ايران و اروپا


تصويب «قطع کامل» رابطه ایران با بریتانیا

محمد کرمی‌راد از نمایندگان اصولگرای مجلس ایران گفته است که کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به طرح یک فوریتی «قطع کامل رابطه ایران با بریتانیا» رأی داده است.



سفير بريتانيا در ايران، احضار شد

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ايران، سايمون گس سفير بريتانيا در تهران را در واکنش به مقاله‌ای که وی عليه نقض حقوق بشر در ايران نوشته بود، عصر دوشنبه احضار کرد.



واکنش‌های تند نسبت به مقاله سفير بريتانيا

سايمون گس، سفير بريتانيا در ايران در نوشته‌ای به‌مناسبت روز جهانی حقوق بشر، از حقوق نسرين ستوده، وکيل زندانی در ايران پشتيبانی کرد. اين نوشته با واکنش‌های تند مقامات و طرفداران دولت ايران روبه‌رو شد.



مهدی سحرخیز:
«گزارشگران بدون مرز به ایران سفر کند»

مهدی سحرخیز فرزند عیسی سحرخیز، روزنامه‌نگار زندانی در ایران از سازمان گزارشگران بدون مرز خواسته تا به ایران سفر کند و وضعیت زندانیان را از نزدیک ببیند و با «فشار به دولت ایران و گزارش‌دهی» به کسانی که به درمان نیاز دارند، کمک کند.



دادستان ایران: خبرنگاران آلمانی «جاسوس» نیستند

غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه ایران و دادستان کل این کشور گفت که خبرنگاران آلمانی زندانی در ایران، «جاسوس» نیستند.



نامه گزارشگران بدون مرز به ۱+۵ درباره نقض حقوق بشر در ایران

سازمان گزارشگران بدون مرز در آستانه برگزاری دور تازه مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ با انتشار بیانیه‌ای خواهان بررسی وضعیت حقوق بشر ایران در این مذاکرات شده است.



«محاکمه ما تسويه حساب سياسی است»

چند تن از زندانيان سياسی ايران که در وقايع پس از انتخابات اين کشور بازداشت شده‌اند در نامه‌ای خطاب به علی‌اکبر هاشمی رفسنجانی محاکمات خود را «خلاف قانون» و «در چارچوب تسويه حساب‌های سياسی» دانستند.



وزیر اطلاعات ایران:
«سرویس‌های امنیتی اسرائیل و انگلیس، عامل ترور هستند»

حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات ایران، سرویس‌های اطلاعاتی و امنیتی موساد و بریتانیا را عامل ترورهای اخیر در تهران معرفی کرده است.



تکذيب «حمله به دیپلمات‌های فرانسوی»

رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، حمله به دیپلمات‌های سفارت فرانسه در تهران را رد کرد.



حمله به محل اقامت سفير فرانسه در تهران

فرانسه با احضار سفير ايران در اين کشور مراتب اعتراض خود نسبت به اقدامات خشونت‌بار «نيروهای امنيتی ناشناس» در محل اقامت سفير فرانسه در تهران را اعلام کرد.



بررسی درخواست بی‌بی‌سی فارسی برای فعالیت در ایران

محمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران از «نگاه مثبت» ایران نسبت به درخواست تلویزیون بی‌بی‌سی فارسی برای فعالیت در این کشور خبر داد.



خبرهای ضدونقیض درباره سفر استراو به ایران

مجلس ایران در حالی دعوت علی لاریجانی، رئیس مجلس این کشور از جک استراو، وزیر خارجه پیشین بریتانیا و نماینده کنونی مجلس عوام این کشور را تکذیب کرده که استراو در گفت‌وگو با خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) سفرش را به تهران تأیید کرده است.



بازداشت چهار «تروريست وابسته به بريتانيا»

وزارت اطلاعات ایران از بازداشت چهار «تروریست وابسته به بریتانیا» در شهرستان مریوان در غرب ایران خبر داد.



اعتراض علیه سفر هیأت ایرانی به سوئد

احزاب سوئد به سفر یک هیأت پارلمانی از ایران که قرار است فردا وارد این کشور شود، اعتراض کرده‌اند.



تولد پلنگ کمیاب ایرانی در هلند

این پلنگ کمیاب در باغ وحش شهر آمِرسفورت، به دنیا آمده و توجه رسانه‌های منطقه را به خود جلب کرده است. نام او را «سیروس» گذاشته‌اند. این پلنگ جزو «گونه‌های در خطر انقراض» است..



ديدار هيئت پارلمان آلمان با علی لاريجانی

نمايندگان پارلمان آلمان در تهران با علی لاريجانی، رئيس مجلس ايران ملاقات کرده و در مورد آزادی دو شهروند آلمانی با وی گفت‌وگو کردند.



آلمان: دو شهروند ما را آزاد کنيد

گيدو وستروله، وزير امور خارجه آلمان در ملاقاتی با همتای ايرانی خود منوچهر متکی در بروکسل، گفت دولت ايران هر چه سريع‌تر دو شهروند آلمانی را آزاد کند.



مرکل خواهان آزادی دو خبرنگار آلمانی شد

آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان خواهان آزادی دو خبرنگار آلمانی در ايران شد. وزارت امور خارجه آلمان ضمن تأييد خبرنگار بودن اين دو، اعلام کرد که در راه آزادی آن‌ها تلاش خواهد کرد.



قتل مادر و فرزند ایرانی در هلند

پیکر لعیا و آیدین، زمانی در خانه‌شان پیدا شد که ماموران پیگیری اجاره‌خانه با پلیس وارد خانه آنها شدند.



لوموند: احمدی‌نژاد توهين کيهان را جرم دانست

روزنامه لوموند نوشت محمود احمدی‌نژاد، رئيس جمهوری اسلامی ايران در يک مصاحبه مطبوعاتی توهين روزنامه کيهان به کارلا برونی، بانوی اول فرانسه را شديدأ مورد انتقاد قرار داد.