تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

حسین کروبی: هزینه‌ی افشای کهریزک را می‌دهیم

مریم محمدی
mmohammadi@radiozamaneh.com

دیروز، یکشنبه، ۲۳ اسفندماه بر اساس گزارش سایت‌های خبری داخل کشور، گروه چند ده نفره‌ای مقابل منزل مسکونی مهدی کروبی اجتماع کرده و با ایراد شعارهایی علیه وی و دیگر چهره‌های جنبش سبز، اقدام به پرتاب تخم‌مرغ، رنگ و آسیب رساندن به ساختمان مسکونی ایشان و همسایگان کردند.

Download it Here!

خانم کروبی در گفت‌وگو با پایگاه خبری سحام‌نیوز گفت که تعداد اجتماع کنندگان ۴۰ تا ۵۰ نفر بوده است که با هماهنگی نیروی انتظامی عمل می‌کرده‌اند، خانم کروبی به سحام نیوز گفت فیلمی از این اجتماع در اختیار دارم که نشان می‌دهد، شخصی که وی او را سرکرده‌ی ارازل و اوباش معرفی می‌کند با مامور نیروی انتظامی وارد گفت‌و‌گو شده است، پس از آن گفت‌و‌گو مامورین محل را ترک و صحنه را برای اغتشاش‌گران خالی گذاشتند و آنان نیز به اقدامات تخریبی خود ادامه دادند.


حسین کروبی، فرزند آقای کروبی در مورد واقعه‌ی دیروز گفت:

بله، جمعیت ۳۰، ۴۰ نفری آمده بودند، بعد از مدتی کارهای‌شان را انجام دادند و رفتند.

آقای کروبی به عنوان یکی از مقامات سابق کشوری دارای مامورین محافظ برای خود و منزل‌شان نیستند؟

خیر، حدود پنج سال است که نیروی انتظامی را از حفاظت جلوی خانه‌ی آقای کروبی برده‌اند.

آقای کروبی هیچ اطلاعاتی که این‌ها از کجا هدایت می‌شوند یا رسما یا اسما تشکل خاصی هستند، ندارند یا این افراد خودشان را وابسته به تشکل یا نهادی نمی‌دانند؟

این‌ها تحت لوای یک اسمی به نام ستاد پیگیری محاکمه‌ی سران فتنه جلوی منزل آقای کروبی جمع می‌شوند. حدود ۲۰ روز پیش هم یک بار این ستاد با وانت و بلند‌گو جمع شدند، این‌بار هم برای دومین بار آمدند این کار را انجام دهند، البته این‌بار تعدادشان بیشتر بود و با این تفاوت که این‌بار با حدود ۴۰ تا ۵۰ نفر آمدند و تخم‌مرغی که در آن رنگ تزریق کرده بودند را به سمت خانه پرتاب کردند، شیشه‌ی خانه را شکستند و کل ساختمان را رنگی کردند.


در آن ساختمان اشخاص دیگری زندگی نمی‌کنند؟

آقای کروبی و حاج‌خانم اولین شبی بود که به‌ آن خانه، نقل مکان کرده بودند، زیرا در خانه‌ای اجاره‌ای بودند، این‌جا خانه‌ی خودشان بود که قبلا سه دنگ از آن را واگذار کرده بودند و اولین خانواده‌ای بودند که به آن‌جا نقل مکان کرده بودند.

طبقات دیگر هنوز مسکونی نشده‌اند؟ یعنی همسایگانی در آن‌جا سکونت نداشتند؟

خیر، ساکنان دیگری ندارد زیرا هنوز آن ساختمان به طور کامل ساخته نشده‌ است، آقای کروبی، اولین خانواده‌ای بودند که آ‌ن‌جا نشستند و خانواده‌های دیگر بعدا به آنجا نقل مکان می‌کنند. شاید با این استقبالی هم که کردند، خانواده‌ها باید حواس‌شان جمع باشد که کجا می‌روند.

با توجه به این‌که این حرکات همان‌طور که شما اشاره کردید، بار اولی نیست که اتفاق می‌افتد، آقای کروبی در این موارد به‌خصوص اقدامی از قبیل حرکت اعتراضی یا پیگیری قانونی خواهند کرد؟

آقای کروبی صحبت‌هایی خواهند کرد که ۳ یا ۴ ساعت دیگر روی سایت گذاشته می‌شود و نظرات خودشان را راجع به این موضوع و موضوعات دیگر خواهند گفت.

در واقع این‌که چرا کار کشور به این‌جا کشیده است، کاری که حتی در رژیم سابق هم یک مورد از این مسائل رخ نداد که بخواهند جلوی منزل کسی بروند، تخم‌مرغ پرت کنند و شیشه بشکنند. یعنی یک کار بی‌سابقه در جمهوری اسلامی اتفاق افتاده است.

آقای کروبی، این‌روزها که مسئله‌ی خاصی نبوده و نا‌آرامی‌هایی هم در خیابان‌ها و شهر‌ها وجود نداشت، چرا این اتفاق می‌افتد؟

کاملا درست است، هزینه‌ی افشای این اتفاقاتی که در کهریزک و بازداشت‌گاه‌های دیگر صورت گرفته است را آقای کروبی، خانواده‌اش و حتی همسایگانش باید بپردازند.


اما برخورد قانون با چنین اجتماعات و چنین اقداماتی چیست؟ دکتر محمد‌علی دادخواه، وکیل دادگستری درباره‌ی اقدامی که در مقابل منزل آقای کروبی صورت گرفته است می‌گوید:

هم از منظر حقوق عمومی و هم از منظر حقوق سیاسی این اعمال خلاف است، زیرا برابر ماده‌ی یک قانون مصونیت مدنی، هر کس عمدا یا در نتیجه‌ی بی‌احتیاطی به جان، سلامتی و یا هر حق دیگر افراد خسارت وارد کند، مکلف به جبران است و از نظر قوانین کیفری، تمام این اقدامات که امنیت، آسایش و اموال افراد را تحت تاثیر قرار بدهد، باید مورد تعقیب دادستان قرار بگیرد و نیرو‌های امنیت پلیس مکلفند نسبت به جلو‌گیری از آن اقدام کنند، به ویژه که این موارد، جرایم مشهود تلقی می‌شود.

یعنی جرمی نیست که شب، هنگامی که مردم خوابیده‌اند و توجهی ندارند اتفاق افتاده باشد، بلکه در روز روشن و در منظر عموم اتفاق افتاده است و باید آنها را مورد تعقیب قرار داد و به‌شدت آنان را مجازات و محاکمه کنند.

حتی اگر آقای کروبی شخصا شکایت نکنند، این مراتب قابل پیگیری هست؟

بله، این جرم عمومی است. آقای کروبی می‌تواند از حقوق خصوصی خودش صرف‌نظر کند ولی این‌ها نظم جامعه را بر هم زده‌اند، مضافا بر این‌که اخلال و اغتشاش این‌گونه در زمره‌ی جرایمی است که تنها با شکایت شاکی خصوصی آغاز نمی‌شود و به همین دلیل هم با آن خاتمه پیدا نمی‌کند.

Share/Save/Bookmark

در همین زمینه:
تاسف کروبی از «استبدادزدگی» جمهوری اسلامی
فاطمه کروبی تهدید به افشاگری کرد
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

chetor sabzha arum mian birun, eghteshashgarand. amma inha hagge in karharo daran?????????

-- بدون نام ، Mar 16, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)