امریکای لاتین


هزار نفر در هائيتی بر اثر وبا کشته شده‌اند

بيماری واگيردار وبا، به‌شکل بی‌سابقه‌ای در هائيتی گسترش می‌يابد. مردم جزيره هائيتی به ابراز خشم خود نسبت به سوء مديريت ادامه می‌دهند. نخستين مورد اين بيماری در جمهوری دومينيکن نيز مشاهده شد.



جايزه ساخاروف به ناراضی کوبايی رسيد

گيلرمو فارينياس، شهروند ناراضی کوبايی که در ماه ژوئيه گذشته آخرين اعتصاب غذای خود را با آزادی ۵۲ زندانی سياسی شکست، جايزه ساخاروف را از آن خود ساخت.



عمليات نجات ۳۳ معدنچی در شيلی پايان يافت

امدادگران در معدن «سن‌خوزه» شيلی در ساعات پايانی شب گذشته به وقت محلی، پس از ۲۲ ساعت و ۳۹ دقيقه تلاش، همه ۳۳ معدنچی را که بيش از دو ماه در اعماق زمين گرفتار بودند نجات دادند.



هشت کشته و ۲۷۰ زخمی در وقايع اکوادور

در پی اعتراضات خشونت‌بار پليس اکوادور، تعداد کشته‌شدگان به هشت نفر افزايش پيدا کرد. ايران اعلام کرد از رئيس جمهور اکوادور پشتيبانی می‌کند.



۵۴ روز اعتصاب غذای سرخ‌پوستان شيلی

سباستيان پينرا، رئيس جمهوری شيلی از زندانيان سرخ‌پوست اين کشور خواست که به اعتصاب غذای خود که از ۵۴ روز پيش آغاز شده، پايان دهند.



فیدل کاسترو: آمریکا تهدیدی علیه بشریت است

کاسترو گفت: «امپریالیسم آمریکا نظامی است که بقای بشریت را تهدید می‌کند و مشکل میلیاردها بشر کره خاکی امروز این است که از نابودی بشریت توسط این دولت جلوگیری کنند.»



معدنچیان محبوس وضعیت روانی بهتری دارند

بيش از سه هفته است که کارگران يک معدن طلا در شيلی در عمق ۷۰۰ متری محبوس شده‌اند، اما امروز با شروع طرح عمليات حفاری و ارسال غذا به آن‌ها وضعيت روانی آن‌ها بهتر گزارش شد.



يک کشته و دو زخمی در گروگان‌گيری ريودوژانيرو

روز شنبه در جريان يک گروگان‌گيری در شهر ريودوژانيرو، پليس برزيل ده مرد مسلح را دستگير و ۳۵ گروگان را آزاد کرد. اين گروگان‌گيری به مدت دو ساعت در يک محله ثروتمند اين شهر طول کشيد.



آرایش جنگی ونزوئلا در مرز کلمبیا

هوگو چاوز، رئیس جمهوری ونزوئلا نیروهای نظامی را در مرز کلمبیا مستقر کرده و گفته که در حال مرور طرح‌هایی برای جنگ احتمالی با کلمبیا است که ممکن است در پی بروز تنش میان دو کشور رخ دهد.



قطع روابط دیپلماتیک ونزوئلا و کلمبیا

پس از آن‌که دولت کلمبیا، ونزوئلا را به حمایت از شورشیان «فارک» متهم کرد، هوگو چاوز رئیس جمهور ونزوئلا خبر از قطع کلیه روابط کشورش با کلمبیا داد.



حضور کاسترو در جمع عمومی بعد از چهار سال

فیدل کاسترو، رهبر انقلابی کوبا برای اولین بار در چهار سال گذشته که به دلیل بیماری از جمع دور بود برای دیدار از یک مرکز عملی در هاوانا در اجتماع حاضر شد.



فرود اضطراری «ایرفرانس» در برزیل

هواپیمایی «ایر فرانس» به دلیل هشدار امنیتی مبنی بر احتمال وجود بمب در هواپیمایی از مبدا ریودژانیرو به مقصد پاریس ‌شب گذشته، شنبه مجبور به فرود اضطراری در شهری در شمال برزیل شد.



آمریکا: موضوع میانجی‌گری بزریل وقت‌کشی است

دولت باراک اوباما ایران را متهم کرد که با پیش کشیدن موضوع «پذیرش میانجیگری برزیل» در کشمکش هسته‌ای، قصد وقت‌کشی دارد.



نامه دانشجویان ونزوئلا به دانشجویان ایرانی

فدراسیون مراکز دانشگاهی ونزوئلا با بیش از ۶۰ هزار دانشجو، در نامه‌ای مبارزات دانشجویی ایران را ستایش کرد.



چاوز: اظهارات کلینتون تهدید است

هوگو چاوز، رئیس جمهوری ونزوئلا، هشدار هیلاری کلینتون در خصوص روابط کشورهای آمریکای لاتین با ایران را «تهدیدی آشکار» خواند.



هشدار به آمریکای جنوبی درمورد ایران

وزیر خارجه ایالات متحده امروز به کشورهای آمریکای جنوبی نسبت به «عواقب» روابط نزدیکشان با ایران هشدار داد.



خاکسپاری دوباره ویکتور خارا در شیلی

بقایای جسد ویکتور خارا خواننده فقید شیلیایی، پس از گذشت ۳۶ سال از زمان کشته شدنش از سوی نظامیان، دوباره به خاک سپرده شد.



احمدی‌نژاد: کسی جرات حمله به ایران را ندارد

محمود احمدی‌نژاد، احتمال هر گونه حمله نظامی اسرائیل یا آمریکا به ایران را رد کرد و گفت آنها «جرات حمله» به جمهوری اسلامی را ندارند.



مخالفت با حضور احمدی‌نژاد در برزیل

سفر محمود احمدی‌نژاد به برزیل، با تظاهراتی در اعتراض به حضور وی در این کشور، همراه شد.



نگرانی آمریکا از نفوذ ایران در آمریکای جنوبی

هیلاری کلینتون، نسبت به نفوذ دیپلماتیک ایران و چین در آمریکای جنوبی ابراز نگرانی کرد.