جهان


شصتمین سالگرد ایجاد UNHCR

این آژانس ِسازمان ملل در سال ۱۹۵۰ برای پشتیبانی از پناهجویان و کمک‌رسانی به آنها برای اقامت موقت در مکانی و یا بازگشت به محل زندگی‌شان ایجاد شد.



بیانیه آزادی بیان برای جولین آسانژ

گروهی از نویسندگان ایران بازداشت جولین آسانژ، بنیان‌گذار ویکی‌لیکس را محکوم کردند و خواهان آزادی او شدند. آن‌ها آزادی بيان را مهم‌ترین رکن یک جامعه‌ دموکراتیک دانسته‌اند.



«آمازون اسناد ویکی‌لیکس را تبعید کرد»

شرکت آمریکایی «آمازون» ارائه خدمات‌اش به ویکی‌لیکس را قطع کرد و اسناد ویکی‌لیکس را از فضایی که در اختیار دارد، خارج نمود



جان‌باختن دو سرباز در حمله کره شمالی به کره جنوبی

کره شمالی امروز، دوم آذرماه با حمله به کره جنوبی دویست گلوله توپ به یکی از جزایر نزدیک خط مرزی این کشور شلیک کرد.



تلویزیون الجزیره در مراکش ممنوع شد

حکومت مراکش پخش شبکه تلویزیونی الجزیره در این کشور و فعالیت خبرنگاران‌اش را ممنوع اعلام کرد. شبکه تلویزیونی الجزیره در مراکش به‌خاطر پخش گزارش‌های انتقادی بینندگان زیادی داشت.



فیدل کاسترو : بن لادن مزدور سی آی ا بود

رهبر پیشین کوبا می‌گوید حملات یازدهم سپتامبر توسط سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سی آی ا) طراحی شده‌ است.



شورای امنيت کشتار موگاديشو را محکوم کرد

شورای امنيت سازمان ملل متحد در نيويورک حمله شورشيان اسلام‌گرا به هتلی در موگاديشو، پايتخت سومالی را به شدت محکوم کرد.



آغاز مهر و موم کامل حفره‌ی نفتی در خليج مکزيک

با گذشت بيش از سه ماه از انفجار سکوی نفتی «ديپ‌واتر هورايزون» در خليج مکزيک، شرکت بريتانيايی بريتيش پتروليوم مُهر و موم کامل حفره‌ی ايجاد شده را آغاز کرد.



نشت ۷۸۰ ميليون ليتر نفت در خليج مکزيک

از آغاز انفجار چاه نفتی در خليج مکزيک و نشت نفت، نزديک به ۷۸۰ ميليون ليتر نفت، به دريا سرازير شده است.



طوفان در چین ١٠٠ کشته بر جای گذاشت

طوفان و جاری شدن سیل در استان جی لین واقع در شمال چین منجر به مرگ بیش از ١٠٠ نفر شده که جسد ٥٩ نفر از کشته‌شدگان هنوز پیدا نشده است.



برکناری مدیر عامل بریتیش پترولیوم

در شرایطی که به دلیل نشت نفت در خلیج مکزیک انتقادها به شرکت بریتیش پترولیوم تشدید شده است این شرکت اعلام کرد که تونی هیوارد از سمت مدیر عاملی بی پی، کنار گذاشته می‌شود.



قول آینده درخشان به جاسوس‌های روس

ولادیمیر پوتین، نخست وزیر روسیه روز شنبه گفت که با کسانی که در آمریکا با اتهام جاسوسی برای روسیه مواجه شده و با چند جاسوس آمریکایی مبادله شده بودند دیدار کرده و قول «آینده‌ای درخشان» را به آن‌ها داده است.



حق فعالیت در سازمان ملل برای دگرباشان

روز دوشنبه پس ازتلاش ها و حمایت‌های نمایندگان دولت باراک اوباما شورای عالی اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل رای به رسمیت شناختن «کمیسیون بین‌المللی حقوق همجنس‌گرایان» داد.



مهار موقتی نشت نفت در خلیج مکزیک

شرکت بریتیش پترولیوم از موفقیت نسبی عملیات مهار نشت نفت در خلیج مکزیک خبر داد و اعلام کرد سرپوشی از پانزدهم ژوییه روی چاه آسیب‌دیده قرار گرفته که تا حفر چاه‌های فرعی برجای خود خواهد ماند.



مهار موقتی نشت نفت در خلیج مکزیک

شرکت بریتیش پترولیوم از موفقیت نسبی عملیات مهار نشت نفت در خلیج مکزیک خبر داد و اعلام کرد سرپوشی از پانزدهم ژوییه روی چاه آسیب‌دیده قرار گرفته که تا حفر چاه‌های فرعی برجای خود خواهد ماند.



انتقاد کلینتون از سخت‌گیری‌های مدنی در جهان‬

هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا، روز گذشته در لهستان درباره «شکستن جامعه مدنی و روح انسان‌ها» توسط دولت‌هایی که «تاب تحمل مخالف» را ندارند، هشدار داد.



سازمان زنان ملل متحد تشکیل می‌شود

مجمع عمومی سازمان ملل متحد روز جمعه، پس از سال‌ها مذاکره دشوار به ایجاد یک نهاد برای رسیدگی به امور زنان و دختران جهان رای داد.



گسترش روابط میان آمریکا و روسیه

رؤسای جمهور ایالات متحده و روسیه پس از دیدار در واشنگتن در یک نشست خبری مشترک در کاخ سفید از بهبود روابط میان دو کشور سخن گفتند.



«بیانیه شورای حقوق بشر غیرواقعی است»

ایران می‌گوید که ۵۶ کشور امضا کننده بیانیه اعتراضی به نقض حقوق بشر در ایران، در «اقلیت» هستند و مفاد این بیانیه «غیرواقعی» است.



بسیج امدادگران برای کمک به سیل‌زدگان فرانسه

امدادگران برای نجات بازماندگان توفان سهمگین و سیلاب امروز چهارشنبه در جنوب فرانسه که جان 19 نفر را گرفت، آنها را با وسایل هوایی حمل کردند.