تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

سفير بريتانيا در ايران، احضار شد

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ايران، سايمون گس سفير بريتانيا در تهران را در واکنش به مقاله‌ای که وی عليه نقض حقوق بشر در ايران نوشته بود، عصر دوشنبه احضار کرد.

خبرگزاری‌های ايران اعلام کردند که دليل ديگر احضار سايمون گس، «در اعتراض به رفتار خشونت‌آميز پليس اين کشور نسبت به دانشجويان» که در مخالفت با افزايش شهريه‌های دانشگاهی تظاهرات کرده بودند، بوده است.


رئيس اداره حقوق بشر وزارت امور خارجه ايران در ديدار با سايمون گس مقاله وی در سايت سفارت بريتانيا را «غير متعارف و خارج از رسالت يک سفير» خواند و نسبت به آن شديدأ اعتراض کرد.

وزارت امور خارجه ايران از سفير بريتانيا خواست از انجام چنين اقداماتی خودداری کند.

رئيس اداره حقوق بشر وزارت امور خارجه ايران مقاله سايمون گس را «غير متعارف و خارج از رسالت يک سفير» خواند

رئيس اداره حقوق بشر وزارت امور خارجه ايران همچنين برخورد پليس انگليس با دانشجويان را «مصداق نقض آزادی‌های شهروندی مردم آن کشور» دانست.

سايمون گس، سفير بريتانيا در ايران در نوشته‌ای به‌مناسبت روز جهانی حقوق بشر، از حقوق نسرين ستوده، وکيل بازداشت شده در ايران پشتيبانی کرد. اين نوشته که عنوان آن «جرم نسرين ستوده دفاع شجاعانه است» چهار روز پيش در نهم دسامبر جاری منتشر شد و با واکنش‌های تند مقامات و طرفداران دولت ايران روبه‌رو گرديد.

سايمون گس در مطلب خود با بيان اين‌که «ديپلمات‌ها در انتقاد از وضعيت کشوری که به مأموريت فرستاده شده‌اند بايد جانب احتياط را رعايت کنند» افزوده بود: «از وظايف ديپلمات‌ها توضيح و تشريح ديدگاه‌های دولت مطبوع خود برای عموم است. در مسئله حقوق بشر، تفکرات ايران و بريتانيا بسيار متفاوت از يکديگر است.»

سفير بريتانيا تأکيد کرد که «اصول مصرح در اعلاميه حقوق بشر را نمی‌توان با دستاويز فرهنگ تعبير و تفسير کرد. اين‌ها اصولی بنيادی هستند که شأن و منزلت انسان را تعيين می‌کنند.»

سايمون گس نوشت که وکلا، روزنامه‌نگاران و اعضای سازمان‌های مردم‎نهاد «در هيچ جای دنيا به اندازه ايران در خطر نيستند.»

وی سپس از وضعيت نسرين ستوده در زندان مثال زد و تأکيد کرد که «اتهام اصلی او در واقع دفاع شجاعانه و آشکار کردن بی‌عدالتی‌هايی است که حکومت ايران ترجيح می‌دهد پنهان بمانند.»

نسرين ستوده، وکيل دادگستری در ايران در روز ۱۳ شهريورماه امسال بازداشت شد و از ۱۴ آذرماه جاری برای بار دوم دست به اعتصاب غذای خشک زده است.

در پی انتشار اين نوشته خبرگزاری‌ها و وب‌سايت‌های مدافع دولت ايران واکنش‌های تندی نسبت به آن نشان دادند و اين اظهارات را «دخالت در امور داخلی ايران» خواندند.

علاءالدين بروجردی، رئيس کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس ايران امروز اظهارات سايمون گس را محکوم کرد و گفت: «سايمون گس بايد ادب سفير بودن را بياموزد.»

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

او که شهروند ايران نيست که بزندانش بيازند؟!!

-- Mohsen ، Dec 13, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)