که از وی در رسانه‌ها به وجود آمده‌، خط بطلان بکشد.

اول آن‌که گفت چقدر وطن‌پرست است و این را در تک تک جملاتش می‌شود احساس کرد تا خاطره جمله‌ای را که ماه‌ها قبل گفته بود، از اذهان پاک کند. زمانی که گفت با کاندید شدن همسرش برای اولین بار به آمریکایی بودن خودش افتخار می‌کند، سخنی که واکنش منفی زیادی ایجاد کرد.

دیگر این‌که تلاش کرد تصویر انسانی- خانوادگی وصمیمی از همسر و دو فرزندش ارایه دهد و این موضوع را که در رسانه‌های محافظه‌کار به آن دامن زده می‌شود، تضعیف کند که از طبقه نخبه نیستند، بلکه جز‌و بقیه مردم هستند. او تلاش کرد تصویری از اوباما ارایه کند که به عنوان یک پدر، همسر و رییس جمهور، بی‌نظیر خواهد بود.

اما به گفته کارشناسان، سخنان میشل اوباما بیشتر از هر چیز تصویری از یک خانواده دوست داشتنی را نشان می‌داد. تصویری از خانواده رییس‌جمهوری که مردم دوست خواهند داشت چهار سال آن‌ها را در تلویزیون ببینند و بالا و پایین زندگی شان را دنبال کنند.

میشل اوباما طی ماه‌های گذشته انتقادات بسیار زیادی را تحمل کرده است. او توسط رسانه‌های جمهوری‌خواه به عنون یک همسر سیاه عصبانی که نمی‌داند چگونه کمک همسرش باشد، معرفی شده بود.


میشل، همسر باراک اوباما

اگر چه بعد از سخنرانی‌اش جمهوری‌خواهان باز هم به همان انتقادات خود ادامه دادند و خواهند داد، اما کاریزمای بسیار لطیف و غیرتصنعی که در سراسر سخنان او وجود داشت، عملاً تصویر یک تصویر جدی و آماده برای کاخ سفید و در کنار رییس‌جمهور قرار گرفتن نشان می‌داد.

روز دوم گردهمایی دموکرات‌ها، امروز سه شنبه یک ستاره مهم خواهد داشت: هیلاری کلینتون.

قراراست او طرفداران خود را به حمایت از اوباما تشویق کند. اما تردیدهایی وجود دارد که طرفداران دو آتشه او قانع شوند. گفته می‌شود هیلاری کلینتون در ماه جولای در افسردگی به سر برده است و آن‌چه در مورد اوباما می‌گوید، به قولی از ته قلبش نمی‌آید. امروز فرصتی برای کلینتون خواهد بود تا آخرین تلاش را برای نزدیکی به اوباما انجام بدهد.

Share/Save/Bookmark

خبر مرتبط:
هشدار اوباما در خصوص امکان حمله اسرائیل به ایران
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)