تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

نامه گزارشگران بدون مرز به ۱+۵ درباره نقض حقوق بشر در ایران

سازمان گزارشگران بدون مرز در آستانه برگزاری دور تازه مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ با انتشار بیانیه‌ای خواهان بررسی وضعیت حقوق بشر ایران در این مذاکرات شده است.

به گزارش تارنمای فارسی گزارشگران بدون مرز، این انجمن بین‌المللی مدافع آزادی بیان و آزادی مطبوعات، در تاریخ ٢٩ مهر ٨٩ با ارسال نامه‌ای به وزرای خارجه کشورهای گروه ۱+۵ ( آمریکا، چین، فرانسه، انگلستان، روسیه و آلمان) «نگرانی عمیق» خود را از وضعیت آزادی بیان در ایران اعلام کرد و خواهان توجه کشورهای مذاکره کننده با جمهوری اسلامی ایران به «دستگیری و صدور احکام سنگین زندان برای وب‌نگاران و روزنامه‌نگاران و شرایط نابسامان بازداشت زندانیان» شد.


گزارشگران بدون مرز خواهان بررسی وضعیت حقوق بشر ایران در مذاکرات هسته‌ای شده است

دور تازه گفت‌وگوهای هسته‌ای بین کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحاديه اروپا به عنوان نماینده کشورهای عضو گروه ۱+۵ و سعید جلیلی، مذاکره کننده ارشد هسته‌ای ایران، دوشنبه و سه‌شنبه هفته جاری در ژنو برگزار می‌شود.

آمریکا، روسیه، بریتانیا، فرانسه، چین و آلمان اعضای گروه ۱+۵ هستند که در رابطه با برنامه هسته‌ای ایران که به گفته آن‌ها در جهت «مقاصد نظامی» است، فعالیت می‌کنند. اما ایران می‌گوید که برنامه هسته‌ای‌اش، صلح‌آمیز است.

گزارشگران بدون مرز در نامه‌اش به گروه ۱+۵ نوشته است: «از ٢٢ خرداد ١٣٨٨ و در پی سرکوب اعتراض‌های گسترده به انتخاب مجدد محمود احمدی‌نژاد، صدها زندانی در شرایط غیر انسانی و تحقيرآميز، در زندان‌های ایران نگاه‌داری می‌شوند و ابتدایی‌ترین حقوق آن‌ها از جمله حق بهره‌مند شدن از درمان پزشکی مناسب پایمال می‌شود.»

گزارشگران بدون مرز: صدها زندانی در شرایط غیر انسانی و تحقيرآميز، در زندان‌های ایران نگاه‌داری می‌شوند

آبان ماه گذشته نیز کمیته سوم سازمان ملل متحد با تصويب پيش‌نويس قطعنامه‌ای عليه نقض حقوق بشر در ايران، جمهوری اسلامی ايران را محکوم کرد.

گزارشگران بدون مرز می‌گوید که ایران با ٢٦ روزنامه‌نگار، ٩ وب‌نگار و یک همکار مطبوعاتی زندانی، «بزرگترین زندان حرفه‌کاران رسانه‌ها در خاورمیانه» است.

این انجمن مدافع آزادی مطبوعات همچنین امروز با صدور اطلاعیه‌ای «نگراني عميق» خود را از احضار و احتمال بازداشت مجدد عمادالدين باقی، روزنامه‌نگار در ایران اعلام کرد. به گفته گزارشگران بدون مرز در تاریخ ۹ آذر ۱۳۸۹ به باقی اعلام شده است که باید تا روز یکشنبه ۱۴ آذر ماه خود را به زندان اوین معرفی کند.

گزارش‌گران بدون مرز افزود: «عمادالدين باقی هم اکنون بیمار و تحت درمان پزشکی است و از نظر جسمی وضعیت شکننده‌ای دارد. ما ازکشورهای اروپایی مذاکراه کننده با ايران می‌خواهيم که وضعيت اين مدافع آزادی بيان در ايران را مد نظر قرار دهند.»

عمادالدین باقی، رئیس انجمن دفاع از حقوق زندانیان ایران شهریورماه ٨٩ به شش سال حبس محکوم شد. این محکومیت به دلیل مصاحبه باقی با آیت‌الله حسین‌علی منتظری، مرجع تقلید منتقد حکومت که در سایت بی‌بی‌سی فارسی منتشر شده بود برای وی صادر شده است.

باقی، مردادماه ٨٩ نیز توسط شعبه ١٥ دادگاه انقلاب تهران به یک سال حبس و پنج سال ممنوعیت از فعالیت‌های سیاسی و رسانه‌ای محکوم شده بود.

عمادالدین باقی چهارشنبه دوم تیر سال جاری پس از ١٨٠ روز به طور موقت از زندان آزاد شد.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)