تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

تکذيب «حمله به دیپلمات‌های فرانسوی»

رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، حمله به دیپلمات‌های سفارت فرانسه در تهران را رد کرد.

مهمان‌پرست در گفت‌وگو با شبکه پرس‌تی‌وی، تلویزیون انگلیسی زبان ایران، گفت: «این ماجرا باعث شد تا کارمندان سفارت در این مورد ابراز نگرانی و شکایت کنند اما مسأله اکنون حل و فصل شده است.»


به گزارش خبرگزاری فرانسه برنار والرو، سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه دیروز گفته بود که روز يک‌شنبه ۲۳ آبان‌ماه برابر با ۱۴ نوامبر، «حوادث جدی‌ای» در مقابل محل اقامت سفير اين کشور در تهران به‌وقوع پيوست که طی آن «نيروهای امنيتی ناشناس» گروهی از مهمانان سفير را بازداشت کرده و دست به «خشونت غيرقابل قبولی» زدند.

پس از این اتفاق، وزارت خارجه فرانسه با فراخواندن سفیر ایران در فرانسه، اعتراض خود را نسبت به این حادثه اعلام کردند و به وی گفته شد «اين اقدام خشونت‌بار، نقض جدی کنوانسيون ۱۸ آوريل ۱۹۶۱ وين است.»

بر اساس این کنوانسیون، دولت‌ها مسئول حفاظت و تأمین امنیت سفارت‌خانه‌های خارجی و دیپلمات‌ها در کشور خود هستند.

اما سخنگوی وزارت امور خارجه ایران می‌گوید:‌ «هيچ خشونتی صورت نگرفته است، پليس ديپلماتيک تنها درباره حضور برخی از مهمانان در يک مراسم به سفارت فرانسه تذکر داده است.»

رامین مهمان‌پرست: هيچ خشونتی صورت نگرفته است، پليس ديپلماتيک تنها درباره حضور برخی از مهمانان در يک مراسم به سفارت فرانسه تذکر داده است

سفارت فرانسه در تهران همچنین روز گذشته اعلام کرد که در اين حادثه دست‌کم دو ديپلمات فرانسوی مورد «حمله و ضرب و شتم» نيروهای لباس شخصی قرار گرفتند.

سفارت فرانسه می‌گوید که این واقعه هنگامی رخ داد که نزديک به ۱۳۰ مهمان از ديپلمات‌های کشورهای ديگر و ايرانيان برای شرکت در يک کنسرت موسيقی اصيل ايرانی به محل اقامت برنار پولتی، سفير فرانسه دعوت شده بودند.

به گفته سفارت فرانسه «پيش از آغاز کنسرت، گروهی از مأموران امنيتی، خيابان‌های حومه محل را مسدود کرده و به بازرسی دعوت‌شدگان پرداختند که در اين ميان جمعی از جوانان ايرانی را بازداشت کردند.»

اين حادثه در پی چندين واقعه ديگر در برابر سفارت کشورهای غربی در تهران به وقوع پيوسته است. در چند ماه گذشته سفارت کشورهای فرانسه، اتريش، بريتانيا، هلند و استراليا که به‌مناسبت‌هايی ايرانيان را نيز دعوت کرده بودند، با چنين حوادثی روبه‌رو شدند.

ديپلمات‌های خارجی گفته‌اند که نيروی انتظامی ايران بارها مانع از شرکت ايرانيان در چنين مراسم‌هايی شده‌اند. آن‌ها می‌گويند هدف اصلی نيروهای امنيتی جوانان ايرانی هستند.

جمهوری اسلامی ايران در جريان وقايع پس از دهمين دوره انتخابات رياست جمهوری در اين کشور همواره کشورهای غربی را متهم کرده‌ است که به مردم معترض به نتايج اين انتخابات کمک کرده‌اند.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)