تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۸۹ • چاپ کنید    
در حاشیه‌ی دو تظاهرات هم‌زمان در روز سی‌ام اکتبر در آمستردام

امام بلوند نفرت‌پرور

فروغ.ن.تمیمی

چرخ و فلکی عظیم وسط میدان دام در مرکز شهر آمستردام، آدم‌ها را به وسوسه‌ی چرخیدن و دور زدن آسمان می‌اندازد. در بعدازظهر شلوغ روز شنبه سی‌ام اکتبر، در این میدان جای سوزن انداختن نیست، اما درست چند صدمتر آن طرف‌تر در کنار اولین کنیسه‌ی بزرگ یهودیان اروپا که در قرن هفدهم ساخته شده، بیش از هزار نفر از شهروندان در پناه درختان به خزان نشسته گرد آمده‌اند.

آنها به دعوت پلاتفرم «مبارزه با نفرت‌پراکنی و نژادپرستی» در اعتراض به کابینه‌ی جدید، حزب دست راستی آزادی و رهبرش خیرت ویلدرز به این فراخوان پاسخ مثبت داده‌اند. این پلاتفرم سیاست‌های جدید دولت را در حمایت آشکار از حزب آزادی و تبعیض قائل شدن نسبت به مهاجران مسلمان محکوم می‌کند. این تظاهرات با پشتیبانی ده‌ها سازمان و جمعیت و ازجمله «کمیته‌ی فلسطین هلند» و «کمیته‌ی صدای متفاوت یهودیان » برگزار شد.


گردهمایی در میدانی به نام بارانداز و در کنار مجسمه‌ای به همین نام برگزار شد. مجسمه‌ی یادبود اعتصاب کارگران بنادر هلند در سال ۱۹۴۱ که به اعتصاب فوریه معروف است؛ اعتصابی سراسری علیه اشغالگران آلمانی در جنگ بین‌الملل دوم.

در این تظاهرات هلندی‌ها از هر رنگ، قوم و مذهب حضور دارند، اما تنها چند زن با حجاب در میان مردم دیده می‌شوند. از آنجا که خیرت ویلدرز، خواهان مجازات باحجاب‌ها و لغو حجاب در این کشور است، بدون شک تعداد بیشتری از زنان باحجاب باید در این اعتراض حضور داشته باشند. در ابتدای برنامه، خواننده‌ای ترانه‌های معروف باب دیلان را می‌خواند، گروهی دلقک زن و مرد با کلاه‌گیس‌های بلوند شبیه موهای ویلدرز، سر و روی خود را خون‌آلود کرده و با ساز و دهل وارد می‌شوند.


آنها در وسط جمعیت پشته‌ای انسانی می‌سازند که روی هم آوار شده‌اند. ده‌ها عکاس به طرف‌شان هجوم می‌آورند. منظره‌ی فوق‌العاده‌ای است. اینان بازیگران یک نمایشی کمدی هستند با شعارهای «خون، خون بر دستان ما»، «حزب ما به جای آزادی نفرت می‌پروراند»، «به ما طرفداران نفرت و تفرقه بپیوندید».

از سوی دیگر میدان گروهی از هم جنس‌گرایان مخالف نفرت‌پراکنی و تبعیض هم با سر و صدا و شعار علیه خیرت ویلدرز وارد می‌شوند. در این میان سخنرانان با صلابت تمام علیه تبلیغ سیاست تفرقه‌افکنی میان مردم هلند، علیه نفرت‌پراکنی علیه مسلمانان این کشور و علیه تبلیغ رسمی نژادپرستی از تریبون رسمی حزب آزادی در مجلس هلند سخن می‌گویند.

خیرت ویلدرز، سیاستمدار عوام‌گرای هلندی اخیراً در پارلمان هلند ادعا کرد که در دین اسلام اصلی به نام «تقیه» وجود دارد که بر مبنای آن مسلمانان در شرایط دشوار و بنا بر مصلحت افکار واقعی خود را پنهان می‌کنند و خود را با اکثریت جامعه موافق نشان می‌دهند. به همین خاطر او وفاداری سیاستمداران مسلمان هلندی با پیشینه‌ی مهاجرت را، به قانون اساسی و امنیت ملی مورد تردید قرار می‌دهد.


او خواهان لغو قانونی است که بر مبنای آن جامعه‌ی مهاجران مراکشی و ترک می‌توانند دو ملیت و دونوع پاسپورت داشته باشند. او البته با سیاستمدارانی که هم تابع کشور هلند و هم ملیت غربی دیگری دارند، مخالفتی ندارد. این موضعگیری باعث اعتراض اپوزیسیون مخالف به خاطر زیر پا گذاشتن قانون و تبعیض آشکار نسبت به مسلمانان این کشور شده است.

