تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

خبرهای ضدونقیض درباره سفر استراو به ایران

مجلس ایران در حالی دعوت علی لاریجانی، رئیس مجلس این کشور از جک استراو، وزیر خارجه پیشین بریتانیا و نماینده کنونی مجلس عوام این کشور را تکذیب کرده که استراو در گفت‌وگو با خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) سفرش را به تهران تأیید کرده است.

به گزارش خبرگزاری‌های ایران، امروز روابط عمومی مجلس ایران، انتشار خبر دعوت لاریجانی از استراو در رسانه‌های این کشور را «شیطنت رسانه‌ای» خوانده است.


علاالدین بروجردی، رییس كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران نیز امروز در حاشیه جلسه علنی مجلس، انتشار این خبر را «شیطنت انگلیسی» نامید و افزود: «تا زمانی كه شاهد تغییری در سیاست‌های خصمانه‌ انگلیس علیه ایران نباشیم، موضع دولت و مجلس ایران با همین قاطعیت ادامه خواهد یافت.»

با این حال جک استراو روز گذشته به خبرگزاری ایرنا گفت که روز سه‌شنبه ٢٦ اکتبر (چهار آبان ٨٩) دعوت‌نامه‌ای رسمی از ایران دریافت کرده است.

وی افزوده که «تصور می‌کند» این دعوت‌نامه از طرف علی لاریجانی است.

در یک سال گذشته برخی از نمایندگان مجلس ایران خواهان قطع رابطه این کشور با بریتانیا شده‌اند

به گفته وزیر خارجه پیشین بریتانیا، زمان این سفر اوایل سال ٢٠١١ و موضوع آن «گفت‌وگوهای دو جانبه» خواهد بود.

استراو گفته است:‌ «از طریق وزارت امورخارجه و از طریق كاردار و سفارت ایران در اینجا (بریتانیا) در حال مراوده و مكاتبه هستیم.»

اما محسن کوهکن، سخنگوی هیأت رئیسه مجلس ایران، امروز در جمع خبرنگاران، سخنان استراو را «دروغ‌پردازی انگلیسی‌ها» خوانده و افزود: «جک استراو در جايگاهی نيست كه دليلی برای دعوت از او جود داشته باشد.»

حسین نجابت، رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و بریتانیا نیز امروز در گفت‌وگو با خبرگزاری ایرنا اعلام كرد كه جک استراو از چهار ماه پیش درخواست سفر به ایران را به سفارت ایران در لندن تحویل داده است.

پس از انتخابات بحث‌برانگیز ریاست‌جمهوری سال گذشته ایران، مقامات این کشور بریتانیا را به «نقش‌آفرینی» در حوادث پس از انتخابات متهم و حسین رسام، کارمند ایرانی سفارت بریتانیا در تهران را به اتهام «جاسوسی» بازداشت کردند.

وی در دادگاه به چهار سال حبس تعزیری محکوم شد اما دادگاه تجدیدنظر با رد اتهام «جاسوسی»، حبس وی را به یک سال حبس تعلیقی کاهش داد.

ایران همواره آمریکا، بریتانیا و اسرائیل را به «دخالت در مسائل داخلی‌اش» متهم می‌کند.

در یکی از آخرین نمونه‌ها، وزارت اطلاعات ایران هفته گذشته از بازداشت چهار «تروریست وابسته به بریتانیا» در شهرستان مریوان در غرب ایران خبر داد.

وزارت اطلاعات ایران، همچنین بریتانیا را متهم کرد که «علاوه بر انجام عملیات جاسوسی در ایران، در حمایت و تأمین مالی برخی از گروه‌های تروریستی مخالف دولت ایران دست دارد.»

اما وزارت خارجه بریتانیا با صدور بیانیه‌ای، اتهام تازه ایران علیه این کشور را رد کرد.

همچنین در یک سال گذشته برخی از نمایندگان مجلس ایران خواهان قطع رابطه این کشور با بریتانیا شده‌اند.

در یکی از تازه‌ترین اظهارنظرها، اسماعیل کوثری، نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران ابتدای آبان ماه جاری در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس از ادامه بررسی «طرح الزام دولت به قطع رابطه كامل سیاسی با انگلیس» خبر داد.

اما منوچهر متكی، وزیر امور خارجه ایران می‌گوید که «برای تصمیم‌گیری در این خصوص باید دقت بیشتری شود.»

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)