ایران و آمریکای لاتین


ایران برای بولیوی تأسیسات هسته‌ای می‌سازد

ايوو مورالس، رئيس جمهوری بوليوی خبر داد که ايران و بوليوی در زمينه ساخت تأسيسات هسته‌ای در بوليوی با يکديگر همکاری خواهند کرد.



دومين رئيس جمهور چپ‌گرا در ايران

ايوو مورالس، رئيس جمهوری بوليوی پيش از ظهر امروز مورد استقبال رسمی محمود احمدی‌نژاد رئيس جمهوری ايران قرار گرفت. وی دومين رئيس جمهور چپ‌گرا از آمريکای لاتين است که طی يک هفته گذشته به تهران سفر می‌کند.



پايان ديدار نهم هوگو چاوز از ايران

رئيس جمهور ونزوئلا شامگاه چهارشنبه تهران را ترک کرد. در ديدار نهم چاوز از ايران ۱۱ سند همکاری بين دو کشور امضا شد. دو رئيس دولت مواضع مشترک خود را در برابر آمريکا و کشورهای غربی اعلام کردند.



نهمين ديدار هوگو چاوز از ايران

رئيس جمهوری ونزوئلا، پس از سفر به روسيه، در رأس يک هيئت بلندپايه شامگاه دوشنبه به ايران وارد شد. گفته می‌شود سفر وی به ايران به موضوع اختلافات ايران و روسيه نيز مربوط می‌شود.



«تکذيب سخنان کاسترو عليه احمدی‌نژاد»

وزير امور خارجه کوبا در ديدار با محمود احمدی‌نژاد، رئيس جمهوری اسلامی ايران گفت فيدل کاسترو، رهبر سابق کوبا، هيچ توصيه و پيشنهادی را درباره موضوع هولوکاست به ايران نداشته است.



برزیل هم ایران را تحریم می‌کند

برزیل اعلام کرد که علیرغم اعتقادش به مذاکره با ایران در خصوص پرونده هسته‌ای و مخالفت با افزایش فشارها بر جمهوری اسلامی اما قطع‌نامه تحریم ایران را امضا کرده است.



هشدار کاسترو نسبت به حمله نظامی عليه ايران

برای نخستين بار پس از کناره‌گيری از قدرت سياسی، فيدل کاسترو در پارلمان کوبا به مدت ۱۲ دقيقه سخنرانی کرد.



به گفته دادسرای تهران:
«کشف اسناد نفتی و گزارش متهم جنبش سبز در ساختمان مرکزی دانشگاه آزاد»

پس از حمله لباس‌شخصی‌ها به یکی از ساختمان‌های مرکزی دانشگاه آزاد، دادسرای تهران می‌گوید «ضابطان» در ساختمان «مدارک قراردادهای نفت و گاز» و «گزارش‌های» مربوط به یکی از «متهمان» جنبش سبز کشف کرده‌اند.



اشیای عتیقه در لوازم دیپلمات آرژانتینی

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران می‌گوید که یک دیپلمات آرژانتینی قصد خارج کردن غیرقانونی اشیایی عتیقه از ایران را داشته ‌است.



ونزوئلا به ایران بنزین صادر می‌کند

هوگو چاوز رئیس جمهوری ونزوئلا پس از انعقاد چند تفاهم‌نامه با مقام‌های جمهوری اسلامی، تعهد کرد روزانه ۲۰ هزار بشکه بنزین به ایران صادر کند.



مذاکره احمدی‌نژاد و چاوز در تهران

هوگو چاوز رئیس جمهوری ونزوئلا که در تهران به سر می‌برد با محمود احمدی‌نژاد دیدار و گفتگو کرد.



تشکیل شورای بازرگانی ایران و قاره آمریکا

محمد نهاوندیان، رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران می‌گوید که سه شورای مشترک بازرگانی میان ایران و کشور‌هایی از قاره آمریکا تشکیل می‌شود.



هوگو چاوز به ایران سفر می‌کند

هوگو چاوز رئیس جمهوری ونزوئلا اواسط فروردین ماه به چند کشور در خاورمیانه از جمله ایران سفر خواهد کرد.



تأمین مالی دو نیروگاه اکوادور توسط ایران

ایران تامین مالی ساخت دو نیروگاه در اکوادور را به عهده خواهد گرفت. ایران همچنین ۴۰ میلیون دلار به یک شرکت مالی اکوادور وام خواهد داد.



توقیف ساختمان دیپلمات ایرانی در آرژانتین

یک دادگاه آرژانتینی دستورتوقیف ساختمان متعلق به یک دیپلمات ایرانی را صادر کرد.