تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

واکنش‌های تند نسبت به مقاله سفير بريتانيا

سايمون گس، سفير بريتانيا در ايران در نوشته‌ای به‌مناسبت روز جهانی حقوق بشر، از حقوق نسرين ستوده، وکيل بازداشت شده در ايران پشتيبانی کرد. اين نوشته با واکنش‌های تند مقامات و طرفداران دولت ايران روبه‌رو شد.

به گزارش خبرگزاری‌های ايران، سايمون گس، سفير بريتانيا در ايران در وب‌سايت سفارت اين کشور نوشته‌ای به دفاع از نسرين ستوده منتشر کرد.


اين نوشته که عنوان آن «جرم نسرين ستوده دفاع شجاعانه است» سه روز پيش در نهم دسامبر جاری منتشر شده است.

سايمون گس در مطلب خود با بيان اين‌که «ديپلمات‌ها در انتقاد از وضعيت کشوری که به مأموريت فرستاده شده‌اند بايد جانب احتياط را رعايت کنند» افزوده است: «از وظايف ديپلمات‌ها توضيح و تشريح ديدگاه‌های دولت مطبوع خود برای عموم است. در مسئله حقوق بشر، تفکرات ايران و بريتانيا بسيار متفاوت از يکديگر است.»

سفير بريتانيا در ايران: اصول مصرح در اعلاميه حقوق بشر را نمی‌توان با دستاويز فرهنگ تعبير و تفسير کرد.

سفير بريتانيا تأکيد کرده است که «اصول مصرح در اعلاميه حقوق بشر را نمی‌توان با دستاويز فرهنگ تعبير و تفسير کرد. اين‌ها اصولی بنيادی هستند که شأن و منزلت انسان را تعيين می‌کنند.»

سايمون گس نوشته است که وکلا، روزنامه‌نگاران و اعضای سازمان‌های مردم‎نهاد «در هيچ جای دنيا به اندازه ايران در خطر نيستند.»

وی سپس از وضعيت نسرين ستوده در زندان مثال زده و آورده است که «اتهام اصلی او در واقع دفاع شجاعانه و آشکار کردن بی‌عدالتی‌هايی است که حکومت ايران ترجيح می‌دهد پنهان بمانند.»

آقای گس نوشته دولت بريتانيا از ايران خواسته است به وظايفی که آزادانه پذيرفته، عمل کرده و از دستگيری‌های خودسرانه خودداری و محاکمات عادلانه برگزار کند. وی آزادی نسرين ستوده را «نقطه شروع خوبی» در اين جهت دانسته است.

در پی انتشار اين نوشته خبرگزاری‌ها و وب‌سايت‌های مدافع دولت ايران واکنش‌های تندی نسبت به آن نشان دادند و اين اظهارات را «دخالت در امور داخلی ايران» خواندند.

علاءالدين بروجردی، رئيس کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس ايران امروز اظهارات سايمون گس را محکوم کرد و گفت: «به نظر می‌رسد مأموريت سايمون گس در تهران به جای تنظيم روابط دو جانبه تخريب روابط است، چرا که اظهارات وی نشان‌دهنده اين واقعيت است که سايمون گس بايد ادب سفير بودن را بياموزد.»

آقای بروجردی افزود: «سفير انگليس چشمان خود را باز کند و ببيند که در جمهوری اسلامی ايران مخالفين، حتی کسانی که در رأس فتنه بودند و هستند و موجبات خرسندی انگليس را فراهم کردند، چگونه و با چه ادبياتی عليه دولت و سياست‌های نظام موضع‌گيری می‌کنند، می‌گويند و می‌نويسند و در زندان هم نيستند.»

وی از «توطئه‌های متعدد انگليس در منطقه»، «نقش تخريبی جدی انگليس در تحريم‌های فراقطعنامه‌ای» و «نقش مخرب در مذاکرات اخير ژنو» سخن گفت و با اشاره به تظاهرات دانشجويان انگليس و برخورد پليس اين کشور با آنان گفت: «افکار عمومی جهان به شدت نگران نقض فاحش حقوق بشر در انگليس است.»

از سوی ديگر امروز دانشجويان طرفدار دولت ايران در مقابل سفارت انگليس در تهران تجمع کردند و عليه اين کشور شعار دادند. آن‌ها بريتانيا را عامل ترور مجيد شهرياری و فریدون عباسی دو تن از استادان فیزیک دانشگاه بهشتی دانستند و «آمریکا، انگلیس، فرانسه و سایر دشمنان انقلاب» را عامل وقايع پس از انتخابات دهمين دوره رياست جمهوری در ايران خواندند.

سايمون گس، سال گذشته در نامه‌ای خطاب به علاءالدين بروجردی هر گونه دخالت دولت بريتانيا در رويدادهای پس از انتخابات اخير ايران را رد کرده بود.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)