فرهنگ و هنر


ابقای مسئولان اصلی خانه سينما

با برگزاری انتخابات هيأت مديره دوازدهم خانه سينما و ابقای محمدمهدی عسگرپور به‌عنوان مديرعامل و فرهاد توحيدی به‌عنوان رئيس هيأت مديره، به نظر می‌رسد چالش ميان وزارت ارشاد و خانه سينما وارد دور تازه‌ای شود.



جعفر پناهی در هيئت داوران جشنواره برلين

جشنواره بين‌المللی فيلم برلين به شکل رسمی از جعفر پناهی، فيلم‌ساز مطرح ايرانی، دعوت کرد تا در هيئت داوران شصت و يکمين دوره اين جشنواره شرکت کند.



بیانیه کانون نویسندگان ایران

کانون نویسندگان ایران به مناسبت دوازدهمین سالگرد قتل محمد مختاری و محمد جعفر پوینده بیانیه‌ای صادر کرد و در این بیانیه خواستار مجازات آمران و عاملان قتل‌ها و حذف سانسور شد.



جایزه انجمن پژوهش‌های خاورمیانه

«ایران در زمان ساسانیان»، نوشته تورج دریایی برنده جایزه انجمن پژوهش‌های خاورمیانه در بریتانیا شد.



مونیچلی در ۹۵‌ سالگی خودکشی کرد

ماریو مونیچلی، کارگردان برجسته‌ی سینمای ایتالیا، در رم، در سن ۹۵‌ ‌سالگی خودکشی کرد.



آثار ناشناخته پیکاسو در پاریس پیدا شد

یک زن و شوهر فرانسوی بیش از ۲۷۰ اثر از مجموعه آثار پیکاسو را به مدت چندین دهه در جایی پنهان کرده بودند. ارزش این تابلوها، دست‌نویس‌ها و طراحی‌ها سر به میلیون‌ها دلار می‌زند.



مراسم بزرگداشت نجف دریابندری برگزار می‌شود

مراسم بزرگداشت نجف دریابندری، از بزرگ‌ترین مترجمان ایران به‌مناسبت روز خانواده دریانورد در تالار همایش‌های برج میلاد برگزار می‌شود.



نمايشگاه عکس سيف‌الله صمديان به‌ياد شاملو

سيف‌الله صمديان، عکاس مطرح ايرانی نخستين نمايشگاه انفرادی خود را به‌مناسبت هشتادوپنجمين سالروز تولد احمد شاملو، شاعر فقيد، در تهران برگزار می‌کند.



«در ارائه فرهنگ اسلامی ناموفق بوديم»

جواد شمقدری، معاون سينمايی وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی ايران گفت با گذشت ۳۰ سال در ارائه فرهنگ اسلامی ناموفق بوده‌ايم.



نمایش «موج سبز» در جشنواره برلین

فیلم «موج سبز» ساخته علی صمدی احدی، سوم دسامبر در جشنواره «سراسر دنیا با ۱۴ فیلم» در برلین به نمایش عمومی گذاشته می‌شود.



انصراف برنده نوبل ادبی از شرکت در نشست نویسندگان اروپایی

سر ویدیاد هار نایپال، برنده نوبل ادبی به‌خاطر عقاید ضداسلامی‌اش از شرکت در نشست نویسندگان اروپایی که در استانبول برگزار می‌شود، انصراف داد.



پنج کتاب تازه از نشر آموت

نشر آموت در تهران، در پاییز امسال پنج کتاب تازه در قلمرو فرهنگ و آیین‌های مردمی و داستان‌نویسی معاصر منتشر کرد.



سه فیلم مستند از ناصر صفاریان در بازار ویدئو

از ناصر صفاریان، مستندساز ایرانی در پاییز امسال سه فیلم مستند منتشر شد که از آن میان تاکنون دو فیلم وارد بازار ویدیو کشور شده است.



جايزه سينمايی برای «فيلم‌سازان ناشناس» ايران

جايزه «سينمای بدون محدوديت» جشنواره جهانی فيلم‌های مستند آمستردام (IDFA) به «فيلم‌سازان ناشناس» ايرانی که در جريان وقايع پس از انتخابات ايران تصاويری از اعتراضات مردم را به تصوير کشيدند تعلق گرفت.



جايزه افتخاری به خانواده مخملباف

دهمين دوره جشنواره زنان در شهر توبينگن آلمان جايزه ويژه ده سالگی خود را به خاطر تلاش خانواده مخملباف در دفاع از حقوق زنان در آثارشان به اين خانواده اهدا کرد. محسن مخملباف اين جايزه را به زهرا رهنورد تقديم کرد.



مراسم امانت‌سپاری خاکستر شجاع‌الدين شفا

طی مراسمی در قبرستان مونپارناس پاريس امانت‌سپاری خاکستر شجاع‌الدين شفا با شرکت گروهی از ايرانيان ساکن اروپا، آمريکا و کانادا و داريوش شفا، فرزند او برگزار گرديد.



محکومیت زینب کاظم‌خواه

زینب کاظم‌خواه، روزنامه‌نگار ادبی که پیش از این با بخش فرهنگی و ادبی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) و با نشریاتی مانند مهرنامه و نافه همکاری می‌کرد، به چهار ماه حبس تعزیری و پنج سال حبس تعلیقی محکوم شد.



شازده حجاب در ایستگاه‌های مترو پاریس

اخیراً هنرمندی که هویت او مشخص نیست، در ایستگاه‌های مترو پاریس تصاویر تبلیغاتی مانکن‌ها و هنرپیشه‌های نیمه‌برهنه را باحجاب می‌کند. به او «شازده حجاب» لقب داده‌اند.



شصتمین زادروز محمد شمس لنگرودی

۲۶ آبان ماه مصادف است با شصتمین زادروز محمد شمس لنگرودی، شاعر معاصر ایران و پژوهشگر تاریخ شعر معاصر در ایران.



«فيلم پايان‌نامه ربطی به ندا آقاسلطان ندارد»

جواد شمقدری، معاون سينمايی وزير ارشاد، در مورد خبر ساخت فيلمی درباره ندا آقاسلطان گفت داستان اين فيلم را خوانده و ربطی به موضوع ندا آقاسلطان ندارد.