تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    
مهدی سحرخیز:

«گزارشگران بدون مرز به ایران سفر کند»

مهدی سحرخیز فرزند عیسی سحرخیز، روزنامه‌نگار زندانی در ایران از سازمان گزارشگران بدون مرز خواسته تا به ایران سفر کند و وضعیت زندانیان را از نزدیک ببیند و با «فشار به دولت ایران و گزارش‌دهی» به کسانی که به درمان نیاز دارند، کمک کند.

گزارشگران بدون مرز، انجمنی بین‌المللی است که دفتر آن در پاریس قرار دارد و در زمینه دفاع از آزادی مطبوعات و روزنامه‌نگاران فعالیت می‌کند.


مهدی سحرخیز در گفت‌وگو با تارنمای کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران از وضعیت پدرش ابراز نگرانی کرده و جمهوری اسلامی ایران را «مسئول» اتفاقاتی دانسته که ممکن است به دلیل «رسیدگی نکردن» به وضعیت بیماری وی برایش رخ دهد.

فرزند عیسی سحرخیز می‌گوید که عمل جراحی پدرش در بهداری اوین «ناموفق» بوده و روز گذشته نیز فشار خون وی ١٩ و ضربان قلبش ٤٥ بوده است.

روز شنبه ۱۳ آذرماه، عيسی سحرخيز پس از خون‌ريزی داخلی در بهداری زندان رجايی‌شهر کرج تحت عمل جراحی قرار گرفته بود.

مهدی سحرخیز: دادستانی و وزارت اطلاعات با درخواست انتقال پدرم برای درمان در خارج از زندان موافقت نکرده‌اند

مهدی سحرخیز افزوده: «پزشکان به دلیل شرایط ویژه جسمی پدرم برای او عدم تحمل کیفری تجویز کرده‌اند اما مسئولان توجه نمی‌کنند.»

روز گذشته نیز تارنمای جنبش راه سبز (جرس) خبر داده بود که عیسی سحرخیز پس از خون‌ریزی داخلی و عمل جراحی در شرایط نامساعد جسمی قرار دارد و زیر چادر اکسیژن است.

همچنین ٢٤ شهریورماه ٨٩، همسر عیسی سحرخیز، در نامه‌ای به عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران از «درد و رنج جسمی» همسرش در زندان خبر داد و خواهان آزادی او برای ادامه معالجه پزشکی شد.

خانم سحرخیز در نامه‌اش نوشته بود:‌ «ایشان (عیسی سحرخیز) همچنان از امکان پیگیری تشخیص علت درد و درمان بیماری‌اش در مراکز تخصصی خارج از زندان رجایی‌شهر، محروم و ممنوع است.»

همسر این روزنامه‌نگار زندانی از دادستان تهران خواسته بود تا با «درک شرایط یک هم‌نوع»، درباره توصیه پزشکان زندان رجایی شهر در خصوص ادامه درمان عیسی سحرخیز در مراکز تخصصی دستور تحقیق بدهد.

همسر سحرخیز، ٢٣ مردادماه ٨٩ نیز در نامه‌ای به دادستان تهران از «فلج شدن و بی‌حسی پای راست» عیسی سحرخیز خبر داده بود.

به گفته مهدی سحرخیز، دادستانی و وزارت اطلاعات با درخواست انتقال عیسی سحرخیز برای درمان در خارج از زندان «موافقت نکرده‌اند.»

مدیرمسئول ماهنامه توقیف شده آفتاب در این دادگاه گفت که در روز بازداشت‌اش در ١٢ تیر ١٣٨٨ از سوی مأموران امنیتی مورد «شکنجه و ضرب و جرح» قرار گرفته است.

عیسی سحرخیز، روزنامه‌نگار و از مسئولان پیشین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت محمد خاتمی، مهرماه ٨٩ از سوی شعبه ١٥ دادگاه انقلاب تهران به اتهام «توهین به رهبر ایران و تبلیغ علیه نظام» به سه سال حبس تعزیری محکوم شد. سحرخیز همچنین به پنج سال ممنوعیت از فعالیت‌های مطبوعاتی و سیاسی و یک ‌سال ممنوع‌الخروجی از ایران محکوم شده است.

وی در موج دستگیری‌های پس از انتخابات دهمین دوره ریاست‌جمهوری ایران، ١٢ تیر ١٣٨٨ بازداشت شد.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)