در گردهمایی روز شنبه، محمد رابای، نماینده‌ی سابق چپ‌های سبز در پارلمان با محکوم کردن خیرت ویلدرز می‌گوید مبارزه با فاشیسم در هلند در این‌جا به طور رسمی آغاز می‌شود. او می‌پرسد: چرا امروز نمایندگان اتحادیه‌های کارگری در این‌جا حضور ندارند؟

سخنران بعدی یوپ هامبرگر، رئیس کمیته‌ی صدای متفاوت یهودیان، به شدت به ویلدرز حمله می‌کند و او را امام بلوندی می‌نامد که کاری جز نفرت‌پراکنی، تبعیض و تبلیغ علیه اسلام و مسلمانان نکرده است. او می‌گوید: ما در این مکان مقدس ایستاده‌ایم، جایی که یهودیان در قرن هفدهم می‌توانستند در امنیت زندگی کنند و نخستین کنیسه‌ی بزرگ خود را در اروپا بسازند. و هم در مکانی که مبارزه‌ی قهرمانانه علیه فرستادن یهودیان به کوره‌های گاز در جریان بود. جایی که کارگران بارانداز در سال ۱۹۴۱ اعتصابی عظیم را علیه نازی‌ها به راه انداخته و کشته‌ها دادند.


او در ادامه‌، اسلام‌ستیزی ویلدرز را با یهودی‌ستیزی نازی‌ها مقایسه کرد، اما با این‌همه از نژادپرست خواندن او امتناع کرد و مقایسه‌ی ویلدرز با هیتلر را سطحی‌نگری و اغراق خواند. یوپ هامبرگر گفت: خیرت ویلدرز مخالف دو ملیتی‌بودن سیاستمداران مسلمان در هلند است و وفاداری آنان را نسبت به دولت و ملت به زیر سئوال می‌برد. اما آیا ما نباید وفاداری خود خیرت ویلدرز را به منافع دولت هلند مورد تردید قرار دهیم؟ در جایی که او به عنوان یکی از مدافعان سینه چاک صهیونیسم و دولت اسراییل دفاع از این کشور را در دستور کار خود و حزبش قرار داده و برای فعالیت‌های ضد اسلامی خود از اسراییل کمک مالی دریافت می‌کند. آیا کینه‌ورزی به اسلام و مسلمانان روابط سیاسی و تجاری دنیای اسلام با هلند را به مخاطره نمی‌اندازد؟

ویلدرز رهبر حزب آزادی بارها از گسترش شهرک‌های یهودی‌نشین و عقب راندن فلسطینی‌ها به اردن دفاع کرده است. حمایت همه‌جانبه‌ی او و همکارانش از گسترش مرزهای دولت صهیونیستی و ضمیمه کردن تمام خاک فلسطین به این کشور برخلاف تمام معاهده‌های حقوقی و بین‌المللی است.


در همین بعداز ظهر روز شنبه و هم‌زمان با این گردهمایی، تظاهرات دیگری در گوشه‌ای از بندرگاه قدیمی آمستردام به طرفداری از حزب آزادی و رهبرش ویلدرز صورت گرفت. تعداد تظاهرکنندگان حتی به بیست نفر هم نرسید. این گردهمایی توسط «اتحادیه‌ی دفاعی انگلستان» که از افراطی‌ترین گروه‌های دست راستی هوادار فوتبال و ضد مهاجران مسلمان در بریتانیا است، سازماندهی شده بود. سران این گروه به دعوت همکاران خود در هلند و با ادعای دفاع از آزادی بیان و حمایت از اقدامات ویلدرز علیه دین اسلام به هلند آمده‌اند.

صدها نفر از هواداران تیم آژاکس آمستردام تهدید کرده بودند که دست به اقدامات تلافی‌جویانه خواهند زد. مقامات شهرداری و پلیس برای جلوگیری از هرگونه زدو خورد میان این گروه، چپ‌های رادیکال و هم هواداران تیم فوتبال آژاکس آمستردام، تدابیر امنیتی شدیدی را به کار بستند، اما سرانجام بیش از صد نفر از هولیگن‌ها یا هواداران تیم آژاکس با نشان دادن چنگ و دندان از بالای پلی که به بندرگاه می‌رسید، موفق شدند که از سد پلیس عبور کرده و برای مهمان‌های انگلیسی خط و نشان بکشند. پلیس توانست به موقع از در گیری میان این دو گروه جلوگیری کند. با بالا گرفتن هیاهو و مداخله‌ی پلیس تنها چند نفر برای مدت کوتاهی بازداشت شدند.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)